Sina flexibila (tips and tricks)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
O alta metoda de a preveni unghiurile (asupra acestei probleme am scris si eu mai demult pe Railway Fan) am descoperit recent: utilizarea sabloanelor Tracksetta. Este o solutie cat se poate de eleganta, nu da rateuri, usor de folosit dar cu cheltuieli suplimentare; fiecare sablon costa aprox. 4.50 lire.

Un alt mod: vezi instructiunile de aici (pag. 5).
 
felippe a spus:
...utilizarea sabloanelor Tracksetta. Este o solutie cat se poate de eleganta, nu da rateuri, usor de folosit dar cu cheltuieli suplimentare; fiecare sablon costa aprox. 4.50 lire...

asa este,lucrul dupa sabloane este foarte eficient si sigur.eu unul recomand sabloane
nu numai pentru dispunerea liniilor,ci si pentru orice altceva,unde este nevoie de la doua
piese/cote etc. in sus.usureaza mult munca.
 
felippe spune-m te rog unde se gasesc la voi in tara aceste sabloane? ai adrese? vreau sa stiu cum se fac ele sunt facute la comanda? presupun ca nu gasesti o dimenziune standardizata ? cum se procedeaza cu aceste sabloane mai exact la cumpararea lor ? presupun ca cei care le-au facut nu au facut 1000 de sabloane pentru fiecare milimetru in parte nu? sau mai multe? cum sunt ele standardizate?
 
Sabloanele sunt standardizate iar Tracksetta este marca inregistrata. Nu sunt facute artizanal si au diferite raze: 9", 10", 12", 15" etc. Bineinteles exista si un sablon pentru a intinde linia perfect drept.

Da o cautare in Google pentru Tracksetta si ai sa gasesti multi vanzatori on-line. Uite aici unul: http://www.scalerail.co.uk/Tracksetta.htm

Eu le-am cumparat pe ale mele din magazinele de modelism feroviar.
 
Privitor la reconstituirea traverselor fara a mai avea probleme din cauza substratului pe care se afla asezata linia.

Citind tutorialul referitor la utilizarea sabloanelor Tracksetta am observat ca in acel caz nu a fost necesara decuparea traverselor la cuplarea sinelor flexibile, clipsurile metalice patrunzand frumos intre sine si traverse. Din experienta mea cu sinele flexibile de la scara N a rezultat ca aceasta decupare a cate 1-2 traverse de la fiecare sina este totusi necesara, altminteri clipsurile forteaza traversele intro pozitie anormala. In urma decuparii traverselor, zona de imbinare ajunge sa arate cam asa (am ilustrat cu unul din cazurile in care aceasta imbinare mi-a cazut chiar la mijlocul unui viaduct):



Se pune problema reconstruirii traverselor lipsa inainte de amenajarea terasamentului, in caz contrar aspectul vizual avand foarte mult de suferit. Bineinteles traversele reconstituite trebuie sa se afle la acelasi nivel cu celelalte, ceea ce presupune ca substratul sa fie perfect nivelat in zona si compatibil cu adezivul pe care il vom folosi la fixarea traverselor de plastic. Pentru a scapa de surprizele pe care le poate produce substratul (neregulat, poros, etc) am ajuns la concluzia ca este mai bine sa creez un suport special pentru traversele din zona.
Pentru aceasta am cautat un material care sa fie subtire si cat mai rigid posibil si am gasit potrivita ca intrebuintare o coperta de dosar din fibra de carbon:



Am trasat o fasie la latimea liniei ferate si am decupat-o cu foarfeca:



iar bucatica decupata am potrivit-o si fixat-o cu adeziv (unul de la Revell, Faller sau chiar cu Picatura) de partea inferioara a traverselor existente, si NU prin lipire de substrat:



Pe suportul "la nivel" astfel creat se pot acum replanta traversele lipsa, pe care le-am pregatit prin taiere cu un cutter ca in imaginile urmatoare:



Am luat apoi cu o penseta fiecare bucatica si am lipit-o cu adeziv pe suportul de fibra de carbon:



La final lucrarea a ajuns sa arate cam in felul urmator:



Urmeaza balastarea, prin formarea corecta a stratului de pietris orice urma a lucrarii devenind practic invizibila.

Stiu ca pare o "chinezarie" dar din practica am observat ca aceasta metoda produce rezultatele cele mai bune, nemaidepinzand de natura substratului pe care se afla linia (pluta, lemn, plastic, etc ) la scarile mici precum N precizia detaliilor fiind esentiala. Dealtfel dupa ce mi-am "format mana" am reusit sa fac destul de repede si de usor cateva zeci de astfel de operatii pe tot traseul existent pe diorama.
 
Sa stii ca rezolvarea ta este una la care am apelat si eu si rezultatele sunt cat se poate de OK.

Totusi, la Peco exista traverse care se pot cumpara separat, diferite de cele care sunt pe sine, destinate special zonelor de imbinare. Ele se fixeaza perfect pe 'rail joiner'.
 
si la roco se gasesc traverse speciale pentru capat la scara N http://roco.cc/index.php?id=139&Anfangsposition=18&artikelnummer=22215
 
e mai la indemana solutia de mai sus decat traversele de la Roco,indiferent de scara.ieftin si eficient!
 
sunt de acord cu ce ziceti ,exista un plus de realism cu aceasta metoda deoarece se scapa de acele forme circulare care ocolesc practic clipsul de prindere.
Metoda cu traversele gata facute este pentru cei care nu vor sa munceasca mult.
Intrebare pentru nenea cristi :D de ce nu ai lipit sinele cu cositor? numai intre profile si pe urma sa slefuiesti lipitura? Personal nu am incercat dar cred ca asa ai putea sa scapi de clipsurile alea care sunt ireale si imense.Iar daca apare acea ruptura (unghi) intre sine eu cred ca ar putea fi eliminata cu ajutorul lipirii unei bucatele de plastic pe sub linie care sa rigidizeze tot ansamblul.parerea mea.
 
Eu am o alta metoda ca sa ajustez traversele in zona clipsurilor:
Incing la rosu un clips (pe care apoi il pastrez pentru alte asemenea operatii) si il infig repede peste sina cu traverse. Traversele se topesc in contact cu clipsul si cand il extrag, sina are degajarile in jurul ei de la caldura.
Am aplicat procedeul asta la sinele flexi fleischmann cu balast si merge perfect.
@sogard_2003: In legatura cu lipirea cu cositor a snelor cap in cap: am incercat demult si nu merge. Cositorul e prea moale si nu are nici o sansa, se rupe imediat.
 
Si mie mi se pare obligatorie folosirea clipsurilor. Oricum sinele mele sunt lipite si cu o cantitate foarte mica de fludor care se absoarbe prin capilaritate in interstitiul dintre sine, si dintre sine si clips. Dar trebuie folosita o pasta decapanta de calitate.

Dupa vopsirea sinelor in culoare ruginie si balastare, clipsurile nu mai apar asa evidente...in plus au si un corespondent in realitate: eclisele.[/url]
 
Salut

pentru ca am vazut ca pe forum se discuta despre lucrul cu sina flexibila, se lucra greu, se lucra usor, se cositoreste sau nu, etc etc.

Eu va prezint metoda mea de lucru si trageti voi concluziile.

Parerea mea este ca oricine poate lucra cu sina flexibila, nu din prima, dar dupa ce exerseaza putin va constata ca nu e chiar asa de greu si in plus se face si economie la costul total al dioramei.

Avantaje:
- lungime variabila, se taie dupa necesitate
- raza de curbura variabila
- pret /m mai mic decat sina fixa
Dezavantaje:
- nu este fixa, mai dificil se asezat si fixat

Daca pe traseu drept lucrurile sunt destul de simple, pentru aliniere se foloseste o rigla lunga, eu folosesc profil de aluminiu de 1m lungime, pe zonele curbe apar probleme si mai ales la imbinarile de sina.

Asadar voi prezenta mai jos imbinarea sinelor flexibile in curba.

Pozele sunt facute in timpul lucrului la un modul bucla de intoarcere, s-a lucrat cu sina peco streamline, code 100.

Avem o bucata sina flexibila pozitionata in curba:



Cu 3 holsuruburi pozitionez sina aproximativ pe curbura necesara, nu o fixez definitiv, folosesc holsuruburile doar pe post de suport:



Pentru ca linia este pusa in curba, sina exterioara devine mai scurta decat cea interioara, asta este un lucru bun pentru ca oricum la imbinarea sinelor flexibile in curba este recomandat ca imbinarile celor 2 sine sa nu fie paralele, adica imbinarile sa fie decalate cu distanta a 3-4 traverse pentru a evita imbinarea in unghi.

Pozitionez linia cu care voi continua traseul si ajustez pozitia sinelor pe traverse:



Cu un cutter bun se taie jos buloanele ce sustin sina in zona imbinarii, se taie cat este necesar sa incapa clemele, atentie la degete, nu pozitionati degetul astfel incat sa poata fi atins in situatia in care "scapa" cutter-ul.



Sa vedem cum arata, am inlaturat buloanele pentru sina de jos:



Inlaturam si la sina de sus:



Introducem clemele



La peco clemele sunt foarte tari si intra fix pe sina, daca ar fi fost traseu drept nu as fi cositorit clemele, fiind vorba de curba, prefer sa le cositoresc.

La cositorire eu folosesc putina pasta decapanta (ceea ce se foloseste si la instalatiile de cupru):



ATENTIE-> In timpul cositoririi, incepand de la imbinare, sinele se tin drept, ca si cum traseul ar fi drept si nu curb, astfel sinele se vor cositorii perfect aliniate si nu formand un unghi cat de mic.

Pasta face ca, cositorul sa patrunda peste tot.
Sina cositorita:



O curbam ca si cum ar fi o sina intreaga si nu din doua bucati imbinate, nu apar unghiuri nedorite, daca nu s-ar vedea cositorul ne-am da greu seama ca este o imbinare:



Urmeaza partea mai dificila, imbinare tot in curba cu cealalta sina venita din partea opusa.

Suprapunem sinele pentru a vedea unde trebuie sa taiem:



Marcam zona de taiere:



Taierea : eu folosesc discuri proxxon de 0.7 mm (cele din corundum care sunt casante si obligatoriu se folosesc numai cu ochelari de protectie, cei mai putin experimentati pot alege discurile necasante cu insertie, acestea insa au 1 mm grosime si sunt mai dure)



Verific imbinarea:



Una dintre sine trebuie putin ajustata, dupa ajustare:



Dupa cum spuneam si mai sus, imbinarea se face tinand sinele "pe drept" in zona imbinarii



Cleme si cositorire, apoi las sina libera si aproape ca isi face singura curbura:



Aici se vede putin si avantajul de a avea o sina putin mai oteloasa.

Bucla finalizata:





Obervati ca sina sta singura si isi mentine curbura chiar daca nici un surub nu o tine pe pozitie.

In final am pus aracet sub sina:



Spor la lucrul cu sina flexibila!
Orice sugestii si imbunatatiri sunt bine venite.
 
:D Citeam discutiile de mai sus si mi-au placut. 100 de case cu 100 de obiceiuri. Daca ele sant cu rezultate bune, totul e ok. Eu am vreo 10-12m de linie pe diorama prezentata pe forum. Am mers cu linie flex de la Atlas, cod 80, care are un pret bun si e buna si ca material (nu a oxidat pana acum desi a stat prin dulapuri vreo 2 ani pana m-am dat la ea) precum si la calitarea detaliilor. Am vrut sa merg tot cu Atlas cod 80. normala, da cand am vazut ca sant 1 milion de cleme de pus am renuntat. Cutia din set avea bucati de 14cm, de 10cm,8cm,....pana la bucata de 2cm sau mai mica, adica 3 traverse :D Am renuntat repede si am pus mana pe flex, am ales Atlas dupa ce am vazut ca pentru Peco o sa caut mai mult pe unde eram atunci. Nu am avut Peco in maini, da il recomand, am vazut ca e bun si altii din state trag de el cu placere. Eu am cositorit tot, nu am nici o imbinare libera, totul e lipit cu adezivul de la moment ala tip prenadez, da universalul, nu ala pt piele. Peste tot am pus balast lipit cu scenic cement de la WS. Dioarma are deja ceva timp, de prin ianuarie 2010 si nu am vazut nici un semn de oboseala pe undeva. La flex mi-a placut ca poti face ce vrei racordat cum vrei tu, trecand de la linie la raza in combinatii pe care cu linii tip tronson nici nu le visezi. Plus ca merg puse si in curba pt realism.Ramane sa vedem peste ceva ani, daca am avut dreptate cand am ales varianta KAMIKAZE pt asa ceva.Nu bag mana in foc ca ar iesi si la HO asa ceva. :-?
Pas cu pas eu am facut in felul urmator:
- am pozat linia, unde am vrut sa vina tinand cont de gabarite si am ales cea mai mare raza de imi permitea modulul de 1850x950.
- am trasat zona unde venea terasamentul de la WS.
- am lipti cu adeziv terasamentul de la WS.
- am pus linia bucata cu bucata, cca 700mm avea un tronson, incepand din tunel.Linia a fost pozata centrat pe terasament folosind bolduri in toate gaurile din traverse.
- la capete, am taiat cu un traforaj cu panza de metale, de la SIERRA BOTOSANI. Daca tai cu grija si tii bine cu manutele sina, nu se rupe nici o clema, garantez. Iese mult mai curat si nu iti scoti nici ochii cu span.
- am trasat cu un marker pe langa traverse, locul unde o sa cada pe patul de balast.
- am pus prenadezul de la moment pe ambele . Cand s-a uscat le-am pus de la un capat, cu grija si le-am apasat usor. Am fixat cu bolduri palpand gaurile din patul de spuma sa cada exact unde a fost.
- Urmatoarea am pus-o la fel numai ca a stat pe scobitori, ca distantiere intre sina si pat, sa nu se lipeasca intre ele. Am pus clemele, am cositorit linia in pozitie ca si cum era dreapta, sa se alinieze cu capatul de la ultima linie pusa, care ramane de obicei cam drept pe ultimele 10-15 traverse. Cat am cositorit numa bine s-a uscat adezivul.
Am asezat-o pe trasajul facut pe patul de spuma, am scos scobitorile una cate una si am prins-o cu bolduri pana la uscarea definitiva. :evil:
Sper sa fi avut dreptate cu modul asta de lucru , da o sa ma conving in timp daca e ok sau nu. Pana acum a mers ok.









:D
 
Putin offtopic dar nu stiu exact unde ar trebui pusa o astfel de intrebare.

De unde as putea sa achizitionez sina Peco flexibila code 75 (SL-100F cu terasament ce imita lemnul)? N-am gasit la magazinele locale care le stiam eu si de unde am incercat sa achizitionez extern mi s-a comjunicat ca, datorita marimii, transportul costa destul de mult.

Imi puteti recomanda alte sine flexibile code 75 care sa le gasesc mai usor?

Va multumesc anticipat pentru ajutor.
 
http://www.trains-addicted.ro/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.TA.tpl&product_id=702&category_id=45&option=com_virtuemart&Itemid=12&lang=en
 
Salut,
încearc㒠aici:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Peco/41-4-0-54035-007001-0-0-0-0-2-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html
Am comandat anul trecut şine Weinert de la ei (au aceeaşi lungime) - nu am plă’tit mai mult, şi în plus chiar au sosit rapid şi în foarte bun㒠stare.
9,50 euro poşta: http://www.modellbahnshop-lippe.com/versand/0/0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-gb-h-0/versand.html

Apropo de Weinert - sistemul lor "Mein Gleis" e conceput 100% compatibil cu Peco (code 75). Åži arat㒠excelent: http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Weinert/10-4-0-68765-007001-0-0-0-0-2-0-grp-de-p-0/ein_produkt.html