Scheme electronice pentru iluminat locomotive

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Prognosis

Well-Known Member
Trenulist
21 Iulie 2007
1.345
1
Slobozia
trenulete.info
WEBSITE
http://trenulete.info/
LOCATION
Slobozia
YOUTUBE
Prognosis
Scheme electronice pentru iluminat locomotive

Schema nr. 5 montaj in serie fara punte redresoare si cu leduri bicolor-bipolar

Deci, sa incepem cu varianta de legare in serie, varianta folosita de mpursu in iluminarea masinii E69, atat de bine detaliata in materialul sau.
http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=468


Schema nr. 5b montaj in serie cu punte redresoare si cu leduri unicolor (numai faruri si/sau lampi finale)
Aceasta schema este pentru aburoase, locomotive ce nu-si schimba culoarea luminii dupa sensul de mers!
Deci luminile vor functiona la fel indiferent de sensul de mers!


Aceasta schema in serie, folosita in mod particular in iluminarea unui E69, prezinta avantajul pozitionarii fizice intr-un spatiu atat de restrans, precum e cel din E69, fapt atat de bine rezolvat de mpursu!
Din pacate insa, electronica a confirmat in decursul timpului, ca LED-urile, chiar daca sunt acelasi tip, produse de aceiasi firma, totusi nu sunt similare. Diferentele sunt infime, insa la curentii foarte mici necesari amorsarii jonctiunii, inserierea unui rezistor intre doua LED-uri prezinta doua dezavantaje evidente in timp. Sa va explic...
1. Jonctiunea LED-ului este sensibila nu atat la curentul nominal aplicat pe terminale, cat la unda de soc produsa de inceperea alimentarii cu tensiune. Astfel, primul led din ghirlanda de 2+1 rezistor, va primi la alimentare un soc mai mare decat al doilea led (privind dinspre +) si in consecinta va "suferi" mai mult de pe urma acestor socuri.
Cum spuneam mai devreme, socurile nu sunt mari si de natura de a deteriora ledului dupa cateva utilizari, insa, in timp, uzura jonctiunii unui led sau a altuia, va duce fie la deteriorarea acestuia, fie la diferente deja vizibile a intensitatii luminii rezultate pe jonctiune.
2. Al doilea dezavantaj ar fi acela ca in situatia in care un led sufera o distrugere, automat nu va ma lumina nici al doilea sau in situatia in care jonctiunea unui led se strapunge (varianta in care nu se intrerupe este cea mai probabila la ledurile bipolare), in momentul ruperii jonctuinii, intregul curent da cadea brusc pe cel de-al doile led din ghirlanda, determinand si distrugerea acestuia.
3. Daca un LED este mai sensibil, iar celalat este mai "puturos" atunci, cel sensibil, va "fura" cuentrul celui mai "puturos" iar consecinta va fi iluminarea inegala dindre cele doua, fapt care nu se intampla la legarea in paralel. (Curentul este egal impartit intre cele doua jonctiuni) cel putin teoretic!

Dar, toate aceste neajunsuri, pot fi indepartate prin folosirea unei variante paralel, care este ceva mai stabila dpv. al protectie in cazul strapungerii unui led, caci altfel "loveste" ca sa zic asa, tensiunea de soc in cazul paralel, decat in cel serie.
ATENTIE!
Mentionez, deci repet, mentionez!
Schema practicata de mpursu nu este periculoasa sau prost aleasa.

Trebuie doar sa specific, ca din experienta avuta cu LED-iri in decursul timpului, am ajuns la concluzia ca, legarea in paralel este mai eficienta.
Intradevar, aceasta presupune mai multe fire, mai multe comexiuni si volum de munca mai mare, iar in cazul LE 69, greu de aplicat!
Asadar, iata si schema in paralel, adica ...

Schema nr. 6 montaj in paralel, cu punte redresoare si led unicolor (adica numai pt. faruri)
Aceasta schema este specifica locomotivelor cu aburi, care nu-si schimba culoarea luminilor in functie de sensul de mers!
Deci luminile vor functiona la fel indiferent de sensul de mers!



Schema nr. 6b montaj in paralel, fara punte redresoare si cu led-uri bicolor-bipolare (adica galben-rosu faruri + lampa finala)



Imi cer scuze pt. greseline dinainte. De acum voi verifica de doua ori ce postez inainte de a da ok!
Multumesc pe aceasta cale lui mpursu pentru detalierea interventiei sale la E69, descriere ce ma inspirat si determinat sa ma puc si eu de micutza mea verde! :D
Detalii si imagini pe situl personal in sectiunea ATELIER!
 
Schema farurilor MPU din locomotiva E69 este aceasta:
faruri_bicolore_bipolare_LED.jpg

Aceasta modalitate de iluminare a farurilor functioneaza perfect pe caile ferate analogice, unde sensul de deplasare este dat pur si simplu de polaritatea tensiunii de la sine. Astfel, la mers inainte, sina din dreapta este pozitiva si cea din stanga negativa, deci lumineaza chip-urile galbene ale LED-urilor din fata si chip-urile rosii ale LED-urilor din spate; la mers inapoi, sina din dreapta este negativa si cea din stanga pozitiva, deci lumineaza chip-urile rosii ale LED-urilor din fata si chip-urile galbene ale LED-urilor din spate. Exact la fel arata farurile MPU din componenta locomotivelor BR64 si BR55 de la Caile Ferate "La Ursu".
Din pacate, aceasta configuratie nu se preteaza la caile ferate in sistem digital, fiindca tensiunea de la sine este alternativa si, deci, in semialternanta "pozitiva" se aprind chip-urile galbene din fatza si cele rosii din spate, iar pe semialternanta "negativa" se aprind chip-urile rosii din fatza si cele galbene din spate; astfel ceea ce vedem este o culoare orange la toate 4atru farurile - am incercat efectiv :D asa ca vorbesc in cunostinta de cauza :(. In plus, sensul de deplasare este dat de decodorul montat in locomotiva, care primeste & executa comenzile lansate de statia digitala, deci concordanta sens/culoare nu mai poate fi respectata de aceasta schema simpla.
Totusi, am si vesti bune :). Au inceput sa apara LED-uri galbene bipolare, adica ambele chip-uri aflate in antiparalel sunt galbene. Aceasta inseamna ca aceste LED-uri vor lumina galben indiferent de polaritatea tensiunii aplicate si, deci, ele pot fi folosite in exact aceeasi schema de mai sus pentru a ilumina permanent farurile unei locomotive sau, de ce nu, interiorul unui vagon, atat in sistem analogic, cat si in sistem digital.
 
Fac o mica paranteza in ceea ce priveste farurile bicolore la locomotivele cu aburi :D
Au fost voci care au protestat impotriva farurilor MPU galben/rosu in cazul simpaticelor aburoase BR64 si BR55, argumentand ca in realitate acestea n-au avut niciodata lumini rosii. De acord, asa este, ele nu au avut niciodata beculetze rosii alaturi de cele albe, iar unele de generatie mai veche nici macar n-au avut in faruri beculetze, ci lampi cu petrol. Insa, dupa cate cred eu ca stiu, mecanicii au avut totdeauna la ei filtre rosii, pe care le puneau pe faruri atunci cand locomotiva circula singura. Deci va rog sa pastrati pietrele si... rosiile :lol: pentru alte ocazii ;).
 
@mpursu

nu am nimic impotriva, dar uite semnalizarea in perioada interbelica, cel putin dupa 1935

http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/ds/e2d_3601.html#sig46

nu stiu in ep 3 sau 4 care era instructia de semnalizare, dar asta este ce stiu.
 
am gasit si eu o schema printro carte de electronica dea mea.............din pacate nu am nici un program cu,care sa reproduc schema dar am facut niste poze..................sa speram c veti intelege ceva :D















In principiu montajul este construit cu un numar de LED-uri conectate in paralel intro retea de tip punte.

Sper sa va ajute.

Toate cele bune!!!
 
cosmin credema ca din toate tutorialele citite de acest forum si de pe railwayfan mare lucru nam inteles...................dami un linkn de unde pot sa inteleg ceva :(
 
Prima imagine este edificatoare si nu are nevoie de link-miniatura:
bscap0007.jpg

Este o schema din cartea "304 circuite electronice". Ea reprezinta o punte Graetz formata din... LED-uri, a carei "sarcina" este un... tranzistor cu efect de camp, cu grila conectata la sursa; astfel tranzistorul isi auto-limiteaza curentul prin el la circa 15mA, perfect folosibil in cazul LED-urilor. Puntea isi auto-redreseaza tensiunea de la sine, curentul trecand prin LED-urile aflate in polarizare directa si prin tranzistorul cu efect de camp. Avantajul consta in stabilizarea curentului prin LED-uri, iar dezavantajul consta in numarul mare de sarme & conexiuni.
 
intradevar MPU schema este din cartea 304 Scheme circuite electronice.............acolo mai este o schema tot dedicata trenuletelor si anume "Detector de prezenta a unui trenulet"...............daca vreti schemele le pot posta mai diseara la topicul facut de MPU "Automatizari pentru caile ferate analogice"

Toate cele bune!!
 
sincer nam incercat inca schema aceea..........dar totusi am sa o postez pentru cei ce o vor(daca o vor :D :D )........MPU se pare ca ai si tu aceea carte :D

Am sa ma apuc sai fac si eu schema de cablaj si am sa o incerc si eu si poate reusesc sa depistez unele greseli.
 
In concluzie, cum se pot monta faruri pe o locomotiva digitala? Ce schema trebuie urmata pentru a avea doar lumina alba in fata si rosie in spate? Nu-mi trebuie bipolare sau alte trasnai, exact ca la auto, alb in fata si rosu in spate. Ma poate ajuta cineva, ca ma invart de o zi intreaga si nu gasesc nimic concret. Multumesc anticipat.
 
Locomotiva este aceasta



si aceasta



nu au faruri, le voi confectiona eu din leduri + clip-led ca sa arate ca un felinar. Fac parte dintr-un set Hornby. La una dintre aceste locomotive am si 3 vagoane de pasageri la care as dori sa montez iluminare, dar si aici ma confrunt cu o problema deoarece nu stiu cum sa captez curentul necesar. Boghiurile sunt izolate la ambele roti si nu ma pot inspira dupa regleta care este de vanzare la magazinul lui rally. Mai precis acea lamela care "cade" pe axul rotilor si capteaza curent. Sau ar mai fi o solutie sa schimb boghiurile...ma gandeam eu acum. Ceea ce nu inteleg pentru ca nu prea am cunostintele necesare este faptul ca nu-mi dau seama cum "culege" curent cu o singura lamela....nu ar trebui sa fie cate o lamela pe fiecare roata? Sau pe o axa are izolatia la roata din dreapta si pe alta roata izolatia la roata stanga. Mi-am "prins" urechile....
Sa nu uit, vagoanele sunt acestea



am inteles ca locomotivele apartin perioadei 1925-1950, deci banuiesc ca si vagoanele apartin aceleiasi epoci. Pot adopta solutia montarii directe a ledurilor pe vogon? Banuiesc ca nu, dar mai sper ca nu voi fi nevoit sa fac alte felinare.
Multumesc pentru ajutor.
Cu respect, Divizia.
 
Deja avem un punct de plecare :).
Sa fiu sincer, nu stiu prea multe despre regulile de iluminare ale trenurilor britanice, dar cred ca s-ar potrivi si aici luminile directionale aprins/stins sau chiar alb/rosu. Voi descrie acum solutia pentru farurile aprins/stins.
In fiecare far se monteaza cate un LED de 3mm galben sau, daca exista posibilitatea, warm-white (bine-ar fi 8)). Circuitele electrice pentru luminile din fatza si spate sunt identice vor arata astfel: grup serie format din cele doua LED-uri din farurile laterale (eventual plus LED-ul din farul central) si rezistenta de balast aferenta, calculata conform relatiei:

Rbalast = (Udecodor - nLED x ULED) / ILED

unde Udecodor este tensiunea oferita de decodor la iesirile pentru lumini, nLED este numarul de LED-uri inseriate (preferabil identice), ULED este tensiunea nominala la bornele unui LED, iar ILED este curentul nominal printr-un LED (toate piesele fiind inseriate, prin ele circula acelasi curent).