Diorama lui IonutM (The making of)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
@IonutM

Nu ai spus daca ramai in epoca III-IV sau vrei sa dai putin ceasul in urma...

Locomotive de manevra/industriale care mi-au placut mie ar fi:

Kof - ul de la Piko
Kof II de la Brawa
Glaskasten de la Roco

Pe toate le poti cumpara/modifica pentru epoca II (vezi Trix pentru inspiratie). Mai sunt si altele dar astea mi-au placut mie in mod deosebit... si cele din urma au si posibilitate de digitalizare iar Kof II -ul are si lumini.

Alta idee ar fi sa folosesti linii de la Tillig HOm/HO sau HOe/HO pentru gara/halta astfel incat sa permita accesul atat vagonetilor (si loco de encartament ingust) cat si locomotivelor de encartament normal.

Roco are si ceva locomotive ieftine pentru HOe, merita sa te uiti si la ele.
 
LDH a spus:
Pai din cate am inteles eu vrea sa faca un modul functional cu posibilitati de prelungire la ambele capete sau, in cel mai "rau" caz ceva de genul asta:

http://carendt.us/index.html

Chestii acre ocupa foarte puti spatiu. Adica o sa fie o manevra continua pe modul.
Oricum este foarte interesanta ideea si de aplicat in lipsa de spatiu.

Corect, modulul va avea posibilitati de extindere (tot in configuratie punct-la-punct) la cel putin un capat. De asemenea el va putea functiona atat de sine statator cat si in combinatie cu alte module. Caracteristica de baza a modulului va fi functionalitatea. Desi mic sper sa ii pot oferi o funtionalitate ridicata astfel incat se nu fie un simplu bibelou. BR01, vagoane pe boghiuri...nici vorba de asa ceva. Garniturile vor fi scurte (max 3 vagoane) iar locomotivele din cele mici (aici mai am de lucrat/achizitionat, dar e timp pt asta).

Unul din motivele pentru care nu m-am repezit la inceperea constructiei este faptul ca o astfel de macheta trebuie proiectata in cele mai mici detalii cu putinta inca de la inceput (cu toate ca sunt constient ca vor aparea mici modificari pe parcurs), pentru a putea face uz optim de spatiul mic. De asemenea trebuie un pic gandite si variantele de extindere pentru ca lucrarea finala sa aiba unitate. Nu in ultimul rand, vreau nu vreau, trebuie sa tin cont ca sunt foaaaarte verde in ale modelismului si n-as vrea sa-mi frang gatul (si portofelul) intr-o lucrare de anvergura pe care sa nu o pot duce la capat.
 
LDH a spus:
Se poate si mai mic decat cel din link :D

http://members.shaw.ca/sidneymicro/shortlineterminalindex.htm

Sigur ca se poate. Am vazut si in cutii de pizza, valize, mici mese de cafea (toate astea la alta scara ce-i drept - N sau Z). Ceva ce mi-a placut foarte mult este "The Shop" pe care il puteti gasi aici: http://home.planet.nl/~halma092/ si care are dimensiunile 125x40cm modelat la scara H0. Cine va cotrobai prin fotografii va gasi chiar si detinuti care lucreaza pe langa calea ferata (paziti evident) :D Dar si mai interesant e acel "sector plate" -practic o turnanta- care este ascunsa privirii si foloseste la mutarea trenurilor de pe sectiunea frontala pe cea din spate, asa cum se vede in "Trackplan".
 
dan a spus:
E doar o sugestie, dar daca tot faci un modul 200x60, ai putea sa-l faci dupa standardul de module NEM943. Probabil ca in curand vor mai aparea astfel de module pe la noi si am putea face o intalnire unde sa le conectam pe toate.

Idea nu e rea deloc. Mai ramane de vazut insa cum se vor pute impaca modulele analogice cu cele digitale. Asa cum iti spuneam si cu alta ocazie, pe un modul de 200x60 nu prea poti avea mai mult de doua garnituri in miscare simultan (chiar si doua mi se pare mult), deci investitia in echipament digital mi se pare inoportuna si banii merg mai bine investiti in alta parte. De asemenea, proiectare modulului trebuie facuta avand ca scop principal interconectarea cu alte module si nu operatiuni de sine statatoare (asa cum va fi primul meu modul).
 
dan a spus:
E doar o sugestie, dar daca tot faci un modul 200x60, ai putea sa-l faci dupa standardul de module NEM943. Probabil ca in curand vor mai aparea astfel de module pe la noi si am putea face o intalnire unde sa le conectam pe toate.

