decodor cu 6 sau 8 pini

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

bogdy

Active Member
20 Mai 2007
70
0
Buna tuturor!
Intrebare de om nestiutoriu: se poate instala un decodor de 8 pini in locul unuia cu 6 pini? Deci intr-o loco care are deja aconector cu 6 pini (de ex. Fleischmann) . Am studiat situatia firelor si doar firul albastru (comun) nu imi iese la socoteala la cel cu 6 pini, in rest conexiunile par asemanatoare...
Daca aveti ceva sugestii, idei va rog mult sa-mi dati de veste
Cele bune
Bogdan
 
de ce nu incerci sa iei un decodor cu 6 pini de la Lenz,Unhlenbrock sau chiar ESU...cele de la Fleischmann
sunt scumpe rau,cele mai ieftine decodoare cu 6 pini sunt cele de la ESU....
 
Ma gandesc ca ar fi mai simplu sa adaptez unul de 8 pini, deoarece dupa studierea configuratiei doar acel fir albastru nu iese la socoteala, cel comun (+) pentru lumini si probabil functii...
Mul;tumesc oricum, dar nu am prea vazut in oferte decodere cu 6 pini
Bogdan
 
sunt decodoare cu 6 pini...uite cateva coduri de la ESU :LokPilot V3.0 multiprotocol 52612, LokPilot V3.0 DCC 53612
sau decodoarele cu 6 pini pentru scarile TT,N,care se pot folosi si in locomotive mai mici HO.
 
Multumesc mult, o sa vad ce fac; dupa schema propusa de la Cluj de dl. Dan Hotico, vad ca acel fir albastru nu se mai conecteaza deoarece lokomotivele in cauza au masa la sasiu, deci numai firele calde ale decoderului trebuie legate la becuri... (bineinteles sina si motor e clar!!)... sau trebuie sa leg firul albastru la sasiu, ..., mai studiez
Multumesc mult
Bogdan
 
In primul rand trebuie sa verifici daca decodorul cu mufa NEM652 (8 pini) incape in locasul prevazut in locomotiva; de obicei, decodoarele cu mufa NEM651 (6 pini) sunt mai mici.

Diferenta intre cele 2 mufe este absenta pinilor verde (F1) si albastru (+ comun). Firul albastru necesar luminilor (si eventual functiilor) este "simulat" in cazul locomotivelor dotate cu mufe cu 6 pini, prin 2 diode avand catozii legati intre ei (+ comun) iar anozii legati fiecare la cate o sina (negru si rosu).

Verifica existenta acestor diode si in nici un (!) caz nu conecta firul albastru la catozii lor (posibil sa fie legati la sasiu).

[Ca o paranteza, am intalnit situatia asta la locomotiva G2000 Mehano; probabil ca initial ar fi trebuit sa fie dotata cu mufa cu 6 poli; s-au razgandit si au montat cu 8 poli si astfel firul albastru a ajuns legat la catozii celor 2 diode. Mai mult, au instalat decodor cu sunet LokSound care mergea fara nici macar o (!) problema. Poate nici nu mi-as fi dat seama, daca nu ar fi existat un fasait suprapus peste sunetele din difuzor. Eliminarea diodelor a remediat situatia...]
 
Multumesc mult, am mai studiat schemele si intr-adevar, daca legi albastrul la sasiu cred ca iese ceva fum si ... nu e bine sa poluezi mediul... deci albastrul ramane neconectat, iar becurile locomotivei isi vor lua celalalt fir cred, de la sasiu, daca loko e de aceea cu masa la sasiu, asa cum reiese din schema lui Dan; oricum inca nu am nici loko nici decodorul, studiez insa problema pentru o viitoare adaptare la un Fleischmann.
Multumesc mult tuturor
Bogdan
 
in cazul asta poti cumpara fara probleme decodorul cu 6 pini,nu te mai complici inutil sa umbli in locomotiva.
 
Daca locomotiva are sasiul metalic conectat electric la rotile de pe o parte, atunci becurile au dulia metalica asezata pe respectivul sasiu, deci au cate un pol conectat la rotile respective. In acest caz, firul albastru (daca este prezent) se izoleaza si se lasa neconectat, iar restul conexiunilor se fac asa cum s-a tot descris de atatea ori:

RRRosu = rotile din dRRRreapta
NNNegru = rotile din staNNNga
orange = borna motorului care fusese conectata la rotile de pe dreapta
gri = borna motorului care fusese conectata la rotile de pe stanga
alb = varful de cositor al becului din fatza (dulia metalica fiind deja conectata la sasiu)
galben = varful de cositor al becului din spate (idem)

In prealabil, sa NU uitam sa izolam complet bornele motorului de sasiu si de orice alte circuite electrice din locomotiva!
Daca locomotiva are deja mufa cu 6ase pini, atunci cel mai bine ar fi ca totusi sa folosesti decodorul cu 6ase pini adecvat.
 
Multumesc mult, o sa incerc sa gasesc un astfel de decodor, desi nu am prea vazut prin ofertele existente...
Multumesc din nou
Bogdan
 
faci comanda la un dealer...sunt destui care lucreza cu ESU(un decodor ESU cu 6 pini este in jur de 25-30 euro).
 
Salut toti pasionatii de electronica.

Iesirile decodoareleor pentru lunimi si functii se fac cu tranzistori bipolari montati in montaj OPEN COLECTOR.
Prin urmare, dupa cum bine atragea atentia si MPU, acea "impamantare" NU EXISTA, este legatura la una din sine. In aceasta situatie beculetul se aprinde numai pe o alternanta a semnalului DCC, dar suficient cat sa lumineze corect si in DCC. Aceasta situatie o intalnim frecvent la N din lipsa de spatiu.
Exsita si o exceptie (prezentata de DAC) la unele modele mai noi dotate cu leduri (de obicei TT-uri), in care comunul beculetelor(resp ledurilor) se leaga la un "+" artificial, optinut cu 2 diode, conectate fiecare la cate o sina.

Sper ca s-au mai clarificat lucrurile acuma. Daca un producator nu a pus firul albastru trebuie sa fim ferm convinsi ca este in cunostinta de cauza. :)
 
Cele bune fratilor!
Cu ajutorul vostru am reusit sa pun in aburoasa pacienta (br 03-10 fleischmann) un decoder esu 3.0 pe care l-am scos din alta loko mai plictisita care urmeaza sa primeasca altul. In orice caz urmand schmele lui Dan Hotico si sfaturile voastre am izolat cele trei fire (albastru, verde, mov) si le-am conectat pe celelalte in priza lokomotivei folosind stecherul care o facea sa mearga in analog - l-am taiat un pic cu o freza si apoi am lipit firele - 6 la numar - acolo unde trebuia; victorie deplina, merge bine cu luminile functionand corect, poate o sa pun si ceva poze, dar nu am avut timp de asa ceva;
Intrebare acum (si nu va suparati pe mine ca indraznesc): cu firele ramase, verde sau mov pot activa si alte functii, de pilda fum?
Multumesc inca o data si pe curand
P.S.
Cred ca ar fi fost greu de gasit un decdor ptrivit deoarece cele existente erau cred pentru loko mai mici, N sau TT cu curent mai mic pe motor...
Multumiri
Bogdan
 
bogdy a spus:
Intrebare acum (si nu va suparati pe mine ca indraznesc): cu firele ramase, verde sau mov pot activa si alte functii, de pilda fum?

Sigur, la fel ca la becuri - intre verde si sasiu, sau intre mov si sasiu.

Sau, daca generatorul nu are contact cu sasiul, intre verde si albastru sau intre mov si albastru.
 
cam aceeasi problema o am cu locomotivele fleischmann. ele cam in proportie de peste 90% au mufa pt. decodor digital cu 6 pini.
intrebarea mea este: cum as putea sa pun decodoare cu sunet (ca acestea au mufa cu 8 pini) la locomotivele fleischmann ?
exista decodoare cu sunet cu mufa cu 6 pini nem651 ? ESU ?
 
atunci inseamna ca nu sint bune, fleischmann nu are motoare mici.
mai ales ca vreau sa le pun si generator de fum.
aceeasi problema o am si cu locomotivele care au mufa cu 21 pini
nu a incercat cineva sa modifice un ESU V3.5 loksound cu mufa de 8 pini sa-i puna una cu 6 pini ? sau nu merge ?!!