Macheta clubului, subiect dedicat discutiilor

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.
Vad ca incetul cu incetul va apropiati de Sinaia, care este gara care ma intereseaza pe mine! ;-)

Totusi, pentru prietenii de la asociatia Bucuresti, Sinaia sau Predeal au o mica problema pe care nu stiu cum ati putea s-o abordati, daca vreti sa rulati locomotive si vagoane din epocile "recente" : ambele gari, si Predeal, si Sinaia-gara veche, sunt exclusiv epoca I-a!

Altfel, planurile in sine nu-s o problema atat de mare. Pe baza pozelor facute de domnul capitan LĂĄszlĂł VitĂĄlyos in 1916, precum si pe baza altor imagini din carti postale ilustrate vechi, se pot reconstitui cu destula acuratete si planurile garii Predeal.

Horia, sunt chiar tare curios sa vad ce se poate face cu laserul. In principiu e ca si cum ai avea un sclav cu o rabdare infinita, sa stea sa-ti taie piesele cum vrei. Mi se pare ideal pentru constructiile din hartie, unde chiar asta este marea problema!

La gara veche din Sinaia frema este inchisa la margine cu niste scandurele verticale intr-un sistem pe care l-am revazut identic la garile englezesti. Alea mai sunt si jucate putin, adica este tot o scandurica mare si una mica... O sa cam am de furca sa fac franjuri din astia la scara N :D

Revenind la diorama baietilor, cred ca v-ati putea orienta spre garile secundare din caramida de Ciurea, gen Caracal etc. O gara parter cu un corp central inaltat sau cu una doua aripi laterale. Exista un soi de "proiect tip" al CFR de genul acesta care a fost repetat in foarte multe exemplare, si ar fi o prezenta "autentica" pe o diorama. Cu mare atentie insa, majoritatea garilor de acest tip au capatat prin anii '50-'60 niste monstruozitati de copertine din beton care sunt un "trade mark" al epocii. Inclusiv gara din Caracal, careia o minte creata i-a "zidit" stalpii metalici de jur imprejur cu un rand de caramida, incat acum frema parca sta pe niste "picioare de elefant"!

Nu in ultimul rand, o gara din caramida aparenta este mai usor de reconstituit din motive pe care le-am spus deja, si nu stiu daca mai e cazul sa le repet aici.

Bafta!
 
LDH:

-fatada laterala stanga este identica cu cea dreapta
-cladirea din spate e o mica magazie de scule. Nu era lipita de remiza
-nu, remizele de felul asta nu au usi in spate
-usile de acces pietonal sunt parte din usile mari pentru locomotive. Uita-te la pozele puse de mine pe RFR cu remiza Curtea de Arges (la subiectul arhitectura feroviara). Acolo se vede clar usa mare de acces masini care are decupata o usa mica de acces pentru personal

Tips: cauta ce scriam acum ceva vreme pe forumul asta despre remiza de la Dorohoi. Cea de la Jiblea (sau Calimanesti, um vrei sa-i spui) e identica. Ai acolo si dimensiunile exacte.
 
Victorian,

Multumim pentru sfaturi.
Iti dai seama ca nu o sa facem o gara pe care s-o "modernizam" si sa arate ca in zilele noastre.
Daca tot ne batem capul sa facem o gara de la noi eu zic ca este de bun simt sa o facem asa cum arata la inceput sau, cel putin, de cand se gasesc fotografii cu ea.
Este pacat sa te apuci sa pui "termopane" ca la Filaret sau, cum ai spus, sa zidesti stalpii originali in caramida.
Bine ca nu au pus beton. Caramida o mai dai jos daca vrei sa reconstitui ce a fost.

Cu gara este o mare problema deoarece, asa cum am mai spus, am dori sa fie gara principala a machetei.
 
