Locomotive cu abur care pot fi ceferizate

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salut Horia,

la CFR au ajuns mai multe T13.
Fostele KPEV 7918, 7927, 7952 Âşi 7958 au ajuns la CFR dupa 1919, si se cunosc putine date despre utilizarea lor. Seria mica, de doar 4 exemplare, a facut ca locomotivele sa fie cel mai probabil alocate unui singur depou si folosite la manevra.

Interesant este ca locomotivele au apartinut de directia militara Bucuresti, si au fost aduse de armata germana pentru a suplini lipsa de material rulant pe liniile pustiite de razboi dupa retragerea din 1916.

Dupa 1953 au mai ajuns in Romania 18 locomotive T13, din loturi diferite si cu o provenienta eterogena, scrisa mai sus de Radu161. Aceste locomotive se pare ca nu au fost preluate de CFR (si datorita varstei si uzurii) ci transferate la unitati industriale de manevra si parte din ele casate. Deci din astea nu se poate scoate ceva CFR.

Ramane doar primul lot de masini. Cele 4 masini apar active in registrul parc din 1937 si au functionat la CFR pana la inceputul anilor '50. Pentru ceferizare trebuie deci respectata schema de vopsire si de inmatriculare din perioada interbelica.

Toate bune,
 
Fiind interesat de subiect il urmaresc cu mare atentie.

Constat insa ca nu prea vad o finalitate care sa ne ajute sa transformam un model existent pe piata in unul CFR.
Nu cred ca gresesc cand afirm asta.

In toata discutia nu exista decat o insiruire de posibile conversii si trimiteri la modelele reale care au fost in parcul CFR sau invers.
Un schimb de informatii pur teoretic.

Daca ramane la nivel de teorie totul este in regula. Putem continua si aduce date din documentatiile pe care le avem si o sa rezulte mai multa istorie decat modelism.
Nu contest istoria locomotivelor CFR si nici ca nu este necesara dar amestecata cu modelismul informatia se cam pierde desi titlul subiectului este explicit.

Eu vad altfel o astfele de discutie ca deja aveti atatea posibile modele ce pot fi inmatriculate CFR incat nu stiu daca ne ajunge o viata sa le facem si toate aceste modele ar putea sa stea foarte bine intr-un parc "rece" CFR.
E drept ca ar fi foarte interesanta o colectie "parc rece" de modele CFR dar banuiesc ca nu asta este scopul.

Eu vreau sa vad si finalitatea sau macar sa o intrezaresc

Cel mai util pentru cei care doresc sa faca aceste conversii este sa alegeti cateva modele, de preferat cel mai usor de adus in forma CFR si discutiile sa se poarte la obiect.

Ce model alegem si de la care producator?
Cum arata masina care a circulat la CFR?
Ce trebuie facut si mai ales cum trebuie facut ca ce avem noi sa arate ca exemplarul real?

Asta deoarece unele locomotive au circulat asa cum au venit altele au fost modificate iar cele care au fost construite la noi au si ele modificari.

In alta ordine de idei ca masina pe care o facem sa fie pusa in evidenta sigur trebuie sa o asociem unei epoci de circulatie la CFR.

Vazand colectii tematice la colegii nostri Amiel, DRG si PDI pot spune ca o locomotiva cat ar fi ea de CFR nu prea-mi spune nimic daca nu adaug dupa ea si vagoanele corespunzatore epocii respective. In acel moment cercul se inchide si putem vorbi de o realizare de exceptie.
Priviti ce bine dau dieselul si electrica CFR avand "agatate" vagoane CFR.

Sigur unii vor spune ca este foarte greu ca nu exista material rulant ce poate fi convertit CFR etc., etc. iar altii ca asta este teorie iar daca sunt "asa de tare" sa trec eu la fapte.
De trecut la fapte nu am cum deoarece imi lipseste experienta in transformarea modelelor. Acuma incerc primii pasi cu Gb-ul si, copiindu-l pe Gam3, un hecth de Cl.I.

Revenind
Poate ca lucrurile nu stau chiar asa de rau avand in vedere ca locomotivele de la CFR nu au fost chiar atat de strict specializate ca la nemti.
In alta ordine de idei vagoanele de marfa sunt vagoane de marfa si poate sunt mai usor de transformat si de facut o garnitura. Important este sa fie identificate si spus ce trebuie modificat ca sa fie CFR.

Clar trebuie facuta o corelare intre vagoane si locomotive si ales, pentru moment, sa fie convertit in CFR un model de locomotiva care are cele mai mari sanse sa tracteze o garnitura.

