Sina flexibila (tips and tricks)

Totul despre sine, instalatii feroviare si alte elemente ale infrastructurii in modelism
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Sâm Ian 26, 2008 8:41 pm

Ok, atunci povesteste despre macheta ta.
Cum ai rezolvat problemele ce au aparut
Toate cele bune,
LDH
Modelism Feroviar
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Dum Ian 17, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Sâm Ian 26, 2008 8:45 pm

@Cosmin, eu nu am vorbit de teorie, tot ce am spus mai sus sunt chestii pe care le-am constatat/invatat, practicand, am pus metrii intregi de linie la Cluj si cred ca am habar cat de cat, deci am impartasit din ceea ce am constatat lucrand doar cu linie flexibila (exceptie linia din triaj unde am incercat sa mai reduc costurile si sa folosesc ce am avut deja la dispozitie).

Pana la urma scopul meu a fost sa dau niste sfaturi practice, nu sa deschid o polemica ... daca sina se dilateaza mult la 90 cm sau la 150... astea sunt discutii care se pot intinde pe 10 pagini..., eu am zis 150 pentru ca asa consider eu, poate ca optim este 200, nu stiu.

La fel, ceea ce a prezentat @LDH sunt niste situatii generale, adica, "asa e bine sa faci in general", situatii particulare cu diorama lui X, diorama lui Y sau a lui Z sunt zeci, sper ca intelegi ce vreau sa zic.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
cosmin78
Mesaje: 5747
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Sâm Ian 26, 2008 8:56 pm

@LDH

o sa povestesc la topicul si vremea respectiva

@Florinn

nu vad nici o polemica aici :-? ,ceea ce am scris,bineinteles ca-i pe baza
experientei :-)
Avatar utilizator
clexus
Mesaje: 11
Membru din: Mie Sep 17, 2008 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de clexus » Mie Noi 19, 2008 11:36 pm

La diorama pe scara N la care lucrez am folosit si eu cca 24 metri de sina flexibila si am avut ocazia sa trag unele concluzii cu privire la instalarea corecta a acesteia, in special in ceea ce priveste prevenirea aparitia unghiurilor, care pe langa faptul ca arata cat se poate de neprofesional pe o dioarma, pot produce deraieri si alte deranjamente in circulatia materialului rulant. Aceste unghiuri apar cu predilectie in cazul utilizarii sinelor flexibile datorita elasticitatii caracteristice a acestora.

1. In permanenta trebuie sa verificam alinierea si racordarea corecta a diverselor tronsoane de cale. Cel mai simplu este sa privim "in lungul" sinelor si nu trebuie sa observam nici cea mai mica neregularitate in zona de imbinare, unghi sau treapta. Tot ce ar trebui sa vedem ar fi o continuitate perfecta a sinelor ca si cum punctele de conectare nici n-ar exista.

2. Pentru a evita aparitia unghiurilor vom urmari, pe cat posibil, ca imbinarea diverselor tronsoane de cale cu sina flexibila sa nu se faca in portiuni curbe. Este preferabil ca dupa zona de imbinare sa se mearga cativa cm pe rectiliniu, in prelungirea tronsonului anterior (pe care il presupunem deja fixat), apoi sa se intre progresiv in curba. Deci nu se "pleaca" direct in curba dintr-un macaz, incrucisare sau dintrun alt tronson de cale realizat cu sina rigida (clasica).

3. Daca totusi imbinarea cade obligatoriu la mijlocul unei curbe, procedam in modul urmator: se iau cele doua segmente de sina flexibila (a caror lungime totala trebuie sa fie ceva mai mare decat necesarul pentru a acoperi in intregime curba) si se aseaza pe masa de lucru, una in prelungirea celeilalte. Ne asiguram ca exista o continuitate perfecta in zona de imbinare, ca si cum am avea un traseu rectiliniu, si executam lipirea cu fludor. Dupa racire incepem modelarea traseului, curband simetric si simultan cele doua tronsoane de sina flexibila dinspre zona de lipire catre capete. Vom obtine astfel traseul in curba fara unghi in zona de imbinare; ajustarea acestuia se face ulterior prin taierea a catei unei portiuni de la ambele capete.

Sina flexibila mai permite realizarea unui aspect interesant si frumos al traseelor in curba din realitate, in special pe portiunile de viteza, care nu ar trebui ratat pe dioramele noastre, si anume inclinarea liniei catre interiorul curbei pentru a compensa efectul fortei centrifuge asupra materialului rulant! Pentru aceasta, inainte de balastare suprainaltati sina exterioara cu cca 1-2 mm prin introducerea dedesubt din loc in loc a mici cubulete taiate din coada unui bat de chibrit, apoi modelati prisma de terasament inclinata de asemenea catre interior. Efectul vizual se remarca si in cazul garniturilor in miscare, care desi nu ajung sa "ia curba" precum motociclistii la curse, capata un plus de gratie si de realism ;)

O sursa buna pentru a comanda sina flexibila gasiti aici:
http://flexgleise.de/preise.html
cosmin78
Mesaje: 5747
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Joi Noi 20, 2008 12:20 am

1 mm pentru inaltarea liniei este suficient.

ca tot suntem la "tips and tricks"....ca sa preveniti unghiurile,cum le ziceti voi,cel mai bun model
il avem in realitatea unde,pe liniile de mare viteza se folosesc tronsoane de sina de 120 m...
cum se evita aici deformarile?exista zone de dilatatie,unde sinele sunt taiate oblic,la un unghi
foarte mic,deci efectiv sunt ca doua ace(de macaz) alaturate.astfel sinele pot lucra in voie,alunecand
una pe langa alta,fara sa dauneze traficului.aceeasi metoda se aplica si in cazul sinelor noastre,fie HO,TT sau N.
Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1399
Membru din: Joi Ian 21, 2016 8:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Mesaj de felippe » Joi Noi 20, 2008 2:01 pm

O alta metoda de a preveni unghiurile (asupra acestei probleme am scris si eu mai demult pe Railway Fan) am descoperit recent: utilizarea sabloanelor Tracksetta. Este o solutie cat se poate de eleganta, nu da rateuri, usor de folosit dar cu cheltuieli suplimentare; fiecare sablon costa aprox. 4.50 lire.

Un alt mod: vezi instructiunile de aici (pag. 5).
Valentin Voica
Member of the 2mm Scale Association
Avatar utilizator
andreiul
Mesaje: 1698
Membru din: Joi Aug 21, 2008 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de andreiul » Joi Noi 20, 2008 2:39 pm

super tare documentatia; daca mai ai ceva de genul asta; eu unul sunt amator
Bafta tuturor! Andrei
cosmin78
Mesaje: 5747
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Joi Noi 20, 2008 4:04 pm

felippe scrie:...utilizarea sabloanelor Tracksetta. Este o solutie cat se poate de eleganta, nu da rateuri, usor de folosit dar cu cheltuieli suplimentare; fiecare sablon costa aprox. 4.50 lire...
asa este,lucrul dupa sabloane este foarte eficient si sigur.eu unul recomand sabloane
nu numai pentru dispunerea liniilor,ci si pentru orice altceva,unde este nevoie de la doua
piese/cote etc. in sus.usureaza mult munca.
Avatar utilizator
sogard_2003
Mesaje: 3589
Membru din: Mar Ian 19, 2016 8:07 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de sogard_2003 » Joi Noi 20, 2008 8:42 pm

felippe spune-m te rog unde se gasesc la voi in tara aceste sabloane? ai adrese? vreau sa stiu cum se fac ele sunt facute la comanda? presupun ca nu gasesti o dimenziune standardizata ? cum se procedeaza cu aceste sabloane mai exact la cumpararea lor ? presupun ca cei care le-au facut nu au facut 1000 de sabloane pentru fiecare milimetru in parte nu? sau mai multe? cum sunt ele standardizate?
""Acum, pe de laturi incep sa ramana<br>
Semnale, macazuri, vagoane si fum.<br>
Trec umbre de oameni cu steaguri in mana<br>
Si trenul, navalnic, se-asterne la drum.""    Colibri<br><br><br>
Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1399
Membru din: Joi Ian 21, 2016 8:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Mesaj de felippe » Joi Noi 20, 2008 11:46 pm

Sabloanele sunt standardizate iar Tracksetta este marca inregistrata. Nu sunt facute artizanal si au diferite raze: 9", 10", 12", 15" etc. Bineinteles exista si un sablon pentru a intinde linia perfect drept.

Da o cautare in Google pentru Tracksetta si ai sa gasesti multi vanzatori on-line. Uite aici unul: http://www.scalerail.co.uk/Tracksetta.htm

Eu le-am cumparat pe ale mele din magazinele de modelism feroviar.
Valentin Voica
Member of the 2mm Scale Association
Avatar utilizator
cristi_m
Mesaje: 389
Membru din: Mar Sep 16, 2008 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de cristi_m » Dum Noi 23, 2008 5:12 am

Privitor la reconstituirea traverselor fara a mai avea probleme din cauza substratului pe care se afla asezata linia.