Informatiile legate de remiza circulara Dorohoi se afla AICI

Mi-am mai adus aminte de ceva

Catalin,

Din intamplare desenul meu se incadreaza in gabaritul remizei din Dorohoi, adica lungimea arcurilor fatadelor principala si secundara.

Deoarece noi sigur nu o sa renuntam la placa turnanta si sa facem intrarea in remiza peste macaze cred ca nu ar fi o mare problema sa o mai lungesc putin sa incapa macar o locomotiva de tip BR03, sa zicem, care are lungimea de 282 mm.

Diferenta este de 70 mm in plus la scara 1:87.
E drept ca este cam mult





Tot mai imi amintesc de cate ceva si reeditez postul

Fatadele le-am vazut ca sunt din caramida. Se vede foarte bine si intradosul acoperisului unde se disting foarte clar panele din lemn ale acestuia peste care capriorii, tot din lem, astereala si tigla pusa pe doua randuri de sipci.

Intrebarea este:
structura de sustinere a acoperisului este tot din lemn, de fapt de sustinere a fermelor de acoperis?

Avand in vedere ca o ferma din lemn, fata de o sarpanta din acelasi material, suporta deschideri mai mari este posibil ca la interior sa avem un stalp central de sustinere?
Celelalte doua puncte de sprijin fiind stalpii din caramida, sigur sunt si pe spate, care se afla in dreptul fiecarei usi si in colturile cladirii.
 
Remizele de acest fel (si cele mai mici), au avut o structura metalica de sustinere a acoperisului. E o structura combinata de fier si lemn. Doar partea de sustinere a tiglei si luminatorul este din lemn.

Referitor la lungirea grupei de linii, nu vad o problema. Asa cum am mai scris, liniile din incinta statiilor si remizelor au suferit modificari in timp in functie de gabaritul locomotivelor, aparitia unora mai lungi care au determinat montarea unor placi turnante de capacitate mai mare, etc.

Referitor la remiza Dorohoi ea poate fi luata ca exemplu si machetata, cu acele alungiri de linii si cred ca ar fi un caz excelent si autentic CFR. Cladirea remizei circulare este identica cu cea din Jiblea (si a mai avut o sora furata acum cativa ani caramida cu caramida undeva mai aproape de Bucuresti). Datele scrise de mine si care se regasesc in link trebuie insa in mod obligatoriu insotite de fotografii, pentru detalierea cladirilor (desi astazi sunt intr-o stare de "conservare-evaporare").
 
@LDH:

A trebuit sa dau inapoi doua pagini ca sa inteleg ca acum am sarit de la gara la remiza de locomotive! :D

Remizele de locomotive "jumelate" (cu doua posturi/linii paralele, pentru doua sau patru locomotive), alaturi de remizele circulare, sunt o constructie feroviara binecunoscuta. Acest tip de constructii a fost inventat in Anglia si a fost preluat apoi in aceeasi forma in restul Europei. La noi a ajuns prin "imprumut" din Prusia si din Austria, adus de concesionarii de cai ferate.

Eu am vizitat un singur exemplu, remiza de mocanite de la Alba Iulia, astazi demolata. Exemplul de la Alba Iulia era "atipic" in sensul ca remiza era "terminala" adica avea doar doua porti de intrare pentru locomotive si o fatada plina in spate. In mod normal, acolo unde este posibil, liniile se continua, ambele fatade sunt identice si asta ofera cladirii un plus de flexibilitate in exploatare. Accesul personalului se face de regula printr-o usa mai mica decupata in usa mare de acces pentru locomotive. Situatia in care apare o usa de acces pietonal in peretii laterali este rar intalnita si in general este legata de existenta acolo a unei cladiri anexa (birou, depozit de materiale etc).

