Locomotiva BR 98 (Piko 50500) - Conversia analog-digital

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
A

Anonymous

Guest
Avand o colectie mai veche de locomotive in analog, am hotarat sa le trec pe digital. Am ales pentru inceput o locomotiva BR 98, potrivita pentru astfel de teste :D ( http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=4&child_id=3&id=50500 )

Etape:
1. Am achizitionat un decodor LokPilot Basic (ESU 52690), cel mai ieftin pe care l-am gasit pana acum pe piata ( http://www.jucarii.com.ro/produs.php?cod=mab25 ) si un start-set digital cu BR 218 (in acest fel am avut componentele de baza pentru digital plus o locomotiva digitala, trei vagoane si un set de sine cu doua macaze, toate fiind la un pret cu ~40% mai mic decat le-as fi cumparat separat :lol: ).
2. Deoarece acest decodor are un curent maxim pe iesirea de motor de 750mA si deoarece locomotiva era destul de veche (existand riscul ca motorul sa fie mare consumator de curent) am inceput prin a masura curentul ce-l consuma motorul. La o tensiune de 6V am obtinut un curent de 50mA pentru o impedanta a motorului de ~120 ohmi; la 12V curentul a fost 100mA; am incercat si o simulare a mersului in sarcina maxima a locomotivei (franand rotile cu mana pentru cateva secunde) si am obtinut un curent de ~180 mA la 12V. Deci putem lua in calcul o valoare maxima de 200mA ceea ce este mult sub cei 750mA specificati in fisa decodorului.
3. Urmand sfaturile lui "rally" (schema iesirilor pentru decodor: http://www.forum.jucarii.com.ro/poze/schema_a.jpg) si "mpursu" (digitalizare locomotiva N: http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=2894&postdays=0&postorder=asc&start=0) am inceput conectarea decodorului.
a) am desfacut locomotiva si am dezlipit firele de alimentare ce aduceau curent de la lamelele rotilor;
b) am verificat sa nu existe pe motor vreun condensator de filtraj mai mare de 680 nF; cel existent este de 33nF, deci nu influenteaza negativ comanda digitala;

c) am taiat mufa decodorului deoarece nu era loc suficient in interiorul locomotivei si am izolat firele nefolosite;
d) circuitul era deja imbracat intr-o folie de plastic, dar am mai pus o banda izolatoare sub circuit avand in vedere ca voiam sa-l fixez deasupra motorului;
e) am lipit firele conform schemei: negru si rosu la contactele de sina, gri si orange la motor in fata bobinelor de soc (pe stanga, respectiv dreapta motorului ca sa mearga in fata cand apas sageata-dreapta pe telecomanda si in spate cand apas sageata-stanga);

4. In sfarsit, momentul testarii! Aleg canalul C al telecomenzii (decodorul vine pe adresa 03 din fabrica) si merge perfect :D ! Asamblez locomotiva la loc, o pun pe sina si o programez pe canalul B (adresa 02) si gata! Am facut cateva miscari inainte-inapoi timp de cateva minute – circuitul se incalzeste foarte putin in zona terminalelor de iesire, lucru normal pentru tranzistorii de iesire.