"Orasul din Sufragerie"

Diorama la care lucrez
Scrie răspuns
Avatar utilizator
sir_vaska
Mesaje: 143
Membru din: Joi Mai 19, 2016 8:06 pm
Localitate: Maramures
Contact:

Mesaj de sir_vaska » Dum Ian 13, 2008 8:36 pm

Salut
In principiu o rezistenta serie cu motorul limiteaza curentul maxim (Imax) prin motor, prin aceasta diferind putin de variatoarele de tensiune care au scopul de regla tensiunea(U), indiferent de ce curent cere motorul la un moment dat.
Dau un exemplu din care rezulta dezavantajele rezistentei serie:
Sa zicem ca o locomotiva cu rezistenta in serie cu motorul trage dupa ea o sarcina mai mare dar constanta si circula cu o viteza redusa(datorita limitarii curentului prin rezistenta). In momentul deconectarii sarcinii , fara sa umblam la variator dar cu aceeasi rezistenta in serie ne putem trezi ca locomotiva va merge cu viteza maxima.
Cu rezistenta in serie mai pot aparea probleme si la urcare sau chiar la pornire de pe loc.
Chiar si la variator de tensiune se pot observa mici diferente in functie de sarcina (datorate rezistentei interne a sursei de tensiune) , dar mult mai neglijabile fata de limitarea curentului (rezistenta serie)
Avatar utilizator
dac
Mesaje: 1298
Membru din: Sâm Sep 15, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de dac » Lun Ian 14, 2008 1:10 am

Primul meu variator de tensiune (de acum 20+ ani) avea....2 viteze. Mergea cu 2 baterii patrate de 4,5 V si trimitea la sine 0 sau 4,5 sau 9V...

Apoi am avut unul alimentat la priza si care functiona pe principiul reostatului (si se incalzea al naibii de tare...)

Variatoarele moderne functioneaza pe principiul alimentarii in impusuri cu durata variabila: trimit intreaga tensiune catre sine o anumita durata t1 apoi ia o pauza t2. t1+t2 = constant si reprezinta perioada de repetitie a impulsurilor. Cand t1 este mic t2 este mai mare si "motorul se misca putin apoi sta mai mult"; cu cat t1 creste cu atat t2 scade si motorul se va roti mai mult in acelasi interval de timp. Intrucat pe durata lui t1 aproape toata tensiunea se regaseste pe sine, cade f. putin pe variator si acesta nu se incalzeste semnificativ.

Acelasi principiu este folosit si de catre decodoarele digitale pt. reglarea vitezei; diferenta ar fi frecventa de repetitie a impulsurilor : de la 30 kHz la decodoare la numai 400 Hz la variatoare ceea ce duce la generarea unui bazait audibil mai ales la viteze mici.
NanoXmaus + Roco 10764 + GenLI-S88 + Rocrail
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Mesaj de Prognosis » Lun Ian 14, 2008 3:23 am

De pilda eu am folosit variatoare mehano, caci cele de la piko induc un zgomot infernal in motor indiferent de viteza de mers :( :(
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Tabloul de comanda pentru mers

Mesaj de Prognosis » Sâm Ian 19, 2008 9:22 am

Tabloul de comanda pentru mers

Am stat mult in cumpana si am cantarit optiunile! Cum nu voi avea sanse in aceasta viata sa trec pe digital, am decis sa-mi termin diorama asa cum imi sade bine! Adica in analog!In consecinta….

Ieri am inceput sa lucrez la tabloul de comanda pentru blocurile de alimentare! Am decis sa fac doua sau chiar trei tablouri de comanda distincte! Primul, acesta din poze, este destinat alimentarii de forta a tronsoanelor gandite de mine in blocul automatizat nr. 1. Adica cel interior.
[Link Removed for Guests]
Am trasat, taiat si montat mai intai peretii laterali ai tabloului, tot din resturile de OSB de 6mm ramase de la platforma dioramei. Din bagheta de brad de 10/10 mm, am montat intarituri pe canturi. Le-am lipit cu aracet dar le-am fixat si cu tinte de sina care vin perfect! Rolul acestor intarituri este si acela de a facilita legatura intre piesele (peretii) tabloului.
[Link Removed for Guests]
Apoi, pe o placa de plexiglas alb de 3mm grosime, am montat cele trei variatoare Mehano luate de la Rally! Inainte de fixare acestea au fost modificate astfel incat iesirea de tensiune variabila sa fie prin carcasa inspre cutie! La fel am procedat si cu alimentarea de 12 V care nu se mai face prin mufa exterioara, ci prin cablu direct din cutia tabloului de comanda.
[Link Removed for Guests]
Voi reveni cu continuarea!
[Link Removed for Guests]
rally
Mesaje: 1188
Membru din: Dum Dec 04, 2016 8:05 pm
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de rally » Sâm Ian 19, 2008 11:39 am

Salve Prognosis !
Ce-au ajuns variatoarele mele ... :grin:
In alta ordine de idei, te rog cand postezi poze, sa dai direct link-ul imaginii JPG, nu de alta, dar pana incarca situl tau, pana incarca poze, sunt 2-3 trepte intermediare care ma intarzie ... si-mi pierd rabdarea :-( :-( :-(
In doar 4 ani, modelismul romanesc nu mai gangureste, vorbeste chiar limbi straine !
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Mesaj de Prognosis » Lun Ian 21, 2008 10:42 am

rally scrie: ...In alta ordine de idei, te rog cand postezi poze, sa dai direct link-ul imaginii JPG, nu de alta, dar pana incarca situl tau, pana incarca poze, sunt 2-3 trepte intermediare care ma intarzie ... si-mi pierd rabdarea :-( :-( :-(
@Rally
Asta pentru ca am si eu nevoie de vizite pe site draga Rally! :-D
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Mesaj de Prognosis » Lun Ian 21, 2008 10:56 am

20 ianuarie 2008 - Definitivarea tabloului si cablarea

Pentru a monta tablourile de comanda, am decis "largirea" pistei frontale ca facand parte din circuitul nr. 2 de pe diorama mea. Vreau ca pe acest circuit sa introduc un alt bloc de automatizare, care va face altceva decat primul, si despre care voi vorbi in alt subiect! Largirea este de numai 80 mm dar pe toata lungimea dioramei (2,80 m).
[Link Removed for Guests]
Pentru cablare, a trebuit sa rastorn diorama pe o parte! Lucru dificil de realizat daca tinem cont de marimea acesteia si de faptul ca cele doua module sunt fixate unul de celalalt!
[Link Removed for Guests]
O data rasturnata, lucrul la cablare a devenit floare la ureche!

Mai intai am conectat firele de alimentare a tronsoanelor de cale ferata. Acestea nu se mai leaga de sine prin intermediul clipsului de legatura din urmatoarele motive:
1. am observat ca in timp clipsul nu mai face contact corect;
2. prezenta condensatorului face imposibila trecerea pe digital fara modificari in clips;
3. nu se mai vede cutia clipsului!
[Link Removed for Guests]
Am legat firele intr-o retea pe care am conecta-o in tabloul de comanda nr. 1, cel pentru variatoare! Pe dedesubt, am fixat provizoriu firele cu scoch uramand ca la final sa le fixez cu picaturi de plastic la cald (pistolul).
[Link Removed for Guests]
Apoi am procedat la fel cu reteaua de iluminare! Adica am efectuat gaurile pentru fire, am tras firele prin gauri si le-am conectat intr-o retea pe care am dus-o in tabloul de comanda nr. 2, cel de automatizare!
[Link Removed for Guests]
Pentru gaurile luuungi! Am confectionat dintr-un electrod de 3,5 mm, un burghiu tiganesc! Adica am batut capatul electrodului pe nicovala pentru al lati, apoi am polizat doua laturi in unghi de 45 grade pe care le-am ascutit pe cate o parte pe fiecare si cu acest burghiu luuung am reusit sa strapung diorama la cei peste 10 cm de grosime pe care ai are pe alocuri!

Am confectionat apoi cel de-al doilea tablou de comanda, destinat bloculurilor de automatizare!
Am montat si acest tablou la locul predestinat! Am adus cablurile in el si am montat pe riglete de conectare fiecare fir la locul sau!
[Link Removed for Guests]
Variatoarele lui Rally, o data modificate, si-au gasit locul pe panoul frontal al tabloului de comanda nr. 1.
[Link Removed for Guests]

Trebuie sa va spun ca variatoarele piko nu pot fi folosite in acest fel de tablou pentru ca au un dispozitiv prea sensibil de schimbare a sensului de mers si pentru ca sunt lipite si nu se poate umbla in ele. Cele de la mehano au acest avantaj si pe deasupra, au leduri de avertizare si sunt mai flexibile in functionare, mai robuste si nu intra in suprasarcina la doua locomotive ca cele piko!


[Link Removed for Guests]
.......................................................................................................................


Voi reveni cu detalii privind burghiul tiganesc si tipul de becuri folosite la iluminat!
Ultima oară modificat Mar Sep 16, 2008 10:47 pm de către Prognosis, modificat 1 dată în total.
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Mesaj de Prognosis » Mar Ian 22, 2008 5:05 pm

Un mic filmulet dupa plantarea copaceilor de la Cluj!
[Link Removed for Guests]

Vizionare placuta!
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Evolutia din 24 ianuarie in imagini

Mesaj de Prognosis » Vin Ian 25, 2008 7:45 am

Am pregatit cateva imagini pentru un interviu pe care am fost anuntat ca-l voi da unui ziar local din Ialomita.
- iluminare cladiri - Evolutia din 24 ianuarie in imagini. Voi reveni cu commentarii si explicatii.... dupa interviu!
Am avansat in constructia celui de al doilea tronson de automatizare si am terminat iluminarea cladirilor!
Am instalat luminile si pe peron!.
Am montat si cel de al doilea panou de comanda si mi-am pus si lumina pe el! :)
Am plantat pomuletii de la Cluj! Multumesc prieteni!
[Link Removed for Guests]
Foarte curand veti avea vesti despre automatizarea celui de al doilea tronson de cale ferat de pe diorama de la Slobozia, despre cel de al doilea bloc de automatizare de pe primul tronson al aceleasi diorame si despre primul meu semafor in doua culori, de iesire, home made! Dar asta cand ma intorc acasa!
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Salutare! M-am intors!

