Sina flexibila (tips and tricks)

Totul despre sine, instalatii feroviare si alte elemente ale infrastructurii in modelism
Avatar utilizator
sogard_2003
Mesaje: 3589
Membru din: Mar Ian 19, 2016 8:07 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de sogard_2003 » Dum Noi 23, 2008 3:34 pm

sunt de acord cu ce ziceti ,exista un plus de realism cu aceasta metoda deoarece se scapa de acele forme circulare care ocolesc practic clipsul de prindere.
Metoda cu traversele gata facute este pentru cei care nu vor sa munceasca mult.
Intrebare pentru nenea cristi :grin: de ce nu ai lipit sinele cu cositor? numai intre profile si pe urma sa slefuiesti lipitura? Personal nu am incercat dar cred ca asa ai putea sa scapi de clipsurile alea care sunt ireale si imense.Iar daca apare acea ruptura (unghi) intre sine eu cred ca ar putea fi eliminata cu ajutorul lipirii unei bucatele de plastic pe sub linie care sa rigidizeze tot ansamblul.parerea mea.
""Acum, pe de laturi incep sa ramana<br>
Semnale, macazuri, vagoane si fum.<br>
Trec umbre de oameni cu steaguri in mana<br>
Si trenul, navalnic, se-asterne la drum.""    Colibri<br><br><br>
Avatar utilizator
dave
Mesaje: 136
Membru din: Sâm Mar 08, 2008 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de dave » Dum Noi 23, 2008 11:52 pm

Eu am o alta metoda ca sa ajustez traversele in zona clipsurilor:
Incing la rosu un clips (pe care apoi il pastrez pentru alte asemenea operatii) si il infig repede peste sina cu traverse. Traversele se topesc in contact cu clipsul si cand il extrag, sina are degajarile in jurul ei de la caldura.
Am aplicat procedeul asta la sinele flexi fleischmann cu balast si merge perfect.
@sogard_2003: In legatura cu lipirea cu cositor a snelor cap in cap: am incercat demult si nu merge. Cositorul e prea moale si nu are nici o sansa, se rupe imediat.
Avatar utilizator
cristi_m
Mesaje: 389
Membru din: Mar Sep 16, 2008 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de cristi_m » Lun Noi 24, 2008 12:36 am

Si mie mi se pare obligatorie folosirea clipsurilor. Oricum sinele mele sunt lipite si cu o cantitate foarte mica de fludor care se absoarbe prin capilaritate in interstitiul dintre sine, si dintre sine si clips. Dar trebuie folosita o [Link Removed for Guests].

Dupa vopsirea sinelor in culoare ruginie si balastare, clipsurile nu mai apar asa evidente...in plus au si un corespondent in realitate: eclisele.[/url]
Ultima oară modificat Lun Noi 24, 2008 12:51 am de către cristi_m, modificat de 2 ori în total.
Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1419
Membru din: Sâm Ian 21, 2006 10:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Mesaj de felippe » Lun Noi 24, 2008 12:49 am

Pe RWF Alex Stoicea ne arata cum se cositoresc sinele: [Link Removed for Guests]
Valentin Voica

[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Joi Noi 18, 2010 2:09 am

Salut

pentru ca am vazut ca pe forum se discuta despre lucrul cu sina flexibila, se lucra greu, se lucra usor, se cositoreste sau nu, etc etc.

Eu va prezint metoda mea de lucru si trageti voi concluziile.

Parerea mea este ca oricine poate lucra cu sina flexibila, nu din prima, dar dupa ce exerseaza putin va constata ca nu e chiar asa de greu si in plus se face si economie la costul total al dioramei.

Avantaje:
- lungime variabila, se taie dupa necesitate
- raza de curbura variabila
- pret /m mai mic decat sina fixa
Dezavantaje:
- nu este fixa, mai dificil se asezat si fixat

Daca pe traseu drept lucrurile sunt destul de simple, pentru aliniere se foloseste o rigla lunga, eu folosesc profil de aluminiu de 1m lungime, pe zonele curbe apar probleme si mai ales la imbinarile de sina.

Asadar voi prezenta mai jos imbinarea sinelor flexibile in curba.

Pozele sunt facute in timpul lucrului la un modul bucla de intoarcere, s-a lucrat cu sina peco streamline, code 100.

