Viteze "la scara"

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.403
238
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Una dintre problemele de care ne lovim in "practica" rularii trenurilor este si folosirea unor viteze nerealiste, majoritatea locomotivelor avand din fabrica viteze maxime mult prea... maxime, de unde si un sir de necazuri legate de deraieri, decuplari, etc...

Iata insa ca decodoarele digitale ofera solutia programarii vitezei maxime (CV5) - Da! acest CV exista si la decoderele ESU Basic :!:

Simpla idee a limitarii vitezei la o valoare "safe" nu era suficienta pentru mine; avand statie Piko Digi1, cu reglare a vitezei in trepte prin + si -, am cautat o corespondenta intre treptele de viteza si viteza "la scara"... si cred ca am reusit ! 8)

Mai intai am ales din traseul meu o bucla pe care am masurat-o si a rezultat o lungime de 5365 mm, destinata urmatoarelor teste de viteza.

Am pornit apoi de la viteza de referinta de 100 km/h, adica 27778 mm/s.
Redusa la scara HO (1:87) rezulta 319 mm/s.

Asta inseamna ca la o viteza 100km/h HO, bucla mea este parcursa in 16,8 secunde. De unde si prima concluzie ca obisnuiam sa "gonesc" pe sine cu aproape 200 km/h HO :!: :!:

Pasul al 2-lea a fost sa aleg prin incercari o valoare potrivita pentru CV5 astfel incat LA AL 10-LEA PAS DE VITEZA bucla sa fie parcursa in 17 secunde!

Asta duce la concluzia ca fiecare treapta de viteza corespunde unei incrementari cu 10 km/h HO (aproximativ - din cauza neliniaritatii motoarelor, totusi fluctuatiile sunt sub 2 % - de exemplu la pasul 12 adica 120 km/h HO a rezultat o viteza masurata de 118 km/h HO)

Privind de la distanta, viteza trenurilor pare mica si la 100 km/h HO, totusi de aproape devine extrem de "realista" !

In final, pentru cei interesati, iata si valorile CV5 pentru locomotivele mele (initial CV5=63 :!: ):
- Taurus Piko CV5=25
- Hercules Piko CV5=26
- BR290 Roco CV5=48
 
Nebun, ne-nebun, parca e mai bine "la scara", sa stiu ca 3 pasi inseamna 30 km/h HO, 8 - 80 km/h/HO este ceva !

Dar, care e treaba cu sunetul? Cu ce m-ar fi ajutat la setari ?!?
 
Pai e de tot rasul

pcg are un BR55/G7, la viteza mare gafaia, parca era iepurasu,l si a trebuit sa-i acordeze sunetul cu viteza asa ca a umblat la decodor pana gafaiala a devenit sunet real de locomotiva cu abur ce merge cu 45-50 Km/h, undeva, am inteles io, pe la 30% din viteza maxima pe care o putea da decodorul
Adicatelea sunetul a devenit real
Mai multe detalii de la pcg
 
@LDH

E adevarat ce spui. La aburoase cel putin, se simte imediat daca alearga. Problema este ca sunt mai multe cv-uri de modificat si daca dai decodorul peste cap, il resetezi la parametrii de fabrica si o iei de la inceput.

@Rally

Nu este nici o problema. Toate decodoarele model nou , au BACK-EMF-ul (compensarea la sarcina mult mai bine pusa la punct). Se umbla in trei CV-uri si o reglezi dupa bunul plac. Locomotiva merge bine si in panta si in rampa (chiar si vertical daca zboara :D V=M*g (9,81 m/s)
 
Legea vitezei la aruncarea pe verticala este v = v0 - gt, unde
v = viteza instantanee (m/s) la momentul t (s)
v0 = viteza initiala (m/s)
g = acceleratia gravitationala (9.81 m/s2)
Semnul "minus" apare fiindca axa Oz (verticala) este orientata totdeauna in sus, iar acceleratia gravitationala este orientata in jos, iar "s2" inseamna aici "secunda la patrat" (aici nu pot folosi exponenti) :D
Revenind la vitezele "la scara", mai propun aici o modalitate "ochiometrica" de verificare: daca observati ca nu mai distingeti spitele & bielele unei locomotive cu aburi in mers, inseamna ea merge prea repede.
 
Da, dar mai stii ca noi nu am umblat deloc la compensare ? :lol: Si Hudson-ul avea motor in trei poli ! Si mai tii minte si Santa Fe-ul lui Dorin cu motor tot in trei poli ? :D
 
Poate nu ar fi o idee rea sa postam aici si valorile optimizate ale CV-urilor (valori testate si de care suntem multumiti) pentru diferite locomotive precum si combinatia loco + decodor pe care functioneaza...

