Actionari mecanice pentru macaze (home made)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Florinn

Administrator
Membru personal
Super Moderator
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.547
16
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Salutare.

M-am apucat de mecanisme mecanice pentru o parte din macazele din triaj (vezi topicul dioramei modulare de la cluj), voi prezenta aici cum decurg lucrarile.

Zilele trecute am lucrat la panoul de comanda, sa vedem ce a iesit.
Cum in prima zi nu am avut ap foto la dispozitie, primi pasi lipsesc din colectia foto.

Scopul este de a controla cat "mai ieftin" posibil 14 macaze din triaj, raman cateva care vor primi motoare electrice din anumite motive, asadar am inceput prin a construi panoul de comanda, aici gata asamblat, cum am mai spus lipsesc pozele de la startul lucrarii:



Scheletul e construit din cornier de aluminiu cu latura de 10 mm, apoi am imbracat scheletul in tabla luata de pe o cutie de cafea.

Trebuiau decupate 14 pozitii, cate una pentru fiecare macaz comandat:



Apoi trebuia sa realizez pentru fiecare pozitie un decupaj in forma de " [ " :



Cum acesta ar fi fost dificil de realizat, am facut cate un decupaj dreptunghiular apoi am lipit pe fiecare decupaj o bucata de tabla astfel incat prin suprapunerea lor sa obtin " [ ". "Inima" tolelor unui transformator s-a dovedit "la fix" pentru a produce bucatile de tabla de care vorbeam:



Am taiat apoi bucati de tabla pentru a realiza manetele individuale utilizate la schimbarea macazelor, am folosit tabla de inox ceva mai tare (cred ca de 0.6):



Urmeaza montajul panoului pe blat, dupa ce am montat si cele 2 manete pentru o prima proba de functionare.





Cum va funtiona? Destul de simplu, de fiecare maneta va fi prins un cablu de otel (0,5) care va trece printr-un manson de plastic (2) si asa merg impreuna pana la macazul pe care trebuie sa il comande, imaginati-va cablul de frana de la bicicleta, pe acelasi principiu va functiona si acest sistem.

Atat, deocamdata, voi reveni cu un nou articol dupa ce fac primele probe.
 
E fixat foarte bine desi nu sesisezi prezenta unui arc.

La prima proba o sa fac un filmulezt sa vezi cat de bine sta fixat "levierul de comanda". Tocmai acesta este rolul decupajului in "[" si nu " | ". Pentru ca levierul sa iasa de pe capetele decupajului spre canalul pe care se plimba "sus-jos" el se arcuieste, odata din elasticitatea tablii de inox si doi din elasticitatea celor doua saibe elastice (nu stiu cum le zice) cu ajutorul carora este prins.

Ideal ar fi fost sa folosesc canal "|" iar levierul sa fie fixat sus sau jos de un arc (identic intrerupatoarelor vechi pentru cine stie) insa cum nu stiu unde sa gasesc niste arcuri potrivite si 14 la numar am optat pentru solutia asta.

Ms LDH, astept si alte pareri.
 
Salut,

iata ca la mai bine de 1 luna revin cu continuarea lucrarii.

De data aceasta voi incerca sa prezint montarea "instalatiei" la 2 macaze.

Initial am incercat sa realizez mecanismul folosind tub pvc (2 mm) si sarma de otel de 0.8 / 1 mm. Desi a funtionat, am renuntat la aceasta variana deoarece frecarea cablului cu camasa de pvc era mult prea mare si functioanarea greoaie; drept urmare am recurs la cablul de bicicleta, am cumparat camasa pentru cablu de schimbator de viteze si cateva cabluri de schimbator ( ! nu cablu de frana caci e mai gros). Aceasta camasa (tubul exterior) are pe interior un tub de teflon ceea ce face ca firul sa circule mult mai usor. Acest gen de camasa trebuie sa gasiti la ceva service de biciclete (exclus first bike sau dhs :)) ) .


Incepem cu poze, aici se poate vedea instalatia deja montata la capetele din stanga ale celor 2 dkw-uri, voi monta in continuare instalatia la capetele din dreapta ale acestora:



Asa arata cablul de schimbator:



Am dat gaurile in blat pentru aducerea cablului de sub blat la suprafata, in cazul meu macazele se afla la aproximativ 5 cm de blat si cablul trebuie adus deasupra blatului, in alte situatii acesta poate ramane sub blat facilitand cu mult montajul. Am dat si forma dorita cablului, camasa se poate modela destul de usor si isi pastreaza cat de cat forma, este bine totusi sa nu se faca "cute":



Asa arata cablurile sub blat:



Iesirea la panoul de comanda:



Dupa montarea camasii urmeaza pregatirea cablului. Acesta are aproximativ 1.2 mm in diametru, cred ca tot atata are si gaura de actionare la macazele piko, totusi acest cablu este extrem de flexibil iar pentru a putea actiona macazele este necesar sa ii intarim putin varful. Am lipit prin cositorire sarma de otel de 1mm:



Am ales o bucata de osb cu care sa fixez cele 2 cabluri pe blat sub macaze si am lipit cablurile de aceasta folosind prelandez:



Revenind a doua zi, "piesa" arata asa:



Se poate vedea ca am fixat cablul si cu o bucata de tabla, nu neaparat ncesara (am folosit tabla de la cutii de bere). Tot aici se mai poate observa ca am introdus cablul in interiorul camasii.

Urmeaza pozitionarea acestuia cat mai aproape de zona unde va fi montat si indoirea capatului cablului la 90 de grade in sus:



Pentru a evita oscilatiile acestuia pe verticala in momentul funtionarii, am montat si aici o placuta de tabla:



Operatiune identica si pentru celalalt cablu:



Urmeaza partea cea mai dificila, si anume pozitionarea intregului ansamblu sub macaze, recomandabil ca aici sa lucreze 2 oameni, dar se poate si de unul singur plus 1 galeata de rabdare:



Am scos o bucata buna de cablu afara din camasa:



Am introdus capetele cablurilor in orificile de actionare ale macazurilor:



Acum cablul trebuie introdus inapoi in camasa fara ca acesta sa iasa din orificile macazelor, in acelasi timp camasa trebuie sa ajunga exact sub macaze, toate aceste operatii pot fi sincronizate tragand usor de celelate capete ale cablurilor, din zona panoului de comanda:



Si intreg ansamblul a ajuns la locul dorit, inainte de fixarea definitiva se fac teste pentru a gasi locul cel mai potrivit pentru a fi fixat:



Surplusul de lungime a cablurilor nu se taie decat dupa legarea la panoul de comanda si efectuarea de teste de functionare. Urmeaza prinderea cablurilor in panoul de comanda, din lipsa de timp voi prezenta aceasta operatie cu ocazia urmatoare.

Cam asa arata cele 6 macaze actionate mecanic, cablurile pot fi mascate usor prin teraformare. Costul cablurilor ar fi in jur de 30 lei pentru aceste 6 macaze.



Revin la panoul de comanda, pentru ca nu mi-a placut cum arata acesta realizat din tabla, m-am apucat sa il fac folosind placa ABS (pvc alb de 1mm):



Rezultatul final:



Arata mult mai bine si am reusit si sa scap de zgomotul neplacut produs de tabla in timpul actionarii levierelor

Panoul inchis doar la un capat pana la montarea cablurilor:



Am confectionat alte leviere, cu mai multe gauri, astfel pot prinde cablul in pozitia dorita in functie de cursa necesara:



Le-am montat in panou:



Piese ce nu trebuie sa va lipseasca:




Continuarea in "episodul" urmator.
 
Mai intai bine ai revenit pe forum!

Se vede ca ai venit cu pofta de munca si idei noi.

Legat de actionarile manuale am mai spus ca am vazut pe net asa ceva dar parca era putin altfel.
Drept este ca adresa "refuza" sa fie gasita dar nu ma las :D .
De ce am amintit de asta?

Acolo actionarea se facea prin tija cam ca spita de la bicicleta. In acelasi mod erau actionate si decuplatoarele.
Cum tija nu putea trece prin orificiul lamelei de comanda al macazului mai exista o piesa. Piesa semana cu piesa schimbatorului manual de macaz de la noi. Mai precis cu piesa pe care se aseza maneta cu greutate. Era aproximativ un V cu laturile inegale fixat in varf pe un ax si cu limitatoare de cursa.
Aceasta "parghie" era fixata de planseta, sub macaz si de ea era legata tija. Chiar daca trageai mai tare de actionare nu dadeai acele macazului peste cap cursa fiind limitata.
Nu stiu cat de explicit am fost dar...poate gasesc "blestematul" ala de sit si atunci e mai usor de explicat.

Frumoasa realizarea ta si, mai ales, indrazneata cu atat mai mult cat suntem in "Epoca digi". Epoca, neepoca acolo unde se poate voi face si eu la fel - actionari manuale. Numai schimbatoarele aflate in locuri mai greu accesibile sau in linie curenta vor fi "motorizate".

Bafta si spor la lucru in continuare!
 
@LDH m-ai pus pe ganduri cu variata cu spite, si tot gandindu-ma, am ajuns la concluzia ca voi face o combinatie intre cele doua variante, adica voi folosi cablu pana undeva aproape de zona macazului si abia acolo voi face un mic mecanism cu tije care va fi actionat de cablu. Totodata nu va mai fi necesara curbarea cablului plus camasa in zona unde intra sub macaz si asfel mai castig la capitolul "frecare".

De ce nu folosesc numai tije? pentru ca distanta intre unele macaze este de 2 m si vreau sa fie actionate de la acelasi panou, si ar fi destul de dificil cu parghiile, se pierde mult din miscare prin imperfectiunea acestora.

Ma apuc curand de implementarea noii variante.
 