Adica 80 x 60 cm. 60 cm este latimea minima a modulului deci te mai poti lati cu cat ai nevoie. La fel si lungimea. Ei au facut aceasta standardizare si din considerente de transport :D
 
Ionut, cand te plictisesti de butonat manual, gandeste-te la ceva automatizari, care sunt de efect. Sau cum era intr-un filmulet, se descarca vagonetul automat.
La capatul sinei, se opreste garnitura automat daca folosesti schema cu dioda a lui mpursu. Bine ar fi, sa fie si o schema de schimbare automata a polaritatii sa porneasca garnitura inapoi.
Personal, pe mine ma deranjeaza ca nu ai o bucla de intoarcere, dar gusturile nu se discuta... nu ? :D
 
rally a spus:
...Personal, pe mine ma deranjeaza ca nu ai o bucla de intoarcere, dar gusturile nu se discuta... nu ? :D

Ar face bucla dar nu are loc. Si fara bucla macazele de la capatul liniilor, fie ca sunt transversale fie ca sunt in functionare evantai o sa-i ocupe minim 60 cm. Cu ce mai ramane din modul?
 
rally a spus:
Ionut, cand te plictisesti de butonat manual, gandeste-te la ceva automatizari, care sunt de efect. Sau cum era intr-un filmulet, se descarca vagonetul automat.
La capatul sinei, se opreste garnitura automat daca folosesti schema cu dioda a lui mpursu. Bine ar fi, sa fie si o schema de schimbare automata a polaritatii sa porneasca garnitura inapoi.
Personal, pe mine ma deranjeaza ca nu ai o bucla de intoarcere, dar gusturile nu se discuta... nu ? :D

Automatizari vor fi, dar in analogic. Despre bucla ce sa zic...pe R2 mi-ar trebui un minim de 90cm latime, iar eu mi-am impus numai 60cm. Teoretic as putea umple o camera cu diorama (desi am numai doua :D ), dar mi-am impus sa pastrez totul cat mai mic cu putinta. Lungimea se poate extinde pana la 300cm daca e nevoie. M-as estinde pe pereti in jurul camerei insa singura camera disponibila e o sufragerie de trecere :(, deci momentan ideea asta nu pusca.

Mi-am propus sa merg pe conceptul de diorama modulara pentru toate avantajele pe care le-am expus intr-un post anterior. Intr-un an, doi am sa ma mut din locul in care stau acum intr-un apartament mai mare si va fi nevoie sa mut toata contructia. Cu module va fi mult mai usor si o voi putea adapta mai bine noului spatiu.

@LDH: Macazele transversale sau in eventai (daca le voi folosi) vor fi realizate ca si parti aditionale ale modului, putand fi puse sau scoase dupa nevoi. Cand am sa extind modulul nu va mai fi nevoie de ele (sau va fi in alta parte), deci nu le pot integra in modulul prorpuizis.
 
Ei dragii mosului, deoarece am revenit din concediu cu forte proaspete am demarat (oarecum) lucrul la macheta. Macheta va masura 300x50 cm, va fi formata din doua module (unul de 200 iar altul de 100cm, usor de transportat in Loganul din dotare :D ) si se vrea o reproducere a unei mici parti a docurilor londoneze in anii 60-70.
Primul modul e gata ca si infrastructura. Mult mai mult a durat sa gasesc un prototip de reprodus si sa gasesc detalii despre el deoarece nu existe prea multe fotografii ale docurilor londoneze din acea perioada in care sa apara caile ferate si materialul rulant. Mai am ceva de sapat in directia asta pentru a definitiva lista structurilor care vor fi prezente si planul liniilor.

Ah si intre timp a sosit o frumusete de Roco BR364 (varianta nedigitala). Astept cu interes un ML6 care s-ar potrivi foarte bine cu tema

Am sa revin cu poze ale modulelor si ale noutatilor din depou cat de curand. Desi nu pare, la Pitesti se lucreaza intens (chiar daca numai la concept deocamdata) :D
 
Domn'le esti pe o cale gresita total :mask: :mask: :mask:
Ai ales prost scara .. modelele cu tenta englezeasca se fac la scara OO ( 1:76 ) sau N ( 1:148 ) .
ML6 .. merge <=> Class 08 in UK... , nu stiu daca a rulat in acea perioada , nu trebuie uitat ca eram in plina epoca a aburului (60-70) . In UK ultima cursa oficiala a unei locomotive cu abur a fost in 3-4 august 1968 pe ruta Preston- Liverpool pentru transportul de calatori . In urmatorul weekend BR (British Railways) a organizat un ‘End of Steam Commemorative Special' , pentru a incheia definitiv era aburului in UK . Deci data oficiala a terminarii epocii aburului in UK este 11 august 1968 ! Pentru transportul de marfa s-au mai folosit aburoasele inca citva timp .. nu stiu pana cand :(
BR364 nu seamana cu nimic englezesc .. cel putin nu siu sa existe asa ceva , poate din avion seamana cu asta : ( coperta Railway Modeller Aprilie 2007 )
DSC00037-1.jpg