Acoperirea se face cu ferme de lemn de mari dimensiuni, care sprijina numai pe peretii laterali. Probabil ca n-ar fi stricat, insa in general cred ca nu este nevoie de stalp central de sustinere, ferma are capacitate portanta suficienta la dimensiunea si modul ei de conformare. Eventual, daca era, era un stalp de sustinere metalic. In general exista cate o ferma la fiecare "nod" dintre doua travei. Remiza cu patru travei (ferestre laterale) are trei ferme centrale; remiza cu trei travei (ferestre laterale) avea doua ferme centrale. Peste aceste ferme sunt amplasate o serie de grinzi longitudinale, una la coama constructiei, o cosoroaba sprijina direct pe zidurile longitudinale, si mai exista inca un rand de grinzi la mijlocul distantei intre ele. Capatul acestor grinzi si cosoroabelor raman vizibile in fatadele cu usile de acces. Peste aceste grinzi se aseaza capriori de lemn, si apoi invelitoarea.

Invelitoarea obisnuita din tigla ar fi fost foarte grea pentru acest acoperis, iar invelitoarea din tabla implica prezenta pe dedesubt a unei astereli din scandura continue ceea ce mareste semnificativ riscul de incendiu, real la asemenea constructii in care trebuie sa intre o locomotiva cu aburi in functiune!

De aceea, unele din exemple, spre exemplu remiza din Predeal, asa cum poate fi observata in pozele capitanului LĂĄszlĂł VitĂĄlyos din 1916, aveau invelitoarea realizata din placi subtiri de azbociment, un material care a fost inventat in Austria in jurul anului 1900 si a inceput sa fie produs masiv inca din primii ani ai secolului ai XX-lea in Elvetia sub denumirea de "Eternit", o firma care exista pana in ziua de azi.

Este dificil de facut diferenta intre placile de Eternit si solzii din tabla zincata noi, fiindca au cam aceeasi culoare gri si in pozele de epoca se vad aproape identic. In timp insa, solzii din tabla incep sa rugineasca si necesita vopsire suplimentara, in timp ce placile din eternit capata o usoara tenta maroniu-galbuie datorita unor ciuperci care se fixeaza pe ele.

Sugerez ca inainte de a face o constructie sa vizitati exemple reale, cum ar fi remiza de la Curtea de Arges care mai exista destul de aproape de forma ei originala, desi acum e inchiriata unui particular pe post de magazin.

Succes!
 
@all

Mie imi placea tare mult gara Cotroceni. Avand in vedere ca aproape nu mai exista, n-ar trebui sa o reconstituim noi, bineinteles pe diorama!?
 
Buna Victorian,

profesionist cum te stiu. Mie imi este greu sa explic pentru ca nu am cunostinte in domeniul arhitecturii. O mica mentiune. Remiza de la Curtea de Arges este astazi putenic modificata. Si accesul, daca il obtii, nu te mai ajuta cu nimic. Liniile au fost scoase, canalele de vizitare cimentate, geamurile inlocuite cu termopane si in interior sunt munti de materiale de constructii. Nu mai poti vedea nimic.

Mai exista insa remiza din Dorohoi, care este inca in picioare si cea din Jiblea (deh, mie imi place sa folosesc denumirea veche).

Sunt multe de povestit insa nimic nu poate compensa o vizita la situ, o ruleta, un creion si multe ore de munca pe poze vechi. In ciuda a ceea ce cred unii, aceste aspecte nu se pot inlocui.

Dar mai bine sa-i lasam pe prietenii nostri sa se hotarasca ce gara vor sa faca si apoi sa intervenim, daca au nevoie. Asa povestim despre cladiri pe care poate nu le-au vazut niciodata.
 
Dorin, Catalin, Horia

Referitor la remiza lucrurile sunt clare.
Ramane remiza de la Jiblea (Calimanesti). Le-am aratat poza la cativa dintre colegi si a fost "adjudecata" in unanimitate. Este prea interesanta ca sa cautam alta si, de bine de rau, pe langa poza, avem de la Catalin date legate de gabaritul constructiei. Raman cateva detalii de care vorbeam mai sus impuse de un anumit material rulant cu implicatii asupra lungimii remizei, pantelor acoperisului si numarului de ferestre pe fatadele laterale.
Daca nu se poate face compromisul si se consideara, pe buna dreptate, ca ori facem exact ca modelul la scara 1:1 ori nu mai facem ramanem la dimensiunile reale transpuse la scara.

