Gara din Ploiesti, inainte de bombardament, imagini 1939

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Montalbano

Well-Known Member
Trenulist
3 Martie 2008
529
0
Timisoara
montalbano.nasol.ro
WEBSITE
http://montalbano.nasol.ro
YAHOO
mihaipetrescu2008
LOCATION
Timisoara
Va delectam cu fotografii cu Gara de Sud din Ploiesti, dupa cum se stie,cea din imagini nu mai exista, a fost bombardata de americani in al doilea razboi mondial, [Ploiestiul si zona petrolifera a fost grav lovita de bombardamente]. Nostalgicii de dupa anii "40, inca aminteau de frumusetea cladirii vechi...Cladirea actuala a fost construita pe fosta locatie.[Cunoscatorii vor recunoaste asemanarea volumetrica a celor doua constructii].Foto aproximativ 1939. Foto din albumul din adolescenta al tatalui meu,a lucrat in CFR,iar bunicul a lucrat in Gara de Sud incepand din anii "920.

2600959795_8bda725f23.jpg


Mai adaug si o fotografie de colectie cu Gara de Nord, Bucuresti. estimam ca este pana in 1942, cartofilie.[Carti Postale de dimensiuni mici,Foto-Arta]

2601788274_9516c55b24.jpg
 
Buna Montelbano,

frumoase imaginile (sunt dintr-o serie editata de o tipografie clujeana in 1939).
Mai adaug si eu link-urile:
http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=3020&postdays=0&postorder=asc&start=40
http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=3020&postdays=0&postorder=asc&start=50&sid=bf385c067d589718b7701295eed13352

vei gasi si alte imagini interesante ale acestei gari, parte din colectia subsemnatului.
Gara Ploiesti a rezistat in forma veche si dupa bombardamente. Puternic avariata, a fost inlocuita cu actuala gara dupa razboi, cand s-a luat decizia demolarii pe bucati a celei vechi si inlocuirea cu actuala cladire.
Cladirea veche e invaluita (care nu e prima ci a doua cladire a statiei Ploiesti Sud) de multe legende.
In aripa sudica isi avea restaurantul C. D. Gherea, recunoscut pentru ciolanul afumat si vizitele dese ale amicului Caragiale, care venea de la Bucuresti sa-si vada orasul natal si bunul prieten. Multe din schitele lui Caragiale sunt inspirate din discutiile avute in restaurantul lui Gherea. In acelasi local opreau capete incoronate si ministrii in drumul lor spre Sinaia. Si sunt multe de spus...
 
Draga Catalin, tare frumoase reportajele de pe link-urile date de tine.Ca o picanterie, se pastreaza farfurii inscriptionate din restaurantul Garii de Sud,[cu pricina...]Ploiesti, unii seniori isi aminteau si scene trecute cu scriitorii si alti cetateni ...Este adevarat de drumul spre Sinaia, nu exista ruta pe Sinaia-Brasov[ prin Gara de Vest Ploiesti], de aici si vorba de duh "O Intorci ca la Ploiesti", cand locomotiva prelua garnitura in sens invers, dar il las pe Catalin sa dezvolte subiectul daca sunt doritori ...
 
Salut Montalbano,

Merci de pozele vechi cu gara din Ploiesti. Am doar o singura "reclamatie": sunt foarte mici, ce sa inteleaga din ele un miop ca mine? :D

E interesant ceea ce spui, nu stiam ca "o intorci ca la Ploiesti" este o vorba de duh de sorginte feroviara! Credeam ca e mai degraba politic, legat de puternicele convingeri politice ale ploiestenilor, care au dus intre altele la povestea cu "republica" de la Ploiesti!

Chiar mi-ar placea sa aud mai multe povesti de genul acesta, iar Sinaia e o localitate pentru care am interese cu totul particulare de ordin modelistic!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
Ma bucur ca a ajuns la Constanta la Victorian ceva de la mine ! Povestea pozelor este interesanta, Tata in anii "39-40" facea excursii cu CFR , cu copiii si angajatii din Gara de sud...Neavand ei net[ ], alcatuiau un fel de album foto si comentarii cu fiecare escala...A ramas asa la mine ,de atunci albumul intact, ei aveau poze mici probabil asa se multiplica mai ieftin ?! Erau elevi de 14-15 ani.In original tot asa mici le am.[ ]
Da, Republica de la Ploiesti...Dar chiar suceau "trenul ", roteau locomotiva si monser Goe o lua spre Sinaia !Am mai auzit ca dupa aceea s-a gandit linia de ocolire a Ploiestiului, adica Brazi-Triaj-PL Vest-Sinaia -BV- [ ], asa ca King[dl. Rege] nu mai risca sa treaca fix printre Ploiesteni [adica republicanii,glumesc, poate Catalin ne da date exacte cu atasarea liniei PL-Vest -Sinaia -Brasov]Si uite asa pe unde ma duc , imi zic :Domnule sa nu o intorci ca la Ploiesti !Iar eu fiind Ploiestean , surad in gand nestiind ce sa mai zic, vorba lui Farfuridi, Daca e tradare, sa stim si noi ! Va salut cu drag, Montalbano
 
Montalbano,

Pozele alea de mici dimensiuni sunt asa numitele "copii contact" se punea filmul direct pe hartia fotosensibila, se expunea la lumina (uneori direct la soare!) o perioada de timp precis determinata si asa se obtinea copia pozitiva. Bineinteles, copia iesea exact la fel de mare ca si imaginea de pe film!

Asta era tehnica fotografica originala, dinainte de inventia becului electric pe post de sursa stabila de iluminat. Abia ulterior, pe baza luminii date de aceste becuri a inceput sa fie folosit pe scara larga sistemul cu aparat de marit, unde imaginea pozitiva poate fi facuta mai mare decat imaginea negativa. Dar chiar si niste poze mici ca acelea se pot scana la dimensiuni rezonabile cu un scanner cu bune calitati optice.

In rest, cred ca povestile Ploiestiului de odinioara au ramas de neuitat pentru toti romanii datorita lui Conu' Iancu si penei sale ascutite. Subsemnatul imi aduc aminte ca primele texte pe care le-am citit pentru propria mea placere, copil fiind prin clasa a III-a, erau "schitele" lui Caragiale, unde ma amuzam de unul singur cu povestea -cu tematica feroviara!- despre Bubico, sau acea memorabila "Vizita" care se termina cu galosii povestitorului plini cu dulceata!

Merci de poze, mai vrem!
Dorin
 
Buna Domnilor,

sunt atatea de povestit despre minunata gara a Ploiestilor. Trec saptamanal prin Ploiesti in interes de serviciu si cotesc mereu prin giratoriul din fata garii, cu ochiul la locul ala, care poate sa povesteasca atatea...

Sa nu uit. Montelbano, eu am scris o monografie a garii Focsani. Daca bunicul tau a pus in album o poza cu gara sau cu altele din zona (Odobesti/Marasesti/Panciu) poate ma ajuti sa intregesc aceasta monografie.

Pozele in format mic sunt specifice si au rezistat pana tarziu, prin anii '60. Tehnica fotografica nu era atat de avansata, nici aparatele foto, care inmagazinau filme de mici dimensiuni...

Revenind la gara Ploiesti, da, expresia cu "intorsul"vine de la faptul ca bucuresteanul sclifosit (ca si unii de astazi) nu intelegeau de ce trenul pune locomotiva in capatul celalalt si apoi merge pe aceiasi linie spre a coti spre dreapta si spre munti... Pur si simplu trenul rebrusa, neexistant Ploiesti Vest si nici triunghiul de la Brazi.

Restaurantul......
Ehhhhhhhhhh.....ce nu as da sa vad si eu astazi monograma acestui restaurant. Daca Montelbano ne poate arata o imagine.....

va mai relatez o mica povestioara, pe care am inserat-o intr-un articolas scris de mine acum ceva vreme, istorie adevarata, petrecuta, unde altundeva, decat in restaurantul de la Ploiesti:

Potrivit tabieturilor din acele timpuri, orele de masa erau respectate cu sfintenie si nu-i era ingaduit nimanui sa sara peste vreuna. De aceea, circulatia era astfel stabilita, incat la orele de mic dejun, pranz sau cina, trenurile sa opreasca mai mult, pentru ca "publicul calator sa nu fie lipsit de consumatii nici ziua si nici noaptea". (scria publicistul C. Pacurariu, coasociatul lui Gherea).
Ce-i drept gurile rele sopteau ca la habotnicia lui Gherea au contribuit si concesionarii, care aveau tot interesul sa "cointereseze" si graficienii din Directia Generala CFR, care cointeresau la randul lor si pe portarii garilor, care la cea mai mica nemultumire lasau localul pustiu, sunand din clopotel o plecare falsa a trenului, indata ce calatorii se instalau la mese.
Apreciind acelasi local, in care isi dadeau intalnire si diplomatii si ministrii in drum spre Sinaia regala, conducatorii administratiei CFR il supravegheau adesea. Chiar Anghel Saligny, director general CFR, organiza in 1897 mese de proba aici, iar la una se spune ca ar fi atras atentia lui Gherea ca parchetul nu era suficient de bine ceruit.


O clauza a contractului obliga pe concesionar sa prezinte zilnic, spre aprobare sefului de gara meniul, din care n-ar vrea sa lipseasca specialitatea casei.
Acestei prevederi i-ar fi cazut victima D.A.Sturza, primul ministru de atunci al tarii. Aflandu-se singur in biroul sefului de gara, asteptand un tren de legatura, se pomeneste cu un chelner care-i intinde o tabla cu o lunga lista de mancaruri, spunandu-i, totodata:
-"Sa traiti! V-am adus lista restaurantului la aprobare."

La care D.A Sturza, mahnit si satul peste cap de cate acte tot aproba, ar fi raspuns:
-"Bine, bre, dar chiar si lista de bucate a restaurantelor trebuie s-o aprobe primul ministru in tara asta?" si constiincios cum ii era felul, o verifica, indreptand numele unor mancaruri straine, prea de tot stalcite de angajatii localului, si o semneaza, in timp ce chelnerul novice se topeste vazand ce gafa facuse, luand pe inaltul oaspete drept sef de gara.



Chipuri apuse....obiceiuri actuale...
 
Si daca tot am vorbit de restaurantul garii Ploiesti iata un crop dintr-o fabuloasa imagine a garii din 1900, cu acest restaurant. Originalul este pe placa de sticla si se pot distinge inclusiv accesoriile vestimentare ale celor pe care fotograful i-a imortalizat pe acel peron de gara acum un veac.

Din pacate imaginea din colectia mea nu o pot reproduce in intregime, pentru ca originalul face parte din colectia unui mare pasionat de istorie feroviara si nu am drept de copy-right.



Cel din usa restaurantului sa fie oare Gherea ?
Observati de asemeni vechile uniforme CFR de inspiratie germana, tunica alba a jandarmului, vanzatorul de covrigi de pe peron cu sortul prins, doamna cu rochie si palarie...
Poate cineva va scrie candva si istoria acestei cladiri. Cineva sa ma opreasca din visare !

later edit: macazul din prim plan este cel care facea racordul cu linia de pe Valea Prahovei si cu depoul (depositul) de locomotive Ploesci.
 
Da extraordinara imagine,barem istoricii de film si teatru sa fie pe faza !Cel putin pentru mine, E super,care ma vad in pantaloni scurti pe acelasi peron,multi-multi ani mai tarziu...[ ].Am studiat albumele si interesant Catalin,excursia copiii CFR 1939 era si pe ruta Ploiesti-Marasesti dar poze sunt de dimensiuni mici cu Ploiestii vechi,si la Marasesti doar cu Mausoleul si copii in grup, nimic Gari si Cai Ferate....
 
ceva ma face sa cred ca personajul care sta tantos cu o mana in buzunar, putin mai in fata de macaz, e Gherea...oricum frumoasa poza
 
Vin si eu sa intregesc acest interesant topic despre o gara a carei imagine de azi nu mai aduce deloc cu cea din "amintirile de mult apuse". Cei care au avut ocazia sa stea mai mult prin Ploiesti Sud stiu la ce ma refer...

In linkul de mai jos gasiti 4 ilustrate cu gara Ploiesti Sud, toate facand parte din mica mea colectie de imagini feroviare.

http://www.oldpostcards.ro/index.php?cat_id=238
 
Excelente fotografii, atat cele postate de Catalin, cat si cele din colectia Romrail!
Va multumesc frumos, prieteni!

Romrail, in mod deosebit multumiri si tie, in colectia ta ai si cateva poze cu gara Sinaia care imi sunt deosebit de utile...

In ceea ce il priveste pe Dobrogeanu-Gherea, acesta arata cam asa:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Constantin_Dobrogeanu_Gherea_-_Foto01.jpg

La data realizarii fotografiei, in 1900, ar fi trebuit sa aiba 45 de ani (era nascut in 21.05. 1855) si analizand un pic poza, cred ca ar putea sa fie cel de aici, inconjurat discret de personalul restaurantului sau:

azsnk7x34u9q7e4wv.jpg


Evident, poza e prea neclara pentru a citi asemenea detalii asa ca s-ar putea sa fie pur si simplu altcineva, un cetatean cu barba alba. Nu vi se pare interesant, dar totodata cutremurator, sa vedeti asemenea poze in care oamenii zambesc frumos obiectivului, ii vedeti ca pe niste persoane vii, dar ei in realitate sunt cu totii plecati de pe lumea asta, iar noi cei de azi nici macar nu mai stim cine sunt?

Ca sa incheiem intr-o nota mai vesela, sa ne reamintim ca Dobrogeanu-Gherea, pe langa restaurantul garii din Ploiesti, se ocupa si de critica literara, motiv pentru Hasdeu, cu umorul său binecunoscut, sa spuna că mâncarea de la restaurantul garii din Ploiesti era "mai presus de orice critică"! :)

Salutari din Constanta,
Dorin
 
victorian a spus:
Romrail, in mod deosebit multumiri si tie, in colectia ta ai si cateva poze cu gara Sinaia care imi sunt deosebit de utile...

Daca ai nevoie de variantele la rezolutie mare (600 dpi) ale pozelor din colectia mea, te rog mult sa-mi dai un semn, pe mail sau prin mesaj privat...
 
şi acum e plin de gunoaie prin gă’rile ploieştene..
Ploieşti vest
imagine000.jpg


imagine001.jpg


imagine002.jpg


imagine003.jpg


imagine004.jpg


imagine005b.jpg


imagine006.jpg


imagine007z.jpg
 
Prima cladire de calatori a Ploiestiului, anterioara celei ce apare in primul post de aici. Tot pe actualul amplasament al garii de Sud, aici ornata festiv in asteptarea unui cap incoronat...

 
cnav29rd0sxwxdxb2.jpg


Iata si cea de-a doua imagine cu vechea gara din Ploesti, din cele doua existente :D! Dupa cum se poate lesne observa, gara este o cladire tip standard a concesiunii Strousberg; au fost mai multe cladiri de gari de calatori, toate pe tipicul acesta, dintre care ultima supravietuitoare a fost amarata de gara din Pitesti, daramata de curand pentru a face loc unei noi capodopere a soci... aaa... capitalismului biruitor. Stransi uniti in jurul partidului, a secretarului sau general, juram sa facem si sa dregem, neabatut...etc etc. :twisted:
 
Dorin, sper ca ai o copie mai buna decat cea de mai sus care pare scapata in apa. Poza originala contine detalii minunate. Daca ai nevoie de o varianta mai buna a imaginii, iti trimit.

mai ramane de scris ca poza este datata 1872.
 
Catalin zici ca ai o poza mai buna, poti te rog sa faci un crop cu acea cladire din planul indepartat din dreapta pozei ?
 
Proiecte nerealizate privind Gara de Sud:
http://www.republicaploiesti.net/search/label/Civilizatie%20urbana