Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

Scheme electronice pentru iluminat locomotive

Lucrari asupra locomotivelor, metode, tips& tricks, etc.
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 1:26 pm

Daca osiile sunt izolate pe ambele parti si NU se pot inlocui cu altele, atunci se construiesc lamele colectoare pe ambele parti, deci astfel fiecare roata va culege tensiunea de la sina pe care calca, ceea ce este chair mai bine dpdv electric 8). Problema consta in faptul ca mai multe lamele colectoare inseamna frecari suplimentare mai mari, deci se poate ca uneori rotile vagonului sa patineze.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 1:57 pm

Sau aici [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 2:01 pm

Se pare ca amandoi am postat in acelasi timp :-D
Din moment ce boghiurile sunt din plastic, ai unda verde sa inlocuiesti osiile izolate pe ambele parti cu osii izolate pe o singura parte :aplauze:
Culorile firelor decodorului sunt standardizate, deci sunt mereu aceleasi indiferent de decodor:
Semnificatiile firelor decodorului sunt:
1 - orange - conexiune motor dreapta
2 - galben - iesire lumini spate (minus)
3 - verde - iesire functie 1 (minus)
4 - negru - sina din stanga
5 - gri - conexiune motor stanga
6 - alb - iesire lumini fatza (minus)
7 - albastru - plus comun
8 - rosu - sina din dreapta
Uneori mai apare si un fir violet, care este iesirea functiei 2.
Fatza de firul albastru, electronica decodorului conecteaza iesirile de mai sus (lumini si functii) la minus cand sunt activate, respectiv le "lasa in aer" cand sunt dezactivate.
Deci luminile din fatza se conecteaza cu plusul (primul anod) la firul albastru si cu minusul (ultimul catod) la firul alb, iar luminile din spate cu plusul (primul anod) la firul albastru si cu minusul (ultimul catod) la firul galben. Astfel, la mers inainte firul alb este conectat la minus, deci curentul curge de la albastru la alb prin sirul respectiv de LED-uri, care lumineaza; firul galben este deconectat, deci curentul n-are cum sa treaca prin LED-urile din spate, care raman stinse. La mers inapoi situatia se inverseaza, adica firul alb este lasat in aer si firul galben este conectat la minus, deci LED-urile din fatza sunt stinse si cele din spate sunt aprinse.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 2:03 pm

divizia scrie:Sau aici [Link Removed for Guests]
Exact! :aplauze:
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 2:08 pm

Multumesc mult de tot.
Dar, exact ca tiganul :-D mai am o intrebare (sper sa nu plictisesc) : cu ce ma ajuta functie 1(fir verde), respectiv functie 2(purpuriu)? Banuiesc ca si ele sunt tot minusuri la care se poate atasa cate o functie, daca nu ma insel? Sau ma hazardez prea mult?

Era sa uit, ca sa beneficiez de firele pentru lumini, cum fac? Tai firul intre decodor si mufa si folosesc bucata dinspre decodor sau ma uit dupa un pin pe placa in care se mufeaza decodorul?
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 2:37 pm

Intre firul verde si cel albastru se pot conecta luminile din cabine, de exemplu (plus spre albastru si minus spre verde, daca aceste lumini sunt constituite tot din LED-uri :grin:). La fel, intre firul albastru si cel violet se poate conecta o pereche de cuple digitale sau un alt dispozitiv.
Pentru conectarea luminilor nu este nevoie sa se taie niciun fir. Pe interfatza digitala - placutza de cablaj cu mufa in care se afla montat conectorul cu cele 8pt fire ale decodorului - se identifica pinii corespunzatori firului albastru (plus comun), alb (iesire lumini fatza) si galben (iesire lumini spate). S-ar putea ca de la pinii respectivi sa plece niste trasee imprimate pana la marginea placii, caz in care lipesti firele luminilor pe iesirile traseelor respective. Daca aceste trasee nu exista (ceea ce m-ar mira), atunci lipiturile firelor de la lumini se fac direct pe lipiturile de la pinii respectivi.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 3:28 pm

Am gasit si alte alternative : sunet si claxon. Le poate controla statia digitala, dar cred ca ma complic prea mult si in plus nu stiu unde ar mai incapea un difuzor si un claxon. Iar in cazul sunetului banuiesc ca trebuie si un circuit care sa imite sunetul. Unde gasesc asa ceva?
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 4:11 pm

Exista si decodoare cu sunet inclus :grin:, dar despre acelea ii las sa povesteasca pe cei mai in masura ;)
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 4:39 pm

Daca la rotile vagonului pun un bulb de cositor ca sa realizez legatura dintre roata si ax ar crea vrea problema in rulare? Ma gandesc ca nu ar descentra roata deoarece nu sunt forte prea mari. Si in cazul asta as rezolva problema rotilor de la vagoane, implicit captarea tensiunii.
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 5:37 pm

Cositor... hmmm... cam radicala masura :grin:
Idee: ia cu tine vagonul respectiv si da o raita pe la Rally, sa verifici daca iti sunt bune rotile Piko izolate pe o parte ([Link Removed for Guests]).
Sau - alta idee nastrusnica - intereseaza-te de lacul conductor Loctite Circuit Plu (sau cam asa ceva), utilizat pentru refacerea traseelor intrerupte ale grilei de dezaburire la masini. Cu acest lac ai putea vopsi suprafata interioara a unei roti, trecand peste bucsa izolanta si ajungand vreo 1cm pe ax. In acest fel, lacul conductor va transmite curentul de la roata respectiva la osie. Principalul impediment consta in dificultatea gasirii acestui lac, iar modificarea aspectului rotii respective ar fi destul de evidenta.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 5:43 pm

Astea sunt rotile [Link Removed for Guests]

Dupa cate vad eu sunt de 14, iar la Rally sunt de 11,3. Si vad ca nici in Anglia nu sunt roti izolate doar pe o parte ca as fi luat de acolo.
rally
Mesaje: 1188
Membru din: Dum Dec 04, 2016 8:05 pm
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de rally » Mie Iun 04, 2008 9:00 pm

Da ia frate vagonul la subtioara, vin-o pana la mine in depou, incercam rotile de 11,3 si daca se potrivesc ... ai pus-o :roll: ... ba mai vezi pe viu si cum se monteaza lamela colectoare.
Deci daca ai chef suna-ma , cautam in agenda o "luna" convenabila de vizite :-D
rally
In doar 4 ani, modelismul romanesc nu mai gangureste, vorbeste chiar limbi straine !
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 9:53 pm

O sa vin saptamana viitoare. Adresa si nr. de tel. de pe site sunt ok?

Apropo, decodorul are doar 4 fire si la incercarea de a-i lipi fire pentru faruri n-am avut nici un efect. Mort total. Cred ca e o varianta mai simpla dat fiind faptul ca e un start set si nu avea lumini din fabrica. Nu-mi ramane decat varianta clasica, colectez tensiune de la lamele si mai departe ....ca si pana acum.
rally
Mesaje: 1188
Membru din: Dum Dec 04, 2016 8:05 pm
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de rally » Mie Iun 04, 2008 10:00 pm

Adresa si nr. de tel. de pe site sunt ok?
Eu sunt multumit de ele... :-D :-D :-D nu stiu cum simt altii...
rally
In doar 4 ani, modelismul romanesc nu mai gangureste, vorbeste chiar limbi straine !
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 10:10 pm

4atru fire?!?!? 8O 8O 8O Asta neaparat trebuie sa vad si eu. Sunt ferm convins ca aceste fire sunt: rosu (rotile din dreapta), orange (conexiune motor dreapta), gri (conexiune motor stanga) si negru (rotile din stanga) :grin:
In sistemul digital, sensul de deplasare a locomotivei este dat de comenzile lansate de statie si decodificate de decodorul din locomotiva. Statia trimite la sine tensiune alternativa, care contine si comenzile lansate catre fiecare locomotiva in parte. Daca incerci sa alimentezi farurile direct de la roti, ele vor sta aprinse permanent, atata timp cat locomotiva culege tensiune, deci nu vor depinde de sensul de deplasare. In plus, LED-urilor nu le place tensiunea alternativa, fiindca acesta implica (si) polarizarea lor inversa, care se poate dovedi chiar fatala pentru ele.
Eventual poti conecta LED-urile in configuratie de punte Graetz sau in antiparalel doua cate doua, ceea ce ar fi OK.
Sau... poti face rost de un decodor de functii (adica fara iesiri de motor), care se monteaza alaturi de cel existent si i se da aceeasi adresa cu acesta; astfel, decodorul de functii ar prelua & executa comenzile de activare / dezactivare / aprindere directionala a farurilor :idea:
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Scrie răspuns

Înapoi la “Imbunatatiri, reparatii de locomotive, constructie de la zero”