Locomotive cu abur care pot fi ceferizate

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
hmmm... mai bine fara! :)

pe undeva am o poza cu o BR50 pentru CFR la Wien-Florisdorf in 1941 si una cu o BR52 la Praga prin 44, tot pentru CFR... trebuie sa sap!
 
Alin,

Locomotiva Fleischmann pe care ai pus ochii se poate "ceferiza" destul de usor pentru epocile II-III CFR, dar modificarile sunt substantiale, se adreseaza unui modelist experimentat si implica in principal urmatoarele:

1) modificarea tenderului pentru a-i adauga un rezervor de pacura,

2) realizarea planului inclinat al fremei, vizibil in spatele farurilor, care nu exista la modelele nemtesti

3) demontarea deflectoarelor de fum Witte si inlocuirea lor cu deflectoarele, as zice de inspiratie Wagner, tipice pentru 150-urile CFR

4) inlocuirea inmatricularii DB cu placi tipice romanesti inclusiv placi de producator

5) diferente de pozitie si mod de sustinere a farului central

6) adaugarea unor multitudini de mici detalii care definesc, atentie, nu numai fiecare serie, ci chiar fiecare EXEMPLAR in parte.

7) mici retusuri pentru obtinerea unui colorit tipic CFR si eventual a unui weathering "meserias", astfel incat cineva care va vedea fotografia modelului tau sa aiba dificultati in a distinge daca este vorba despre un simplu model sau o locomotiva autentica!


Pentru orientare iti sugerez sa studiezi locomotiva 150.1114 aflata pe post de exponat static in gara Brasov. Acel exemplar te poate lamuri definitiv privind toate detaliile pe care ar trebui sa le modifici. In plus, asa cum se prezinta astazi acea locomotiva nu are nici stele, nici portretul lui Gheorghiu-Dej si alte marafeturi din astea care intr-adevar dau "amprenta" epocii, insa sincer, la ce-au patimit romanii de la "epocile" astea, mai bine fara!

In lipsa unei excursii de documentare pana la Brasov, vezi excelentele poze din 2007 cu aceasta locomotiva ale prietenului nostru COObra aici:

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=760

Poti observa ca sunt totusi asemanari evidente intre locomotiva romaneasca si modelul german: aceleasi domuri pe cazan, cu aceeasi forma, aceeasi forma a distributiei, aceleasi boghiuri la tender, in fine, multe elemente care te ajuta sa poti obtine usor o ceferizare. Mult succes!!!

Salutari din Constanta de la un clujean pentru alt clujean,
Dorin
 
Dintr-un BR 64 nu pot sa fac pe 131.004? Rog pe cineva sa imi trimita inscriptiile pentru BR55, adica o 40000 :D
Orice poza cu aceste locomotive e binevenita, 131004 e la Resita si am citeva poze cu ea, cealalta e problema.
 
Doar de ce nu va place BR57 (G10) de la ROCO ?
Se poate face o minunata 50.XXX
 
Intre BR64 si 131.004 exista o mare diferenta la mecanismele bielelor. Anume, bielele motoare & sistemele de distributie ale aburoaselor 64 sunt articulate & montate la osia a doua, iar cele ale aburoaselor 131.xxx la osia a treia. Poate ca niste biele de BR86 ar fi de folos aici :D; BR55 are bielele motoare prea scurte (am si verificat deja :D).
 
BR64 si 131.004?

Ufff, mai Srazvi, atata am tot auzit si ras-auzit basmul asta cu "asemanarea" dintre BR 64 si seria CFR 131, incat acuma chiar m-am suparat si vreau sa "demonetizam" putin mitul acesta!

Hai sa consideram situatia ipotetica in care un modelist are la dispozitie un model de BR 64 bine realizat, si vrea sa faca o CFR 131 pe baza ei.

Sa stii ca situatia nu este pe de-a-ntregul ipotetica in ceea ce ma priveste, eu chiar am un sasiu de BR 64 Minitrix la scara N si am incercat efectiv sa vad la ce il pot folosi!

Partea cea mai dificila de realizat este sasiul, deci presupunem ca modelistul nostru ar incepe prin a verifica in ce masura sasiul modelului sau de BR 64 se potriveste la o CFR 131.

Va constata urmatoarele:

BR 64 este o locomotiva "simetrica" avand formula osiilor 1C1, unde rotile de pe osiile alergatoare si purtatoare au diametrul de 800 mm, iar rotile cuplate au diametrul de 1440 mm. Distanta dintre rotile locomotivei este de 2700 intre axele rotilor alergatoare si purtatoare, respectiv de 1840 mm intre cele trei osii cuplate.

CFR 131 este tot o locomotiva "simetrica" avand formula osiilor 1C1, unde rotile de pe osiile alergatoare si purtatoare au diametrul de 950 mm, iar rotile cuplate au diametrul de 1200 mm. Distanta dintre rotile locomotivei este de 2600 intre axele rotilor alergatoare si purtatoare, respectiv de 1500 mm intre cele trei osii cuplate.

Deci in acest moment, modelistul nostru ar incepe sa aiba mari probleme in adaptarea sasiului sau de BR 64, fiindca difera sensibil SI diametrele tuturor rotilor, SI distantele dintre ele. Practic, daca vrea sa obtina un model autentic si nu doar o facatura aproximativa, la faza asta modelistul nostru ar trebui sa renunte la a mai folosi sasiul lui de BR 64 si sa inceapa sa faca un model de la 0.

Si tine cont ca pana acum am vorbit doar de diametrele rotilor si distantele dintre ele, n-am spus nimic despre diferentele semnificative de distributie de care pomenea MPU mai sus, si cu atat mai putin despre diferentele de cazan, pozitie a domurilor, forma cosului, forma marchizei, forma rezervelor de carbuni etc. Toate acestea impreuna ar implica de fapt realizarea unei carcase complete de la 0.

Te-ai lamurit acum ca de fapt SINGURA asemanare intre cele doua locomotive este doar formula osiilor?

Salutari din Constanta,
Dorin
 
victorian a spus:
Te-ai lamurit acum ca de fapt SINGURA asemanare intre cele doua locomotive este doar formula osiilor?
E singurul lucru ce am vazut ca au in comun si am sperat sa fie si restul compatibil :lol: Inca nu m-am uitat pe pozele de la Resita atent, de aceea doar ideea a venit citind una alta aici pe forumuri, probabil cind iau locomotiva in mina si ma uit la un CFR 1:1 o sa lesin de diferenta si o sa-mi dispara pornirea de a face CFR din acea locomotiva.
Deci ramine BR55 cu locomotiva CFR de la care am o singura poza, aici chiar am nevoie de material de studiu :D
 
aia nu se poate /alta e nustiu cum ...
concret poate sa zica cineva ce loc cu aburi si ce vagoane se pot ceferiza pt a forma un tren din epoca 2 3 cchiar 4 fie el de marfa sau de persoane
concret producator si serie de produs.

daca tot discutam prefer variantele asemanatoare numa sa fie :p
discutziile nu stau in vitrina:)
 
Re: Locomotive cu aburi care pot fi ceferizate

<r><QUOTE author="Radu161"><s>
Radu161 a spus:
</s>
40.000 - BR 55 - Piko, Fleischmann <br/>
50.100 - BR 57 - Roco <br/>
131.000 - BR 64 - Roco,Gutzold <br/>
140.200 - BBO270<br/>
140.400 - BR 56/OBB156 Gutzold<br/>
142.000 - BBO 214 - Lilliput <br/>
150.000 - BR 50 - Roco, Fleischmann <br/>
150.1001-150.1100 - BR 52 - Gutzold,Liliput <br/>
150.1101-150.1123 - BR 52 - Gutzold,Liliput<br/>
150.1201-150.1203 - BR 42 - Lilliput <br/>
150.1301-150.1304 - BR 44 - Trix <br/>
230.000 - BR 38 - Trix, Fleischmann <br/>
94.000 - BR 94 - Fleischmann<br/>
7311a - BR91 - Fleischmann<e>
</e></QUOTE>

Toate acestea sint in varianta "se poate", parctic pentru a fii model CFR trebnuie mai multe modificari, cum zicea MP Ursu, inclusiv la biele <E:mad:</E></r>
 
ok ok am vazut multzumesc ...dar vagoane care cu ce se potrivesc
poze nimic ...hai ca stiu ca aveti
gam 3 ,bogdan ,mp ursu ....
 
Multe multumiri Victorian, pentru raspunsul detaliat!O nedumerire am, legat de planul inclinat din fata sasiului.
"....
2) realizarea planului inclinat al fremei, vizibil in spatele farurilor, care nu exista la modelele nemtesti
..."
Dupa ce am dat de 100 de ori alt+tab intre pozele lui Coobra (excelente de altfel!)si poza cu modelul Fleischman nu pot sa extrag o concluzie clara.Sasiul corespunde, e vorba doar de un plan inclinat reprezentat de o piesa de tabla?Sau e cumva vorba si de o modificare a sasiului (de lungime, piese diferite, etc)
In"Istoricul tractiunii feroviare " -Serban Lacriteanu, Ilie Popescu as gasi cumva planuri ale acestei locomotive?Unde as putea gasi planuri la scara?
Inca o data cu multumiri de la Cluj!
 
Servus din nou Alin!

Cred ca atunci cand te lansezi intr-un proiect de orice natura, inclusiv modelistic, cred ca trebuie sa incepi prin a aduna TOATE informatiile de care poti dispune.

De aceea iti sugerez sa cumperi cartea "Istoricul tractiunii feroviare" cel putin volumul al III-lea, unde, incepand de la pagina 482 vei gasi mai multe zeci de pagini cu poze si istoricul detaliat al locomotivei care te intereseaza, inclusiv un plan detaliat al locomotivei la pagina 495 si un desen al tenderului la pagina 497.

Acel plan inclinat de care vorbeam este de fapt mai degraba o simpla tabla cu intarituri pe margine decat o modificare a sasiului. Mai mult decat atat, el este specific pentru mai multe locomotive germane, de exemplu pentru seriile de locomotive BR 01. Presupun deci ca el exista la seriile de locomotive din timpul razboiului si nu exista la modelul Fleischmann doar fiindca el arata locomotiva in starea de dupa razboi, din epoca a III-a la DB. Oricum tu poti sa-l realizezi fie din tabla subtire de alama, fie chiar din profile si placa subtire de polistiren de 0.1...0.5 mm grosime, dar poate sa fie chiar si un carton subtire de buna calitate. Profilele de polistiren, marca Evergreen daca imi aduc eu aminte bine, se gasesc pe net, precum si pe la magazinele de modelism si materiale pentru artisti si arhitecti, desenatori, decoratiuni interioare. Evident, vorbesc despre cele din MĂźnchen, Viena, Barcelona, Rotterdam etc... iti spun strict despre magazinele unde am vazut eu personal asa ceva!

Din pacate, eu "activez" la scara N asa ca nu am habar daca Fleischmann produce le H0 si modelul acesta de locomotiva in epoca a II-a. Ar trebui sa verifici, s-ar putea sa fie mai apropiat de modelul romanesc!

Seria 150.XXX este in realitate alcatuita din 251 de locomotive construite la Resita + 31 locomotive construite la Uzinele Malaxa pe baza licentei locomotivei germane 1E-h2 (DR 50, DR 50 ÜK)

Primele locomotive de acest tip s-au construit in Romania incepand cu anul 1943, simultan la fabrica Malaxa din Bucuresti si la Uzinele de la Resita, care aveau fiecare sarcina de a realiza cate un lot de 50 de locomotive de acest fel.

Din cauza razboiului productia acestui tip de locomotive a stagnat, astfel incat prima locomotiva (150.051) a fost livrata efectiv catre CFR de fabrica Malaxa in aprilie-mai 1946, iar locomotiva cap de serie 150.001 a fost livrata de uzinele Resita in iulie-august 1946.

In pozele din carte se vede ca multe exemplare ale acestei locomotive au avut si un plug de tip suedez, pe care exemplarul pastrat la Brasov nu-l mai are.

Deci dupa cum vezi, seria CFR 150.XXX este de fapt facuta in Romania si este exclusiv epoca III-a.

Mult succes in realizarea unui model autentic!
Salutari din Constanta,
Dorin
 
Nu stiu daca sa ma iau cu mainile de cap si sa nu mai scriu ca tare simt ca scriu degeaba.
Ati facut subiectul ghiveci, probabil pentru ca se pleaca de la premisa ca nu trebuie sa cunosti nimic despre trenurile reale ca sa te pricepi la machete.

Stimabililor:

BR 55 este CFR 40.000 cu tot ce inseamna, de la lungimea bielelor pana la robinetul de frana. Singura modificare este amplasarea buncarului de pacura pe tender. La fel si la BR 57, etc.
Un mic articol despre 40 CFR gasiti aici (inclusiv poze):
http://www.railwayfan.ro/aburi/html/40_000.html
Primele loturi de CFR 40 si CFR 50.100 sunt de fapt G8.1 (BR 55) si G10 prusace (BR 57) cumparate SH din Germania sau despagubiri de razboi.
Toate locomotivele CFR 140.400 sunt de fapt SH-uri BR 56.
Locomotivele aveau deja 10-15 ani de circulatie prin Germania si cand au ajuns in Romania li s-a facut un minim de modificari pentru a putea fi folosita arderea mixta (pacura/carbune), si de aici aparitia rezervorului de pacura.

Lista este ok, pana la un punct:

131 = BR 64 este o inventia a unor distinsi modelisti romani. Este singura locomotiva din lista de la inceputul forumului care e gresit clasificata. Plecand de aici ati ajuns la concluzia ca totul e aproximativ.

131 este un proiect original CFR, mult mai original decat mult trambitatul 151. S-a bazat pe subansamblele existente in productie la uzinele romanesti, motiv pentru care are clindrii de la 230/50.100, ceva piese din distributie si ... cam atat.
Nu intru in detalii sa nu mai supar pe nimeni ca fac istorie in loc de modelism.

Restul listei este corecta.

150 de la Brasov nici nu a avut plug suedez. Asta pentru ca e de fapt un fost BR 50 ajuns dupa razboi in Romania. Alin, nu vad rostul discutiei cand ai deja modelul FLM 4182 care are si ecrane de fum Wagner, curatator de sina, etc....tot pana la rezervorul de pacura care trebuie facut, pentru ca e specific CFR. Tu trebuie doar sa tai buncarul de carbune si sa adaugi pe cel de pacura, sa tai clopotul (la CFR ele nu au existat) sa adaugi placutele de inmatriculare CFR si sa faci bandajele albe. Si in mare cam atat.
A...mai trebuie schimbata pompa, pentru ca la CFR in epoca 3 si 4, masinile 150 au primit pompa duplex. Modelul vine cu pompa simpla.

Cele dotate cu plug suedez au avut si alte modificari, printre care si esapament dublu Kayslab, si nu stiu sa faca cineva o macheta cu asa ceva.
 
catalin a spus:
Nu stiu daca sa ma iau cu mainile de cap si sa nu mai scriu ca tare simt ca scriu degeaba.
Ati facut subiectul ghiveci, probabil pentru ca se pleaca de la premisa ca nu trebuie sa cunosti nimic despre trenurile reale ca sa te pricepi la machete.

Pai poti sa te iei cu mainile de cap si poate as fi facut-o si je dar am obosit sa tot spun cum trebuie abordat un subiect ca sa aibe cap si coada iar cei care cietesc sa intelega si sa invete ceva.

In atare conditii, ipocrit fiind, stau pe margine si privesc.

Macar nu ma mai enervez si-mi consum neuronii pentru cauze mai bune.

Spoor la modelit!

:cafea:
 
@catalin

te referi la cosul acela alungit,asemanator cu cel de la Br 18 201?Roco a fabricat un Br 50 avand cos dublu
 
Da Cosmin, acela e un esapament dublu. Ultimele generatii de 150 CFR au avut asa ceva din uzina.
LDH, mai meditez...
E pacat ca nu exista coerenta si dorinta de a cunoaste. Exista o plangere generala ca nu exista modele "autentice CFR". Ba exista. Nu de DA sau EA, dar de LA exista destule. Exista si de vagoane (chiar aici pe forum avem exemplul lui Gam3 si Hecht-ul lui ceferizat).
Toate aceste locomotive asteapta doar ca cineva sa abordeze subiectul cu o bruma de profesionalism.
 
catalin a spus:
Nu stiu daca sa ma iau cu mainile de cap si sa nu mai scriu ca tare simt ca scriu degeaba.
Ati facut subiectul ghiveci, probabil pentru ca se pleaca de la premisa ca nu trebuie sa cunosti nimic despre trenurile reale ca sa te pricepi la machete.
...
nadajduiesc ca nu m-ai trecut pe lista aceasta....
catalin a spus:
150 de la Brasov nici nu a avut plug suedez. Asta pentru ca e de fapt un fost BR 50 ajuns dupa razboi in Romania. Alin, nu vad rostul discutiei cand ai deja modelul FLM 4182 care are si ecrane de fum Wagner, curatator de sina, etc....tot pana la rezervorul de pacura care trebuie facut, pentru ca e specific CFR. Tu trebuie doar sa tai buncarul de carbune si sa adaugi pe cel de pacura, sa tai clopotul (la CFR ele nu au existat) sa adaugi placutele de inmatriculare CFR si sa faci bandajele albe. Si in mare cam atat.
A...mai trebuie schimbata pompa, pentru ca la CFR in epoca 3 si 4, masinile 150 au primit pompa duplex. Modelul vine cu pompa simpla.

Cele dotate cu plug suedez au avut si alte modificari, printre care si esapament dublu Kayslab, si nu stiu sa faca cineva o macheta cu asa ceva.
Pai discutia are un rost foarte mare.In urma discutiei in care ceream o opinie avizata, despre paralela intre macheta la scara si un model care a circulat la CFR, eu aveam in vedere modelul 74174 care cerea mai multe modificari.Tu imi propui un alt model care cere muuult mai putin efort -4182.Deci , de aici si rostul discutiei, nu :wink: ?Am iesit in castig obtinand o informatie buna.Totusi,mai mult sau mai putin intamplator stiam deja de modelul 4182, dar nu l-am adus in discutie din doua motive:
a-"Currently not available"
b-costa cam 400 de euro adica cam cu 25 la suta mai mult decat modelul 74174 ( habar nu am de ce, doar pentru deflectoare diferite nu merita diferenta) .Dar oricum nu este disponibil.
Salutari de la Cluj
 
Catalin a scris:
150 de la Brasov nici nu a avut plug suedez. Asta pentru ca e de fapt un fost BR 50 ajuns dupa razboi in Romania.

Locomotiva de la Brasov are numarul 150.1114.

Alin, mea culpa: n-am fost atent. Are dreptate (ca de obicei) Catalin cand este vorba despre istorie feroviara. Ia uite ce scrie domnul Serban Lacriteanu in cartea "Istoria tractiunii feroviare" volumul III, incepand de la pagina 549:

Locomotivele CFR tip1E-h2, seria 150.1100.

"Dupa incheierea razboiului, Romania a primit din partea URSS drept compensatii de razboi, 30 de locomotive germane seria 50, 52, 42 si 44. In realitate, aceste locomotive au fost cedate Romaniei deoarece prezentau uzuri, descompletari sau defectiuni foarte importante..."

Deci locomotiva de la Brasov este una dintre aceste locomotive, fiind una dintre cele din seria DR 50 incadrate la CFR intre numerele 150.1113-150.1116. Ele au sosit intre 1947-1948 din Austria prin Ungaria si au inceput sa "faca treaba" pentru CFR incepand din anul 1950, deci in plina epoca a III-a. Deci este foarte normal ca locomotiva de la Brasov sa arate foarte asemananator modelului aratat de tine, atata timp cat este in fapt...aceeasi!

Concluzia finala este tot cum spuneam mai sus: ia cartea, citeste-o dintr-o coperta in cealalta si vei identifica mai multe locomotive germane de diverse tipuri care au fost inmatriculate la CFR dupa cel de-al doilea razboi mondial, si care asteapta doar un pasionat care sa studieze pozele si schitele, apoi sa cumpere un model produs de o firma germana de modelism feroviar si sa-l transforme intr-un autentic model CFR!

Iar mai apoi, dupa ce avem locomotiva, e iarasi doar o chestie de timp disponibil si de vointa pentru a obtine si vagoane autentice CFR. Chiar si subsemnatul are prin sertare un vagon Hecht la scara N care a facut un drum foarte indelung pe harta Europei plecand de la producatorul Roco din Austria, ajungand prin Germania pana la Mulhouse la Horia, iar de acolo a luat calea Bucurestiului si in final a Constantei, asteptand sa fie "ceferizat"!

Salutari din Constanta,
Dorin