- 17 Ianuarie 2006
- 5.547
- 16
- WEBSITE
- http://www.trains-addicted.ro
- YAHOO
- bogdannf
- LOCATION
- Cluj Napoca / Bucuresti
Salut,
pentru ca sunt un mare fan TGV si sunt proaspatul posesor a unei garnituri TGV Sud-Est, o prezint aici.
Mai intai cateva informatii generale despre TGV-ul real.
Informatii generale
TGV sau tren de mare viteză (franceză : train a grande vitesse) este un tren automotor electric care poate circula cu viteză mare (270 - 320 km/h), dezvoltat de Societatea NaĂžională a Căilor Ferate Franceze (SNCF) Âşi construit de societatea Alstom. Termenul a fost generalizat Âşi se referă Âşi la totalitatea sistemului feroviar constituit din aceste trenuri Âşi liniile dedicate. TGV este o marcă înregistrată a SNCF.
După lansarea în 1981 a primei linii TGV între Paris Âşi Lyon, reĂžeaua TGV a fost dezvoltată progresiv pentru a asigura un serviciu regulat între principalele oraÂşe din FranĂža, eliminând aproape complet trenurile Corail de pe principalele linii radiale ale sistemului.
Succesul primei linii a antrenat o expansiune rapidă a reĂželei, prin construirea de noi linii de mare viteză spre sudul, vestul Âşi nordul Ăžării. Dornice de a împărtăÂşi succesul reĂželei franceze, Ăžările vecine, ca Belgia, Italia Âşi ElveĂžia Âşi-au racordat sistemul feroviar cu cel francez. TGV deserveÂşte Âşi Germania Âşi Olanda sub marca Thalys, Âşi Regatul Unit sub marca Eurostar. Numeroase linii noi sunt în stadiul de proiect în FranĂža.
Originile TGV
Ăn prima sa versiune, TGV-ul urma să fie propulsat de turbine asemănătoare celor de pe elicoptere. Alegerea era dictată de dimensiune mică a turbinelor, puterea lor ridicată Âşi capacitatea de a oferi respectiva putere pentru un timp îndelungat. Primul prototip, TGV 001, a fost singurul tren de acest fel construit vreodată.
Testele cu TGV 001 au adus multe informaĂžii utile, mai ales în legătură cu frânarea la viteze mari, care necesită disiparea unei mari cantităĂži de energie cinetică, a aerodinamicii Âşi a semnalizării. Rama era articulată, două vagoane adiacente împărĂžind un boghiu comun. Prototipul a atins viteza de 318 km/h, care este Âşi astăzi recordul mondial de viteză pentru trenurile cu turbină
Ăn urma crizei petroliere din 1973, s-a decis să se revină la tracĂžiunea electrică prin pantograf. Motivele erau mai mult de ordin politic decât tehnic sau economic.
Trecerea la tracĂžiunea electrică a impus noi experimente în diferite domenii. SNCF atransformat în 1974 un automotor Z 7100 pentru a construi prototipul numit Zebulon, care a permis testarea mai multor inovaĂžii: motoarele suspendate pentru a uÂşura sarcina boghiurilor, pantografele cu două etaje, noile suspensii Âşi sisteme de frânare. Motoarele suspendate au redus cu 2,95 tone masa locomotivelor. Zebulon a parcurs aproximativ 1.000.000 km în cursul testelor.
Ăn urma unor teste efectuate cu două trenuri de preserie, prima comandă a fost livrată pe 25 aprilie 1980. Serviciile TGV între Paris Âşi Lyon au fost inaugurate pe 27 septembrie 1981.
Viteza
Pe 26 februarie 1981, TGV a obĂžinut un prim record de viteză pe linia LGV Sud-Est la 380 km/h. Acest record, care a fost obĂžinut în prezenĂža a numeroÂşi jurnaliÂşti, avea ca scop să liniÂştească publicul larg, demonstrând faptul că viteza de 260 km/h putea fi atinsă în siguranĂžă. Pe 12 decembrie 1988, SNCF a ameliorat (neoficial) acest record rulând trenul TGV PSE 88 la 408,4 km/h pe linia Sud-Est.
Recordul acual de viteză este de 574,8 km/h, stabilit la 3 aprilie 2007 pe linia de mare viteză Est, cu o ramă speciala de doar 3 vagoane (în loc de 10), rama de tip DUPLEX (vagoane etajate). (Japonia deĂžine recordul mondial de viteză la trenuri cu sustentaĂžie magnetică) cu 581 km/h.
TGV rămâne, în 2005, trenul cel mai rapid din lume aflat în serviciu comercial. O viteză medie pentru un parcurs tipic era de 263,3 km/h.
ConcepĂžia
Particularitatea automotoarelor TGV este că au în componenĂžă două locomotive cu două boghiuri care încadrează o porĂžiune articulată. Boghiurile intermediare sunt comune pentru două vagoane consecutive. ArticulaĂžia este Âşi ea originală, permiĂžând o amortizare mai bună.
Acest sistem prezintă mai multe avantaje :
- permite reducerea numărului de osii, coborârea centrului de greutate Âşi micÂşorarea suprafeĂžei frontale a trenului permiĂžând astfel reducerea consumului;
- nici un călător nu este aÂşezat pe boghiu Âşi sunt limitate vibraĂžiile transmise, îmbunătăĂžind confortul;
- trenul este foarte rezistent la torsiune, ceea ce îi îmbunătăĂžeÂşte comportarea în caz de deraiere.
Unul dintre principalele avantage ale TGV-ului este că acesta este complet compatibil cu instalaĂžiile feroviare clasice de pe liniile electrificate
Primele trenuri TGV funcĂžionau cu motoare de curent continuu alimentate de redresoare reversibile. La sfârÂşitul anilor 1980, dezvoltarea electronicii a permis înlocuierea acestuia cu un motor sincron.
Motorizare
Utilizarea motoarelor sincrone prezenta mai multe avantaje:
Motorul este mai simplu Âşi mai uÂşor la aceeaÂşi putere:
TGV-SE : 12 motoare de curent continuu de 535 kW Âşi 1560 kg.
TGV-A : 8 motoare de 1100 kW Âşi 1450 kg.
Cuplu mare la pornire.
AbsenĂža colectorilor, evitarea problemelor de comutaĂžie.
Ameliorarea factorului de putere (mai mic de 0,8 pentru TGV-SE, mai mare de 0,95 pentru TGV-A).
TotuÂşi, motoarele sincrone sunt mai scumpe Âşi necesită mai multă întreĂžinere decât cele asincrone.
Evolutii
SNCF are în exploatare aproximativ 400 de rame TGV din mai multe familii:
- TGV Sud-Est (renovat în 2001); inaugurat în 1981
- TGV Atlantique; inaugurat în 1989
- TGV RĂŠseau; inaugurat în 1993
- TGV TMST; inaugurat în 1994
- TGV Duplex; inaugurat în 1996
- TGV POS (Paris-Ostfrankreich-SĂźddeutschland: Paris-Estul FranĂžei-Sudul Germaniei); inaugurat în 2007
Date Tehnice (TGV Sud-Est)
- anul constructiei : 1978 - 1985
- numarul de rame construite : 109
- viteza maxima : 270 km/h iniĂžial (300 km/h îmbunătăĂžit)
- numarul de locuri : 345
- lungime: 200.2 m
- latime : 2.81 m
- greutate : 385 tone
- putere (pentru 25 kV) : 6,450 kW
(textele sunt preluate de pe http://ro.wikipedia.org si adaptate )
Se pot spune multe despre TGV, cam asta ar fi pe scurt, pentru mai multe informatii vizitati site-ul mai sus mentionat.
Iata si cateva poze cu rame TGV Sud-Est:
- The engine with the pantograph down is the engine on the top driving forward. This TGV double unit runs to Paris Gare de Lyon. In the background you can see the junction of the right track to Montbard / Dijon. July 1991
Photo and scan by Reinhold Rennert ([email protected]).
- A TGV PSE at full speed on the LGV Paris - Lyon near Pasilly (Bourgogne) in July 1991. All TGVs you can see at this time wear the emblem of the Olympic Winter Games 1992 in Albertville. In which direction runs the train?
Photo and scan by Reinhold Rennert ([email protected]).
- "TGV des Neiges" (TGV high-speed train to the snows). With a speed of 270 km/hour on the way to Paris: eleven connections daily for each of the trips, outward and return.
Photo from http://www.sbb.ch/ used with permission. Copyright (C) by photo archives service of the Swiss Federal Railways, 3030 Bern, Switzerland.
- Sncf TGV PSE 10 . Villeneuve 1986 PhotoPatrick Meunier, Website: PixyRail-Trains de Poissy
- TGV 39, 27, 18 (rame 09), 41 (rame 07), 37 (rame 19)
Villeneuve Triage, Saturday March 28, 1981.
Photo Jean-Paul Lescat ([email protected])
- -0297-19. France. Between St-Fons and Feyzin in south and near by Lyon, TGV rames 44 + 40 running to south with train807. 21-08-1982 . 9.59.
Photo and scan by [email protected]
- TGV PSE n° 117. Combs la Ville (77). 09/1995.
Photo Jean-Pierre Vergez-Larrouy ([email protected])
- D-0297-19. France. Between St-Fons and Feyzin in south and near by Lyon, TGV rames 44 + 40 running to south with train807. 21-08-1982 . 9.59.
Photo and scan by [email protected]
(imaginile si comentariile sunt preluate de pe http://www.railfaneurope.net)
pentru ca sunt un mare fan TGV si sunt proaspatul posesor a unei garnituri TGV Sud-Est, o prezint aici.
Mai intai cateva informatii generale despre TGV-ul real.
Informatii generale
TGV sau tren de mare viteză (franceză : train a grande vitesse) este un tren automotor electric care poate circula cu viteză mare (270 - 320 km/h), dezvoltat de Societatea NaĂžională a Căilor Ferate Franceze (SNCF) Âşi construit de societatea Alstom. Termenul a fost generalizat Âşi se referă Âşi la totalitatea sistemului feroviar constituit din aceste trenuri Âşi liniile dedicate. TGV este o marcă înregistrată a SNCF.
După lansarea în 1981 a primei linii TGV între Paris Âşi Lyon, reĂžeaua TGV a fost dezvoltată progresiv pentru a asigura un serviciu regulat între principalele oraÂşe din FranĂža, eliminând aproape complet trenurile Corail de pe principalele linii radiale ale sistemului.
Succesul primei linii a antrenat o expansiune rapidă a reĂželei, prin construirea de noi linii de mare viteză spre sudul, vestul Âşi nordul Ăžării. Dornice de a împărtăÂşi succesul reĂželei franceze, Ăžările vecine, ca Belgia, Italia Âşi ElveĂžia Âşi-au racordat sistemul feroviar cu cel francez. TGV deserveÂşte Âşi Germania Âşi Olanda sub marca Thalys, Âşi Regatul Unit sub marca Eurostar. Numeroase linii noi sunt în stadiul de proiect în FranĂža.
Originile TGV
Ăn prima sa versiune, TGV-ul urma să fie propulsat de turbine asemănătoare celor de pe elicoptere. Alegerea era dictată de dimensiune mică a turbinelor, puterea lor ridicată Âşi capacitatea de a oferi respectiva putere pentru un timp îndelungat. Primul prototip, TGV 001, a fost singurul tren de acest fel construit vreodată.
Testele cu TGV 001 au adus multe informaĂžii utile, mai ales în legătură cu frânarea la viteze mari, care necesită disiparea unei mari cantităĂži de energie cinetică, a aerodinamicii Âşi a semnalizării. Rama era articulată, două vagoane adiacente împărĂžind un boghiu comun. Prototipul a atins viteza de 318 km/h, care este Âşi astăzi recordul mondial de viteză pentru trenurile cu turbină
Ăn urma crizei petroliere din 1973, s-a decis să se revină la tracĂžiunea electrică prin pantograf. Motivele erau mai mult de ordin politic decât tehnic sau economic.
Trecerea la tracĂžiunea electrică a impus noi experimente în diferite domenii. SNCF atransformat în 1974 un automotor Z 7100 pentru a construi prototipul numit Zebulon, care a permis testarea mai multor inovaĂžii: motoarele suspendate pentru a uÂşura sarcina boghiurilor, pantografele cu două etaje, noile suspensii Âşi sisteme de frânare. Motoarele suspendate au redus cu 2,95 tone masa locomotivelor. Zebulon a parcurs aproximativ 1.000.000 km în cursul testelor.
Ăn urma unor teste efectuate cu două trenuri de preserie, prima comandă a fost livrată pe 25 aprilie 1980. Serviciile TGV între Paris Âşi Lyon au fost inaugurate pe 27 septembrie 1981.
Viteza
Pe 26 februarie 1981, TGV a obĂžinut un prim record de viteză pe linia LGV Sud-Est la 380 km/h. Acest record, care a fost obĂžinut în prezenĂža a numeroÂşi jurnaliÂşti, avea ca scop să liniÂştească publicul larg, demonstrând faptul că viteza de 260 km/h putea fi atinsă în siguranĂžă. Pe 12 decembrie 1988, SNCF a ameliorat (neoficial) acest record rulând trenul TGV PSE 88 la 408,4 km/h pe linia Sud-Est.
Recordul acual de viteză este de 574,8 km/h, stabilit la 3 aprilie 2007 pe linia de mare viteză Est, cu o ramă speciala de doar 3 vagoane (în loc de 10), rama de tip DUPLEX (vagoane etajate). (Japonia deĂžine recordul mondial de viteză la trenuri cu sustentaĂžie magnetică) cu 581 km/h.
TGV rămâne, în 2005, trenul cel mai rapid din lume aflat în serviciu comercial. O viteză medie pentru un parcurs tipic era de 263,3 km/h.
ConcepĂžia
Particularitatea automotoarelor TGV este că au în componenĂžă două locomotive cu două boghiuri care încadrează o porĂžiune articulată. Boghiurile intermediare sunt comune pentru două vagoane consecutive. ArticulaĂžia este Âşi ea originală, permiĂžând o amortizare mai bună.
Acest sistem prezintă mai multe avantaje :
- permite reducerea numărului de osii, coborârea centrului de greutate Âşi micÂşorarea suprafeĂžei frontale a trenului permiĂžând astfel reducerea consumului;
- nici un călător nu este aÂşezat pe boghiu Âşi sunt limitate vibraĂžiile transmise, îmbunătăĂžind confortul;
- trenul este foarte rezistent la torsiune, ceea ce îi îmbunătăĂžeÂşte comportarea în caz de deraiere.
Unul dintre principalele avantage ale TGV-ului este că acesta este complet compatibil cu instalaĂžiile feroviare clasice de pe liniile electrificate
Primele trenuri TGV funcĂžionau cu motoare de curent continuu alimentate de redresoare reversibile. La sfârÂşitul anilor 1980, dezvoltarea electronicii a permis înlocuierea acestuia cu un motor sincron.
Motorizare
Utilizarea motoarelor sincrone prezenta mai multe avantaje:
Motorul este mai simplu Âşi mai uÂşor la aceeaÂşi putere:
TGV-SE : 12 motoare de curent continuu de 535 kW Âşi 1560 kg.
TGV-A : 8 motoare de 1100 kW Âşi 1450 kg.
Cuplu mare la pornire.
AbsenĂža colectorilor, evitarea problemelor de comutaĂžie.
Ameliorarea factorului de putere (mai mic de 0,8 pentru TGV-SE, mai mare de 0,95 pentru TGV-A).
TotuÂşi, motoarele sincrone sunt mai scumpe Âşi necesită mai multă întreĂžinere decât cele asincrone.
Evolutii
SNCF are în exploatare aproximativ 400 de rame TGV din mai multe familii:
- TGV Sud-Est (renovat în 2001); inaugurat în 1981
- TGV Atlantique; inaugurat în 1989
- TGV RĂŠseau; inaugurat în 1993
- TGV TMST; inaugurat în 1994
- TGV Duplex; inaugurat în 1996
- TGV POS (Paris-Ostfrankreich-SĂźddeutschland: Paris-Estul FranĂžei-Sudul Germaniei); inaugurat în 2007
Date Tehnice (TGV Sud-Est)
- anul constructiei : 1978 - 1985
- numarul de rame construite : 109
- viteza maxima : 270 km/h iniĂžial (300 km/h îmbunătăĂžit)
- numarul de locuri : 345
- lungime: 200.2 m
- latime : 2.81 m
- greutate : 385 tone
- putere (pentru 25 kV) : 6,450 kW
(textele sunt preluate de pe http://ro.wikipedia.org si adaptate )
Se pot spune multe despre TGV, cam asta ar fi pe scurt, pentru mai multe informatii vizitati site-ul mai sus mentionat.
Iata si cateva poze cu rame TGV Sud-Est:
- The engine with the pantograph down is the engine on the top driving forward. This TGV double unit runs to Paris Gare de Lyon. In the background you can see the junction of the right track to Montbard / Dijon. July 1991
Photo and scan by Reinhold Rennert ([email protected]).
- A TGV PSE at full speed on the LGV Paris - Lyon near Pasilly (Bourgogne) in July 1991. All TGVs you can see at this time wear the emblem of the Olympic Winter Games 1992 in Albertville. In which direction runs the train?
Photo and scan by Reinhold Rennert ([email protected]).
- "TGV des Neiges" (TGV high-speed train to the snows). With a speed of 270 km/hour on the way to Paris: eleven connections daily for each of the trips, outward and return.
Photo from http://www.sbb.ch/ used with permission. Copyright (C) by photo archives service of the Swiss Federal Railways, 3030 Bern, Switzerland.
- Sncf TGV PSE 10 . Villeneuve 1986 PhotoPatrick Meunier, Website: PixyRail-Trains de Poissy
- TGV 39, 27, 18 (rame 09), 41 (rame 07), 37 (rame 19)
Villeneuve Triage, Saturday March 28, 1981.
Photo Jean-Paul Lescat ([email protected])
- -0297-19. France. Between St-Fons and Feyzin in south and near by Lyon, TGV rames 44 + 40 running to south with train807. 21-08-1982 . 9.59.
Photo and scan by [email protected]
- TGV PSE n° 117. Combs la Ville (77). 09/1995.
Photo Jean-Pierre Vergez-Larrouy ([email protected])
- D-0297-19. France. Between St-Fons and Feyzin in south and near by Lyon, TGV rames 44 + 40 running to south with train807. 21-08-1982 . 9.59.
Photo and scan by [email protected]
(imaginile si comentariile sunt preluate de pe http://www.railfaneurope.net)