De aici trebuie inceput si dezvoltat subiectul aici sau intr-un topic separat daca nu o sa ramana teorie si, adevarat, o suma de informatii utile.
 
Ideea initiala a topicului a fost de a alcatui o lista cu modele de locomotive cefreizabile, lista care deja a fost alcatuita. E primul pas spre realizarea modelelor. De acum, cine vrea sa investeasca timp, bani si rabdare in asa ceva, are lista cu ce se poate ceferiza, poate comanda una sau poate are deja una si sa se apuce de modificari.
Descrierea modificarilor ar trebui facuta pentru fiecare in parte, pe masura ce apar proiecte in acest sens, pentru ca altfel se amesteca lucrurile.
Cat despre vagoane, m-am gandit si eu la cate un topic pentru ele, unul pentru vagoane de marfa si unul pentru persoane.
 
LDH a spus:
...
Vazand colectii tematice la colegii nostri Amiel, DRG si PDI pot spune ca o locomotiva cat ar fi ea de CFR nu prea-mi spune nimic daca nu adaug dupa ea si vagoanele corespunzatore epocii respective. In acel moment cercul se inchide si putem vorbi de o realizare de exceptie...

Si, de ce nu, mai departe cu o diorama care sa includa constructii din epoca, personaje etc.

Iata ce am eu in plan (desi, se pare ca va mai trece ceva timp pana macar ma voi apuca de proiect): scara N - o locomotiva 7311 impreuna cu un vagon G formeaza grupa de manevra in triajul Palas, o garnitura de marfa care trece trasa de o locomotiva seria 150; in decor: turn de apa, probabil cladirea garii Basarab (Murfatlar), tunelul catre portul COnstanta; perioada: undeva in anii 1950.
 
Excelent, bravo Vali!

Eram sigur ca vagonul G are sa te intereseze si pe tine! Poate mergem odata impreuna pana la gara Basarab, s-o fotografiem si s-o masuram, si pe urma ai planurile garii de la mine!

Inca o sugestie privind diorama: poate mai astepti inca 12 ani, adica s-o n-o faci in 1950, ci pe la 1962, ca tot in epoca a III-a s-ar incadra.

Prin anii '50 era inca o prezenta masiva militara sovietica in zona Constantei, era "in lucru" zona canalului, iar trenurile de pasageri circulau supra-aglomerate cu pasageri pe tampoane si pe acoperis. In plus, data fiind secretomania perioadei, cred ca avem putine poze dupa care sa ne bazam sa facem reconstituiri ale modului cum aratau inscriptiile de pe materialul rulant. (Presupun ca existau inscriptii de genul "Sovrom transport" etc!)

Daca ajungi in 1962, atunci scapi de prezenta militara sovietica si de pasagerii pe acoperis, iar in plus, poti sa faci sa treaca pe acolo si noile locomotive Diesel DA 60, asa cum este aceea pe care o tin minte eu in noua gara Constanta!

De asemenea, mai pot sa treaca pe acolo trenuri incarcate cu turisti, "oameni ai muncii in drum spre litoral", intr-un tren compus din Hecht-uri si Dimitroave, precum si neuitatele automotoare Malaxa!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
buna,

intrebare de 1000 de puncte: cine are poze cu o P8 CFR (nu Nachbau Resita, ci originala) cu aranjament clasic pe cazan (cos-dom de abur-cutie de nisip-dom de aburi) cu cabina cu luminator? am de gand sa fac una pe N in aceasta formula (ca model CFR)!

singura pe care am gasit-o pana acum asa este 230.229 (pozata de Detlef Schikorr la Grivita in 1969 pe turnanta); din pacate nu se vede tenderul si nici partea mecanicului!

"surorile" ei 230.22x (am vazut in poze 224, 225) au formula clasica CFR cu purificatorul de apa sistem MAV dupa cos si domul de abur inaintea cutiei de nisip...

cine poate ajuta? :D
 
victorian a spus:
Horia,

Am luat volumul II al "Istoriei tractiunii feroviare" si am cautat locomotiva cu numarul precizat de tine. Sa stii ca in mod aparent bizar, 230.229 face parte din seria a V-a de locomotive CFR seria 230 facute la Resita in 1933. Deci nici vorba sa fi facut parte din seria originala de locomotive germane!

De fapt, ca sa precizam si asta aici pentru cine este interesat, la CFR au fost 364 de locomotive din seria 230.000, dupa cum urmeaza:

Primele locomotive P8 au sosit in Romania dupa 1919 ca despagubire de razboi. Astfel, un lot de 18 locomotive au fost incadrate ca numerele CFR 230.036-230.053. Ele au sosit cu inmatricularea tipic prusaca inclusiv vulturul inaripat KPEV si au circulat asa pana in anul 1923!