Spre exemplu am gasit pe net recomandarea ca CV-ul corespunzator nivelului iluminarii (la ESU Basic este CV63) sa fie decrementat cu o unitate pentru a prelungi durata de viata a becului fara o scadere semnificativa a luminozitatii.
 
Intrucat nu am gasit nimic similar pe net, propun adoptarea unei noi unitati de masura, care sa descrie viteza "la scara" si anume "km/HO". :D

...
Pentru o mai buna corespondenta a treptelor de viteza cu viteza "la scara", pe langa setarea vitezei maxime (CV5) este necesara si setarea cel putin a vitezei minime (CV2), eventual si a celei mijlocii (CV6).

Locomotivele Piko Taurus si Hercules (cu motoare in 3 poli fara volant) au nevoie de un CV2=9, care asigura la prima treapta o viteza minima de 10,5 km/HO, iar la treapta 5 o viteza de 50,5 km/HO.

Cat priveste compensarea de sarcina, deocamdata studiez problema (sisteme de control PID). Se pare ca pentru motoarele fara volant (Piko) este bine ca parametrul K sa fie egal cu I si pentru ca parea prea mare am redus CV54 (K) de la 32 la 24 (valoarea CV55 - I), iar locomotivele ruleaza acum cursiv in intervalul 10 - 120 km/HO...
Daca tot veni vorba, care este viteza "de croaziera" a trenurilor de calatori si de marfa? 120km/h este o viteza realista? :?:

Este utila si setarea acceleratiei (CV3) si deceleratiei (CV4) la val.9 sau chiar mai mare.
 
Setarea CV-urilor 3 si 4 controleaza timpul de accelerare si decelerare. Cu cat este mai mare valoarea lor cu atat timpii de franare respectiv accelerare vor fi mai mari. Recomandarea este pentru CV4 valoarea minima adica zero.
 
Va prezint si eu cateva setari(acceleratie,franare ,viteza max.&medie) pentru urmatoarele locomotive si decodoare
Rh1016,BR182 Taurus Roco cu decodor LokSound EsU V.3.5
CV02=02
CV03=30
CV04=14
CV05=26(160 km/h0)
CV06=15
CV64=18
Rh1116 Taurus cu V max230km/h
CV05=38
BR130,V200 DR,M62... Taigatrommel Roco cu decodor LokSound EsU V.3.5
CV02=02
CV03=30
CV04=16
CV05=47(100km/h0)
CV06=22
CV64=22
BR130,V200 DR,M62... Taigatrommel Gudzold cu decodor Esu Lok Pilot DCC V.3.0
CV02=01
CV03=30
CV04=14
CV05=41(100km/h0)
CV06=20
Nohab Roco cu decodor EsU Lok Sound V.3.5
CV02=02
CV03=26
CV04=12
CV05=24(105km/h0)
CV06=14
CV64=20
 
Foloseste te rog noua unitate de masura "km/HO" :wink:

Vitezele prezentate se obtin in a 10-a treapta de viteza ?

Ce este CV64 la ESU LokSound v.3.5 ?
 
dac a spus:
Foloseste te rog noua unitate de masura "km/HO" :wink:

Vitezele prezentate se obtin in a 10-a treapta de viteza ?

Ce este CV64 la ESU LokSound v.3.5 ?

Am modificat mesajul anterior
Ce e a 10-a treapta de viteza?

CV64 la LokSound e registrul pentru setarea sunetului de franare.
 
060-EA a spus:
Ce e a 10-a treapta de viteza?

A 10-a apasare pe tasta + (marire viteza). Asta la Piko Digi sau statiile digitale ce modifica viteza prin + sau - nu prin buton rotativ.
 
Da am inteles insa nu pot sa dau un raspuns pentru ca nu stiu cu ce centrala au fost facute aceste teste pentru ca nu eu le-am facut.Eu am centrala Roco cu Multimaus care dirijeaza viteza si directia din cursor.
Totusi sa nu confundam, trepte de viteza are decodorul.Care poate fi setat in 14,28 si respectiv 128 trepte de viteza.
 
Este adevarat, dar nu spune nimeni ca trebuie sa folosesti toate cele 28 trepte de viteza: setarile mele sunt facute astfel incat la prima treapta sa am 10 km/HO, iar la a 10-a 100 km/HO. Asadar fiecare treapta inseamna cam 10 km/HO si nu folosesc mai mult de 12 trepte (120 km/HO)...

De altfel sunt tare curios sa stiu cam care este in realitate viteza maxima a unui tren fie de marfa sau de calatori. :?: