Anunt important: [Local Link Removed for Guests]
In perioada 10-11 decembrie 2018, forumul o sa functioneze cu intreruperi, se face upgrade.

Scheme electronice pentru iluminat locomotive

Lucrari asupra locomotivelor, metode, tips& tricks, etc.
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Vin Ian 11, 2008 9:54 pm

Am corectat demult schema detectorului de prezenta din "304 circuite electronice", numai ca am cam uitat unde am pus-o :grin:.
Dupa cateva exercitii de memory refresh :-D, mi-am amintit ca am prezentat-o [Link Removed for Guests].
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 3:11 am

In concluzie, cum se pot monta faruri pe o locomotiva digitala? Ce schema trebuie urmata pentru a avea doar lumina alba in fata si rosie in spate? Nu-mi trebuie bipolare sau alte trasnai, exact ca la auto, alb in fata si rosu in spate. Ma poate ajuta cineva, ca ma invart de o zi intreaga si nu gasesc nimic concret. Multumesc anticipat.
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 9:57 am

Cel fel de locomotiva este? Are din constructie faruri functionale? Daca DA, cate sunt si unde sunt plasate? etc.
Cateva poze si niste detalii suplimentare ar fi de mare folos.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 11:30 am

Locomotiva este aceasta

[Link Removed for Guests]

si aceasta

[Link Removed for Guests]

nu au faruri, le voi confectiona eu din leduri + clip-led ca sa arate ca un felinar. Fac parte dintr-un set Hornby. La una dintre aceste locomotive am si 3 vagoane de pasageri la care as dori sa montez iluminare, dar si aici ma confrunt cu o problema deoarece nu stiu cum sa captez curentul necesar. Boghiurile sunt izolate la ambele roti si nu ma pot inspira dupa regleta care este de vanzare la magazinul lui rally. Mai precis acea lamela care "cade" pe axul rotilor si capteaza curent. Sau ar mai fi o solutie sa schimb boghiurile...ma gandeam eu acum. Ceea ce nu inteleg pentru ca nu prea am cunostintele necesare este faptul ca nu-mi dau seama cum "culege" curent cu o singura lamela....nu ar trebui sa fie cate o lamela pe fiecare roata? Sau pe o axa are izolatia la roata din dreapta si pe alta roata izolatia la roata stanga. Mi-am "prins" urechile....
Sa nu uit, vagoanele sunt acestea
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]

am inteles ca locomotivele apartin perioadei 1925-1950, deci banuiesc ca si vagoanele apartin aceleiasi epoci. Pot adopta solutia montarii directe a ledurilor pe vogon? Banuiesc ca nu, dar mai sper ca nu voi fi nevoit sa fac alte felinare.
Multumesc pentru ajutor.
Cu respect, Divizia.
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 12:33 pm

Deja avem un punct de plecare :).
Sa fiu sincer, nu stiu prea multe despre regulile de iluminare ale trenurilor britanice, dar cred ca s-ar potrivi si aici luminile directionale aprins/stins sau chiar alb/rosu. Voi descrie acum solutia pentru farurile aprins/stins.
In fiecare far se monteaza cate un LED de 3mm galben sau, daca exista posibilitatea, warm-white (bine-ar fi 8)). Circuitele electrice pentru luminile din fatza si spate sunt identice vor arata astfel: grup serie format din cele doua LED-uri din farurile laterale (eventual plus LED-ul din farul central) si rezistenta de balast aferenta, calculata conform relatiei:

Rbalast = (Udecodor - nLED x ULED) / ILED

unde Udecodor este tensiunea oferita de decodor la iesirile pentru lumini, nLED este numarul de LED-uri inseriate (preferabil identice), ULED este tensiunea nominala la bornele unui LED, iar ILED este curentul nominal printr-un LED (toate piesele fiind inseriate, prin ele circula acelasi curent).
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 12:43 pm

Exemple de calcul:
Stim ca decodorul ofera 16V, iar locomotiva are doar faruri laterale in care dorim sa montam LED-uri galbene. Curentii nominali ai LED-urilor si tensiunile la bornele lor se gasesc in foile lor de catalog. In marea majoritate a cazurilor, un curent de 10mA este suficient, in sensul ca LED-urile lumineaza frumos fara a fi suprasolicitate dpdv electric. Tensiunea la bornele LED-urilor galbene este de circa 2V. Deoarece avem doar faruri laterale, vom folosi doua LED-uri. Deci avem:

Udecodor = 16V
nLED = 2
ULED = 2V
ILED = 0.01 A

Atunci:

Rbalast = (16V - 2 x 2V) / 0.01 A = 12 V / 0.01 A = 1200 ohmi

Sau poate ca locomotiva are si faruri centrale, deci avem 3rei LED-uri. Atunci:

Rbalast = (16V - 3 x 2V) / 0.01 A = 10 V / 0.01 A = 1000 ohmi
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mie Iun 04, 2008 12:55 pm

Pai cu locomotivele inglistane e putin mai complicat.
Arata cumva ziua si altfel noaptea :grin:

Daca va este de ajutor, desi nenea Kablu ar fi cel mai in masura sa ne spuna, vedeti ce intelegeti de aici

[Link Removed for Guests]

p.s.Din cate am vazut eu au una, doua, trei, patru sau nicio lampa ca sa nu mai spun ca atunci cand sunt sfarsit de comvoi au o lampa rosie si una alba, asta ca sa incurce mai mult lucrurile.

