Saptamana aceasta am fost la Slanic Prahova si am "vizitat" si celebrul pod. Pod care, am aflat de pe net, a fost reparat capital: http://www.gandul.info/news/cum-a-murit-slanic-prahova-din-cauza-unui-pod-4908885
... podul peste râul Slănic, acum impracticabil, a fost reparat capital în 1996.
Din pacate nu am poze, insa podul nu prezinta urme de distrugere din cauza paraului de sub el, ci este pur si simplu aproape dizolvat de rugina. Linia este perfect dreapta pe pod, aparatele de reazem sunt acolo unde trebuie, fundatia pare buna. Insa simpla traversare la pas prezinta pericol, fiecare tabla, profil sau surub de fier fiind extrem de corodat. Vorbind cu localnicii, am aflat ca pana in 2007 cand s-a inchis linia, inca plecau trenuri cu sare de la Fabrica. Un tren la cateva zile. Tinand cont ca productia era de 250000 tone/an. putem estima ca un tren cu 30 vagoane cu 60 tone de sare/vagon trebuia sa plece odata la 2-3 zile. Tot de la localnici am mai aflat ca nu s-a investit absolut nimic in exploatarea sarii in ultimii 20 ani. De aceea, si triajul fabricii si linia de legatura cu linia 306 s-au degradat continuu, si au ajuns sa arate astfel:
Fac o paranteza, am vazut cateva manevre in curtea fabricii. O basculanta cu sare tocmai iese din subteran si varsa bolovanii de sare pe ciment. Apoi, o Wola urisa invaluita in fum si zgomot de motor ambalat, reuseste ca in 10 minute sa isi umple cupa si sa plece catre un alt punct in incinta fabricii. Mi-a fost suficient ca sa trag concluzia ca NICI NU SE VREA ca extractia sarii sa fie mai eficienta. Desi am inteles ca de acolo foarte muuuuulti ani se va extrage sare, zacamintele fiind colosale.
Nu s-a vorbit pe nicaieri despre faptul ca pentru ca sarea sa mai poata "urca" in tren, este necesara repararea si a podului al doilea, tot metalic, ce duce de la ramificatie catre fabrica, si care este intr-o stare de deteriorare si mai accentuata decat "vedeta" de la intrarea in Slanic. Acest al doilea pod il puteti vedea in plan indepartat in poza a doua.
Reiau ideea, podul (sau podurile?) a fost reparat CAPITAL in 1996, si mai adaug ca ulterior s-au facut modernizari in siguranta circulatiei, montandu-se inductoare de cale langa semnalele de la ramificatie (semnale mecanice). Nu stiu cand s-au montat, insa ele au anul fabricatiei 2002. Se vede, in poza urmatoare, inductorul, alaturi de prinderile extrem de ruginite ale sinei de traverse.
Eu cred ca fiecare an care trece si nu se face nimic, aduce distrugeri mari linei si aparatelor de cale. Am vazut cabluri de actionare semnale/macazuri rupte. Eu ma indoiesc sincer ca in momentul de fata, doar acel pod trebuie reparat capital.
Dar daca aceasta linie nu este rentabila pentru CFR, de ce a fost reparat podul in 1996? De unde au fost bani pentru modernizarea ramificatiei, in 2002 sau ulterior? Cum a fost gandita strategia de exploatare a liniei, daca dupa maxim 5 ani de la ultimul "upgrade" - (adica din 2002 pana in 2007) se constata ca linia trebuie inchisa?
Nu cumva este pur si simplu rea-vointa?