Deci pentru o diorama care prezinta un doc englezesc din anii 60-70 ar merge foarte bine ceva aburoase ( NU BR80 sau ceva de genul asta ci poate un BR45xx ...) , iar diesel-uri poate un class 06 .
Vagoanele din UK ... sunt total diferite de cele de pe continent ... vezi ceva poze pe care le-am postat pe acest forum :)
Daca ai fost in UK poate ai observat imediat si stilul cladirilor , care este total diferit de cel de pe continent , deci trebuie sa faci rost si de cladiri .. si nu de la KIBRI sau Auhagen .. ci de la woodland scenic sau metcalfe sau hornby ....
Ar mai fi si alte aspecte , dar nu mai risc sa scriu un post kilometric si sa raman fara curent inca o data .. deci atentie mare sa nu-ti para rau pe urma 8) 8)
.. ar mai fi inca ceva rapid ... in UK locomotivele cu abur erau extrem de curate , am vazut o multime de filme cu locomotive cu aburi din anii 50-60 in care nu a aparut nici o bucata murdara ! Dupa mijlocul anilor 60 locomotivele cu abur au inceput sa intre in "dizgratie" si nu au mai fost impecabile ....
Si ultima chestie .. asa informativ : ultima locomotiva cu abur construita in Crewe ( un fel de electroputere al epocii aburului din UK ) a parasit fabrica in 15 decembrie 1958 avand numarul de inmatriculare 92250 si a fost a 7331 locomotiva construita la Crewe !
 
aaaa.......... si un mic link care prezinta unele aspecte din acea perioada .. nu neaparat docuri : http://www.watercressline.co.uk/40ann-sr.htm
 
Salut Kablu,

Foarte interesante datele tale.
Nu ai vrea mataluta, cand ai curent ca acuma nu ai, sa deschizi un subiect cu inglistanele?
Cred ca este o completare de date foarte buna.
Probabil ca o sa fie, sper numai la inceput, un monolog dar nu te lasam singur. Promit sa te asaltam cu intrebari.

Acuma legat de tema lui IonutM poate omul pune un doc englezesc in colonii, colonii preluate de la francezi care, iaca, pot avea material rulant european.

Lasand gluma cred ca a inteles mesajul.

IonutM, asteptam continuarea.
 
kablu a spus:
Domn'le esti pe o cale gresita total :mask: :mask: :mask:
Ai ales prost scara .. modelele cu tenta englezeasca se fac la scara OO ( 1:76 ) sau N ( 1:148 ) .
ML6 .. merge <=> Class 08 in UK... , nu stiu daca a rulat in acea perioada , nu trebuie uitat ca eram in plina epoca a aburului (60-70) . In UK ultima cursa oficiala a unei locomotive cu abur a fost in 3-4 august 1968 pe ruta Preston- Liverpool pentru transportul de calatori . In urmatorul weekend BR (British Railways) a organizat un ‘End of Steam Commemorative Special' , pentru a incheia definitiv era aburului in UK . Deci data oficiala a terminarii epocii aburului in UK este 11 august 1968 ! Pentru transportul de marfa s-au mai folosit aburoasele inca citva timp .. nu stiu pana cand :(
BR364 nu seamana cu nimic englezesc .. cel putin nu siu sa existe asa ceva , poate din avion seamana cu asta : ( coperta Railway Modeller Aprilie 2007 )
DSC00037-1.jpg


Deci pentru o diorama care prezinta un doc englezesc din anii 60-70 ar merge foarte bine ceva aburoase ( NU BR80 sau ceva de genul asta ci poate un BR45xx ...) , iar diesel-uri poate un class 06 .
Vagoanele din UK ... sunt total diferite de cele de pe continent ... vezi ceva poze pe care le-am postat pe acest forum :)
Daca ai fost in UK poate ai observat imediat si stilul cladirilor , care este total diferit de cel de pe continent , deci trebuie sa faci rost si de cladiri .. si nu de la KIBRI sau Auhagen .. ci de la woodland scenic sau metcalfe sau hornby ....
Ar mai fi si alte aspecte , dar nu mai risc sa scriu un post kilometric si sa raman fara curent inca o data .. deci atentie mare sa nu-ti para rau pe urma 8) 8)
.. ar mai fi inca ceva rapid ... in UK locomotivele cu abur erau extrem de curate , am vazut o multime de filme cu locomotive cu aburi din anii 50-60 in care nu a aparut nici o bucata murdara ! Dupa mijlocul anilor 60 locomotivele cu abur au inceput sa intre in "dizgratie" si nu au mai fost impecabile ....
Si ultima chestie .. asa informativ : ultima locomotiva cu abur construita in Crewe ( un fel de electroputere al epocii aburului din UK ) a parasit fabrica in 15 decembrie 1958 avand numarul de inmatriculare 92250 si a fost a 7331 locomotiva construita la Crewe !