Dorin,

Referitor la invelitoare aceasta este din tigla si nu din alt material.
Legat de ferma este posibil ca aceasta sa nu aibe sprijin central pe satlp deoarece ferama de acest tip, triunghiulara, suporta deschideri intre reazeme de pana la 24 m iar remiza are exact 22 m. Cei 22 de matri, masurati de Catalin, cred ca se refera la lungimea totala a fatadei laterale deci lumina este mai mica.

Referitor la gara.

Nu stiu sa va spun pe care am dori-o.
Important este ca am renuntat la o gara complicata si ca sa nu se puna problema daca statia a avut depou si triaj am hotarat sa mutam triajul si depoul in afara garii. Aceasta ramane singura numai cu liniile curente si cele in abatere in numar de maxim cinci la care, daca putem, adaugam si cele doua linii pentru magazia coletariei si peronul automotorului. Daca nu se poate si cu cele doua linii le gasim si lor loc.
Capatul X, in principiu, ramane neschimbat cu intrarea pe curb si probabil ca tot pe aici se va face intrarea in depou si/sau triaj daca nu mutam intrarile intr-o halta (probabilitate mare de mutare) iar din capatul Y linia dubla se desface in doua trasee monofir ce se vor intalni undeva intr-o alta gara ca sa poata inchide cercul, daca este cazul, tot cu linie dubla.

Ramane ideea de gara principala, asta de care vorbim, si am dori sa facem o cladire ceva mai mare si, mai ales, reprezentativa.
 
Pai daca faceti remiza de ce nu faceti si gara ?

http://www.railwayfan.ro/images/usr/catalin/DSCF5685.jpg

Gara Calimanesti, monument de arhitectura inscris in lista monumentelor protejate din Ro este o gara superba !
O puteti face asa cum arata inainte sa capete acele oribile copertine la peroane, din beton armat.

In incinta statiei gasiti: magazie de marfa, un castel de apa, un castel de pacura, coloane hidraulice, toate modele autentice CFR, un grup sanitar extrem de interesant si in capatul y este un atelier, toate din caramida rosie de Ciurea. Le cam aveti pe toate. Cladirea este absolut maiestoasa, departa insa de a fi opulenta si de dimensiuni mari.
 
Buna Catalin,

Ei uite ca la asta chiar nu m-am gandit
H4.gif


Am eu presimtirea ca asa ramane.
 
Cred ca am presimtirea ca avem o gara :aplauze: .Mie unul imi place . 8) .Ceilalti implicati in acest proiect al clubului nostru, ce parere aveti?
 
Cladirea e neschimbata. S-au adaugat doar copertine de peron, care insa nu sunt legate de gara. Sunt o aparitie a epocii de aur...puteti trece peste. Nu pierdeti nimic.
Despre aspectul cladirii vorbesc in cunostinta de cauza, in colectia personala existant cateva imagini care au implinit de mult veacul, cu incinta garii.

Restul cladirilor, la ultima mea vizita prin vara lui 2005, erau parasite dar intregi.

Cladirea din Jublea are si cateva surori gemene. De fapt a avut, pentru ca acum fiecare din ele mai are ceva in plus ...fie copertina, fie alte adaugiri.

...cam asa arata gara in 1905...

Untitled.jpg
 
Sa nu credeti ca hotararea a fost luata pe vorbe.
Fotografia lui Catalin completata de alte trei fotografii au ajuns la membrii clubului care au fost rugati sa-si spuna parerea.

Cladirea garii o sa avem ocazia sa o vedem saptamana viitoare si, daca nu ni se pun piedici, o sa facem cat mai multe fotografii si masuratorile de rigoare.
 
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.