Avem o bucata sina flexibila pozitionata in curba:

[Link Removed for Guests]

Cu 3 holsuruburi pozitionez sina aproximativ pe curbura necesara, nu o fixez definitiv, folosesc holsuruburile doar pe post de suport:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Pentru ca linia este pusa in curba, sina exterioara devine mai scurta decat cea interioara, asta este un lucru bun pentru ca oricum la imbinarea sinelor flexibile in curba este recomandat ca imbinarile celor 2 sine sa nu fie paralele, adica imbinarile sa fie decalate cu distanta a 3-4 traverse pentru a evita imbinarea in unghi.

Pozitionez linia cu care voi continua traseul si ajustez pozitia sinelor pe traverse:

[Link Removed for Guests]

Cu un cutter bun se taie jos buloanele ce sustin sina in zona imbinarii, se taie cat este necesar sa incapa clemele, atentie la degete, nu pozitionati degetul astfel incat sa poata fi atins in situatia in care "scapa" cutter-ul.

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Sa vedem cum arata, am inlaturat buloanele pentru sina de jos:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Inlaturam si la sina de sus:

[Link Removed for Guests]

Introducem clemele

[Link Removed for Guests]

La peco clemele sunt foarte tari si intra fix pe sina, daca ar fi fost traseu drept nu as fi cositorit clemele, fiind vorba de curba, prefer sa le cositoresc.

La cositorire eu folosesc putina pasta decapanta (ceea ce se foloseste si la instalatiile de cupru):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

ATENTIE-> In timpul cositoririi, incepand de la imbinare, sinele se tin drept, ca si cum traseul ar fi drept si nu curb, astfel sinele se vor cositorii perfect aliniate si nu formand un unghi cat de mic.

Pasta face ca, cositorul sa patrunda peste tot.
Sina cositorita:

[Link Removed for Guests]

O curbam ca si cum ar fi o sina intreaga si nu din doua bucati imbinate, nu apar unghiuri nedorite, daca nu s-ar vedea cositorul ne-am da greu seama ca este o imbinare:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Urmeaza partea mai dificila, imbinare tot in curba cu cealalta sina venita din partea opusa.

Suprapunem sinele pentru a vedea unde trebuie sa taiem:

[Link Removed for Guests]

Marcam zona de taiere:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Taierea : eu folosesc discuri proxxon de 0.7 mm (cele din corundum care sunt casante si obligatoriu se folosesc numai cu ochelari de protectie, cei mai putin experimentati pot alege discurile necasante cu insertie, acestea insa au 1 mm grosime si sunt mai dure)

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Verific imbinarea:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Una dintre sine trebuie putin ajustata, dupa ajustare:

[Link Removed for Guests]

Dupa cum spuneam si mai sus, imbinarea se face tinand sinele "pe drept" in zona imbinarii

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Cleme si cositorire, apoi las sina libera si aproape ca isi face singura curbura:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Aici se vede putin si avantajul de a avea o sina putin mai oteloasa.

Bucla finalizata:

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Obervati ca sina sta singura si isi mentine curbura chiar daca nici un surub nu o tine pe pozitie.

In final am pus aracet sub sina:

[Link Removed for Guests]

Spor la lucrul cu sina flexibila!
Orice sugestii si imbunatatiri sunt bine venite.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
gamitzu
Mesaje: 960
Membru din: Lun Feb 08, 2010 12:00 am
Localitate: galati
Contact:

