Statie tip de pe linia Craiova-Calafat

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
La Podari arata asa:
IMG_20160418_150541.jpg

IMG_20160418_150612.jpg


Nu am avut posibilitatea sa pozez si partea dinspre sat, dar oricum acolo se construise un fel de sopron, recent, deci nu mai corespunde perioadei la care fac eu referire.

La Salcuta, sunt mai multe sanse sa fie pastrat aspectul original din anii 70, dar cu Google Maps nu pot vedea cum trebuie din cauza vegetatiei. Tind sa cred ca nu avea constructia aia de lemn in fata usii adaugate ulterior. In schimb zidirea usii dinspre linii este sigura la ambele cazuri (Podari, Salcuta), deci e posibil ca aceste modificari sa fi fost facute undeva in anii comunismului la toate aceste cantoane din statii.

Untitled.jpg

Canton_gara_2.jpg




Pe mine ma intreseaza cel mai mult aspectul statiei Salcuta in perioada anilor 70-80 , pentru a o putea reproduce cat mai fidel pe un modul de diorama.
 
In afara de Golenti, la toate usa aia spre linii e zidita... Ma uitam ieri pe poze si le-am cam vizitat pe toate.

Da, din pacate partea dispre oras e la toate acoperita de diverse constructii.... Chiar si asa, putinul care se vede in poza postata de tine mai sus confirma tot ce am scris eu ieri si azi. Fatada dinspre oras are 4 elemente, nu 3 ca spre linii. Si cred ca succesiunea e ceva de tipul :
usa normala, usa lata tip magazie, geam, usa acces normala. De elementul 3 nu sunt sigur, in pozele de la Curtea pare tot usa...dar nu vad logica a 3 usi una langa alta...

Culmea, acest tip de cladire cred ca e cea mai raspandita de pe reteaua CFR din Vechiul Regat. Am identificat una si la Baneasa in gara. Cu putina implicare din partea celor de pe forum am putea sa o scoatem la lumina....
 
Eu cred ca initial pe laterala asta au existat trei usi din care cea centrala tip magazie. Se vad in fotografia ta de la Portaresti decoratiunile de piatra de la usile originale, chiar daca sunt partial ascunse de constructia verde din lemn. Dupa aceea, cand au fost modificate, cred ca au zidit toate usile originale, le-au transformat in ferestre, si au facut o usa noua in partea dreapta intre cele doua usi originale.

VERANDA_pt_forum.jpg


Unele au avut marchiza de lemn in fata, posibil altele nu. La Salcuta nu cred ca avut marchiza de lemn pentru ca s-au chinuit sa faca decoratiunea de piatra deasupra usii noi, chestie ilogica daca ar fi facut si marchiza in fata in acelasi timp.
 
Dupa aspectul "curat" al fatadei dinspre drum (oras), nu cred ca ar fi fost acolo vreo marchiza. Ancadramentele din piatra si caramida, precum si zidirea usilor ( dinspre linii , laterale) sunt executate destul de ingrijit, nu cred sa fi fost facute in perioada comunista.
Parerea mea, de amator...s-a folosit acelasi modul peste tot, cu usa centrala si 2 ferestre catre linii, usa si fereastra pe laterale si 3 goluri spre oras (usi , ferestre). intre timp s-au modificat dupa necesitatile locale.
 
Si arcada intre golul doi si trei ce acoperea ? Oare arcada aia e doar o fantezie ? De ce doar acolo ? De ce ea se vede bine si in poza de la Curtea ?

Ultima poza pusa de Mihai este exact varianta pe care o cred si eu initiala, fara cotetul de lemn.

Canton_gara_2.jpg


in stanga pozei, in spatele copacului este primul gol. Se vede arcada. Apoi urmeaza cele trei arcade care nu cred ca sunt pur de design. Ele acopereau alte 3 goluri. Ne lamurim mai tarziu la ce foloseau. In total 4 elemente. Primul si al doilea coincid cu geamul si usa din partea opusa, dar intre geamul central si cel din dreapta este arcada aia pe care eu nu o consider deloc intamplatoare mai ales ca ea coincide cu ce vedem la cladiea geamana de la Curtea :)

e894b8ae6da84fb345439d28643876bc.jpg
 
Arcada aceea dintre golul 2 si 3 sa fi fost acolo de la inceput? Ca prea este lucrata la fel... Sa fi existat 2 variante, una cu 3 goluri si alta cu 4 goluri catre oras? Sau o singura varianta cu 4 goluri?
Imaginile dinspre oras sunt mai rare, mai greu sa stabilim cate sau care varianta a fost cea initiala.
Arhitectii si inginerii nostri de pe forum ce parere au? :)
 
Parerea mea: cu siguranta arcada era de la inceput. Eu am gasit- o si la Odobesti la cladirea geamana. Doi, eu nu am vazut ilustrata in care sa se vada 3 goluri, doar cu 4.

Si eu astept parerea unui profesionist :)
 
Catalin, ai dreptate, cele 4 iesiri sunt acolo de la bun inceput.

IMG_20170528_143722_zpsnfuuwhpb.jpg


Pe fuga si printre balarii, am reusit sa fac 2-3 poze si sa masor ceva.

IMG_20170528_143834_zpsh5aw1vku.jpg
IMG_20170528_143840_zps9mc6qtxj.jpg

IMG_20170528_143752_zpsvjbnbhuu.jpg


Cele 3 usi din stanga sunt gemene, au aceeasi dimensiune, 1510 mm , si se vede clar ca sunt obturate "recent". Iarasi se vede ca piatra de colt de la ancadrament este comuna, inca un argument care dovedeste ca au fost de la inceput 4 usi.
La interior nu am avut acces, insa mi s-a spus ca sigur s-au facut modificari interioare.

Cladirea calatorilor , din spusele IDM-ului , ar avea compartimentarea interioara originala. Cel putin din 1972 si pana acum , nu s-au facut modificari. Din pacate , nu am reusit sa vad ce si cum, insa sper sa trec iarasi cat de curand si sa fac o ciorna ceva.
 
Mii de multumiri Cosmin pentru fotografii! Daca zici ca la masuratoarea pe teren ai gasit usa de 1510 mm , vad ca eu in schitele mele am apreciat-o la 1525 mm, dar la scara HO e mica diferenta, de la 17.54 mm la 17.35 mm :D . O sa ma dicutam despre dimensiunile astea pe schita zilele urmatoare :)
 
Cu placere!

1510 este valoarea dintre doua suprafete netede de caramida. La celelalte 2 deschideri gemene am gasit valori usor diferite (1525 si 1530) pe care le-am pus pe seama trecerii timpului, caramizile fiind roase . Am masurat putin mai jos, si valorile s-au schimbat, in minus.
 
In caz ca ai dubii la incadrarea cladirii in epoca, uite o sugestie ...pe la 1915 asa:

s-l1600.jpg
 
Superba atmosfera din poza ! Si iedea aia pe cladire, un detaliu exceptional. Imaginea este din anul 1917-1918, soldatii din imagine sunt germani, personalul statiei in perioada de ocupatie. Tinand cont ca zona a cazut in mainile lor in toamna lui 1916 si administrarea liniei a reinceput dupa decembrie 1916...

Partea buna e si ca poti sa folosesti material rulant german in culorile originale....

Cei doi din laterale sunt ceferisti, acestia participand la administrarea statiei impreuna cu personalul german.
 
De remarcat teii de pe peron , in imaginea din Albumul Lucrarilor Publice sunt inca "pitici", iar acum sunt deja niste copaci scorburosi, martori la atatea evenimente. Si nu in ultimul rand, bancile de lemn de langa zidurile cladirii,cea din dreapta a fost la locul ei pana la inceputul anilor 2000.Cea din stanga inca e la datorie...
 
Divagam putin ...dar, cand a inceput ura fata de tot ce inseamna vegetatie prin garile noastre ? Hai, ca la liniile electrificate inteleg....dar la restul ?
 
Mai degraba nepasare...pana pe la inceputul anilor ´90 mai vedeai o iarba plivita, un gard tuns sau o gradina aranjata. Acum e nepasarea sau lene?! Ca nu prea vad pe nimeni sa puna osul la treaba, din proprie initiativa.
 
Acum la CFR singurii angajati care se mai ocupa de toaletarea spatiilor verzi in gari sunt doar impiegatii. Nu mai exista serviciu specializat pentru treburile astea. Am vazut inclusiv sef de gara care se ocupa de taiatul buruienilor intr-o statie. Dar, intr-adevar, acolo unde exista responsabilitate si bune intentii, statiile arata inca bine. In rest, numai nepasare si distrugere.