VEB Plasticart

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salut Sandy!

Candva toate zaceau intr-un cufar ( ca in filmele cu pirati) dar cum erau puse cam gramada am gasit metoda pe care o vezi de depozitare a lor. In felul asta, intradevar, s-au pastrat destul de bine.



Bazdagania e un elicopter ( sau giropter?) elicea de sub el apartinandu-i. Sincer nu stiu cat e de adevarat ca model, mie la vremea respectiva mi-a placut pentru ca se deschid usile in spate, scara poate fi montata in pozitia coborata si... arata total neconventional.

PDI
 
Salutare PDI,

Am avut si eu bazdagania aia, dar eram destul de mic si n-am reusit s-o montez in totalitate. Piesele nu se potriveau "la fix" si nici nu era un plastic foarte bun de altfel. Si pe mine ma fascina faptul ca se deschideau usile din spate. E remarcabil faptul ca al tau pare intreg... exceptand faptul ca elicea e separata de restul aeronavei.

Nu sunt sigur ca a existat cu adevarat acel aparat de zbor.

Modelul respectiv face parte dintr-o serie de modele poloneze facute toate dintr-un plastic destul de casant, argintiu. Un real avantaj, in perioada aia in care nu aveai nici un fel de vopsea cu care sa vopsesti plasticul sa para aluminiu (modelele Plasticart cu vopsea argintie au aparut un pic mai tarziu).

Singurele mele supravietuitoare din seria poloneza sunt un Mig-15 si un Saunders-Roe SR 53, un model care m-a incantat prin faptul ca era vopsit argintiu din fabrica! (din pacate, in ziua de azi o simpla cautare pe Google confirma faptul ca modelul respectiv nu era argintiu, ci gri)

Mai tin minte un "contratorpilor" ce mi se parea cu totul deosebit fiindca era printre putinele machete de nave existente.
 
victorian a spus:
Modelul respectiv face parte dintr-o serie de modele poloneze facute toate dintr-un plastic destul de casant, argintiu. Un real avantaj, in perioada aia in care nu aveai nici un fel de vopsea cu care sa vopsesti plasticul sa para aluminiu (modelele Plasticart cu vopsea argintie au aparut un pic mai tarziu).

Lac argintiu pentru sobe - ai uitat de el ? :mrgreen:
 
Episodul 10

L-60 "Brygadyr" scara 1/100

Fain nume,"Brygadyr"!Te duce cu gindul la recolte,avint socialist,grane auri......
L-60 este cel mai mic model produs de Plasticart in scara 1/100.E simplu,fara prea multe detalii,nu ca originalul ar fi fost mai complicat.
El vine in culoarea argintie,ceea ce necesita vopsire,daca vrei sa arate ca pe cutie.Dintre minusuri-bechia este disproportionat de mare.
Modelul s-a produs din 1963 pina in 1991,apoi firma poloneza Wojar l-a reeditat si ea insa nu pot sa estimez pina cind.

Aero L 60 este un avion de constructie cehoslovaca si a fost construit intr-un numar de 273 de bucati intre 1953-1960.
Prototipul a zburat in 1953 dar era submotorizat asa ca s-au facut modificari iar in 1954 zboara cel de-al doilea prototip.
L-60 este un avion usor de tip STOL(Short Take off and Landing) si seamana cumplit de tare cu Fiesler" Storch " Fi 156 care la rindul sau a fost produs in Cehoslovacia dupa razboi sub numele de K 65.Practic,L-60 a fost conceput ca sa il inlocuiasca pe K-65.
L-60 a fost folosit intensiv in Europa de Est dar si in tari ca Argentina,Arabia sau China ca avion de observatie,transporturi de marfuri usoare,pentru unele misiuni militare,stropirea recoltelor,ambulanta aeriana,tractare planoare.
L-60 cu inmatriculare Interflug DM-SID se pare ca a folosit pentru transportul bagajelor pierdute de aceasta companie.
Variantele L-60 S si SF,cu motoare in stea de 260-cp de tip Ivchenko AI-14R au fost produse de polonezii de la PZL.

Primul boxart este din 1963 pina in 1968 si vine livrat cu decaluri pentru inmatricularea DM-SID Deutsche Lufthansa,pe albastru(R Wimmer):





Observati faptul ca pe prospect este sigla si inscriptia "Lufthansa Modellbaukasten" asa ca si la IL 14,AN-2,Aero 45 sau IL 18 din acea perioada.Practic,"Deutsche Lufthansa" este viitorul Interflug dar in vremurile alea RDG-istii nu isi dadeau seama cam cit or fi de comunisti.

