DRG 1920 - 1936

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Sigur,va voi vorbi de diorama mea la alta rubrica dar aici sa continuam inca putin cu colectiile tematice si prin extindere cu diorame tematice.
Cine a avut ocazia prin anii 90 sa citeasca reviste de specialitate si mai ales cele din Germania ,a descoperit numar de numar(Eisenbahn Journal) o tema interesanta:se preznta o fofografie cu un tren (evident) din o anumita epoca si apoi incercarea de a reproduce cit mai exact fotografia in totalitatea ei.Si ce rezultate minunate.Si cita munca,cred. Sa identifici corect materialul rulant real,sa gasesti eventualul echivalent ca model,sa modifici modele existente sau sa construiesti altele de la 0.Dealtfel revista profita de ocazie si prezenta modelele modificate sau construite de la A la Z.Ce lectie de modelism !
Deaceea ramin adeptul desenului,imaginii,schitei tiparite, a revistelor in general.
Ideea acestei teme este mai veche dar intr-o forma mai simplista.Atit Roco cit si Fleischmann,Liliput,Rivarossi,au inceput de pe la mijlocul aniilor '80 sa produca seturi tematice in serie scurta (asa numitele einmalige serie).
De acord acum avem internetul ,dar mie tot imi mai place din cind in cind(cit mai des ar trebui) sa rasfoiesc o revista.Totdeauna invat cite ceva nou.
Si ca veni vorba de net,tema cu epocile se poate radicaliza pina a ajunge spre ex. la un singur an.Iata exemplu www.modellbahnstudio-thueringen.de
Diorama este SUPER la fel si modelele iar totul o mica opera de arta. La chestia asta ca modelismul e o arta voi reveni cit de curind.
Un alt site extrem de interesant care pastreaza aceiasi tema :un an .
www.sarajevo1914.com
Si un site bestial www.osterthun.com extrem de bine informat, sint multe de invatat. 8)
Va las sa va delectati, pe curind. :bye:
 
63672950646da03d6c9f7e.jpg





RHEINGOLD

Un nume cu rezonanta istorica, un tren la fel de celebru ca multe altele
cu o istorie scurta, dupa unii, lunga dupa altii.

Inainte de a incepe povestea doresc sa spun ca acest material apartine prietenului meu drg,
material, la care mi-am adus si eu o mica contributie.iar contributia mea este minora.

Privind macheta trenului aflata pe unul din rafturile vitrinei unde
asteapta ca dioarama sa fie functionala pentru asi mai dezlipi, la propriu,
sabotii de frana de pe roti poate nu te impresioneaza prea mult.
Vazuta de aproape te impresioneaza acuratetea detaliilor, faptul ca vagoanele stau burduf in burduf, interiorul amenajat al acestora si
nu in ultimul rand faptul ca reprezinta macheta unui tren real ce a circulat cu multi ani in urma.

RHEINGOLD (Rinul de aur) are numele preluat, zice legenda,
de la opera “Das Rheingold” scrisa de Richard Wagner in 1869.

Creat de catre Germania ca o contrapartida la trenurile Orient Expres
acesta va lega Olanda de Elvetia cu traversarea Germaniei,
pe valea Rinului, pe o ruta ce insumeaza 662 Km.
Pasagerii veneau cu vaporul de la Harvich la Hoek van Holland, o localitate situata in apropierea Roterdamului,
unde se imbarcau in elegantul si luxosul tren.
Plecat din Olanda parcursul trecea prin Duisburg-Dusseldorf-Koln-Mainz-Mannheim-Karlsrue-Baden Baden-Freiburg,
pe teritoriul Germaniei, dupa care trecea in Elvetia si ajungea in statia terminus Basel.

Tractat in Olanda de locomotivele cu abur 3700, 3800 si 3900,
in Germania de BR18-3, BR18-4, BR38 si din 1930 de BR01,
in Elvetia de locomotiva electrica Ae 4/7 parcurge intregul traseu in 11 ore.
Prima aparitie in lume a Rheingoldului a avut loc la data de 15 mai 1928
cand doua garnituri complete pleaca simultan din Hoek van Holland si Basel trenurile purtand numerele FFD101 si FFD102.

A fost in serviciu intre anii 1928 si 1938.


O garnitura completa este compusa din cinci vagoane:
un vagon de bagaje, doua vagoane de cl. I si doua vagoane de cl. a II-a.