Mesaj de gamitzu » Joi Noi 18, 2010 11:31 am

:-D Citeam discutiile de mai sus si mi-au placut. 100 de case cu 100 de obiceiuri. Daca ele sant cu rezultate bune, totul e ok. Eu am vreo 10-12m de linie pe diorama prezentata pe forum. Am mers cu linie flex de la Atlas, cod 80, care are un pret bun si e buna si ca material (nu a oxidat pana acum desi a stat prin dulapuri vreo 2 ani pana m-am dat la ea) precum si la calitarea detaliilor. Am vrut sa merg tot cu Atlas cod 80. normala, da cand am vazut ca sant 1 milion de cleme de pus am renuntat. Cutia din set avea bucati de 14cm, de 10cm,8cm,....pana la bucata de 2cm sau mai mica, adica 3 traverse :grin: Am renuntat repede si am pus mana pe flex, am ales Atlas dupa ce am vazut ca pentru Peco o sa caut mai mult pe unde eram atunci. Nu am avut Peco in maini, da il recomand, am vazut ca e bun si altii din state trag de el cu placere. Eu am cositorit tot, nu am nici o imbinare libera, totul e lipit cu adezivul de la moment ala tip prenadez, da universalul, nu ala pt piele. Peste tot am pus balast lipit cu scenic cement de la WS. Dioarma are deja ceva timp, de prin ianuarie 2010 si nu am vazut nici un semn de oboseala pe undeva. La flex mi-a placut ca poti face ce vrei racordat cum vrei tu, trecand de la linie la raza in combinatii pe care cu linii tip tronson nici nu le visezi. Plus ca merg puse si in curba pt realism.Ramane sa vedem peste ceva ani, daca am avut dreptate cand am ales varianta KAMIKAZE pt asa ceva.Nu bag mana in foc ca ar iesi si la HO asa ceva. :-?
Pas cu pas eu am facut in felul urmator:
- am pozat linia, unde am vrut sa vina tinand cont de gabarite si am ales cea mai mare raza de imi permitea modulul de 1850x950.
- am trasat zona unde venea terasamentul de la WS.
- am lipti cu adeziv terasamentul de la WS.
- am pus linia bucata cu bucata, cca 700mm avea un tronson, incepand din tunel.Linia a fost pozata centrat pe terasament folosind bolduri in toate gaurile din traverse.
- la capete, am taiat cu un traforaj cu panza de metale, de la SIERRA BOTOSANI. Daca tai cu grija si tii bine cu manutele sina, nu se rupe nici o clema, garantez. Iese mult mai curat si nu iti scoti nici ochii cu span.
- am trasat cu un marker pe langa traverse, locul unde o sa cada pe patul de balast.
- am pus prenadezul de la moment pe ambele . Cand s-a uscat le-am pus de la un capat, cu grija si le-am apasat usor. Am fixat cu bolduri palpand gaurile din patul de spuma sa cada exact unde a fost.
- Urmatoarea am pus-o la fel numai ca a stat pe scobitori, ca distantiere intre sina si pat, sa nu se lipeasca intre ele. Am pus clemele, am cositorit linia in pozitie ca si cum era dreapta, sa se alinieze cu capatul de la ultima linie pusa, care ramane de obicei cam drept pe ultimele 10-15 traverse. Cat am cositorit numa bine s-a uscat adezivul.
Am asezat-o pe trasajul facut pe patul de spuma, am scos scobitorile una cate una si am prins-o cu bolduri pana la uscarea definitiva. :evil:
Sper sa fi avut dreptate cu modul asta de lucru , da o sa ma conving in timp daca e ok sau nu. Pana acum a mers ok.
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] :grin:
dan
Mesaje: 150
Membru din: Lun Sep 19, 2016 8:06 pm
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de dan » Joi Sep 20, 2012 12:39 pm

Putin offtopic dar nu stiu exact unde ar trebui pusa o astfel de intrebare.

De unde as putea sa achizitionez sina Peco flexibila code 75 (SL-100F cu terasament ce imita lemnul)? N-am gasit la magazinele locale care le stiam eu si de unde am incercat sa achizitionez extern mi s-a comjunicat ca, datorita marimii, transportul costa destul de mult.

Imi puteti recomanda alte sine flexibile code 75 care sa le gasesc mai usor?

Va multumesc anticipat pentru ajutor.
Cu toata stima,
dan
V200
Mesaje: 74
Membru din: Lun Feb 09, 2009 12:00 am
Localitate: nowhere
Contact:

Mesaj de V200 » Joi Sep 20, 2012 1:29 pm

[Link Removed for Guests]
dan
Mesaje: 150
Membru din: Lun Sep 19, 2016 8:06 pm
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de dan » Joi Sep 20, 2012 1:43 pm

Aia este code 100 si i-am intrebat daca aduc si code 75, au zis ca nu.
Cu toata stima,
dan
Avatar utilizator
floo
Mesaje: 126
Membru din: Sâm Mar 22, 2008 12:00 am
Localitate: Cluj/Oradea
Contact:

Mesaj de floo » Joi Sep 20, 2012 5:47 pm

Salut,
încearc㒠aici:
[Link Removed for Guests]
Am comandat anul trecut şine Weinert de la ei (au aceeaşi lungime) - nu am plă’tit mai mult, şi în plus chiar au sosit rapid şi în foarte bun㒠stare.
9,50 euro poşta: [Link Removed for Guests]

Apropo de Weinert - sistemul lor "Mein Gleis" e conceput 100% compatibil cu Peco (code 75). Åži arat㒠excelent: [Link Removed for Guests]
Florian
Scrie răspuns


Înapoi la “Infrastructura”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat