DIFERENTA ANALOG-DIGITAL

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Buna seara !
In sfarsit am reusit sa montez al doilea decodor la garnitura AVE... mi-a luat aproape 12 ore...de ce? In primul rand farurile... sunt SMD-uri rosii si galbene, prima placuta de la locomotiva tractoare am ratat-o, asa ca a trebuit sa cumpar LED-uri de 2,5 mm pe care sa le montez in locul SMD-urilor.. in schimb am capatat experienta, si la a doua placuta cu SMD-uri, totul a fost in regula, am reusit sa izolez circuitele si sa le cuplez la mufa decodorului...
Am incercat si o noutate... pe auxiliar am montat in cabina locomotivei un LED albastru, care da un efect extraordinar... de asemenea, am montat in vagoanele de calatori regletele cu SMD-uri galbene, tot pe auxiliar, dar dupa ce le-am scos condensatorul si puntea redresoare... (eu am facut comanda pentru analog, le-am mai montat o rezistenta in serie de 680 ohmi, si asa le-am facut pentru digital...)
Cu traseul de cablu a fost mai dificil, cablurile iesind intre vagoane... spatiul este si asa destul de mic, dar a mers... :lol:
Am mai lestat putin si locomotiva dummy, pentru a fi putin mai stabila...
In final a iesit o feerie, :lol: , LED-urile albastre din locomotive fac toti banii... si vagoanele iluminate...
Cam atat pentru seara asta, ma gandesc sa mai achizitionez o locomotiva electrica, cu mufa pentru decodor si decodorul aferent...
Am dat si comanda pentru piese pentru statia digitala mini DCC... trebuie sa ma apuc serios de treaba...poate pana de Craciun rulez cu 3 garnituri pe acelasi traseu...
Cam atat pentru seara asta, ar mai fi multe de spus...
Cu respect,
olimpiu
 
Buna seara. Am ceva garnituri procurate prin anii 1975-1980.dispun de sine si macazuri, dar nu seamana de loc cu sinele actuale. Exista cumva un adaptor de trecere de la sinele vechi la cele actuale. Pe cutii scrie:pIKO-KOMPLETT ANILAGE, PIKO-EXPERT, PIKO-JUNIOR , si mai am o cutie tot PIKO-Art.0721, toate de tip analog. Reiau intrebarea pot imbina sinele vechi cu cele actuale? Exista un dispozitiv care sa-mi permita sa fac aceasta operatiune?
 
olimpiu a spus:
... de asemenea, am montat in vagoanele de calatori regletele cu SMD-uri galbene, tot pe auxiliar, dar dupa ce le-am scos condensatorul si puntea redresoare... (eu am facut comanda pentru analog, le-am mai montat o rezistenta in serie de 680 ohmi, si asa le-am facut pentru digital...)
Pune repede la loc puntea redresoare, fiindca exact ea asigura functionarea corecta a ghirlandelor de LED-uri in sistemul digital!
Scurta revenire la teorie: in sistemul digital, la sine este adusa o tensiune alternativa dreptunghiulara cu frecventa de cativa kilohertzi - ceea ce inseamna ca ea isi schimba polaritatea de cateva mii de ori pe secunda - care transmite si comenzile catre fiecare locomotiva in parte (dar asta-i deja alta poveste). LED-urile lumineaza numai daca sunt polarizate direct, adica plus la anod si minus la catod, iar la polarizare inversa - minus la anod si plus la catod - se sting. Deoarece succesiunea pozitiv-negativ-pozitiv-negativ se repeta de cateva mii de ori pe secunda (asa cum spuneam mai sus), tot de cateva mii de ori pe secunda LED-urile alimentate direct de la sine sunt polarizate direct/invers/direct/invers si deci se aprind/sting/aprind/sting. Datorita frecventei ridicate, aceasta palpaire nu este observata de ochiul uman, dar este sesizata perfect de LED-uri, carora nu le "place" polarizarea inversa fiindca se pot chiar defecta (mai multe despre functionarea LED-urilor aici).
Asa cum spuneam si in alte subiecte, puntea redresoare transforma alternanta negativa - inutila si chiar periculoasa pentru LED-uri - intr-una pozitiva, deci LED-urile vor lumina pe ambele alternante si nu doar pe una, ceea ce inseamna ca lumina data de ele se va dubla aproximativ si, cel mai important, NU se vor mai afla in situatia de a fi polarizate invers, ceea ce le va prelungi si durata de viata.
 