Vagoanele de clasa Pullman vopsite in albastru si crem aveau toate inscrisurile cu litere aurii.
Erau vagoane de o constructie speciala de 23,5 m, asezate pe doua boghiuri si au fost produse de catre firmele germane:
Wegmann, Credee, Westwaggon si Gorlitz.
Copiind, poate, moda vremii interiorul acestora a fost imaginat de catre designeri celebri fiind unele dintre cele mai luxoase vagoane.
Am scris mai sus ca vagoanele erau de o constructie cu totul si cu totul speciala.
Mai mult chiar garnitura era compusa din cinci vagoane toatal diferite din punct de vedere al functionalitatii.

Astfel:

SA4uk28
vagon de cl.I
56,6 to
20 de locuri, dotat cu bucatarie
4 bucati construite

SA4u28
vagon de cl.I
51,9 to
28 de locuri, fara bucatarie
4 bucati construite

SB4uk28
vagon de cl. a II-a
55,5 to
29 de locuri, cu bucatarie
6 bucati construite

SB4u28
vagon de cl. a II-a
52,8 to
41 de locuri, fara bucatarie
6 bucati construite

Vagoanel erau de tip salon avand si cate un compartiment
iar deservirea era facuta de catre personalul de la Mitropa.

Un desen reprezentand garnitura si celebra BR18-3



Un "stop cadru", imagine TV al programului SWR, reprezentand un interior de vagon in 1938



si doua imagini de data recenta

Interior vagon, cl. a II-a, autor fotografie Michael Frommel



Interior vagon cl. I, autor fotografie Y.Nischino





(va urma)


Pana atunci o semnatura mai deosebita si orice comentariu este bine venit aici
http://www.forum.jucarii.com.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=996

 
LDH e prea modest ,aportul meu la Rheingold sunt doar citeva informatii si modelele HO ce trebuiau prezentate.Majoritate informatiilor cit si ideea ii apartine lui LDH. De atunci tot incercam sa refacem sedinta foto si nu gasim timp,batu-l-ar focu' :mad: Dar prieteni nu pierdeti speranta,se intrevad zile bune pentru subiectul nostru. :bye:
 
Salutare,
Daca tot am facut sedinta foto astazi pentru a face niste poze pentru expozitie, am facut si pentru acest subiect. Asa ca va prezint si vagoanele mele Rheingold,din pacate locomotiva BR 18.3 e putin defecta.
Asa ca prezentarea nu e completa :( :(

vagon de bagaje SPw4u-105 001


vagon de cl.I SA4uK-10 501

vagon de cl.I SA4u-10 508

vagon de cl. a II-a SB4u--10 714

vagon de cl. a II-a SB4uK-10 705

vagon de bagaje SPw4u-105 003


Garnitura aproape completa


O mica corectura,trenul a mers pana in 1939,nu 1938
Si daca nu stiti acest site sigur va va place.
http://www.dbtrains.com/en/coaches/epochII/Rheingold
 
Revenind la garnitura RHEINGOLD a lui drg vom trece in revista atat vagoanele cat si locomotivele care au tractat pe teritoriul Germaniei acest tren.
Din punct de vedere al alcatuirii garniturii aceasta este corecta si, precum garnitura lui Gam3, este formata din cinci vagoane: un vagon de bagaje, doua vagoane de Cl.I si doua vagoane de Cl. a II-a.
Fotografiile sunt facute pe macheta in lucru a lui drg. Este o lucrare de anvergura ce, in final, o sa fie reprezentarea la scara 1:87 a unui depou cu toate facilitatile pentru intretinerea si repararea materialului rulant.

Inapoi la garnitura. :D

Garnitura a circulat in formatia prezentata mai jos: vagonul de bagaje, vagoanele de Cl.I si vagoanele de Cl. a II-a spre deosebire de Orient Expres care avea la capete cate un vagon de bagaje.



Si acuma sa le luam putin in ordine:

Vagon de bagaje SPW4u



SA4uk28, vagon de cl.I
20 de locuri, dotat cu bucatarie

si

SA4u28, vagon de cl.I
28 de locuri, fara bucatarie



SB4uk28, vagon de cl. a II-a
29 de locuri, cu bucatarie

si

SB4u28, vagon de cl. a II-a
41 de locuri, fara bucatarie



Vagoanele, dupa cum bine se observa, sunt luminate si ruleaza impecabil.
Am avut ocazia sa le vad ruland pe intuneric "trase" de BR15 care nu avea ce cauta acolo dar fiind una din febletile mele drg a zis: "hai fie si asa" :D
Vreau sa va spun ca lumina, la tensiune maxima, este impecabila, placuta si uniform distribuita parca ar fi fost facuta cu lampi clasice cu filament.

