Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

Organizare depou

Planuri si documentatii despre material rulant, cladiri, instalatii feroviare, etc
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Organizare depou

Mesaj de LDH » Dum Oct 14, 2007 7:44 pm

Asa cum stim un depou, in principiu, are o organizare specifica si bine definita mai ales daca este alocat si locomotivelor cu abur.
Ma refer la toate instalatiile care fac parte din dotare: turn de apa, coloane hidraulice, statie de carbuni, statie de nisip, statie de carburanti, canale de vizitare, canale pentru curatatrea focarului (golirea cenusii), rampe pentru curatarea camerei de fum, rampe pentru inspectie exterioara, turnanta (pod rotitor), remiza, ateliere reparatii si, probabil, lista mai poate fi completata.
Chiar va rog sa faceti completarile de rigoare.

Machetele pe care le-am vazut dea lungul timpului, pe net evident, desi, in principiu, par a avea organizarea completa si identica pentru zona depoului realitatea este alta. Fiecare machetist, desi sunt sigur ca a incercat sa imite realitatea, a facut cam cum a vrut sau cum a fost obligat de spatiul avut la dispozitie.

Si totusi are cineva o schema a unui depou cu toate facilitatile, o schema cu amplasamentul acestora.
Sunt sigur ca exista o logica in amplasarea acestora astfel incat in momentul in care locomotiva iese din zona depoului si se ataseaza unei garnituri sa fie complet pregatita pentru drum.

Multumesc
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Organizare depou

Mesaj de LDH » Dum Oct 14, 2007 8:04 pm

LDH scrie: Sunt sigur ca exista o logica in amplasarea acestora astfel incat in momentul in care locomotiva iese din zona depoului si se ataseaza unei garnituri sa fie complet pregatita pentru drum.
Adica locomotiva nu este obligata sa faca manevre pentru a trece pe la punctele de alimentare.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
grandpagscout
Mesaje: 363
Membru din: Mar Sep 06, 2016 8:06 pm
Localitate: Arad
Contact:

Mesaj de grandpagscout » Lun Oct 15, 2007 3:42 pm

Salut!

Cred ca si in depourile reale se procedeaza cam la fel ca si la machete. Astfel, in functie de posibilitatile de spatiu ale fiecarui depou acestea sunt instalate intr-o ordine cat mai ergonomica. Daca doresti iti fac o schema aproximativa a depoului Arad, cu instalatiile si cladirlile de rigoare.
Toate cele bune!
Nagy Gabriel
[Link Removed for Guests]
catalin
Mesaje: 2787
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Lun Oct 15, 2007 4:21 pm

Buna,

ba nu e deloc ca pe macheta !

Dorel, depourile si remizele de locomotive din Romania sunt in marea lor majoritate un conglomerat de adaugiri, survenite in timp si in functie de nevoile caii ferate.
Personal, pasionat fiind de liniile din Vechiul Regat, am umblat cam toate depourile din aceasta parte a tarii. Cele din Moldova le stiu in mod particular si indraznesc sa dau o parere.

Exista cateva depouri (Iasi spre exemplu) care au fost complet reconstruite la un moment dat al istoriei lor, si atunci s-a urmarit schema clasica:

remiza circulara-placa turnanta-linii de acces in statie pe care se afla canalele de curatare, cu acces la castelul de pacura, castelul de apa, rampele de vizitare si apoi iesire in statie.
In acelasi mod s-a intamplat si cu depoul Buzau.

Dar...

marea majoritate a depourilor si aproape toate remizele de locomotive din tara nu au o schema generala. Evolutia lor a imbracat in general urmatoarea forma:

primul construit a fost castelul de apa: toate remizele au aparut acolo unde trebuiau remizate si alimentate locomotive si operatia de baza era alimentarea cu apa. Castelul s-a construit acolo unde s-a gasit posibilitatea forarii unui put si montarii cazanelor de la pompe.

A urmat apoi rampa de incarcare. Initial incarcarea s-a facut manual, pe estacade de lemn cu cosuri de nuiele. Foarte tarziua a aparut la CFR elevatorul de carbune si acesta a fost acomodat acolo unde s-a gasit loc pentru linia de acces a vagonetilor de aprovizionare cu carbune. La CFR s-au acomodat doua tipuri de elevatoare: primul este cel e care l-am mai aratat aici pe forum, al doilea este cel de tip Keiser, pentru remizele mici.
S-a incercat ca aceste elevatoare sa fie montate pe liniile de acces din remiza la statie, dar nu este in mod obligatoriu asa.

a doua constructie a fost remiza, fie ea circulara (Dorohoi) sau linia (Focsani). Remizele s-au construit cu acces de la liniile statiilor, cat mai aproape de cladirea statiei si unde a putut fi acomodata o placa de intoarcere (initial de 16.5 m , apoi dupa 1920 de 23 m). Pe liniile de acces in remiza a fost sapate canalele de vizitare si de curatare. Dar nici aici nu e o regula. De cele mai multe ori canalele de curatire a zgurei se aflau pe ultima si cea mai indepartata linie de remiza, pentru a evita raspandirea scanteilor si un eventual incendiu. Locomotivele in trafic se curatau in canale de zgura aflate in linie curenta sau pe liniile din statii.

A treia constructie, in special dupa 1910, a fost castelul de pacura. El s-a montat in general tot pe liniile de acces in remiza, insa numai daca a fost loc.

Toate aceste constructii de baza s-au intins pe mai mult de 50 de ani, motiv pentru care au fost adaugate in limita spatiului disponibil.

Deci, daca vrei sa realizezi o macheta cat mai aproape de realitate, putem discuta concret pe o remiza sau depou anume si pot sa-ti dau informatii despre configuratia acestuia.

Daca vrei sa cunosti doar teoretic cum ar fi mai bine sa fie, succesiunea pe care ti-am scris-o initial e cea "a la carte".

Ce e pe machete e alta poveste. Pe machete fiecare a acomodat kiturile existente in comert, care arhitectural au putina legatura cu ce exista in Romania si a incercat sa-si imagineze un scenariu astfel incat sa reproduca in limita spatiului disponibil operatiunile din depourile de cale ferata.
Avatar utilizator
Lucian
Mesaje: 47
Membru din: Sâm Feb 27, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de Lucian » Lun Oct 15, 2007 4:26 pm

Iata aici [Link Removed for Guests] vreo 3 planuri de depouri americane (ma rog, canadiene :) ) din anii '50.
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Lun Oct 15, 2007 8:04 pm

Buna grandpagscout,

O schema a unui depou si mai ales a unui depou din Romania este totdeauna binevenita asa ca te astept cu placere

Buna catalin,

La obiect ca in totdeauna.
Multumesc foarte mult si consider ca este foarte instructiv sa vedem o schema functionala a unui depou.
Ca dezvoltarea unui depou s-a facut pe parcursul zecilor de ani este normal avand in vedere ca a fost concomitent cu dezvoltarea materialului rulant pentru tractiune.

Eu mi-am exprimat dorinta de a vedea o schema functionala, chiar daca nu este standard, in special pentru locomotivele cu abur.

Ca aceasta schema este a unui depou din Romania este si mai bine.

Cred, eu cel putin am optat pentru acest aspect, este timpul sa ne aplecam asupra constructiilor romanesti de la gari, depozite, constructii auxiliare la lucrari de arta.
Nu este o dovada de patriotism sau nationalism ieftin, este dorinata de a vedea pe machete si constructii de la noi asa cum fac modelistii din toata Europa.
Daca ei pot trebuie sa putem si noi.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
grandpagscout
Mesaje: 363
Membru din: Mar Sep 06, 2016 8:06 pm
Localitate: Arad
Contact:

Mesaj de grandpagscout » Lun Oct 15, 2007 8:14 pm

Salut!

@ LDH: imi poti spune un program in care sa iti fac schita depoului, te rog, ca nu le prea am sau ii ok si in Paint?
Toate cele bune!
Nagy Gabriel
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Lun Oct 15, 2007 8:16 pm

Bun si in Paint.
Daca ai alt program care salveaza PDF este si mai bine.
Ma descurce eu pana la urma.

Multumesc
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
grandpagscout
Mesaje: 363
Membru din: Mar Sep 06, 2016 8:06 pm
Localitate: Arad
Contact:

Mesaj de grandpagscout » Lun Oct 15, 2007 8:16 pm

Chiar PDF nu am. Dca ai tu ceva is e mai micutz il primesc cu placere :D
Toate cele bune!
Nagy Gabriel
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Lun Oct 15, 2007 8:21 pm

Cel mai simplu este sa faci o schita de mana.
Sa nu spui ca nu stii ca doar esti modelist.
Ii faci o fotografie la rezolutie mare si gata. Nu te mai chinui cu nici un program.
Ca sa nu incarci desenul cu explicatii prea multe numerotezi facilitatile (de ex. 1. Turn de apa, 2.Coloana hidraulica etc.) si treci numerele si explicatiile pe aceiasi fila, daca ai loc, sau separat.

Multumesc
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
grandpagscout
Mesaje: 363
Membru din: Mar Sep 06, 2016 8:06 pm
Localitate: Arad
Contact:

Mesaj de grandpagscout » Lun Oct 15, 2007 8:27 pm

Ok o s o ai pe maine
Toate cele bune!
Nagy Gabriel
[Link Removed for Guests]
catalin
Mesaje: 2787
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Lun Oct 15, 2007 9:43 pm

Desi personal imi plac mult mai mult remizele mici, iti trimit schita depoului Bucuresti Triaj.
1. zona unde se gasesc coloanele hidraulice (tip CFR diametru 150mm)
2. castelul de apa -model standard CFR, astazi parasit
3. nisipare
4. zona unde se aflau elevatoarele de mare capacitate, taiate acum 3 ani (vezi schita pusa aici pe forum de mine).

[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Lun Oct 15, 2007 10:35 pm

Multumesc Catalin

Si mie-mi plac depourile mici cu remize pentru 3-5 locuri dar obligatoriu cu pod rotitor. Se pare ca este partea cea mai spectaculoasa dintr-un depou.

Daca inteleg bine desenul in fata remizei circulare si in dreapta ei, cum te uiti dinspre intrare, sunt ateliere pentru intretinerea si repararea locomotivelor.
Interesant si marcajul zonelor periculoase.
Daca gasesti prin arhiva o schita cu un depou mic tot de la noi o astept cu placere.

De la drg, multumesc dreg, am primit aceasta schema care se apropie de ideea mea de depou mic.
Este usor de transpus pe o macheta dar cred ca nu are nimic in comun cu ceva din realitate. Este doar o schema functionala pentru o macheta.

[Link Removed for Guests]
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
catalin
Mesaje: 2787
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Lun Oct 15, 2007 11:54 pm

Offf,

daca si desenele CFR ar fi atat de frumoase...
mai jos ai o schita e remizei de locomotive Dorohoi, asa cum arata ea astazi. Cu rosu ti-am trasat locul unde se afla placa turnanta, pe vremea regelui abur. Pe atunci configuratia liniilor era una clasica, linie de acces-placa-5 linii de acces remizare.
Acum o eventuala intoarcere se face pe triunghiul de intoarcere (linia din spatele remizei).

[Link Removed for Guests]

Cateva date despre remiza Dorohoi, din putinele stranse de mine:


Cladirea remizei este semicirculara, cu peretii din caramida aparenta de Ciurea, cu cinci locuri de lucru, pe fiecare fiind canal de revizie in lungime de 16,2 m. Latimea cladirii este de 22 m, arcul de cere de la partea intrarii locomotivelor are 31 m iar eel opus, de 41,4 m, liniile din interior fiind infundate. Inaltimea cea mai mare este de 7,5 m. Pe unul din canale s-a amenajat dupa anul 1915, o instalatie pentru coborat osiile locomotivelor cu abur (zencanal). In spatele cladirii remizei, in dreptul canalului 1, a fost construita cladirea pentru atelierele anexe cu dimensiunile de 12,25 m x 6 m.
Datorita calitatii necorespunzatoare a apei din paraul Buhai - multe suspensii, mai tot timpul tulbure, debit redus si inconstant, amenajarile pentru alimentarea cu apa a locomotivelor cu abur ocupa o buna suprafata din incinta depoului. Lucrarile pentru aceste amenajari din anii 1904 - 1907 au fost completate in anii 1929 si 1939, ajungandu-se la situatia care exista si in prezent. Inainte de anul 1940, amenajarile pentru alimentarea cu apa a locomotivelor cu abur constau dintr-o aductiune de la paraul Buhai spre un put de captare cu diametrul de 3,3 m si inaltimea de 4,1 m. De aici, printr-un tub de beton, apa ajunge in bazinul colector cu diametrul de 4,2 m si inaltimea de 12 m, fiind apoi circulata cu o pompa printr-un filtru si trimisa in castelul de apa. Dupa anul 1945 inca se mai afla o pompa de tip Weise Manschen - Halle cu nr. 33/1887 (numar/an de fabricatie), debit de 25 m3/h care era instalata in casa pompelor impreuna cu cazanul pentru abur nr. 9357, timbrul - 10 bar, fabricat la firma Bethan din Germania. Castelul de apa este construit din caramida, are inaltimea totala de 10,1 m iar pana la fundul rezervorului, inaltimea este de 6,2 m. Rezervorul pentru depozitarea apei este metalic de forma cilindrica, asezat vertical, cu diametrul de 5 m si inaltimea 3,2 m si o capacitate de 60 m3. Baza castelului este octogonala cu latimea de 2,94 m. Coloana hidraulica de la castel, de tip MAV, are diametrul de 150 mm. Casa pompelor are lungimea de 13,1 m x 5 m, avand compartiment pentru cazan (8,8 m x 5 m) si pentru magazia de carbuni (4,3 m x 5 m).
In spatele cladirii remizei pentru locomotive se afla cladirea destinata initial pentru activitatea aministrativa cu lungime de 9,95 m x 4,05 m si o magazie pentru materiale (4,35 m x 3,4). Locuinta sefului de depou, amplasata in apropierea castelului de apa, are o lungime de 10,89 m si o latime de 9,15 m compartimentata in 4 camere cu intrare dintr-un hoi central, in prezent fund utilizata pentru scoala personalului si birouri administrative. Langa aceasta cladire este si cea pentru baie care prin extinderile ulterioare, a ajuns la dimensiunile 8,18 m x 7,94 m, compartimentata in 6 incaperi. Toate cladirile descrise sunt construite cu aceeasi caramida de Ciurea.
Pe linia de alimentare cu carbuni era si groapa de zgura in lungime de 10,4 m. Initial, accesul in remiza pentru locomotive se facea trecand peste placa turnanta de 12 m diametru. Dupa anul 1922, datorita repartizarii in parcul depoului a unor locomotive cu abur mai puternice dar si mai lungi, s-a scos placa turnanta si s-a refacut fascicolul de linii din fata remizei intrarea facandu-se prin trecerea peste macaze. Din cauza spatiului existent s-a putut asigura insa in acest mod, intrarea numai la 4 canale din remiza. Renuntarea la placa turnanta se observa intr-un tablou existent in unitate care este facut la pensionarea unui mecanic in anul 1926, cu personalul depoului langa locomotiva cu abur nr. 468 in fata remizei.
Prin anul 1938 s-a construit castelul de pacura care are baza octogonala cu o latime de 2,4 m careia ii corespunde o latura de 4,2 m. |naltimea pana la fundul rezervorului metalic este 6,25 m. Rezervorul are o capacitate de 240 m3, cu un diametru de 3,95 m la partea rezemata pe zid, care ajunge la un diametru de 8 m pe o inaltime de 2,7 m. Pe inaltimea de 2,94 m se mentine diametrul de 8 m pentru ca sa scada treptat la varf, la un diametru de 1 m pe o inaltime de 2,7 m.
Dupa anul 1952 pentru alimentarea cu carbuni, s-a montat un elevator tip "Kaizer" actionat cu motor termic iar din anul 1964, actionat cu motor electric.

Datorita incovenientelor care le producea apa de alimentare la tevile cazanului locomotivei cu abur, in anul 1931 s-a procurat si montat (in valoare de cca 2.000.000 lei) o instalatie de filtrare a apei care a fost importata din Austria, fapt consemnat si in presa locala a vremii ("Vestitorul" din Dorohoi din 7 octombrie 1931).
In decursul anilor s-au facut si alte dotari care nu au fost evidentiate prin documente separate deoarece s-au folosit fonduri de la exploatare sau conexe la alte investitii, iar dupa anul 1950 s-a apelat la asa denumita munca voluntara, patriotica, sau alte solutii fmanciare. Astfel in anul 1924 s-a realizat o mica uzina electrica cu un motor termic de 15 CP pentru ca in anul 1934 sa se mai monteze un grup electrogen cu motor termic de 10 CP, cu ajutorul salariatilor din depou. Se pare ca datorita cheltuielilor mari cu energia electrica preluata de la uzina comunala, dupa anul 1940 Directia Tractiunii a luat masura de a instala 3 grupuri electrogene. Aceste grupuri de 25 CP, 24 CP si 18 CP asigurau energia necesara tuturor unitatilor feroviare din statia Dorohoi.
Odata cu introducerea remorcarii trenurilor de calatori cu locomotive Diesel electrice si hidraulice, dupa anul 1974 se amenajeaza instalatii pentru dedurizarea apei, iar prin anul 1980 se termina amenajarea pe una din liniile din remiza a unui canal cu buzunare pentru revizia acestor locomotive.

Daca aveti pe acest forum si un corespondent din zona care sa va ajute cu fotografii, cred ca ai suficiente informatii pentru o diorama autentic romaneasca, numai ca va rebui sa faci toate cladirile singur pentru ca nu le macheteaza nimeni.
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mar Oct 16, 2007 12:57 pm

Oau!!!

Palaria!

Cu asa descriere amanuntita daca mai ai si niste fotografii mai trebuie indemanare si pofta de lucru ca materialul documentar este super.
Adevarul este ca nici nu ma asteptam la altceva in materie de informatii.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Scrie răspuns

Înapoi la “Planuri”