Primul meu tren a fost acel automotor Malaxa produs de "Metaloglobus" prin anii '60. Habar nu am ce scara era si ce ecartament, daca o fi fost vreuna. Era mai degraba o jucarie decat o macheta feroviara, asa ca a sfarsit facuta bucati de curiozitatea mea naturala de a afla "ce este inauntru"!
Apoi, prin clasa a IV-a, am descoperit seturile Piko care incepusera sa apara pe la magazinele de jucarii. Tin minte ca eram fascinat de un set cu vagoane de calatori epoca III-a, cred ca la scara H0. Mergeam la magazin si o rugam pe vanzatoare sa mi-l arate... as fi fost in stare sa privesc cu orele! Doar ca, pe vremea respectiva seturile erau scumpe... inaccesibile pentru muritorii de rand.
Abia prin clasa a VI-a mi-am convins parintii sa-mi cumpere un start set Piko cu doua vagoane donnerbuchse si o locomotiva cu aburi, un soi de BR 80. Zic un soi, fiindca desi avea carcasa unei BR 80, n-avea decat doua osii si distributie simplificata. Ce ma fascina la acest set era faptul ca pe langa clasicul oval de sina, exista si un macaz manual, prevazut cu un felinar care se chiar invartea, semnalizand pozitia macazului!
Anul urmator am schimbat, in mod avantajos, acel set H0 pe o colectie eterogena de vagoane si locomotive de marfa Piko pe scara N. Aceasta colectie inca o mai am....
Intrucat a trecut de atunci mai bine de un sfert de secol, nu ma va mai putea nimeni convinge sa renunt la scara N, cu atat mai mult cu cat tehnologia din ziua de azi permite ca tot ce este posibil la scari mai mari, sa fie perfect posibil si la scara mea preferata!