Gradul de detaliere al acestora este ridicat. Nu stiu ce ar mai trebui adaugat. Chiar elemnte care nu se vad cand vagonul este pe linii, fiind plasate sub sasiu, sunt reprezentate.
Cuplele scurte permit acel "burduf in burduf" care confera un plus de realism modelelor.

(va urma)
 
Asa cum am scris mai sus garnitura " RHEINGOLD" a fost tractata pe teritoriul Germaniei de BR18-3, BR18-4, BR38 si din 1930 de BR01.

BR18.3



IVh_1_95.jpg



Formula constructica 2'C1'h4v.
Cu o putere de 1950 CP dezvooltati de cei patru cilindri de forta la o presiune maxima de 15 bar, o masa totala in ordine de mers de 97 to si rotile motoare cu un diametru de 2100 mm era capabila sa tracteze la viteza de 100 Km/h trenuri cu o masa totala de 525 to.
Datorita performantelor sale dintre care viteza maxima nu este de neglijat pentru o locomotiva in serviciu, 140 km/h, a fost utilizata la tractiunea trenurilor de rang expres.
Adusa la DRG a circulat sub numerele: 18.301, 303, de la 311 la 319 si de la 321 la 328.
Statii de domiciliu: Offenburg, Hamburg-Altona si Bremen.

Dupa razboi la DB au ajuns trei masini: 18.316, 319 si 323.

Modelul este o realizare impecabila. Foarte multe detalii, raspuns la tensiuni mici si un rulaj foarte bun.
Producator Liliput



 
O alta locomotiva folosita pentru tractiunea garniturii "RHEINGOLD" este BR18.4 sau S3/6 Bay.

S3/6 = Schnellzuglokomotive 3/6
Daca primul termen nu mai trebuie tradus, 3/6 este corespondenta pentru trei osii motoare si un total de 6 osii ale locomotivei.



Un desen foarte frumos al masinii

desen.jpg


http://www.dumjahn.de/dumjahn/0002968.html

Un plan cu S3/6:



http://www.paintiax.erazor-zone.de/modellbahnstudio/index.php

O carte:



http://www.dumjahn.de/dumjahn/0002968.html

Este o locomotiva cu abur cu patru cilindrii de forta.
Prima S3/6 a fost livrata liniilor bavareze de catre uzinele Maffei in anul 1908.
Demn de remarcat este perioada lunga de serviciu care se intinde pe 25 de ani ceeace denota ca masina era foarte robusta si bine echilibrata in functionare.

Pentru comentarii va astept Aici

(revenim cu completarile)
 
Legat de modelul real mai multe date, inclusiv cele tehnice AICI

Revenind la BR18.3, modelul prezentat este produs de Liliput..

Modelul BR 18.4, model scos pe piata de catre Roco.
este o locomotiva foarte bine detaliata. Foarte multe accesorii aplicate. Ruleaza impecabil si foarte silentios. Are transmisie prin cardan, din tender, la rotile motoare.

Cateva imagini cu modelul:



Se observa efortul depus de Roco pentru o realizare de exceptie numai daca urmarim detaliile: finetea spitelor si a contragreutatilor de la rotile motoare, culoarea rosu mai inchis care estompeaza in totalitate plasticul dand senzatia de metal, osiile rotilor vopsite.



Si acum "cireasa de pe tort" MAERKLIN iar cu impresii si pareri va astept la COMENTARII

Urmeaza BR 01
 
Cum am mentionat mai sus incepand din 1930 la tractiunea RHEINGOLD-ului a fost adusa BR01.

Aceasta masina a fost construita intre 1926 - 1938,in mai multe variante, de catre uzinele germane AEG, BMAG, HENSCHELL, HOHENZOLLERN si KRUPP.

Formula constructiva 2'C1'h2 specifica locomotivelor de tip Pacific.
Diametrul rotilor motoare de 2000 mm si puterea de 1648 Kw imprimau locomotivei o viteza maxima de 120 - 130 km/h



Locomotiva restaurata si pregatita pentru trenurile nostalgice



Interiorul marchizei cu postul de conducere



Mai multe detalii despre original WIKIPEDIA si MYTRAINS

Modelul din colectia lui drg este produs de ROCO.
Cred ca imaginile vorbesc singure despre realizarea la scara





Deoarece nu am avut timp BR38 ramane pentru data viitoare.