(Una dintre locomotivele din acest prim set "original" este cea de la Sinaia; aceea este chiar una dintre primele prototopuri din seria originala P8, insa fiindca are o distributie a-tipica ar fi greu de modelat dintr-un Fleischmann cu distributie Heusinger "clasica")

In anul 1920 a fost transmisa fabricilor germane o noua comanda de locomotive P8, iar in 1921 a fost livrat acest nou lot de 75 de locomotive, ce au fost incadrate ca:
numerele CFR 230.001-230.035 (Facute de Henschel & Sohn, Kassel)
numerele CFR 230.054-230.078 (Schwartzkopff Berlin)
numerele CFR 230.079-230.083 (Hannover Linden)
numerele CFR 230.084-230.093 (Henschel & Sohn)

Mai departe, in anul 1926 CFR a cumparat de la DRG inca 18 locomotive din seria BR 38.10-40. Aceste locomotive au avut initial la DRG numere cuprinse intre BR 38.2460 si BR 38.3176 si erau facute de mai multe firme, printre care Linke-Hoffman, Schwartzkopff, Schichau/Elbing, Vulcan/Stettin. Au fost incadrate in continuare cu
numerele CFR 230.094-230.111.

In anul 1929 CFR a mai comandat un lot ce cuprindea 20 de locomotive P8, respectiv
numerele CFR 230.112-230.118 (Henschel & Sohn)
numerele CFR 230.119-230.131 (Schwartzkopff)

Incepand din anul 1932 locomotiva P8 a fost livrata pentru CFR doar de uzine romanesti, Resita si Malaxa. Acestea, in numar de 230 de exemplare, au fost livrate in loturi succesive pana in anul 1939.

numerele 230.132-230.530 (139 locomotive facute la Resita, 91 locomotive la Malaxa)


Cred ca povestea cu ordinea domurilor trebuie privita cu prudenta, e posibil ca indiferent de originea ei, la reparatiile generale interioare sa se fi realizat modificari insemnate, respectiv mutarea pozitiilor domurilor. Cel mai corect ar fi sa cautam o poza care sa arate o locomotiva cu domurile exact in ordinea modelului Fleischmann si sa o modelam pe aia!

Intrucat si eu am o P8 Fleischmann proaspat venita din Kent anul trecut inainte de Craciun si am de gand sa fac aceeasi chestie, adica s-o "ceferizez", daca imi dai un pic de timp am sa fac o "potera" prin cartea lui Serban sa identific o locomotiva care s-ar preta la asemenea chestie si pentru tine.

Chiar gasisem de fapt o locomotiva care avea exact ordinea domurilor potrivita, insa ma incurca faptul ca a mea are deflectoare Wagner, iar putinele romanesti cu deflectoare Wagner sunt poze din timpul razboiului la care locomotivele respective NU au dispozitia domurilor ca la Fleischmann!

Ar fi interesant de vazut daca se pot da jos deflectoarele la modelul Fleischmann fara sa ramana o gaura urata acolo. Din cate am observat la toate locomotivele romanesti deflectoarele au fost date jos dupa 1945.

In principiu ce epoca vrei sa faci din a ta?


Salutari din Constanta,
Dorin
 
Buna Horia. O mica mentiune si sper sa nu te supere. Dispunerea era cos-dom de aburi-nisipar-separator Schmidt & Wagner (nu sunt doua domuri de abur). In aceasta dispunere au fost locomotivele:
230.079-230.093,
230.202 -230.211,
230.222-230.331,
230.501-230.519

Doar prima serie a fost construita in Germania, restul sunt productii autohtone.
Scrie-mi te rog de la ce model de lok vrei sa pleci si in ce epoca o incadrezi, si cu placere te ajut.

Si da, informatii se gasesc.
 
Multumesc mult de precizari Catalin,

Ca de obicei un prieten de nadejde gata sa sara imediat cu precizari pertinente!

Chiar ar fi buna mutarea acestor discutii la topicul "ceferizari locomotive"!

Deci, ca sa incepem cu inceputul, locomotiva pe care o am eu este modelul Fleischmann 7159 adica "Schlepptenderlok der DRG, Baureihe 38.10-40 mit Tender 2&8217;2&8217;T21,5 (pr)" si se poate vedea aici: http://www.fleischmann.de/images/products/big/7159.jpg

Tenderul prusac al modelului este asemanator celui cu numarul 230.050 ce se poate vedea in urma locomotivei 230.039 de la Sinaia, insa boghiele acestui tender sunt diferite. Vezi aici:
ax59ff4jj14bem8rr.jpg


Acum, in ce ma priveste pe mine, inca nu sunt 100% hotarat daca sa "ceferizez" modelul meu in epoca II-a sau in epoca a III-a timpurie. Presupun ca daca l-as face in epoca a II-a ar putea sa isi pastreze deflectoarele. Insa singurele poze de locomotive cu deflectoare gasite in carte au pozitiile domurilor diferite, alta distributie si alt tip de tender!

Deci trebuie sa gasesc o locomotiva romaneasca din seria 230.000 care in epoca II SAU III sa aiba un tender prusac cu boghie precum cele din modelul Fleischmann, distributie Heusinger clasica, dispunerea domurilor dom de abur/nisipar/separator Schmidt & Wagner precum cea descrisa de tine mai sus si deflectoare Wagner!

Oare o fi existat asa ceva la CFR? Din aceasta dilema nu putem iesi! Am zis!! :D

Salutari din Constanta,
Dorin
 
victorian a spus:
Multumesc mult de precizari Catalin,

Ca de obicei un prieten de nadejde gata sa sara imediat cu precizari pertinente!

Chiar ar fi buna mutarea acestor discutii la topicul "ceferizari locomotive"!

Deci, ca sa incepem cu inceputul, locomotiva pe care o am eu este modelul Fleischmann 7159 adica "Schlepptenderlok der DRG, Baureihe 38.10-40 mit Tender 2&8217;2&8217;T21,5 (pr)" si se poate vedea aici: http://www.fleischmann.de/images/products/big/7159.jpg

Deci trebuie sa gasesc o locomotiva romaneasca din seria 230.000 care in epoca II SAU III sa aiba un tender prusac cu boghie precum cele din modelul Fleischmann, distributie Heusinger clasica, dispunerea domurilor dom de abur/nisipar/separator Schmidt & Wagner precum cea descrisa de tine mai sus si deflectoare Wagner!

Oare o fi existat asa ceva la CFR? Din aceasta dilema nu putem iesi! Am zis!! :D

Salutari din Constanta,
Dorin

Crezi ca asta este ce cauti?

http://modelism-feroviar.blogspot.com/2008/03/batrana-doamna.html
 
@LDH: merci frumos de poze si de link, reportajul este foarte reusit si, inca o data observ, ai talent la scris!!! ;-)

Revenind la topicul discutiei, observ ca batrana doamna 230.516 are aranjarea domurilor diferita de modelul Fleischmann, respectiv domul de abur, separatorul SI APOI nisiparul :(

Iar tenderul 230.049 are exact boghiurile care trebuie, dar partea lui superioara este diferita de cea a tenderului prusac! Ori este un tender prusac modificat, ori este altceva, rog pe cei care stiu mai multe sa vina cu precizari pertinente!

Mai trebuie facute sapaturi, poate ca totusi exista vreo G8 inmatriculata la CFR care sa semene aidoma modelului Fleischmann!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
Este normal sa aibe domurile altfel deoarece masina este construita la Resita - vezi observatiile facute de Catalin legat de masinile P8 si cele construite in Romania.

Legat de tender iar este normal sa fie diferit deoarece aproape toate masinile care au ajuns la CFR, si nu vorbesc numai de P8, chiar si cele tender au primit rezervor suplimentar pentru functionare cu pacura.

Chiar si P8-urile "originale" au fost modificate sau respectand specificatiile romanesti au venit echipate cu rezervoare pentru pacura.

Vezi in "Istoricul tractiunii", eu inca nu am ajuns pe acolo dar am frunzarit, este un material destul de stufos despre P8 (volumul III, daca nu ma insel) si 230.000 construite in Romania (volumul II sigur)
 
@ Prognosis:

Pozitionarea placilor asa cum se vede in fotografia postata de mine mai sus (tenderul cu numarul 230.050 si marchiza locomotivei 230.039 sunt tipice. Ce imi mai trebuie mie acum sunt dimensiunile placilor, care la CFR au fost de asemenea "standard", asa ca sper sa prind o locomotiva cu toate placile pe ea s-o masor. Si odata ce-am masurat-o pe una, toate trebuie sa fie la fel!

De asemenea, exista precizari detaliate privind modul de amplasare in volumul I al "Istoriei tractiunii feroviare din Romania" inclusiv niste schite cotate!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
@victorian

ne poti pune,te rog frumos, o scanare cu asemena schite?
aemenea sunt foarte utile in cazul ceferizarii locomotivelor