Din 1968 pina in 1970 se produce al doilea boxart,de data aceasta cu decaluri Interflug pe rosu,ca deh,acum nu mai exista Deutsche Lufthansa-e prea capitalist!(A Goethe):



Iata si citeva poze comparative cu modele din prima si a doua perioada(R Wimmer):



Intre 1970 si 1972,din cauza stocurilor mari,modelul nu se produce.
Al treilea boxart este produs pentru o scurta perioada,intre 1972-1974(R Wimmer):



Observam aparitia unui misterios designer care se semneaza"Ho":


Al patrulea boxart este produs din 1975 pina in 1990.In cutie sint livrate decaluri pentru varianta Interflug DM-SID,pentru una militara 242 si pentru cea cehoslovaca OK-NNF(colectie personala):




Intre 1990-1991 se vinde sub brandul Master Model,mai apoi firma poloneza Wojar reediteaza modelul(R Wimmer):




Modelul construit de mine arata asa:



Enjoy:
http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/

sandy
 
Episodul 11

Baade 152 scara 1/100 si 1/125

Este fara indoiala cea mai rara macheta produsa de Plasticart.De 2 ani,de cind urmaresc in fiecare zi ce se intimpla pe e-bay,este singurul pe care nu l-am vazut niciodata.
Sincer,mi-e cam frica sa ma gindesc cam la ce pret s-ar licita daca ar aparea dar cred ca asta nu se va mai intimpla.
Este un model construit, se pare , doar intre 1959 si 1962,deci am toate motivele sa cred ca nu se mai gaseste neconstruit decit,poate,in colectia vreunui nebun din careva colt de lume.

Interesant este faptul ca a fost produs concomitent la scarile 1/100 si 1/125.Oare de ce?

Povestea avionului original este si ea interesanta si invaluita in mister.

Baade 152,cunoscut si ca Dresden 152, VL-DDR 152 sau doar 152 este primul jet de pasageri german.
Baade vine de la numele designerului aeronavei,Brunolf Baade.Doar trei prototipuri au fost construite.

Primul,avind inmatricularea DM-ZYA,este derivat din Samoliot 150 sau Alexeiev 150,un bombardier coceput in URSS de fosti proiectanti de la Junkers,adusi ca prizonieri.
Trenul de aterizare in tandem era ceva neobisnuit pentru acea vreme,in schimb,avea cupola de sticla anterioara,pentru observatie,tipic pentru avioanele din zona est-europeana.

Primul zbor are loc in 1958 si dureaza 35 de minute.Aeronava se prabuseste insa in timpul celui de-al doilea zbor si tot echipajul moare.

Cel de-al doilea prototip,inmatriculat DM-ZYB,nu mai are cupola de sticla frontala.In plus,trenul de aterizare se afla sub motoare,impartind aceeasi consola,fapt extrem de neobisnuit ca si solutie tehnica.

Cel de-al treilea prototip,inmatriculat DM-ZYC a fost utilizat doar pentru teste la sol.

Testele de zbor pentru serviciul operativ de pasageri erau gata in 1961 si in acel moment 4 avioane erau in productie,la Dresda.Ele urmau sa echipeze compania Est-germana Deutsche Lufthansa,viitoarea "Interflug".

Brusc,guvernul RDG hotaraste oprirea nu doar a proiectului Baade 152 dar si a tuturor activitatilor de constructie aeronautica est-germana.Acest lucru s-a intimplat la presiunea sovieticilor care,pe de o parte au refuzat sa comande acest avion iar pe de alta parte doreau sa-si promoveze propriile aeronave,in speta Tu-124 care era "pe teava" in acel moment.

De atunci,est-germanii nu au mai produs pe teritoriul lor aeronave decit sporadic,sub licenta,ca in cazul IL-14.

Se spune ca in prabusirea celui de-al doilea prototip,sovieticii au dat si ei "o mina de ajutor",simtind productia aeronavei ca pe o amenintare la adresa planurilor lor.
In plus,intuind capacitatea de regenerare germana,au impus acestora si alte masuri pe termen lung cum ar fi productia de autovehicule doar cu motoare in 2 timpi sau limitarea la maximum a productiei de locomotive grele,in special diesel.
Asa se face ca RDG-ul a fost impinzit de celebrele locomotive"Taigatrommel" si "Ludmila" de provenienta ruseasca dar si de U-Boot-ul romanesc produs la uzinele 23 August.

Cert este ca toate aparatele care erau in fabricatie au ajuns sa fie dezmembrate insa unul dintre ele a fost restaurat in anii '90 de EADS EFW (Elbe Flugzeugwerke GmbH) din Dresda.


Ca model,repet,nu l-am fazut niciodata "pe viu",doar in pozele lui Richard Wimmer si Arne Goethe.
Ceea ce se poate remarca este calitatea nu prea grozava a modelului insa,deh,erau alti ani si alta tehnologie.
Inmatricularea nu e nici ea corecta:DM-SCA Deutsche Lufthansa este fantezista.By the way,aceasta inmatriculare va ajunge ulterior la un Tu 134 Interflug.
Dupa cum spuneam au existat doua variante scalare si implicit doua boxarturi .Acesta e boxartul pentru 1/100:(toate pozele-colectia R.Wimmer):



Iar acesta e pentru scara 1/125:



Si citeva poze cu modelele construite,din pacate nu de catre mine:





Enjoy!

http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/

sandy
 
Episodul 12:

Boeing 727 scara 1/100 inmatriculare Pan American N314PA

Este unul dintre cele mai frumoase si bine realizate modele de la Plasticart si a fost produs intre 1968-1991.
Are nituri,gravura in sant si respecta destul de bine proportiile originalului.Pe e-bay se gaseste foarte frecvent,semn ca a fost produs intr-un numar foarte mare.
Pentru vremea respectiva era un model super dar si concurenta era mare-l-au fabricat si Nitto (acelasi cu Otaki sau Entex Doyusha),Heller,Faller,Airfix si altele.

Povestea avionului original este,atipic pentru orientarea Plasticart,una de succes.
Boeing 727-100 este un jet trimotor produs intre 1963-1984 intr-un numar impresionant de exemplare: 1832! Dintre acestea ,peste 600 sint si azi in serviciu operativ.
Boeing 727 este un mediu curier care a fost creat pentru a inlocui modelul 707,un cvadrimotor de mare succes la vremea sa.B 727 a mai avut si o varianta marita,B 727-200.
In general a fost utilizat de operatori americani,ca United, Eastern Air Lines şi American Airlines dar si de multe alte companii din lume.
Singura tara din blocul comunist care a optat pentru aceasta aeronava a fost Yugoslavia ,a carei companie JAT a avut concomitent si acest model dar si concurentul sau direct,Tupolev TU-154.
Modelul cu inmatricularea N314PA a fost construit in 1965 si a functionat in cadrul companiei Pan American pina in 1976 cind a trecut la compania Alaskan si capata inmatricularea N314AS.
A fost dezmembrat in 1985.

In cutia modelului Plasticart vin decaluri de calitate ok chiar si dupa 20-30 de ani si poti opta intre inmatriculare "Pan American" sau "Pan Am" deci,oricum nu e mare diferenta.

Primul boxart este produs din 1968 pina in 1973 si se pare ca e desenat de Reich:



Din 1973 pina in 1987 se produce al doilea boxart care e un fel de face-lift al primului (colectia personala si R Wimmer):




din 1987 pina in 1990 este prezent celebrul boxart cu poza de groaza:(r Wimmer):



In 1991 este comercializat sub brandul "Playfix Kits" ,in doua variante de boxart sau NU-BEE fie sub "Master Model" sau reeditat de Dahlmann (R Wimmer):



Iar acesta e modelul construit de mine,folosind pentru partea inferioara vopsele Alclad:




Spor!


http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/


sandy
 
In fiecare zi, in drum spre serviciu trec pe langa un Boeing 727 si nu pot sa nu-mi amintesc de fiecare data clipa in care am vazut pe Otopeni, undeva in 1990-1991 aterizarea unui charter Pan Am, in vopsirea clasica a companiei, escortat apoi, asa cum era traditia perioadei, de la pista la terminal de un TAB al armatei.

Revenind la macheta, in "buna" traditie a multor producatori de kitu-uri, acestia ingramadesc pe foaia de decaluri cam ce le trece prin cap in materie de inmatriculari, fiecare alegand sa lipeasca pe macheta cam ce-l lasa sufletul sau gradul de informare. Traditia se pastreaza si la multi producatori de kituri foarte bine cotati astazi.

Acest kit vine cu un mixt de inmatriculari, batrana inscriptie Pan American si mai noua Pan Am. Lipseste, e adevarat, ultima inmatriculare a companiei, de dinainte de faliment. Daca mai puneau si aia pe foaia de decaluri.....

Din putinele informatii pe care le am N314PA a venit in inmatricularea Pan American si cu inscriptiile Pan Am pe extradosul aripilor (lipseste complet aceasta mentiune in manualul kitu-ului). Vezi ultima poza de jos aici:

http://www.panamair.org/aircraft/boeing727.htm

Daca se opteaza pentru inscriptia Pan Am pe fuselaj, acesta avea steagul american de pe motorul central altfel desenat (nu exista decal in cutie). Oricum ai incerca, tot nu e decat aproximativ.

In rest, ca multe din kiturile Plasticart: multe lipsuri si necesita multa munca pentru a scoate o macheta rezonabila dupa standardele de azi: hublourile exagerat de mari, lipsesc "sprancenele"de la cabina pilotilor, trenul fata fantezist, antenele exagerat de mari, toate inscriptiile supradimensionate (inscriptia cu Europa Jet e absolut monstruoasa). Spre comparatie, pasarea ar fi trebuit sa arate cam asa:

http://www.airliners.net/photo/Pan-Am/Boeing-727-21/1267624/L/&sid=900da51b233bcffb7a16cdf6a16dc0f9

Ramane, fara echivoc, nostalgia fata de kiturile Plasticart, un 727 "aterizand si la mine" undeva prin 1988 parca. Dupa revolutie, pe baza informatiilor care ajungeau atunci la noi, am incercat sa imbunatatesc kit-ul pentru a-l aduce mai aproape de realitate. Pana la urma a ajuns sa fie canibalizat pentru alte kit-uri.

PS: Boeing 727 nu a fost niciodata construit pentru a-l inlocui pe 707, amandoua sunt contemporane, primul mic si mediu curier, al doilea lung curier. Boeing 727, ca si fratele lui sovietic Tupolev 154 sunt avioane mediu curier (nu lung curier cum e scris pe pagina precedenta), putin supramotorizate pentru a permite aterizari/decolari de pe piste mici sau aflate la altitudine. Boeingul 707 a fost inlocuit de 747, 727 oficial de 757 dar practic la nivelul multor companii de 737 cu multele lui variante sau de serii Airbus (inclusiv in cadrul Pan Am-ului).
 
catalin a spus:
In fiecare zi, in drum spre serviciu trec pe langa un Boeing 727 si nu pot sa nu-mi amintesc de fiecare data clipa in care am vazut pe Otopeni, undeva in 1990-1991 aterizarea unui charter Pan Am, in vopsirea clasica a companiei,...
Spre comparatie, pasarea ar fi trebuit sa arate cam asa:

http://www.airliners.net/photo/Pan-Am/Boeing-727-21/1267624/L/&sid=900da51b233bcffb7a16cdf6a16dc0f9

Exact asa aratau pasarile Pan-Am care aterizau pe Otopeni , de fapt in octombrie 1991 a fost vazuta pentru ultima oara in Romania si Europa celebra sigla a companiei Pan-Am.
Liniile aeriene Pan-Am fiind vandute catre compania Delta Airlines .
De fapt compania era falimentara si istoria celebrei compani Pan American se incheia in acel an .
 
Salutare,
Catalin,iti multumesc mult pentru precizari si pentru link-uri.M-a ajutat enorm poza cu inscriptiile Pan Am de pe extrados iar astazi le voi pune pe modelul meu.
Tot stau sa ma gindesc-oare de ce in 1989 cind am construit modelul precedent(nu cel din pozele de mai sus) -am pus aceste inscriptii pe aripi si acum nu?

In ceea ce priveste modelele Plasticart pe care le construiesc eu,am pornit de la o filosofie simpla si incerc sa ma tin de ea:nu doresc sa fac o imbunatatire a modelului in sine prin regravari,adaugiri de detalii,interventii masive deoarece atunci nu ar mai fi...Plasticart.
Incerc doar sa le fac utilizind tehnologie mai noua si vopsele contemporane,pastrind lina traditionala.
Adica,incerc sa lucrez la "indulcirea bavurilor",la inchiderea nepotrivirilor cu chit Tamyia sau Plasto-Revell iar in ceea ce priveste vopsirea folosesc Alclad pentru partile inferioare ale aeronavelor sovietice sau occidentale sau nuante de gri pentru Interflug.
Toate acestea de mai sus,impreuna cu lacurile acrilice gloss si semimate erau inaccesibile sau inexistente la noi la vremea producerii acestor kituri.

In ceea ce priveste B 707 ai perfecta dreptate.
Multumesc,
sandy
 
Episodul 13

Mil MI-4 scara 1/100 inmatriculare DM-SPE


Mi-4 este unul dintre modelele longevive ale firmei Plasticart.El a fost fabricat ,dupa unele surse,incepind din 1967,dar,mai sigur,din 1965 pina in 1991.
Se gaseste frecvent pe e-bay,ceea ce face ca pretul sau sa fie rezonabil.
Modelul Mi-4 este in general bine realizat,cu nituri si gravura in sant,iar piesele,desi destul de mici,potrivesc fara mare bataie de cap.
Interesant este faptul ca este singurul model Plasticart livrat cu vopsea rosie,pina in 1972.Toate celelalte modele au avut in cutii celebra vopsea argintie pe care eu si colegul Bill o mai mirosim din cind in cind,ca sa ne aducem aminte de vremurile alea
Dupa 1972,locul vopselei rosii este luat de un set de decaluri care nu vor nicicum sa se potriveasca pe fuzelaj.

Mi-4,avind codul NATO "Hound" sau USAF "Type 36" a intrat in serviciu operativ in 1952,inlocuindu-l pe MI-1.
A fost proiectat ca replica a elicopterului american Sikorsky H 19 Chickasaw cu care dealtfel seamana foarte mult.
Produs in peste 4500 de exemplare(daca luam in calcul si modelele Harbin Z 5 produse in China),MI-4 a fost o aeronava de succes folosita atit in plan civil cit si miltar intr-un numar mare de tari,in principal socialiste,printre care si Romania.
Locul lui MI-4 a fost preluat ulterior de MI-8.
Chiar in cazul originalului MI-4,inmatricularea DM-SPE trece din 1965 pe un elicopter MI-8.


Primul boxart e produs din 1965 pina in 1972 si are imprimat logo-ul cu sarpe,"Schlangenlogo" ( R Wimmer):


In cutie se afla piesele de culoare argintie si neagra precum si sticlute de lipici si vopsea rosie.Nu lipseste nici plastilina pentru echilibrarea modelului,deoarece nu era prevazut cu stand(R Wimmer):


Instructiunile au ramas aceleasi de-a lungul vremii(R Wimmer):


Al doilea boxart,semnat de misteriosul Ho,este produs din 1972 pina in 1986 si infatiseaza un MI-4 dind tircoale unui vapor.Din 1972,apare si nefericitul decal rosu:(R Wimmer,A Goethe si colectia personala):



din 1986 pina in 1990 e "emanat" cel de-al treilea boxart.E oribil atit ca prezentare cit si ca desen iar pe coperta e poza unui mic Hans sau Kurt care,probabil astazi e om in toata firea:(Colectia personala):


Iata si o poza din colectia lui Arne Goethe care arata "calitatea" la care lucrau fratii nostri intru socialism:


In 1990-1991 modelul este distribuit sub brandurile Master Model si NU-BEE(asta are un design turbat!) si mai apoi productia este resuscitata de enigmaticii polonezi de la Wojar(colectia R Wimmer):


Iata si un articol din Scale Modeler nr 8/1973 in care este prezentat kitul(Challenge Publications Inc.-R Wimmer):


Puteti gasi intregul articol aici(R Wimmer):
http://www.familie-wimmer.com/hobby/hr06/hr06-sm/sm-mi-4/index.htmlmi-4-s52
Asa arata modelul meu,dupa ce am folosit argintiu Tamiya si rosu de la Valejo,ambele acrilice:


Enjoy:



http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/


sandy
 
Episodul 14

Tupolev TU-114 scara 1/100

Este unul dintre primele modele Plasticart si a fost construit intre 1963-1975.
Deoarece productia s-a oprit destul de devreme,se gaseste destul de rar pe e-bay si uneori pretul ajunge si la 150-200 euro la licitatii.
Ca model in sine nu e cine stie ce,neavind foarte multe detalii.Tematica insa e frumoasa si spectaculoasa,aeronava avind o constructie originala.
In primii ani ai productiei,macheta venea cu partea inferioara gata vopsita din fabrica,acelasi obicei existind si la Comet-4,IL-18 sau Caravelle.

Tu 114 "Rossyia",cod NATO "Cleat" a fost cel mai mare si mai greu airliner din lume pina la aparitia lui Boeing 747.
Avionul Tu 114 provine din bombardierul strategic TU-95 "Bear"(cunoscut in mediile occidentale si ca TU-20).Fata de acesta,fuselajul presurizat este mai gros iar botul are o cupola de observatie,atit de tipica pentru airlinerele sovietice din acei ani.
Datorita faptului ca aripile sint inserate mai jos pe fuselaj,Tu 114 e mai inalt decit TU-95,avind astfel si un tren de aterizare mai mare.
Modelul Plasticart infatiseaza prototipul cu inmatricularea CCCP-Н5611,avion cu care s-a deplasat Nikita Hrushciov in Statele Unite in 1959 intr-o vizita extrem de mediatizata dar si pentru a participa la o sesiune a Natiunilor unite unde a avut loc "incidentul pantofului".
Atunci,avionul a zburat non-stop de la Moscova la New York .La coborirea pe aeroportul Idlewind(azi JFK),americanii si-au dat seama ca nu au o scara atit de inalta pentru a ajunge la usa lui TU 114.
Intr-un final,Hrushciov a coborit pe o scara improvizata,spre deliciul presei dar si spre mindria rusilor care aveau atunci cel mai mare avion din lume.
Tu 114 a intrat in serviciu operativ in 1962 si a zburat pina in 1976,dovedindu-se a fi un avion foarte sigur si de incredere.In total,au existat doar doua accidente din care doar unul s-a soldat cu morti.Este vorba de zborul inaugural Moscova -Conakry din 1966 cind din cauza vizibilitatii reduse datorata ninsorii abundente,la decolare avionul acroseaza o gramada de zapada.Pilotul a redresat aeronava spre dreapta ceea ce a dus la lovirea unui motor de pista,urmare fiind un incendiu si distrugerea avionului.
Tu 114 a fost utilizat majoritar de Aeroflot.In anii 60 a existat o intelegere intre Aeroflot si japonezii de la JAL pentru operarea in colaborare a zborurilor Moscova-Tokio.
Tu-114 este posesorul a peste 30 de recorduri mondiale.

Pozele pe care le voi posta provin din colectia Richard Wimmer si au ca autori pe Don Richard,Allen si Mike(SUA),Daniel P. ,Jens si Paul-Germania.

Primul boxart,cu "Schlangenlogo" e produs intre 1963 si 1968.Mie mi se pare foarte urit dar,deh,era in spiritul acelorani.Observati ca modelele veneau semi-vopsite:




Iata cum apare in peospectul Plasticart din 1965:


Al doilea boxart,probabil al lui Kunstler este produs intre 1968-1973:



Observati ca piesele nu mai sint vopsite.

Ultimul boxart este produs intre 1973-1976 si e al lui Reich:


Iata cum apare TU-114 in catalogul din 1974:



Si iata citeva poze cu excelenta lucrare a lui Don Richard din SUA:





Iata citeva poze si cu modelul construit de mine:



Spor:



http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/


sandy
 
Salutare,


Episodul 15

Comet 4 scara 1/100 inmatriculare G-APDB al BOAC

Acest model de la Plasticart este unul dintre primele aflate in productie si a vazut "lumina raftului" intre 1964-1986.
Pentru vremurile acelea,nu era un model rau,imbinindu-se relativ ok.Asa cum spuneam,insa,modelele Plasticart nu au suferit absolut nici o imbunatatire dealungul timpului.
Acest lucru face ca greselile unui model din 1964 sa fie tot alea si in 1986,Asfel,de exemplu,geamurile trebuie lipite unul cite unul,deoarece rigla care le contine nu se potriveste cu gaurile din fuselaj.
Desi in urma cu un an se gasea destul de greu,iata ca in ultima vreme il gasim destul de frecvent pe ebay.
Unul dintre cele pe care le-am cumparat eu,a sosit din SUA acum citeva zile,posta americana stabilind un nou record,adica aproape 11 luni pe drum pina in Romania!

De Havilland Comet este primul jet de pasageri care a intrat in productie de serie.A zburat pentru prima data in 1949 si este considerat un avion extrem de important pentru cursul istoriei aviatice britanice.
Comet este faimos si pentru celebrele accidente aviatice datorate unui fenomen de "oboseala a metalului".Nu o sa intru aici in amanunte.

Modelul Comet 4 cu inmatricularea G-APDB in culorile BOAC este celebru pentru ca a fost primul jet de pasageri care a efectuat un zbor transatlantic,la 4 octombrie 1958.
Dupa ce o vreme a purtat culorile Dan-Air,a fost revopsit in schema BOAC si este expus la muzeul Duxford.

Primul boxart Plasticart poarta semnatura "Ho" sieste produs intre 1964-1968 fiind unul dintre cele mai anoste cu putinta:(A.Goethe)



Dupa cum observati,kitul venea vopsit direct in culoarea argintie,lucru care se va pastra pina in 1972.
Decalurile sint si ele aceleasi da capo al fine si poarta,bineinteles aceeasi greseala:inscripia de pe codal este G-BOAC in loc sa fie G-APDB cum era pe aripi.

Din 1968 pina in 1972 este produs al doilea boxart.Pozele provin din colectia personala si arata in ce hal e o macheta din 1967 pe care am dat o caruta de bani:)


In cutie,piesele sint tot argintii:



Din 1972 pina la finalul productiei,in 1986,boxartul ii apartine lui Reich.Piesele din cutie sint de-acum albe,cu roti negre si unele dintre ele argintii (colectia personala)



Iata cum arata Comet 4 in cataloagele Plasticart din 1965 si din 1974(R Wimmer):


Si cam asa arata modelul meu:


Spor si nu uitati:



http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/


sandy
 
Episodul 16

Tupolev TU-104 scara 1/100

Este una dintre cele mai,daca nu chiar cea mai vinata macheta produsa de Plasticart.Se gaseste rarissim pe ebay si ajunge pina la 600-700 de euro.
Printr-un noroc chior,am reusit sa cumpar um exemplar din 1964 la doar...200 de euro
Pretul acesta dement este dat de faptul ca a fost produsa doar 11 ani(1963-1974),unele surse indicind ca s-a fabricat pina in 1976.
Din informatiile mele,TU-104 de la Plasticart nu a fost importat in Romania.S-a importat insa o "replica" produsa de sovietici undeva in Ucraina,prin 1988-1989.
Ca macheta,e slaba insa respecta destul de bine proportiile originalului.Nu are gravuri,nituri si alte delicatese....
Chiar si decalurile sint facute prost si stingace,stirnind ilaritate.
La momentul producerii acestui kit,concurenta era puternica,avind in vedere ca acelasi model il faceau si Aurora sau Lindberg,insa la alta calitate si unele,la alte scari.

TU-104(cod NATO "Camel") a fost un jet de pasageri cu doua motoare incastrate in aripi si,desi inaintea lui s-au mai produs De Havilland Comet, Avro Jetliner, si Sud Aviation Caravelle,este considerat primul de mare si constant succes in serviciul operativ.
CSA,liniile aeriene cehoslovace,a fost prima companie din lume,in afara de Aeroflot,care a folosit TU 104,in 1957.
Avionul,proiectat de biroul Tupolev,deriva din bombardierul strategic TU-16 "Badger" si a inceput serviciul in 1956,la Aeroflot.Productia a incetat in 1960,dar Aeroflot l-a mentinut pina in 1979 iar pentru scopuri militare a folosit pina in 1981 cind a avut loc un accident aviatic.
Desi s-a dovedit un succes tehnic,aeronava avea o profitabilitate mica deoarece putea transporta doar aprox 50 de pasageri iar consumul era foarte mare .Motoarele erau excesiv de puternice si implicit,grele.In plus nivelul de zgomot era intolerabil.
Astazi,TU 104 poate fi admirat ca si exponat,de ex la Kbely-Praga sau linga Aeroportul Vnuhovo,Rusia.

Primul boxart TU 104 a fost produs intre 1963-1968.In cutie,piesele albe erau gata vopsite cu argintiu,insa calitatea vopsirii e foarte slaba.Pozele ilustreaza macheta pe care am achizitionat-o de pe ebay si care,culmea,e in stare foarte buna.
Doar decalurile,saracele,sint vai de mama lor dar din 1963,cind au fost fabricate,sint ceva ani.....





Observati data ambalarii: 24 martie 1964!Decalurile erau mai vechi,din 1963...

Al doilea boxart este produs in 1967,in paralel cu cel de sus,ca experiment la noul design pe care il vor avea de-acum toate cutiile.Este o ultrararitate si poza e din colectia R Wimmer:


Intre 1968 si 1970 se produce al treilea boxart,un derivat al celui de sus care contine si inscriptia tipului de avion pe coperta frontala(R Wimmer,A Goethe):



In cutie puteai gasi piese vopsite sau nu,dupa cum nimereai(din pacate nu eu):(
Pe alocuri au mai schimbat pe ici-pe colo si instructiunile:


Din 1971 pina la finalul productiei boxartul ii apartine lui Reich.Pretul exagerat al kitului este dat chiar de acest boxart care e la fel de rar ca omul cu ochi in frunte,femeia cu trei sini sau ciinele vorbitor :drinks:pina si poze cu asa ceva sint greu de gasit. ( R Wimmer)


Iata cum apare prezentat TU 104 in catalogul din 1965 (R Wimmer):



Iata si modelul meu:


Va doresc succes!


http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/


sandy
 
Salutare.Legat de bazdagania care apare in postarea lui PDI pot sa va spun ca am si eu acel kit.Din cate am inteles ar fi o realizare destul de veche,anii '50 din cate am auzit eu.Este posibil sa ma insel.Legat de faptul daca a existat sau nu un astfel de aparat de aparat de zbor pot sa raspund afirmativ ca da,a existat.Se numeste FAIREY ROTODYNE.A fost un aparat experimental construit in special ptr. distante scurte.Ca multe alte proiecte ale acelor ani si acesta a fost sortit esecului.Mai jos un link

http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Rotodyne

si inca un link cu aparatul respectiv facut de Airfix

http://www.sworld.com.au/steven/models/rotodyne/index.html

Este foarte posibil ca si kitul din fotografia lui PDI sa fie un Airfix autentic. :wink:
 
Episodul 17

Mil Mi 10 K scara 1/100 inmatriculare Aeroflot 29115

Modelul Mi 10 K de la Plasticart ,produs intre 1968-1991,este bine realizat pentru vremea respectiva,cu piese care se potrivesc uimitor de bine,nituri si citeva gravuri.
La ora cind scriu,observ ca numarul de modele Plasticart de pe ebay a scazut constant si dramatic in ultimele luni dar,intre acestea,Mi 10 K se gaseste relativ frecvent.
Constructia acestui model necesita un alt algoritm decit cel uzual,datorita dispunerii rezervoarelor dar si modului de vopsire.

Mi 10 K (cod NATO "Harke")este un elicopter sovietic,dezvoltat la inceputul anilor 60 din Mi 6 si a folosit atit in scopuri civile,cit si in scopuri militare ca macara zburatoare,transportind de la piese grele si containere pina la tancuri si TAB-uri.
Au existat mai multe versiuni care se deosebeau intre ele in special prin lungimea trenului de rulare.De exemplu,Mi 10 R avea jambele mult mai lungi decit Mi 10 K.
Zboara si azi,fiind folosit frecvent in Rusia si Ucraina.

Modelul Plasticart vine cu piese de culoare alba,neagra si argintie,precum si cu vopsea argintie.
Au existat urmatoarele boxarturi:

Primul,produs intre 1968-1972(A Goethe):


Al doilea,produs in numar mare,intre 1972-1986,ii apartine lui Reich si este un usor facelift al primului(colectie personala):


Al treilea,cel mai urit,este produs pina in 1990-1991(colectia personala):


Ultimul,sub brandul Master Modell e produs in 1991:


Iata cum apare in fotografiile revistei Scale Modeller din anii 70:( R Wimmer)


Si asa apare in catalogul Plasticart 1974(R Wimmer)


Acesta este modelul pe care l-am construit eu,folosind pentru intrados culparea gri deschis:


Spor si enjoy:


http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/


sandy
 
Episodul 18

Caravelle 1/100 Air France inmatriculare F-WHEL

Sud Aviation Caravelle produs de Plasticart este unul dintre acele modele care chiar daca nu e prea reusit,umbli luni intregi sa il gasesti prin diverse cotloane si cind dai de el,hop!da cineva mai mult si ti-l ia:)
Macheta a fost construita intre 1960-1985 si se pare ca numarul a fost destul de mic deoarece pe ebay este o raritate(nu a mai aparut de anul trecut-2009) iar pretul e pe masura.
Pe de alta parte,tin minte ca si atunci cind eram copil se gasea foarte greu si nu voi uita momentele in care le-am gasit pe cele doua ale mele:unul intr-o librarie din Fagaras intr-o dupa-masa ploioasa din aprilie 1977 iar altul in Iasi in alta librarie de cartier,prin 1979:)

Constructia machetei este simplista ca toate Plasticarturile de faza initiala.
Daca la inceput modelul venea pre-vopsit,fie cu albastru,fie cu argintiu,dupa o vreme se livra fara aceste "amanunte ajutatoare",ci doar cu celebra vopsea argintie.
Inmatricularea nu a suferit modificari fiind aceeasi de la inceput la final.
Nu voi intelege niciodata de ce Plasticart au oprit atit de devreme productia unui model frumos dealtfel dar si extrem de dorit de pasionati.

Caravelle a fost primul jet scurt-mediu curier produs de firma franceza Sud Aviation incepind cu 1959.Aeronava a avut un mare succes,fiind folosita atit de companii europene ca Air France,Scandinavian,Finnair,Swissair etc cit si de americanii de la United Airlines.Multe aparate au intrat in serviciul civil sau militar in tari din Africa,America Latina sau Asia.Din fostul bloc socialist,doar Yugoslavia a achizitionat Caravelle,fie pentru Inex Adria Avopromet sau Yugoslav Airlines fie pentru Yugoslav Air Force.

Primul prototip Caravelle (F-WHHH) botezat "Madamme de Gaulle" zboara in 1955.In total s-au produs peste 280 de aparate atit din variantele Caravelle(I,IA,III,VI-N,VI-R,VII) cit si Super Caravelle(10 R,11R,10 B si 12).
In Europa,ultimul Caravelle a zburat in 1996,iar in Africa a fost scos de curind din serviciu.

Modelul produs de Plasticart a avut patru boxarturi.

Primul,produs intre 1960-1967 este conceput de Siegfried Hommola(colectia personala):


Dupa cum aratam,initial macheta venea pre-vopsita fie cu albastru-argintiu(R Wimmer):


fie cu argintiu(colectia personala):


Instructiunile din aceasta perioada sint prezentate destul de saracacios,sub aspect grafic.Urmariti si gama de alte machete in productie la acea ora(colectie personala):


Intre 1967 si 1973 este produs cel de-al doilea boxart(A Goethe si R Wimmer):


Observati ca modelul nu mai vine pre-vopsit de catre fabrica.S-or fi plictisit.

Al treilea boxart,preferatul meu,este produs intre 1973-1979 si ii apartine lui Reich(R Wimmer):


Ultimul boxart,cam fara umor,e produs intr 1979-1985(colectia personala):



Instructiunile sint ceva mai detaliate.In schimb,la gama de produse,s-a strecurat o greseala-avionul Jak-40 este inclus in rubrica de elicoptere:(colectia personala):


Iata cum apare Caravelle in cataloagele KVZ Plasticart din vremurile acelea-1965,1968,1974(R Wimmer):


Don Richard(SUA) a construit acest model straight-from-the box insa marturiseste ca din cauza decalurilor prea batrine a fost nevoit sa vopseasca el anumite parti(R Wimmer):



Tot din cauza decalurilor care cu vremea devin ca niste bucati dure de celofan care nu se mai muleaza pe model,am aminat constructia machetei mele Plasticart.Probabil ca o voi face-o in momentul in care voi folosi alte decaluri noi,cu alte inmatriculari,asta in cazul in care nu voi gasi Air France.
Am incercat sa folosesc Mr Mark Softer sau Mr Mark Setter dar se pare ca decalurile Plasticart sint imune la asemenea"prajiturele" capitaliste:)

In schimb am construit modelul de la Revell scara 1/100 care nu e rau iar decalurile sint fresh!:


Spor,



http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/



sandy
 
Salut Sandy,

Caravelle-ul ala de la Revell n-arata rau deloc, si, culmea, e facut si la aceeasi scara cu macheta RDG-ista! Or fi surori?

Mie "Caravelle"-ul mi-a placut foarte mult, e un avion deosebit de frumos, chiar daca macheta Plasticart era oarecum schematica. Nici nu stiam ca initial modelul a fost prevazut din fabrica si cu vopseaua albastra, cred ca au renuntat din motive logistice, prea multa complicatie pentru ei, desi in felul asta vopsirea iesea "zeiss" nu ca in varianta cu decalurile alea, care trebuiau "ajutate" sa se muleze bine pe bot. Ce nu-mi placea la model erau montantii dintre placile parbrizului, un pic prea butucanosi la model fata de fotografiile de epoca. Vezi aici:

http://www.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2007-8/27/6712.jpg

Din pacate modelul meu le-a placut la fel de mult si juniorilor mei, asa ca ... n-a supravietuit! :(
 
Episodul 19

Mil MI-1 scara 1/100

Mi-1 face parte din cel de-al doilea val de machete produse la KVZ Zschopau si este unul dintre cele mai mici modele ale firmei Plasticart.
Macheta este destul de bine realizata,cu nituri si gravura in sant iar piesele se imbina fara prea mare efort.Venea livrata in culoarea verde-olive inchis,caz singular la Plasticart.
Pe ebay se gaseste destul de frecvent,lucru firesc avind in vedere ca s-a produs intr-un numar mare de exemplare,intre 1965-1989.

Mil 1(cod NATO "Hare") este un elicopter de larga utilizare si de mici dimensiuni,proiectat de Mikhail Mil .
Mil incepe sa lucreze la acest proiect incepind cu 1946 iar in 1949 au loc primele teste.Desi doua prototipuri s-au prabusit,proiectul a fost incurajat iar in 1950 a fost lansata prima comanda de 15 aparate.Stalin insusi a sustinut constructia acestui elicopter care se dorea a fi o replica la Sikorsky S-51 sau Bristol 171 Sycamore (cu care dealtfel seamana destul de mult).
Prima data Mi-1 a fost vazut zburind de catre publicul larg in 1951,de Ziua Aviatiei Sovietice la Tushino.
Productia a insumat peste 1000 de bucati in URSS si peste 1500 in Polonia unde a fost fabricat sub numele de SM 1.
Mi-1 a fost folosit in variate misiuni,fie militare,fiind o prezenta comuna in armatele statelor Tratatului de la Varsovia dar si in tari din Africa si Asia,fie civile,de la transport de personal si observatie pina la antrenamente si agricultura.
Mi-1 a avut numeroase variante care difereau in esenta prin puterea motorului sau prin numarul de pasageri transportabili.

Macheta Plasticart a avut trei boxarturi:

Primul boxart,cu "Sclangenlogo"(cu sarpe) este produs intre 1965-1972(R Wimmer):


Al doilea ii apartine lui Siegfried Hommola si este produs intre 1973-1986 (colectia personala):


Richard Wimmer face si o frumoasa comparatie intre piesele si boxarturile din perioadele 1 si 2.Observati ca in prima perioada piesele aveau o culoare mai deschisa si mai putine detalii ceea ce ma face sa cred ca este un caz unic de "ueberarbeitung" al unei machete Plasticart(R Wimmer):


Mi 1 este prezentat si in Scale Modeler din Aprilie 1973(CHALLENGE PUBLICATIONS; INC.)-colectia R Wimmer:


In cataloagele din 1965 si 1974 apare asa(R Wimmer):



Cel de-al treilea boxart este produs intre 1986-1989 si,la fel ca in cazul Mi-4,Saab J-35 sau Mig 21 din acea periada,are pe coperta poza unui copchil DDR-ist care de mic e familiarizat cu tehnicile modelistice(colectia personala):




Modelul pe care l-am construit eu a fost revopsit si are inmatriculare Volksarmee RDG 506:


Toate bune,
sandy



http://www.familie-wimmer.com
http://www.arnes-modellbauseite.de/