Citind tutorialul referitor la utilizarea sabloanelor Tracksetta am observat ca in acel caz nu a fost necesara decuparea traverselor la cuplarea sinelor flexibile, clipsurile metalice patrunzand frumos intre sine si traverse. Din experienta mea cu sinele flexibile de la scara N a rezultat ca aceasta decupare a cate 1-2 traverse de la fiecare sina este totusi necesara, altminteri clipsurile forteaza traversele intro pozitie anormala. In urma decuparii traverselor, zona de imbinare ajunge sa arate cam asa (am ilustrat cu unul din cazurile in care aceasta imbinare mi-a cazut chiar la mijlocul unui viaduct):

Imagine

Se pune problema reconstruirii traverselor lipsa inainte de amenajarea terasamentului, in caz contrar aspectul vizual avand foarte mult de suferit. Bineinteles traversele reconstituite trebuie sa se afle la acelasi nivel cu celelalte, ceea ce presupune ca substratul sa fie perfect nivelat in zona si compatibil cu adezivul pe care il vom folosi la fixarea traverselor de plastic. Pentru a scapa de surprizele pe care le poate produce substratul (neregulat, poros, etc) am ajuns la concluzia ca este mai bine sa creez un suport special pentru traversele din zona.
Pentru aceasta am cautat un material care sa fie subtire si cat mai rigid posibil si am gasit potrivita ca intrebuintare o coperta de dosar din fibra de carbon:

Imagine

Am trasat o fasie la latimea liniei ferate si am decupat-o cu foarfeca:

Imagine Imagine

iar bucatica decupata am potrivit-o si fixat-o cu adeziv (unul de la Revell, Faller sau chiar cu Picatura) de partea inferioara a traverselor existente, si NU prin lipire de substrat:

Imagine Imagine Imagine

Pe suportul "la nivel" astfel creat se pot acum replanta traversele lipsa, pe care le-am pregatit prin taiere cu un cutter ca in imaginile urmatoare:

Imagine Imagine Imagine

Am luat apoi cu o penseta fiecare bucatica si am lipit-o cu adeziv pe suportul de fibra de carbon:

Imagine

La final lucrarea a ajuns sa arate cam in felul urmator:

Imagine Imagine

Urmeaza balastarea, prin formarea corecta a stratului de pietris orice urma a lucrarii devenind practic invizibila.

Stiu ca pare o "chinezarie" dar din practica am observat ca aceasta metoda produce rezultatele cele mai bune, nemaidepinzand de natura substratului pe care se afla linia (pluta, lemn, plastic, etc ) la scarile mici precum N precizia detaliilor fiind esentiala. Dealtfel dupa ce mi-am "format mana" am reusit sa fac destul de repede si de usor cateva zeci de astfel de operatii pe tot traseul existent pe diorama.
Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1399
Membru din: Joi Ian 21, 2016 8:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Mesaj de felippe » Dum Noi 23, 2008 10:41 am

Sa stii ca rezolvarea ta este una la care am apelat si eu si rezultatele sunt cat se poate de OK.

Totusi, la Peco exista traverse care se pot cumpara separat, diferite de cele care sunt pe sine, destinate special zonelor de imbinare. Ele se fixeaza perfect pe 'rail joiner'.
Valentin Voica
Member of the 2mm Scale Association
Avatar utilizator
sogard_2003
Mesaje: 3589
Membru din: Mar Ian 19, 2016 8:07 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de sogard_2003 » Dum Noi 23, 2008 12:20 pm

si la roco se gasesc traverse speciale pentru capat la scara N http://roco.cc/index.php?id=139&Anfangs ... mmer=22215
""Acum, pe de laturi incep sa ramana<br>
Semnale, macazuri, vagoane si fum.<br>
Trec umbre de oameni cu steaguri in mana<br>
Si trenul, navalnic, se-asterne la drum.""    Colibri<br><br><br>
Avatar utilizator
cristi_m
Mesaje: 389
Membru din: Mar Sep 16, 2008 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de cristi_m » Dum Noi 23, 2008 1:50 pm

Stiu traversele de la Roco si sunt recomandabile pentru ca usureaza foarte mult lucrul. Pe dioarama mea am preferat insa metoda descrisa mai sus, chiar daca implica un pic mai multa munca, la final aspectul pare mai "natural".
cosmin78
Mesaje: 5747
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Dum Noi 23, 2008 2:00 pm

e mai la indemana solutia de mai sus decat traversele de la Roco,indiferent de scara.ieftin si eficient!
Scrie răspuns


Înapoi la “Infrastructura”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat