Scheme electronice pentru iluminat locomotive

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Exemple de calcul:
Stim ca decodorul ofera 16V, iar locomotiva are doar faruri laterale in care dorim sa montam LED-uri galbene. Curentii nominali ai LED-urilor si tensiunile la bornele lor se gasesc in foile lor de catalog. In marea majoritate a cazurilor, un curent de 10mA este suficient, in sensul ca LED-urile lumineaza frumos fara a fi suprasolicitate dpdv electric. Tensiunea la bornele LED-urilor galbene este de circa 2V. Deoarece avem doar faruri laterale, vom folosi doua LED-uri. Deci avem:

Udecodor = 16V
nLED = 2
ULED = 2V
ILED = 0.01 A

Atunci:

Rbalast = (16V - 2 x 2V) / 0.01 A = 12 V / 0.01 A = 1200 ohmi

Sau poate ca locomotiva are si faruri centrale, deci avem 3rei LED-uri. Atunci:

Rbalast = (16V - 3 x 2V) / 0.01 A = 10 V / 0.01 A = 1000 ohmi
 
Pai cu locomotivele inglistane e putin mai complicat.
Arata cumva ziua si altfel noaptea :D

Daca va este de ajutor, desi nenea Kablu ar fi cel mai in masura sa ne spuna, vedeti ce intelegeti de aici

http://www.steamloco.pwp.blueyonder.co.uk/Pictures.htm

p.s.Din cate am vazut eu au una, doua, trei, patru sau nicio lampa ca sa nu mai spun ca atunci cand sunt sfarsit de comvoi au o lampa rosie si una alba, asta ca sa incurce mai mult lucrurile.

Se pare ca fiecare locomotiva, in functie de ce tip de tren tracteaza, ruta si mai stiu eu ce are propria semnalizare luminoasa.

Alea fara lumini oare ce inseamna ca fac?
 
Sa presupunem cazul fericit in care avem la dispozitie LED-uri warm-white, care imita lumina beculetzelor cu filament 8). Tensiunea la bornele acestor LED-uri este de circa 3.5V, iar curentul de lucru tot de 10mA. Deci pentru locomotive numai cu faruri laterale avem:

Udecodor = 16V
nLED = 2
ULED = 3.5V
ILED = 0.01 A

Atunci:

Rbalast = (16V - 2 x 3.5 V) / 0.01 A = 9 V / 0.01 A = 900 ohmi

Daca locomotiva are si faruri centrale, atunci avem 3rei LED-uri, deci:

Rbalast = (16V - 3 x 3.5 V) / 0.01 A = 5.5 V / 0.01 A = 550 ohmi
 
Rectific numaratoarea luminilor ca amgasit ceva si mai si

Are 6 lumini :confused:

Clan%20Line%20at%20Salisbury.%2022.03.08.jpg


Tot de pe

http://www.steamloco.pwp.blueyonder.co.uk/Pictures.htm

Ei nenea Mircea sa te vad acuma cum o rezolvi :D

:cafea:
 
Pentru farurile din fatza, conexiunile se fac astfel:

fir albastru decodor (plus comun) - anod_LED1 / catod_LED1 - anod_LED2 / catod_LED2 - Rbalast - fir alb (iesire lumini fatza)

Pentru farurile din spate, conexiunile se fac astfel:

fir albastru decodor (plus comun) - anod_LED1 / catod_LED1 - anod_LED2 / catod_LED2 - Rbalast - fir galben (iesire lumini spate)

Daca solutia constructiva permite, rezistenta de balast poate fi plasata si intre cele doua LED-uri (aici)
 
Parerea mea este ca prea e pom de Craciun. Cred ca doar doua felinare in fata ar fi deajuns. Voi ce ziceti?
 
Exact ca in poza asta. Cam asa e si locomotiva mea.
http://www.steamloco.pwp.blueyonder.co.uk/images/6024%20passes%20Hele%20crossing.%2013.08.2006.jpg

Daca nu sunt prea insistent v-as ruga sa aruncati un ochi aici unde este detaliat decodorul de la locomotiva si poate imi spuneti de la ce fire sa captez tensiunea.
http://static.hornby.com/files/r8215-loco-decoder-284.pdf
 
divizia a spus:
...Boghiurile sunt izolate la ambele roti si nu ma pot inspira dupa regleta care este de vanzare la magazinul lui rally. Mai precis acea lamela care "cade" pe axul rotilor si capteaza curent. Sau ar mai fi o solutie sa schimb boghiurile...ma gandeam eu acum. Ceea ce nu inteleg pentru ca nu prea am cunostintele necesare este faptul ca nu-mi dau seama cum "culege" curent cu o singura lamela....nu ar trebui sa fie cate o lamela pe fiecare roata? Sau pe o axa are izolatia la roata din dreapta si pe alta roata izolatia la roata stanga. Mi-am "prins" urechile...
Osiile din imaginile respective sunt izolate numai pe o parte, ceea ce inseamna ca osia se afla in contact electric cu sina pe care calca roata neizolata. Cele patru osii ale vagonului de calatori sunt astfel plasate incat cele din primul boghiu culeg tensiunea de la sina din dreapta (sa zicem), iar cele din al doilea boghiu culeg tensiunea de la sina din stanga (sa zicem). Astfel, lamela din primul boghiu conduce in vagon un pol al tensiunii de la sine, iar lamela din al doilea boghiu conduce in vagon celalalt pol al tensiunii.
Daca osiile sunt izolate pe ambele parti, atunci se poate incerca inlocuirea lor cu osii de aceleasi dimensiuni, dar izolate pe o parte. Atentie, daca boghiurile si sasiul sunt toate metalice, atunci aceasta modificare duce la scurtcircuit!
 
Sunt din plastic si bohiurile si sasiul. Deci imi trebuie boghiuri, acum sa vad unde gasesc si daca se potrivesc. Merci frumos. Daca ma puteti ajuta si cu legarea la decodor. Am postat un link mai sus....multumesc mult.
 
Daca osiile sunt izolate pe ambele parti si NU se pot inlocui cu altele, atunci se construiesc lamele colectoare pe ambele parti, deci astfel fiecare roata va culege tensiunea de la sina pe care calca, ceea ce este chair mai bine dpdv electric 8). Problema consta in faptul ca mai multe lamele colectoare inseamna frecari suplimentare mai mari, deci se poate ca uneori rotile vagonului sa patineze.
 
Se pare ca amandoi am postat in acelasi timp :D
Din moment ce boghiurile sunt din plastic, ai unda verde sa inlocuiesti osiile izolate pe ambele parti cu osii izolate pe o singura parte :aplauze:
Culorile firelor decodorului sunt standardizate, deci sunt mereu aceleasi indiferent de decodor:
Semnificatiile firelor decodorului sunt:
1 - orange - conexiune motor dreapta
2 - galben - iesire lumini spate (minus)
3 - verde - iesire functie 1 (minus)
4 - negru - sina din stanga
5 - gri - conexiune motor stanga
6 - alb - iesire lumini fatza (minus)
7 - albastru - plus comun
8 - rosu - sina din dreapta
Uneori mai apare si un fir violet, care este iesirea functiei 2.
Fatza de firul albastru, electronica decodorului conecteaza iesirile de mai sus (lumini si functii) la minus cand sunt activate, respectiv le "lasa in aer" cand sunt dezactivate.
Deci luminile din fatza se conecteaza cu plusul (primul anod) la firul albastru si cu minusul (ultimul catod) la firul alb, iar luminile din spate cu plusul (primul anod) la firul albastru si cu minusul (ultimul catod) la firul galben. Astfel, la mers inainte firul alb este conectat la minus, deci curentul curge de la albastru la alb prin sirul respectiv de LED-uri, care lumineaza; firul galben este deconectat, deci curentul n-are cum sa treaca prin LED-urile din spate, care raman stinse. La mers inapoi situatia se inverseaza, adica firul alb este lasat in aer si firul galben este conectat la minus, deci LED-urile din fatza sunt stinse si cele din spate sunt aprinse.
 
Multumesc mult de tot.
Dar, exact ca tiganul :D mai am o intrebare (sper sa nu plictisesc) : cu ce ma ajuta functie 1(fir verde), respectiv functie 2(purpuriu)? Banuiesc ca si ele sunt tot minusuri la care se poate atasa cate o functie, daca nu ma insel? Sau ma hazardez prea mult?

Era sa uit, ca sa beneficiez de firele pentru lumini, cum fac? Tai firul intre decodor si mufa si folosesc bucata dinspre decodor sau ma uit dupa un pin pe placa in care se mufeaza decodorul?
 
Intre firul verde si cel albastru se pot conecta luminile din cabine, de exemplu (plus spre albastru si minus spre verde, daca aceste lumini sunt constituite tot din LED-uri :D). La fel, intre firul albastru si cel violet se poate conecta o pereche de cuple digitale sau un alt dispozitiv.
Pentru conectarea luminilor nu este nevoie sa se taie niciun fir. Pe interfatza digitala - placutza de cablaj cu mufa in care se afla montat conectorul cu cele 8pt fire ale decodorului - se identifica pinii corespunzatori firului albastru (plus comun), alb (iesire lumini fatza) si galben (iesire lumini spate). S-ar putea ca de la pinii respectivi sa plece niste trasee imprimate pana la marginea placii, caz in care lipesti firele luminilor pe iesirile traseelor respective. Daca aceste trasee nu exista (ceea ce m-ar mira), atunci lipiturile firelor de la lumini se fac direct pe lipiturile de la pinii respectivi.
 
Am gasit si alte alternative : sunet si claxon. Le poate controla statia digitala, dar cred ca ma complic prea mult si in plus nu stiu unde ar mai incapea un difuzor si un claxon. Iar in cazul sunetului banuiesc ca trebuie si un circuit care sa imite sunetul. Unde gasesc asa ceva?
 
Daca la rotile vagonului pun un bulb de cositor ca sa realizez legatura dintre roata si ax ar crea vrea problema in rulare? Ma gandesc ca nu ar descentra roata deoarece nu sunt forte prea mari. Si in cazul asta as rezolva problema rotilor de la vagoane, implicit captarea tensiunii.
 
Cositor... hmmm... cam radicala masura :D
Idee: ia cu tine vagonul respectiv si da o raita pe la Rally, sa verifici daca iti sunt bune rotile Piko izolate pe o parte (aici).
Sau - alta idee nastrusnica - intereseaza-te de lacul conductor Loctite Circuit Plu (sau cam asa ceva), utilizat pentru refacerea traseelor intrerupte ale grilei de dezaburire la masini. Cu acest lac ai putea vopsi suprafata interioara a unei roti, trecand peste bucsa izolanta si ajungand vreo 1cm pe ax. In acest fel, lacul conductor va transmite curentul de la roata respectiva la osie. Principalul impediment consta in dificultatea gasirii acestui lac, iar modificarea aspectului rotii respective ar fi destul de evidenta.