@romica

sau, si mai simplu, indoi clipsul de profil 'i' ca sa imbrace profilul 'u' din tabla si il lipesti cu fludor de sinele vechi. e aproape gratis... :D
 
Am uitat sa specific un "detaliu" :D foarte important:
In cazul locomotivelor digitale, sensul de deplasare NU mai tine de asezarea locomotivei pe sine, ci de sensul comandat de statie. De exemplu, la comanda "inainte", locomotiva cu aburi pleaca totdeauna cu cazanul inainte si aprinde farurile din fatza (daca sunt directionale si s-a comandat activarea luminilor :)). Analog, daca statia a comandat "inapoi", locomotiva cu aburi porneste totdeauna cu tenderul inainte si aprinde farurile corespunzatoare (ca mai sus). Mai mult, locomotiva isi pastreaza sensul propriu de mers (cu cazanul inainte sau cu tenderul inainte) chiar daca este ridicata de pe sine si asezata invers.
Deci nu mai spunem ca statia a comandat "dreapta" sau "stanga", ci "inainte" sau "inapoi" in raport cu cazanul locomotivei cu aburi sau cu cabina 1 a locomotivei diesel sau electrice.
 
green_ice a spus:
si-atunci... daca ar fi sa o luati acum de la 0 (cum o sa fac eu curand), pe ce v-ati axa? analog sau digital?
DIGITAL 8)
Sa explic si de ce. Este drept ca start-seturile si locomotivele analogice sunt mai ieftine decat cele digitale, insa pretul platit pentru digitalizarea ulterioara a lor si a circuitului se poate dovedi cam marisor (trust me - i've been there :D). Asa ca, zic eu, mai bine se porneste cu un start-set digital mai rasarit, urmand ca in continuare colectia sa se mareasca treptat-treptat, pentru fiecare noua locomotiva alocandu-se si decodorul aferent (daca ea nu este digitala direct din fabrica - exista si asemenea cazuri mai rare ;)).
 
@mpursu

gasesti locomotive digitale din fabrica numai cele pe sistem Maerklin,AC
majoriatea loc. DC sunt cu interfata digitala,ptr digitalizarea ulterioara...nu toti
isi doresc digital,multi continua pe analog
de asemenea exista cateva DC care vin din fabrica digitalizate,insa majoritatea
coplesitoare este analog,cu interfata
 
Parere de incepator

<r>Unul dintre avantaje digitalului - dedus din cele citite dar si din cele patite (explicatia imediat) - este posibilitatea de a pune in practica <B><s></s>absolut orice <e></e></B>traseu. Iata de ce cred ca este asa: am incercat sa fac un alt traseu la setul meu analog. Datorita faptului ca acesta se alimenteaza in curent continuu (o sina poarta sarcina pozitiva si cealalta pe cea negativa) exista trasee in care este inevitabil "scurtul". Acesta poate fi evitat prin izolare dar traseul nu mai are continuitate. Singura solutie mi se pare ca este curentul alternativ care inteleg ca il folosesc seturile digitale. Am dreptate sau bat campii <E>:?:</E></r>
 
si in digital se intampla acelasi lucru,chiar daca este curent alternativ
solutia practica este modulul LK100 facut de Lenz,il gasesti si la Roco sau un
dispozitiva asemanator pe baza de relee
 
Intreb aici ca sa nu mai deschid un topic nou, pentru ca oricum e legat de subiect.
Daca la analog variatia vitezei locomotivei se face strict prin tensiunea de alimentare aplicata in sine, ma asteptam ca si in digital sa fie asemanator. Si cum clar nu se putea varia tensiunea in sine, ma asteptam ca decodorul sa functioneze cumva ca un potentiometru electronic, si sa dea tensiune efectiva mai mica sau mai mare spre motor. Dar zilele trecute am citit ca de fapt viteza locomotivei in digital este data de cat timp stau deschisi tranzistorii de putere la iesirea din decodor. Cu alte cuvinte tensiunea ramane aceeasi, dar timpul cat aceasta tensiune este prezenta in motor variaza.
Intrebarile ar fi:
- e corect ceea ce zic ? (desi oricum cred ca unde am citit erau chiar standardele, deci nu prea se pune problema de corectitudine)
- nu influenteaza negativ uzura normala a motorului acest ping-pong de am tensiune / nu am tensiune ? (chiar daca se petrece in fractiuni de secunda, totusi e un stres in plus pentru orice aparat)

Iarasi legat de posibilitatea folosirii locomotivelor pur analogice in digital, cel putin piko digi 1 (posibil si alte centrale) maresc cuanta de timp asociata semnalului de "1" pe una din faze (pentru ca in normele digitale se specifica doar ca "1" are o cuanta mai lunga de timp decat "0", dar nu se specifica nicaieri cat de lunga trebuie sa fie). Si astfel se ajunge la o situatie in care per total, curentul primit intr-un sens este mai mare decat cel primit in sensul celalalt, astfel incat desi bazaie de nu mai stie de ea, totusi locomotiva se pune in miscare.
intrebarea e iarasi: cat de mult influenteaza viata motorului respectiv aceasta fortare in digital
 
Si inca o intrebare pentru decodoarele digitale: toate functioneaza asa cum le-am descris eu, sau exista si exceptii in care efectiv se realizeaza o variatie a tensiunii catre motor ? (deci nu variatie a cuantei de timp cat primeste aceeasi tensiune)
 
Bine zici! 8)
Ai ilustrat cu cuvintele tale principiul PWM, adica Pulse Width Modulation (Modularea Latimii Impulsurilor) :aplauze:
In digital, functionarea locomotivei analogice se face intr-adevar prin alterarea usoara a alternantelor semnalului digital, astfel incat "rezultanta" sa fie in stare sa provoace rotirea motorului intr-un sens sau altul. Totusi, asa cum s-a mai spus si in alte subiecte, motorul locomotivei analogice produce paraziti destul de puternici care pot sa altereze si mai rau forma semnalului digital, mai ales daca exista si niscaiva condensatoare pe acolo, deci functionarea sistemului digital poate fi perturbata. In plus, motorul locomotivei analogice este foarte puternic solicitat in acest regim, din cauza "ping-pong"-ului plus-minus-plus-minus, deci pot sa apara supraincalziri. Concluzie: este bine sa NU rulam locomotive analogice pe cai ferate digitale, chiar daca statia ar fi in stare de asa ceva.
Motorul locomotivei digitale nu este supus unui asemenea stress, deoarece puntea de tranzistoare din decodor ofera motorului impulsuri PWM doar atunci cand este cazul, pozitive pentru mers inainte (de exemplu), negative pentru mers inapoi (idem) sau nimic pentru stat pe loc. Bineinteles, regimurile de functionare sunt dictate de electronica decodorului, conform comenzilor lansate de posesor prin intermediul statiei digitale.
 
Deci cu alte cuvinte functionarea sub PWM a unei motor pentru analogic este aproximativ la fel de 'harmless' ca si tinutul sub tensiune continua (uite ca nu ma gandisem ca functionarea iesirii decodoarelor implementeaza chiar conceptul de PWM, mersi ca ai facut legatura, se pare ca sunt cam adormit la ora asta). Zic aproximativ pentru ca se stie ca o functionare stationara, fara variatii, e intotdeauna mai benefica pentru orice utilaj, angrenaj etc.
Hai sa pun si intrebarea asta: difera in vreun fel anume motorul pentru analogic decat unul pregatit pentru digital ? Din ce stiu eu nu (oricum prin definitie difera motoarele de la o firma la alta si chiar de la un model la altul, generatii mai vechi, generatii mai noi, 3 poli / 5 poli etc). Ma refer strict la conceptele de baza, nu la implementari.
Si ultima intrebare, daca tot am redeschis threadul: unde gasesc si eu niste scheme electronice de pwm sau eventual pur analogice (cu varierea tensiunii), pentru opriri / porniri trenuri in analogic ?
 
Niste scheme simpatice pentru analogic gasesti aici.
Motoarele de curent continuu sunt cam aceleasi, iar faptul ca sunt alimentate cu tensiune continua pura sau in PWM nu reprezinta practic nicio diferenta dpdv functional. La alimentarea cu tensiune continua pura, odata cu scaderea tensiunii scade turatia motorului, ceea ce este OK, dar scade si cuplul ("puterea") acestuia, ceea ce nu ne convine fiindca motorul nu mai este in stare sa roteasca angrenajele locomotivei si, deci trenul se poate opri in orice moment. Avantajul alimentarii PWM consta in controlul mai precis asupra vitezei trenului, deoarece cuplul motorului se pastreaza destul de bine si la turatii mici.
De exemplu, stravechiul motor in 3rei poli al venerabilei bunicutze BR64 Guetzold, conceput si fabricat prin 1968, s-a comportat surprinzator de bine sub comanda PWM atat a alimentatoarelor mele analogice, cat si a decodorului ESU LokPilot DCC V3.0 8) . Totusi, l-am schimbat cu un motor mai modern, din cauza... zgomotului foarte puternic pe care-l facea inca din vremurile respective :D
 
Ca sa completez si eu, impulsurile PWM sunt date la tensiunea maxima de alimentare a motorului motiv pentru care campul magnetic creat in rotor este maxim ceea ce duce la rotirea sa chiar si la un numar mai mic de impulsuri pe o perioada de timp data. Daca numarul de impulsuri este prea mic rotorul nu se mai invarte. Acest fapt este "ajutat" de numarul de poli, care cu cat este mai mare cu atat poate face motorul sa se invarta mai incet. In plus, constructia rotorului se face cu poli magnetici inclinati sub un anumit unghi fata de axa de rotatie, pentru a asigura un cuplu aproape constant, mai explicit campul magnetic al unui pol rptoric se intersecteaza cu campul generat de un pol al statorului , unghiul de inclinatie face ca pe toata durata miscarii unui pol acesta sa asigure un cuplu magnetic constant pana cand urmatorul pol rotoric intra in campul generat de acelasi pol statoric.
Un allt criteriu care face un motor mai bun este distanta dintre polii rotorici si cei statorici, numita intrefier, daca aceasta este mica atunci intre un pol magnetic rotoric si unul statoric formata electromagnetica generata este mai mare, deci motorul se poate roti si la intensitati mai mici ale campului magnetic din rotor.
 
mpursu a spus:
In plus, motorul locomotivei analogice este foarte puternic solicitat in acest regim, din cauza "ping-pong"-ului plus-minus-plus-minus, deci pot sa apara supraincalziri. Concluzie: este bine sa NU rulam locomotive analogice pe cai ferate digitale, chiar daca statia ar fi in stare de asa ceva.
stati ca ma bagarati in ceata.... DCC sau digitalul in DC nu e curent continuu peste care este suprapus semnalul digital de comanda? sistemul descris de mpursu nu e digitalul AC de la maerklin?