Mesaj de Prognosis » Mar Ian 29, 2008 9:07 am

Salutare! M-am intors!

Luni 27 Ianuarie 2008, eu si diorama am aparut in ziarul Semnal de Ialomita si Calarasi!

Cititi aici!
[Link Removed for Guests]

Bafta tuturor!
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Tronsonul nr. 2 automatizare

Mesaj de Prognosis » Mar Ian 29, 2008 8:08 pm

Tronsonul nr. 2 automatizare

Va prezint succint un filmulet cu functionarea automata in tronsonul doi de pe diorama mea! Am terminat de aplicat schema si maine voi posta explicatiile si imaginile lucrarii pe situl meu!
Deocamdata numai filmuletul!
[Link Removed for Guests]

Bafta tuturor!
Ultima oară modificat Sâm Dec 13, 2008 11:07 am de către Prognosis, modificat 1 dată în total.
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Schema automatizare nr. 3a in circuit analog

Mesaj de Prognosis » Mie Ian 30, 2008 8:40 pm

Schema automatizare nr. 3a in circuit analog

Va prezint in continuare schema electrica de automatizare a circuitului de pe tronsonul B al dioramei mele.
Aceasta schema este faza finala asa cum este montata ea pe diorama mea!
Am intarziat postarea schemei intrucat nu o aveam realizata pe hartie, lucrarea fiind executata la "cald", direct din minte!
Ceea ce conteaza este ca prin aceasta jonglerie electrica, am reusit sa controlez individual doua locomotive in circuit analog !

Avantaje si Optiuni:
- Ambele trenuri merg in acelasi sens si isi dau prioritate una celeilalte!
- Intrarea in abatuta sau in principala se controleaza automat astfel incat nu poate intra un al doilea tren peste primul.
- Intrarea pe oricare linie se poate controla manual din butoanele "liber".
- Odata intrat un tren pe una din linii, automat cel din spatele sau intra pe cealalta, conditia fiind sa existe intre cele doua trenuri cel putin lungimea unei garnituri!
- Se poate alege atat garnitura pe care dorim sa o garam la un moment dat si cat si linia pe care aceasta poate fi garata!
- Exista optiunea de oprire a automatului, astfel incat sa rulezi un tren non-stop, pe oricare din linii la alegere, fara sa mai fie comandat un al doilea tren care poate stationa pe una din linii oricare ar fi ea.

[Link Removed for Guests]

Filmul functionarii

[Link Removed for Guests]


Bafta tuturor!
Ultima oară modificat Vin Feb 01, 2008 1:42 pm de către Prognosis, modificat de 2 ori în total.
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mie Ian 30, 2008 8:50 pm

Pe cand o automatizare cu trenuri care ruleaza in directii opuse pe aceiasi linie?
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
COObra
Mesaje: 696
Membru din: Sâm Iul 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Ilfov, Ciorogarla
Contact:

Mesaj de COObra » Mie Ian 30, 2008 9:34 pm

si la viteze f mari :-D
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Prognosis
Mesaje: 1345
Membru din: Sâm Iul 21, 2007 12:00 am
Localitate: Slobozia
Contact:

Mesaj de Prognosis » Vin Feb 01, 2008 1:55 pm

Draga LDH si vitezomanule COObra

Schema cu pricina am conceput-o deja Âşi am testat-o pe mochetă dat fiind faptul că nu mă pot hotărî s-o pun pe dioramă. Si o să vă zic de ce. Tunelul dublu din partea dreaptă a dioramei are întradevar două linii, dar tronsoanele sunt separate. Dacă aÂş monta aceasta automatizare, la un moment dat, rulînd trenuri pe ambele tronsoane, un tren de pe tronsonul B ar circula in acelaÂşi sens cu un tren de pe tronsonul A, care se Âştie, la mine circula NUMAI într-un sens! Mă întreb dacă o astfel de situaĂžie ar fi normală sau ....hilară! Poate ma lamuriĂži voi, căci daca e normal să se meargă pe două linii paralele în acelaÂşi timp în acelaÂşi sens, atunci fac instalaĂžia că nu e greu!
Iata schema, aÂşa empiric, pe hartie... [Link Removed for Guests]

Ca să-i răspund veninoasei Âşi vitezomane COObre, aceste scheme functionează pe testate la ce viteză vrei tu Âşi în orice condiĂžii climaterice! :grin:
[Link Removed for Guests]
Scrie răspuns


Înapoi la “Prezentari si discutii despre diorame”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat