Locomotive CFR in imagini de epoca

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Catalin, fara sa fiu expert in materie, sunt de acord cu cele spuse de tine. Insa Horia si Florin sustineau pe un topic ,tot despre "negre" ,ca vopsirea standard era verde cu negru, conform documentelor din 1929...ori avem destule imagini care ne arata culoarea neagra pe toata masina.
 
Si tot la acel subiect am venit cu exemple de nerespectare a acestei reguli.
Si din respect pentru cei doi dar si fata de toti cei care ma citesc, am venit cu imagini. Si mai sunt in colectia subsemnatului destule.
Da, normativul spune clar: verde. Florin si Horia au absolut dreptate.

Ce nu am inteles, si asta incerc sa aflu, este de ce existau mereu derogari. Mai mult, CFR le comanda negre din fabrica.

Eu nu am gasit inca ceva scris negru pe alb.
 
Nu ma indoiesc catusi de putin de autenticitatea informatiilor prezentate de Horia sau Florin, mai degraba de modul in care administratia romaneasca a pus (sau nu ) in practica aceste dispozitii scrise. Sunt sigur ca o explicatie trebuie sa existe, care sa ne explice toate aceste fotodocumente ce "bat" actele vremii...
 
Ave,

Poate ca se gandeau sa faca cele verzi pentru calatori sau trenuri express si cele negre pentru marfare ...sau invers. Poate erau comanda speciala pentru un tren personalizat...
230.516 a fost neagra mereu? Eu o fac pentru regal in schema prezenta de vopsire, asa si regalul, cum este acum, albastru cu alb. Mai dureaza pana ajung acolo.
 
Pai tu sti in ce epoca vrei sa-ti incadrezi lucrarea...

Regalul, gri/albastru, asa cum poti sa citesti in materialul dedicat si excelent documentat de Florin, coincide cu perioada post 1996. Deci...mai are rost sa ne intrebam cum era 230.516 in anii '40 ?

Daca faci garnitura asa cum este azi, foarte bine si corect. Pentru epoca in care 230.516 era verde.....Regalul nu era gri/albastru.... si in general seria 230 nu prea tragea Regalul, trenul coroanei avand un 231 dedicat.

Am investigat si posibilitatea descrisa de tine. Nu tine. Nu au existat 230 ptr calatori si 230 de marfa..... nici 231 de marfa si 231 de calatori. Nici 50.1. Si pot continua...
 
Ok am inteles, dar regalul e albastru/alb acum, eu asa il am in poze si asa l-am si vazut cand l-am pozat si gadilat. 231 nu am, am 230 si 150 ...asa cum sunt la Mogosoaia. Am intrebat daca a fost verde pentru ca poate o fac verde si pun sa traga regalul turistic pe 150 asa cum e in videoclipurile de pe net si in filmul orient express , parca.
Si regalul nu a fost in varianta alb/albastru si inainte de 89 ? Parca il folosea Nicolae Ceausescu ca tren prezidential pana s-a facut prezidentialul modern ...
Pana caut postul cu regalul documentat, mai pun o intrebare :) , a existat si vagon posta, bagaje la regal? Din cate vagoane era compusa garnitura?
O ultima intrebare, si nu mai scriu cateva luni, marchiza era vopsita alb, gri sau galben in interior la 230 si 150 ? Eu am vazut ca sunt vopsite alb la ambele. Un alb murdar, ingalbenit.

Sfarsit de saptamana excelent tuturor !
 
Nu inteleg asta cu abstinenta la scris....
E o taxa de scris pe forum, ca jur, mie nu mi-au cerut bani ?! Si nu sunt nici administrator, nici propitar, nici moderator global. Sunt impartial "ca romanul" cum zicea nenea Iancu...

Era galben interiorul post 1945.

Restul de raspunsuri....la topicul dedicat Regalului. De pe relefon nu pot sa-ti dau link ul, daca nu gasesti singur revin eu saptamana viitoare ...parol.
 
La acest topic te referi Catalin?

https://forum.lokomotiv.ro/viewtopic.php?f=73&t=11358
 
Si eu scriu de pe telefon acum. :D
Vad ca nu se vad pozele in subiect. Are ceva contul de photobucket de nu mai afiseaza pozele direct. Nu sunt sterse, daca dati click pe poze se vor deschide.
 
Catalin, esti sigur ca locomotiva "neagra" nu este tot verde insa fotografiata cu film ortocromatic si nu pancromatic? Filmul ortocromatic arata orice culoare care contine galben si rosu (deci si verdele-oliv) mult mai intunecat ca in realitate. Exista o gramada de fotografii in Prusia interpretate gresit multa vreme din aceasta cauza exact pe motivul ca verdele oliv parea la fel de negru precum negrul...
 
Alt exemplu: fotografia prezentata deja mai sus:

18424120_1584114991613102_8198656862665581923_n.jpg


Stiu ca 95% din cititori nu au cum sa ma creada, insa aceasta infatiseaza doua locomotive verde-oliv cu cutia de fum neagra si fremul rosu-brun si in spate un vagon CIWL in culoarea lemnului de teck natur, adica ocru deschis. Tot asa, fotografie cu film ortocromatic. Tot ce are un dram de galben sau de rosu in el este reprezentat in mod mult mai inchis decat in realitate. Asa erau cele mai multe filme foto pana la jumatatea anilor 1930, abia dupa aceea au inceput sa se generalizeze filmele pancromatice.

Discutia s-a purtat in alte parti de nenumarate ori, cu argumente de la cele mai serioase pana la "fugi mai de aici, stiu ce vad". Cat despre afirmatia cu cele doua Pacific-uri de Maffei "verzi" ale CFR, aceasta a fost facuta de un binecunoscut istoric feroviar si preluata in mai multe lucrari, bazandu-se pe fotografiile de fabrica a doua masini din doua serii diferite vopsite provizoriu cu gri lavabil (asa numita "Fotoanstrich"). Practica era ca pentru fotografia oficiala locomotiva sa fie vopsita doar pe o parte cu vopsea lavabila cenusie, exact din cauza deficientelor filmului foto ortocromatic de care am vopsit mai sus. Toate Pacific-urile s-au livrat in verde brun cu rosu brun, atat in 1913 cat si in anii 1920. Referintele germane de culoare exista.

Personal am convingerea, sustinuta si de documente si de nenumarate discutii cu experti in fotografii de epoca din mai multe tari, ca in Romania nu au existat pana la sosirea locomotivelor germane in anii 1940 decat extrem de putine locomotive negre, si ca acestea erau in general cele venite din Germania asa in anii 1920 (cumparate de catre CFR de la DRG), G8.1 si P8 care purtau asa numita "vopsire prusaca simplificata".
 
Horia, de acord cu ce ai scris tu mai sus. Absolut de acord.

Eu insa am cate un "dar" si din pacate al meu nu e bazat pe documentari in Germania sau in alte parti unde exista un cult al tractiunii cu abur ci pe putinul pe care il am aici.
Nu am argumente sa combat ce ai scris tu, eu ma bazez in mare pe cele scrise de Ilie Popescu (el face prima data afirmatia referitoare la vopsirea Pacificulrilor in "Cai ferate - trasporturi clasice si moderne" lucrare ramasa pentru multi o "piatra grea" desi au trecut 30 de ani de la aparitie).

Si " darul" meu reapare de cate ori mai dau peste o imagine precum cea de mai jos. Repet, nu contest nimic din ce scrii pentru ca ai dreptate cand spui ca pelicula si fotografia alb negru face foarte dificila identificarea culorilor originale.
Dar ce ne facem cand avem mai multe locomotive in aceiasi imagine si...au nuante diferite.....?

Resita mijlocul anilor '30, locomotive gata de livrare, am taiat poza originala ca sa poti vedea mai bine locomotivele.

resita2_zpsj1e7wmq5.jpg

resita1_zpsr84jn4fr.jpg


originalul pozei
c25.jpg


Ca eu nu stiu cum sa-mi explic diferenta de nuanta intre cele doua LA tender (vopsite in verde negru, asa cum se vede in pozele lor individuale) si nuantele mult mai inchise ale locomotivelor 50.1 din stanga si respectiv spate....

Si apoi fotograful s-a mutat sa o pozeze pe 40.0001 si se vede mai bine 50.1 din spate....Si iar am facut un crop, tot incerc sa se vada mai bine. Si vad un 40.0001 vopsit cu cutia de fum negru si ceva ce pare o nuanta mai descisa in rest (verde ?) si un 50.1 in spate mult mai inchis la culoare. Si ma uit la 50.473...si mai dau peste niste astfel de poze si nu pot sa trec peste acel "dar"....

resita%203_zpslf1fxqm2.jpg


originalul pozei:
c15.jpg
 
Buna Catalin,

Sunt in masura sa-ti ofer un raspuns. Stiu ca acesta nu va multumi pe multi, insa asa cum spuneam si mai sus - si sper sa nu fie interpretat ca o pura aroganta din partea mea - acesta este rezultatul multor ani de cercetari si comunicatie cu alti experti in domeniu din multe, multe tari.

Explicatia este relativ simpla - in masura in care cuvantul "simplu" are ce cauta in aceasta discutie. Locomotiva din seria 50.100 este finisata, inclusiv cele trei maini de lac transparent stralucitor, in timp ce 40.0001 si locomotiva de ecartament ingust sunt doar vopsite la mai multe maini si slefuite cu piatra ponce, dupa cum indica normativul CFR in vigoare la acea data, fara a fi primit insa cele trei maini de lac transparent stralucitor.

Bineinteles, la 40.0001 cazanul este verde si camera de fum neagra. La fel si la 50.100 de alaturi sau din spate, numai ca este lacuit si reflecta mult mai bine ce este in jur decat locomotivele tender care sunt aproape mate. Daca studiezi cu mare, foarte mare atentie cliseul original vei remarca un lucru foarte interesant: amandoua 50.100 au benzi de cazan de culoare neagra, mai inchisa decat cea a cazanului. La locomotiva 50.100 din spatele 40.0001, prima din aceste benzi, aflata in fata nisiparului anterior (de fapt chiar ceva mai in fata, in fata robinetului) este perfect vizibila pe toata circumferinta cazanului. Daca ai vazut-o o data si stii ca este acolo nu ai cum sa nu o remarci. Pe romaneste si pe intelesul tuturor, simplificand problema, la gradul al treilea, negrul nu are cum sa fie mai inchis decat negrul. Nu este un obiect care se reflecta in luciul cazanului ci o banda neagra.

Repet, este o tema grea si o persoana care priveste aceste fotografii fara a avea un ochi instruit in acest domeniu, cum a fost din pacate si cazul lui Ilie Popescu acum 30 de ani (moment la care conceptul de Fotoanstrich fusese din pacate "uitat" in Romania si accesul la documentatie din alte parti era mult mai limitat ca acum) nu are cum sa vada ce ii arata de fapt ochii. Asta nu reduce cu nimic recunostinta pe care i-o purtam cu totii domniei sale pentru munca depusa in acest domeniu. Nu e grav cand te inseli atunci cand faci cercetare stiintifica. E grav cand altii iau informatia de buna, o pun in rama si refuza sa-si mai bata mintea cu ea.

Ar fi multe de spus, tabele cromatice, obiecte identice fotografiate ortocromatic si pancromatic, grad de reflexie al culorii (sau, ca in cazul de fata, al lacului protector) s.a.m.d. Am purtat-o acum cativa ani intr-un domeniu asemanator, legat de vagoanele de dormit, restaurant, bagaje si posta ale C.I.W.L. cu cutie din lemn de teck de la inceputul secolului XX. Din pacate multi au reactionat in fata argumentelor aduse intr-un mod primar ("fugi dom'le, vad ce imi arata ochii, cum sa fie un vagon de culoarea sienei arsa negru in poza?") asa ca nu imi fac iluzii nici in privinta discutiei de aici. Sper ca aceasta afirmatie sa nu fie luata de colegii de forum ca o jignire ci ca o invitate de a se documenta pe aceasta tema si de a incerca sa-si educe ochiul si mai ales mintea atunci cand privesc o poza veche.
 
Legat de tema culorilor in epoca II, ma tot gandesc daca nu or fi pe undeva fotografii color facute de soldatii germani in perioada 1940-1944, care sa surprinda si elemente feroviare. Am mai vazut fotografii color din Bucuresti si de aceea ma gandesc ca poate au mai facut cateva fotografii si in alte zone.
De asemenea, nu strica apelul la memoria celor care au trait in perioada aceea, cati mai or mai fi...
 
Exista, daca nu fotografii color, cel putin un film color despre activitatea CFR la inceputul anilor 1940 cu filmari din Gara de Nord din Bucuresti care arata clar locomotive verde-brun (nuanta cea inchisa echivalent RAL 6008) si roti si fremuri de asemenea de culoare inchisa.
 
Inca ceva.

Va rog, incercati sa nu mai vorbiti in "epoci" NEM atunci cand va referiti la material rulant la scara unu pe unu. Nu este epoca II, este 1925 sau 1935, si intre cele doua date a existat o schimbare de sistem de numerotare. Nu este epoca I ci este 1835 sau 1895 sau 1919. Sunt aproape o suta de ani.

Epocile, asa cum le-a definit MOROP, sunt o incercare de simplificare pentru orientarea modelistilor feroviari. Ele nu au ce cauta intr-o discutie despre materialul rulant original.
In plus, la CFR impartirea pe epoci fara a face referire la subepoci este problematica. Nimic nu s-a schimbat in numerotarea vagoanelor intre 1929 si 1968, insa acestea au trecut intre aceste date prin cel putin trei scheme de culoare.
 
Nu am nicio imagine color din perioada amintita.

Probabil instructia de la locomotivele cu abur s-a folosit si la Sulzerul 142+241.
17903341_10203278760925482_7659622634871153515_n.jpg