V200 in sfarsit reparat si inapoi pe linie

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Prognosis

Well-Known Member
Trenulist
21 Iulie 2007
1.345
1
Slobozia
trenulete.info
WEBSITE
http://trenulete.info/
LOCATION
Slobozia
YOUTUBE
Prognosis
V200 in sfarsit reparat si inapoi pe linie

Cel mai tare m-a suparat V200!

Desi arata foarte bine, motorul era distrus...
Am incercat intai repararea lui. L-am desfacut bucatele, am strunjit frumos colectorul, am schimbat carbunii si i-am pus volanta. Pe standul de proba, mergea perfect, la turatia nominala inscriptionata pe motor! Insa, pus pe linie, cu cardanele conectate, chiar si fara sarcina tractata, turatia scadea sub jumatate iar puterea ramanea ceva formal...
Incalzirea era un factor de secunde... Aproape ca lua foc dupa 5 min de rulare...
testare pe banc...


motorul dupa ce i-am pus volanta...

si fara o contragreutate...

Apoi m-am decis sa inlocuiesc motorul cu unul provenind de la o jucarie ruseasca. Am zis eu ca e ceva zdarovaia, sanatos.

Adica ziceam ca o sa fac treaba cu el...

Se incadra perfect, iar la teste masina zbura pe sine...

Veneau bine si contragreutatile...

Din pacate insa, dupa numai 15 minute de rulaj in sarcina, colectoarele motorului sau dus pe copca nefiind cu carbuni...
Am renuntat atunci. Am pus masina in vitrina, am injurat zdravan pe ruseste motorul si m-am apucat de electrica si mai apoi de nohabul pe care le-am prezentat in Atelier.
Astazi insa, cautand neste chestii, neste treburi prin cutioantzele mele, am dat peste niste motoare de casetofon, de 12V, micute si tocmai bune.
Beculetzul s-a aprins imediat si am trecut la treaba...
Cate un motor pe fiecare cardan (boghiu) si ...

...separate intre ele cu un buretel pentru a prelua socul cardanic in viraje...

...plus un beculet in sala masini care e de 18V deci se apinde palid asa de pamplesir...
Apoi iluminatul cu leduri bipolare-bicolor (cu care nu va mai stresez) ... rosu-galben, fixate direct in locasurile prismelor originale caci se potrivesc de minune la diametru...

Carcasa pe interior am vopsit-o cu negru caci era total transparenta...

...iluminat pe un sens...

...si pe celalat sens....

...mai am sa refac liniile argintii care sunt sterse si gata si V200 a fost reconditionat dupa 25 de ani vechime!
Am testat-o doua ore in sarcina (cu numai 5 vagoane de calatori dupa ea) si s-a comportat bine. Sper ca dupa doua zile sa nu arunc si motoarele astea, desi, fiind motorase de casetofon, presupun ca au fost proiectate sa mearga non-stop grupa mare, asa cum cade bine unui casetofon auto (de unde provin).
Din pacate, masina e foarte zgomotoasa. Locomotiva este din generatia anilor '80 si grupul reductor este foarte zgomotos. Desi l-am desfacut bucatele si l-am curatat si uns cum se cuvine, zgomotul este infernal. Asa ca acestui V200 ai prevad un viitor stralucit in ... depoul viitoarei mele diorame!

Detalii si imagini pe situl personal in sectiunea ATELIER!
 
Inca o data, felicitari! :aplauze:
Locomotiva aceasta este cumva produsa de Gutzold? Intreb fiindca motorul original seamana FOARTE bine cu cel din dotarea venerabilei BR64 Gutzold de la Caile Ferate "La Ursu" :).
In alta ordine de idei, ce alimentator folosesti? Pentru a-ti poza locomotivele cu farurile aprinse, as recomanda sa imprumuti un alimentator Piko nr.art.55003 ( http://piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=7&parent_id=1&child_id=0&id=55003 ); acesta functioneaza in impulsuri de amplitudine constanta si latime variabila, care sunt in stare sa aprinda LED-urile din faruri aproape la intensitatea maxima in timp ce motoarele locomotivelor inca nu se rotesc.
 
@mpursu

Sincer? Habar nu am! Nu are nicio inscriptionare a firmei producatoare. Redresor la atelier am un Ibertren de 500 mAh iar la circuit folosesc un Piko batran de vreo 25 de ani!
http://trenulete.info/images/diverse/Imagine985.jpg
 
FZ1 ofera tot impulsuri de latime variabila, dar obtinute prin "felierea" semialternantelor tensiunii redresate bialternanta, probabil prin decalarea momentului deschiderii unui tiristor fata de trecerea prin zero a acestei tensiuni. Astfel, daca tiristorul se deschide aproape de sfarsitul semialternantei, atunci impulsul obtinut are latime mica, dar si amplitudine mica (eventual voi incerca sa fac o diagrama), deci motoarele nu prea se vor roti, dar nici LED-urile nu prea se vor aprinde. Pe masura ce momentul deschiderii tiristorului se apropie de inceputul semialternantei, latimea si amplitudinea impulsului cresc, deci viteza motoarelor si intensitatea luminii farurilor LED vor creste deasemenea.
Alimentatorul despre care vorbeam mai sus ofera impulsuri de amplitudine constanta, independenta de latimea lor, ceea ce le convine de minune farurilor LED fiindca ele se aprind imediat chiar si la cele mai inguste impulsuri, deci lumina lor nu prea va mai depinde de viteza trenului. Totusi, aceste alimentatoare au un dezavantaj, si anume bâzâitul perfect audibil al motoarelor care sunt pe punctul de a incepe sa se roteasca :D, ceea ce NU se manifesta la FZ1 ;).
 
Aha, deci FZ1 lucreaza prin simpla variatie a tensiunii din secundarul transformatorului :confused:. Asta n-am stiut fiindca n-am demontat niciodata unul :D. La aceasta solutie efectiv nu m-am gandit. Faza cu amplitudinea tensiunii de la sine am dedus-o urmarind comportarea locomotivelor dotate de mine cu faruri LED. Electrica mea ES4990 Piko are acum doua grupuri de cate trei LED-uri albe inseriate, conectate in antiparalel cu doua LED-uri rosii tot inseriate, deci are nevoie de impulsuri de amplitudine relativ mare pentru ca ele sa se aprinda. In afara de alimentatoarele mele PWM si de alimentatorul Piko de mai sus, niciun alt alimentator nu a reusit sa-i aprinda farurile albe decat la viteze medii/mari.
Revenind la subiect, realizarile tale in ceea ce priveste revitalizarea si optimizarea locomotivelor mai varstnice (ca sa-l citez pe un alt coleg de forum ;)) sunt grozave :aplauze:. Astept cu nerabdare sa vad cum ai lucrat cu E69 - o alta locomotiva draga mie :).
 
Hai ca daca tot sunteti doi cu ledurile, asta pana reapare Coobra, aduc si eu in discutie doua probleme:

1.Am un BR80 Fleischmann care in momentul in care este linia alimentata cu 2 V, de un banal trafo de startset PIKO sau Mehano, aprinde luminile, motorul nu bazaie. Atentie este un BR80 ce are la activ cel putin 15-20 de ani daca nu mai bine. Biele metalice, becuri bla, bla, bla.
Puteti explica fenomenul dar vorbind romaneste?

2.Cineva, undeva, pe un forum, nu mai retin, a dat ideea ca sa punem in serie cu ledurile, cred ca am retinut bine, pe post de balast un bec de 12-16 V si, in aceasta situatie, ledurile se aprind la tensiunea de 2V.

3.O alta solutie pentru analog ar fi Luxcontrolul dar nu merita mai ales daca ai locomotive cu lumini albe si rosii in functie de sens. Stau aprinse toate :D
Pentru aburoase este OK desi in momentul in care il folosesti se cam aude un bazait pe la motor.
 
Aici e vorba de consumuri!
Cu cat ai un consumator mai puternic in preajma ledului, cu atat tensiunea care se descarca pe polii ei este mai mare. La BR 80, cred ca fiind din generatia cu motoare SLM, acestea au nevoie de o tensiune de amorsare, fapt care nu corespunde unui banal 2volti. Cat despre inserierea cu becul nu am incercat-o dar e acelasi principiu pe care batranii soferi al faceau la camioanele si autobuzele lor cand se defecta releul de incarcare al bateriei. Reglau consumul pritr-un alt consumator. Solutii romanesti ad-hoc. La fel ca ciorapul de dama pe post de curea de transmisie! Daca ar sti nemtii ce facem noi cu locomotivele lor... :-?
 
da, ar fi bine sa stim mai multe despre treaba asta.
pare interesant si simplu si eficient. dar ar fi binevenite citeva explicatii.