Tin sa te contrazic un pic. Locomotivele Diesel au aparul la sfarsitul anilor 40 iar shunterele au inceput sa fie folosite imediat si pe scara larga deoarece erau mult mai practice decat aburoasele pentru manevre putand fi gata de actiune mult mai repede (o sa pun maine un link despre asta de indata ce ajung acasa). Despre scara...ai dreptate precum ai dreptate si cu materialul rulant. Ce sa facem daca rallly nu aduce decat nemtosenii d'astea la scara H0 :D

Eu nu mi-am propus sa realizez o copie fidela a unui prototip ci sa incerc sa redau un pic din atmosfera unui loc real. Cel putin deocamdata nu am resursele necesare pentru asa ceva, iar o copie fidela e un proiect foarte ambitios (cel putin pentru mine deocamdata). Macheta mea se va baza in foarte mare parte pe manevra cu posibilitatea de a face sesiuni destul de lungi de triaj pe o configuratie de tip Inglenook sau Timesaver (mai multe detalii pentru cei interesati se gasesc aici : http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/ )
Pentru genul asta de machete ai nevoie musai de surse de trafic (locuri de unde vin si unde se duc vagoanele intre doua sesiuni de triaj). Un doc este una dintre cele mai fericite alegeri putand suporta aproape orice tip de marfuri.

@LDH...esti oarecum pe aproape cu presupunerile. Materialul rulant este prada de razboi dupa WWII. Kablu, ce zici, asa merge? :D Daca nu si nu, mutam docurile in Jermania (initial asa intentionam), numai ca nu prea am reusit sa gasesc multe informatii si poze despre o asemenea locatie. germana.
 
OK IonutM , te inteleg ce vrei sa faci ... eu ti-am atras atentia prieteneste asupra unor aspecte deloc de neglijat , mai ales ca pe forum mai toata lumea se plinge cand vine vorba de malai :( :( :( :(
Stiu cand au aparut diesel-urile prin UK , dar toti cunoscutii mei din UK sunt fani al aburoaselor , in Crewe si imprejurimi nici nu se poate altfel ....
Ce sa zic .... cu prada de razboi .. no comment ... sunt praf :x :x :x :x
Bafta multa .... si ma bucur ca nu sunt singurul care mai cocheteaza cu frumuseti britanice :confused:
 
Salutare tuturor si La Multi Ani pe 2008! Din motive de timp nu am mai trecut pe aici decat ca cititor, dar la inceput de an ma intorc cu forte proaspete si ceva imagini cu inceputul primei diorame.

Inspirat de situl lui Carl Arendt http://carendt.us/scrapbook/page67a/news/index.html referitor la asa numitele "pizza layouts" si cum aveam un snop de R2uri la dispozitie am hotarat sa dau drumul la ceva de genul acela, mai ales ca vroiam sa imi fac mana pe ceva destul de mic.

Am lucrat cu polistiren extrudat pentru a realiza baza si relieful. Crapaturile sunt umplute cu chit de spaclu. Momentan am sa pun doar aceste poze. Intre timp diorama a fost vopsita si am adaugat ceva verdeturi primite azi de la rally. Poze cu continuarea mai pe seara.




 
Ok, asa cum am promis, imagini cu continuarea dioramei.

Urmatorul pas a constat in vopsirea dioramei cu o baza gri. pentru vopsirea muntilor si a altor forme de relief recomand diluarea vopselei astfel incat sa nu se acopere detaliile fine. Din pacate eu m-am prins cam tarziu de treaba asta. Dupa vopsire am inceput lucrul de sus in jos. Am presarat peste munte pamant uscat in cuptor si macinat fin.



Dupa ce se aranjeaza pamantul un pic cu o pensula pentru a descoperi "stancile" se presara verdeturile din dotare, se stropeste cu apa in care s-a pus o picatura de detergent de vase, si apoi se stropeste cu un amestec 50% de apa si aracet (ca la terasament). Se asezoneaza cu pietris, lemn etc. Rezultatul (neuscat inca) se poate vedea in continuare:










Continuarea zilele urmatoare.