Se pare ca fiecare locomotiva, in functie de ce tip de tren tracteaza, ruta si mai stiu eu ce are propria semnalizare luminoasa.

Alea fara lumini oare ce inseamna ca fac?
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 12:59 pm

Sa presupunem cazul fericit in care avem la dispozitie LED-uri warm-white, care imita lumina beculetzelor cu filament 8). Tensiunea la bornele acestor LED-uri este de circa 3.5V, iar curentul de lucru tot de 10mA. Deci pentru locomotive numai cu faruri laterale avem:

Udecodor = 16V
nLED = 2
ULED = 3.5V
ILED = 0.01 A

Atunci:

Rbalast = (16V - 2 x 3.5 V) / 0.01 A = 9 V / 0.01 A = 900 ohmi

Daca locomotiva are si faruri centrale, atunci avem 3rei LED-uri, deci:

Rbalast = (16V - 3 x 3.5 V) / 0.01 A = 5.5 V / 0.01 A = 550 ohmi
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mie Iun 04, 2008 1:06 pm

Rectific numaratoarea luminilor ca amgasit ceva si mai si

Are 6 lumini 8O

Imagine

Tot de pe

[Link Removed for Guests]

Ei nenea Mircea sa te vad acuma cum o rezolvi :grin:

:cafea:
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 1:08 pm

Pentru farurile din fatza, conexiunile se fac astfel:

fir albastru decodor (plus comun) - anod_LED1 / catod_LED1 - anod_LED2 / catod_LED2 - Rbalast - fir alb (iesire lumini fatza)

Pentru farurile din spate, conexiunile se fac astfel:

fir albastru decodor (plus comun) - anod_LED1 / catod_LED1 - anod_LED2 / catod_LED2 - Rbalast - fir galben (iesire lumini spate)

Daca solutia constructiva permite, rezistenta de balast poate fi plasata si intre cele doua LED-uri ([Link Removed for Guests])
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 1:08 pm

Parerea mea este ca prea e pom de Craciun. Cred ca doar doua felinare in fata ar fi deajuns. Voi ce ziceti?
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 1:11 pm

Ajung foarte bine cate doua faruri laterale - o pereche in fatza si o pereche in spate.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 1:14 pm

Exact ca in poza asta. Cam asa e si locomotiva mea.
[Link Removed for Guests]

Daca nu sunt prea insistent v-as ruga sa aruncati un ochi aici unde este detaliat decodorul de la locomotiva si poate imi spuneti de la ce fire sa captez tensiunea.
[Link Removed for Guests]
Ultima oară modificat Mie Iun 04, 2008 1:22 pm de către divizia, modificat de 2 ori în total.
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Iun 04, 2008 1:21 pm

divizia scrie:...Boghiurile sunt izolate la ambele roti si nu ma pot inspira dupa regleta care este de vanzare la magazinul lui rally. Mai precis acea lamela care "cade" pe axul rotilor si capteaza curent. Sau ar mai fi o solutie sa schimb boghiurile...ma gandeam eu acum. Ceea ce nu inteleg pentru ca nu prea am cunostintele necesare este faptul ca nu-mi dau seama cum "culege" curent cu o singura lamela....nu ar trebui sa fie cate o lamela pe fiecare roata? Sau pe o axa are izolatia la roata din dreapta si pe alta roata izolatia la roata stanga. Mi-am "prins" urechile...
Osiile din imaginile respective sunt izolate numai pe o parte, ceea ce inseamna ca osia se afla in contact electric cu sina pe care calca roata neizolata. Cele patru osii ale vagonului de calatori sunt astfel plasate incat cele din primul boghiu culeg tensiunea de la sina din dreapta (sa zicem), iar cele din al doilea boghiu culeg tensiunea de la sina din stanga (sa zicem). Astfel, lamela din primul boghiu conduce in vagon un pol al tensiunii de la sine, iar lamela din al doilea boghiu conduce in vagon celalalt pol al tensiunii.
Daca osiile sunt izolate pe ambele parti, atunci se poate incerca inlocuirea lor cu osii de aceleasi dimensiuni, dar izolate pe o parte. Atentie, daca boghiurile si sasiul sunt toate metalice, atunci aceasta modificare duce la scurtcircuit!
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
divizia
Mesaje: 175
Membru din: Sâm Mar 15, 2008 12:00 am
Localitate: bucuresti
Contact:

Mesaj de divizia » Mie Iun 04, 2008 1:25 pm

Sunt din plastic si bohiurile si sasiul. Deci imi trebuie boghiuri, acum sa vad unde gasesc si daca se potrivesc. Merci frumos. Daca ma puteti ajuta si cu legarea la decodor. Am postat un link mai sus....multumesc mult.
Scrie răspuns

Înapoi la “Imbunatatiri, reparatii de locomotive, constructie de la zero”