O mentiune.
Am incercat, pe cat posibil, sa fotografiem masinile in pozitia care-i place cel mai mult lui mpursu pentru un eventual studiu.
Din cate am constatat noi nu sunt necesare modificari ale ambielajului.
 
Iata cateva fotografii "de epoca" cu Depoul DRG in constructie.
Ete o macheta de anvergura pe o suprafata de 3,5 x 1,2 m si este in intregime dedicata locomotivelor si vagoanelor ce vor avea toate facilitatile asigurate.





Orice completare adusa la tema aleasa, cum au procedat Gam3 aici si FloS la Ep.I, este bine venita si o asteptam cu placere.
De asemenea asteptam corecturi. Desi ne-am batut doi insi capul este posibil sa mai si gresim.

Urmeaza, cat de curand, povestea si imagini cu Orient Expresul.

Pana atunci sa auzim numai de bine!
 
Toate aburoasele de mai sus sunt niste bijuterii realizate cu multa finetze si chiar si simpla lor prezenta pe o diorama este o adevarata incantare :aplauze: - ce sa mai spun daca ele au aburi si sunet si sunt in miscare 8)...
BR18 Roco are bielele corecte pe ambele parti
yahoo.gif

BR18 Liliput si BR01 Roco au mici greseli pe partea stanga :D. Anume, ca sa fie si ele perfecte ;), contramanivela lui BR18 Liliput trebuie intoarsa spre inapoi, iar cea de la BR01 Roco spre inainte. La locomotiva Liliput se rezolva slabind usor surubul de pe osia motoare principala, intorcand contramanivela in pozitia corecta si strangandu-l la loc. Cred ca manetonul de pe osia motoare principala a locomotivei Roco este profilat, pe care contramanivela se poate aseza numai intr-o singura pozitie (din pacate gresita); situatia se poate remedia prin largirea usoara a orificiului profilat, astfel incat contramanivela sa poata fi asezata in pozitia corecta, dupa care sa fie fixata prin strangerea surubului. Versiunile actuale ale BR01 Roco sunt deja realizate corect de la bun inceput :aplauze:
Locomotivele BR38 realizate de Fleischmann si de Trix au si ele aceeasi greseala si tot pe partea stanga; anume, contramanivela respectiva trebuie intoarsa spre inainte, ceea ce (cred ca) este relativ usor de executat la versiunea Trix (suruburi ;)) si mai dificil la Fleischmann (piesa din plastic care intra intr-un orificiu de sectiune patrata din roata motoare principala :mrgreen:).
Off-topic (sau nu ;)) - am scris doua ample articole despre functionarea si bielele locomotivelor cu aburi aici si aici.
 
Hello all,

Ca pasionat de aceeasi epoca II-a (pe N si Bavaria), este foarte interesant ce faceti voi aici, asa ca va multumesc mult pentru "lectii"! Pe masura ce mai avansez si eu cu "sapatul" o sa va mai povestesc si eu ce-am mai inteles :fluierat:

Salutari din Constanta,
Dorin
 
Urmeaza, cat de curand, probabil saptamana viitoare un nou episod al DRG de data asta este vorba despre

Aff_ciwl_orient_express4_jw.jpg


Cum v-am obisnuit mai intai o sa fie povestea care o sa aiba inglobata si partea care priveste CFR-ul. Pacat ca pentru parcursul romanesc nu avem decat fotografii cu masinile care au tractat acest tren de legenda.
Cine site, poate candva, modelistii romani vor face si locomotive celebre CFR.
 
Pina sa vorbim de Orient Express sa mai adaugam doua note despre Rheingold; in afara de cele trei locomotive mentionate mai sus (Br 18.3 Br18.4 si Br01) garnitura a mai fost trasa si de Br38 -preus.P8 cred eu ocazional.
Anul trecut P8 prusac a implinit 100 de ani de la productia primei locomotive.Informatii exceptionale legate de P8 si 230 000 nostru gasiti in Nr.32 al TCR Magazin.
Si 2 imagini in incheiere cu garnitura complecta a Rheingold tractata de un Br18.4 (S3/6 Bay) si un Br18.5(aceeasi locomotiva dar cu alt an de fabricatie)
[
 
salut,

Reiau aici un subiect mai vechi al meu si anume clasificarile vagoanelor dupa sistemul DRG din 1925 care a stat la baza tuturor sistemelor de clasificare europeene moderne si a supravietuit partial pana astazi… care intereseaza pesemne pe multi, inclusiv lok si LDH :)

Este relativ greu de facut o clasificare completa, caci sistemul german al DRG si mai apoi al DB este deosebit de complex, insa iata aici cateva indicii:

- cifra (3, 4 sau 6) indica numarul de osii; daca nu e nici una, este vorba de un vagon pe 2 osii
- A,B,C sunt clasele; mai exista, pana in 1928 si clasa a-IV-a (D); D este incepand cu 1965-66 un vagon de bagaje (fost Pw mai inainte) si DD un vagon pentru transport auto ; un d (mic) inseamna ca vagonul a fost obtinut din conversia unui fost vagon de clasa a IV-a.
- S este un vagon salon (vezi Rheingold)
- Pw este, cum spuneam, vagon de bagaje, Post este cel de posta; WR restaurant, WL de dormit
- i inseamna treceri deschise, Ăź inseamna treceri protejate (cu burduf); daca nu e nimic, inseamna ca nu exista treceri spre vagoanele vecine.
- m este un vagon modern, construit dupa cel de-al doilea razboi mondial cu o lungime de peste 25 de metri (la DB de la grupa 52 incoace, viitoarele UIC X, la DR(Ost) si vagoanele OsshdY)
- c este un vagon cuseta (Ac sau Bc)
- t defineste un vagon de dormit sau cuseta cu compartimente destinat turismului (nu de lux)
- s defineste dupa caz un vagon de dormit cu compartimente « single » (exemplu, WLAs T2) sau un vagon cu cabluri pentru vagon-pilot (ex : B4yse-36)
- e defineste un vagon cu incalzire electrica
- f este un vagon cu post de conducere (vagon-pilot)
- n este un vagon usor (Silberling) de trafic regional din Inox (Nirosta)
- "tr" inseamna compartiment pentru calatori cu obiecte grele (Traglasten); intre 1943 si 1953 se semnala cu o banda alba de-a lungul vagonului
s.a.m.d.

Mai sunt si litere care definesc originea (Pr, Bay, Sä, Bad, Wß, etc. pentru vagoane respectiv din Prusia, Bavaria, Saxonia, Baden si Wuerttenberg); daca nu exista aceste litere sunt e vorba de vagon recent (dupa 1920)

Ultimele doua cifre definesc "grupa"; este vorba de primul an al producerii tipului de vagon ; daca sunt 2 grupe de 2 cifre (de exemplu 36-51) prima defineste primul an de fabricatie si cea de-a doua anul primei conversii pentru vagoane modificate ; la DB (dupa 1949) existau si Verwendunggruppe I si II (grupa de folosire) ; toate vagoanele sudate (de la Gruppe 35 incoace) erau VG I, cele mai vechi, de lemn sau nituite, VG II

Iata cateva exemple:

BC3itr Pr.12 - vagon de calatori 3 osii clasele II si III cu treceri deschise si compartiment pt. bagaje de mari dimensiuni prusac din 1912

C4 Sä.02 - vagon de calatori cu compartimente izolate si fara treceri de clasa a IIIa pe 2 boghiuri cu 2 osii sasesc din 1902

Bi-28 este un vagon Donnerbuechse standard (metalic) de clasa a IIa pe 2 osii cu treceri deschise

Cid-21 este un vagon standard (de lemn) de clasa a IIIa pe 2 osii cu treceri deschise, fost initial de clasa a IVa.

PwPosti Pr.13 este un vagon prusac pe 2 osii, combinat posta si bagaje, cu treceri deschise din 1913

BctĂźm-61 este un vagon modern construit pentru prima data in 1961 de DB, vagon cuseta pentru turism cu treceri inchise, lungime de peste 25m (UIC-X)… pentru romani este o «veche-noua» cunostinta, actualul AcBcmee de la CFR :)

s.a.m.d...

Sistemul e valabil pentru epocile II si III, pana in 1968. apoi, de exemplu un BĂźm-61 devine in epoca IV un Bm234 sau Bm235, un WLABĂźm-61 un WLABmh174 si sistemul se pastreaza pana astazi la DB AG, cu mici adaptari pe masura evolutiei tehnologice