Istoria feroviara a Constantei

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ingard fiul lui Henrik. :) În Norvegia cetățenii nu au nume de familie, ci copiii preiau numele tatălui plus sufixul "son", reprezentând fiul lui X. Parca 5 :?
 
Gara maritima:

DSC_7602copy.jpg

DSC_7607copy.jpg
 
Vedere de pe movila Avretiuk a intersectiei bulevardului Mamaia cu bulevardul Tomis sau, pentru bãtrânii Constanţei, locul unde se taie Lenin cu Stalin :)
Una dintre casele se pe bulevardul Tomis (din dreapta pozei) inca mai existã: vila Elena, actualmente este un bar acolo.

O idee interesanta de dioramã, se incumetã cineva?
 
Aferim !

mi-ar placea candva....stiu, e un vis cu aroma de sare, sa bem un cafe turceasc langa Muzeul Marinei, sa mergem la trap pe faleza si sa punem cap-la-cap tot ce am adunat in neuroni despre acest minunat colt de lume feroviara...Constanta. Cafe turcesc eu stiu sa fac. Nu stiu daca e buna, ca cea a lui Cadir, sigur nu... Dar imi incep fiecare dimineata, de un deceniu sau mai bine, cu o cafea fiarta dupa reteta nu mai stiu carui sultan...Suleyman parca ii zice Carabelaian... cel zis Magnificul. Auzi, Magnific, ha... ha... dar cum magnific daca nu a baut niciodata o cafea in Constanta ?
 
Catalin,

Cand mai treci prin Constanta, in limita timpului pe care ti-l lasa la dispozitie prichindeii si fara promisiunea unei cafele turcesti, avand in vedere ca subsemnatul nu sunt cafegiu, te astept la un pahar de vorba. In locul cafelei turcesti iti pot oferi spre vizionare o colectie de bavareze scara N inclusiv ceva vechituri de genul Adler-ului si Saxoniei, ambele de la Minitrix :)
 
Eu sper, mai întâi, Cătălin să facă turul Gării de Nord :D .

Dorin știi cine este arhitectul gării maritime? Stilul este clar modernist. Este de inspirație fascistă?
 
Nici o legatura, decat arhitectura epocii! Gara maritima a fost construita intre 1931-1934 dupa planurile arhitectului Gheorghe Bratescu, fratele geografului si etnografului Constantin Bratescu. Gheorghe Bratescu a fost cunoscut si pentru faptul ca a fost multa vreme arhitect sef al orasului Tulcea
 
victorian post_id=163862 time=1502914505 user_id=343 a spus:
Nici o legatura, decat arhitectura epocii! Gara maritima a fost construita intre 1931-1934 dupa planurile arhitectului Gheorghe Bratescu, fratele geografului si etnografului Constantin Bratescu. Gheorghe Bratescu a fost cunoscut si pentru faptul ca a fost multa vreme arhitect sef al orasului Tulcea
Mulțumesc pentru răspuns 8) .
 
14468544_1131366583616147_1747739391716553948_o.jpg

sursa - facebook Constanta Old Memories

Doua vagoane cu niste gauri rotunde in acoperis. Sunt vagoane de cereale de fabricatie britanica! Ramase de la DBSR.
 
Salut Florin,

Intr-adevar, sunt niste vagoane deosebite, care n-au mai fost vazute in alte parti. E posibil sa fi fost facute pe comanda speciala pentru DBSR. Hai sa fim seriosi, englezii n-au facut calea ferata Cernavoda-Constanta de dragul catorva vilegiaturisti (printre ei Eminescu) ce se incumetau sa treaca Insula Mare a Brailei cu postalionul de la Fetesti pana la Cernavoda. Intrucat calea ferata respectiva a fost rascumparata de statul roman in 1881 (in ciuda opozitiei acerbe, intre altele, a poetului respectiv, care la vremea aceea era redactor al ziarului Timpul, oficiosul partidului conservator) din fericire, daca nu mai avem altceva, avem macar o lista completa cu vagoanele DBSR care au ajuns mai apoi la CFR. Si din lista rezulta asa:

1) Vagonul salon al sultanului, 1 bucata, devenita mai tarziu CFR 99.651.

2) Clasa I-a:
2 bucati devenite CFR 99.652, 99.653 seria A, de culoare lemn natur, lungimea peste tampoane 6900 mm, ampatament 3200 mm, greutatea 6.40 tone,
3 compartimente x 8 locuri fiecare.

3) Clasa I-a combinat cu clasa a II-a:
2 bucati devenite CFR 99.654,99.655 seria AB, de culoare lemn natur, lungimea peste tampoane 7500 mm, ampatament 3500 mm, greutatea 7.10 tone,
un compartiment de clasa I-a cu 11 locuri si 2 compartimente de clasa 2-a cu 8 locuri fiecare.

4) Clasa II-a:
3 bucati devenite CFR 99.656, 99.657, 99.658 seria B, de culoare verde, lungimea peste tampoane 7600 mm, ampatament 3000 mm, greutatea 6.60 tone,
patru compartimente de cate 8 locuri fiecare.

5) Clasa III-a:
6 bucati devenite CFR 99.659, 99.660, 99.651, 99.652, 99.653, 99.654 seria C de culoare rosie, lungimea peste tampoane 7250 mm, ampatament 3.350 mm, greutatea 6.30 tone, doua compartimente a cate 18 locuri sau un compartiment de 40 locuri fiecare.

6) Vagoane de posta: 2 bucati devenite CFR 99.655, 99.656 seria Dp de culoare lemn natur, lungimea peste tampoane 6160 mm, ampatament 2900 mm,
greutatea 6.40 tone si capacitatea de incarcare de 5 tone.

7) Vagoane pentru bagaje si manipulatie: 7 bucati devenite CFR 99.667, 99.668, 99.669, 99.670, 99.671, 99.672, 99.673 de culoare rosie, lungimea peste tampoane 5580 mm, ampatament 2750 mm, greutatea 7.60 tone, capacitatea de incarcare 5 tone.

La acestea se adauga 298 vagoane de marfa, respectiv:
8 ) 220 vagoane acoperite: vagoane inchise pentru transportul cerealelor in vrac, cu autodescarcare, lungimea intre tampoane 5630 mm, ampatament 2800 mm, greutatea 5 tone, capacitatea de incarcare 6 tone.

9) 78 vagoane descoperite


10) 2 pluguri de zapada

Conform informatiilor pe care le detin pana in prezent, vagoanele de calatori proveneau de la urmatorii furnizori:
- Wright & Sons, Birmingham
- The Gloucester Waggon Company, Gloucester (ceea ce e foarte interesant, fiindca aceasta companie si-a inceput functionarea exact in 1860, cu un capital de 100.000 de £ si 120 de lucratori ca mana de lucru. Deci au lucrat pentru DBSR inca din primul an! Pana la sfarsitul anului, numarul lucratorilor crescuse la 360, s-au produs 313 vagoane iar in raportul directorilor publicat in februarie 1861 se anunta ca la sfarsitul anului s-a inregistrat un profit net de 434 £)

Vagoanele de marfa proveneau de la:
- Brown, Marshall's & Co, Saltley, Birmingham,
- The Gloucester Waggon Company, Gloucester

Multe dintre vagoane, atat cele de calatori cat si cele de marfa, fusesera cumparate in stare demontata, de kit :), aduse in cu vaporul in port si montate in atelierele Constanta.

Deci vagoanele de pasageri erau, cu toatele, 14 bucati, la care se mai adaugau inca sapte vagoane pentru bagaje si manipulatie.

Vagoanele de cereale erau mult mai multe decat vagoanele de pasageri. Deci trenurile DBSR trebuie sa fi fost cu siguranta mixte, iar intr-o garnitura se regaseau un vagon de clasa 1-a, unul combinat de clasa 1 si 2, unul de clasa 3-a si... muuulte vagoane de cereale :)

Fii atent insa ca poza e pe dos, daca o oglindesti o sa recunosti locul in care e facuta, la capatul digului de larg, poarta 1 de azi de intrare in port la Constanta
 
victorian post_id=163926 time=1504167800 user_id=343 a spus:
10) 2 pluguri de zapada

Plugurile de zapada erau de fabricatie englezeasca sau de vreun fabricant de pe continent?
In imaginea pusa de mine pa pagina anterioara se zaresc 2 pluguri si un vagon, unde plugul din spatele vagonului pare asemanator cu plugurile construite de fabricile din Imperiul Austro-Ungar, insa cel din fata are liniile putin mai ciudate, oarecum apropiate de cele englezesti, care aveau si 3 osii...in ITF se specifica faptul ca la CFR erau si pluguri pe 3 osii.
 
In inventarul din 1898/1915:
Plug nr 39, 2 osii, distanta osiilor externe de 2.75 m, lungimea totala din varful botului pana la tampon 4.93m, lungimea totala a plugului de 5.45 m, culoare neagra, statia de domiciliu Constanta. Fara an si fabrica constructoare.