Azi am descoperit ca sistemul poate costa mult mai putin. La piata camasa de 1,5 m lungime costa 1,5 lei iar cablul de 1,5 m lungime 1 leu.

Am luat cablu dar raman fidel camasii cu teflon (3 lei / m).

Incep lucrul la noul sitem, voi reveni cu prezentarea.
 
@Ldh primele teste le-am facut cu astfel de sarma de diferite grosimi si nu a mers, nu e la fel de flexibila ca si acest cablu si de aceea frecarea pe interiorul camasii e mai mare.

Oricum nu stiu ce poate fi mai ieftin decat 1 leu / m, adica 1.5 lei pe macaz in cazul meu (o actionare e 40-50 lei)

Dar daca tot zici de sarma otelita, stii tu unde pot gasi de lungimi mai mari? adica 2-3 m sau mai mult, eu am gasit doar la bucata de 1m.
 
In general la orice depozit de materiale de constructie dar daca spui ca la teste a iesit mult mai bine cu cablul zic sa nu renunti la el.
Eu am propus sarma deoarece poti face ciocuri de agatare iar capetele nu trebuie cositorite.
Daca ai avut, sigur ai avut, o masina cu telecomanda si baterii actionarea volanului se facea cu o sarma otelita introdusa intr-o camasa din arc inchisa intr-un varnis. De acolo am "furat" ideea cu sarma otelita.
 
Asa e LDH, am si acum acasa masinutza aceea, problema aici e ca in momentul in care indoi cablul mai tare frecarea e mare, la masinuta nu era asa de indoit.

Nu o sa renunt la cablu de bicicleta, insa intrebam de sarma otelita pentru ca imi trebuie la catenara, din pacate nu am gasit pana acum, imi trebuie sa fie de 0.2- 0.3 si lunga cam de 3m.
 
Revin cu un articol despre noul sistem.

Aceasta ar fi schema mecanismului pe care vreau sa il fac, principiul e acelasi ca in pozele de la linku dat de @LDH.



Confectionarea piese mobile o fac din tabla de la cutie de cafea Jacobs. Pentru a trasa rapid si usor piesa pe bucata de tabla, am prins tabla cu banda dublu adeziva de o foaie de hartie cu patratele, astfel folosindu-ma de patratele si de o rigla se poate trasa rapid piesa dorita fara a pierde vremea cu masuratori. Trasarea se face pe partea vopsita a tablei pentru ca astfel liniile iasa mai bine in evidenta:



Se "puncteaza" gaurile cu un fier ascutit si se gauresc inainte de a decupa piesa:



Asa arata piesa decupata:



Tabla se indoaie foarte usor cu un patent, si piesa gata:



Din osb am facut si stativul pe care va fi montat mecanismul:



Pe cele 2 suruburi am prins cu cositor o bucata de teava de alama (2 mm diam), prin ea va circula o bucata de sarma de otel care va actiona macazul:



Am folosit sarma de otel de 1mm si am prins-o in piesa cum se vede mai jos:



Apoi am introdus sarma pe teava de alama si am fixat piesa mobila in pozitia ei:



Apoi am indoit capatul sarmei ce va actiona macazul la 90 de grade in sus:



Apoi mi-a venit ideea sa incerc sa prin si camasa cablului tot cu cositor de un surub, sa nu mai pierd timpul cu lipiciu care dureaza pana se intareste.
Am luat o bucata de camasa de cablu si am facut un test, rezultatul a fost cel dorit:



Am masurat bucata de camasa necesara, am pregatit cablul la fel ca si in cealalta prezentare de mai sus, am fixat varful in piesa mobila si am pregatit camasa pentru lipire pe 2 holsuruburi, apoi am lipit-o prin cositorire:



A urmat fixarea sub macaz, efectuarea de teste si gasirea pozitiei ideale pentru fixarea mecanismului (mecanismul va actiona macazul nr 7):



Pentru ca am fost foarte incantat de rezultat m-am decis sa schimb si celelalte 5 actionari pe acest sistem.

Am trecut la demontarea actionarilor prezentate anterior:



Pentru ca am de actionat 2 dkw-uri paralele, trebuie sa relizez 2 mecanisme foarte apropiate pe acelasi blat, schita ar fi urmatoarea:



Pentru ca, cursa la dkw este mai mica, bratul de actionare al piesei mobile l-am facut putin mai mic (vezi distanta D in poza):



Am trecut la confectionarea celor 2 piese mobile la fel ca mai sus:



Rezultatul:



Am pozitionat mecanismul in vecinatatea macazelor pentru a verifica inca o data masurile:



Am lipit cele 2 bucati de teava de alama:



Si cam atat...

Va urma continuarea.
 
Florine, imi place cum lucrezi.Esti tehnic.De abia astept sa vad alive
PS.Sper ca nu ai aruncat cafeaua din cutie ca sa ai tabla.O chetie din asta=necaz cu prietena. :p