Calea Ferată Îngustă Militară Oneşti - Oituz

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
A

Anonymous

Guest
Salutare! Sunt nou pe acest forum, sper că postez unde trebuie :lol:

O serie de informatii publicate in cartea D-lui Radu Bellu, "Istoria Ilustrata a CFF din Romania".

1. Pentru inceput, trebuie sa spunem ca linia forestiera de la Oituz, poate fi considerata ca o ramificatie a CFF Onesti - Harja - Oituzul Ardelean, motiv pentru care sunt de parere ca ar fi util sa prezint intregul sistem de linii forestiere din zona.

CFF Onesti - Harja - Oituzul Ardelean a fost construita initial ca o cale ferata militara, cu ecartament de 600 de mm. Linia, in lungime de 45 de km., a fost realizata in anul 1916, de trupele de geniu ale armatei germane, fiind asezata pe traverse metalice, direct pe marginea soselei Onesti - Oituz Ferastrau - Harja - Oituzul Ardelean.
In anul 1918, armata romana a inceput desfiintarea unei portiuni de 12 km. din linie, intre Harja si Oituzul Ardelean, iar in anul 1920, Compania 1 din Batalionul 1 Cai Ferate - Focsani a reconstruit portiunea desfiintata, modificand ecartamentul la 760 mm.
In anul 1923, Concesiunea Grigorescu a construit o ramificatie de 16 km. lungime, intre Oituz Ferastrau (Km. 20 al liniei principale) si Lunca Capatanii.
Ulterior linia a intrat in administrarea CAPS (Casa Autonoma a Padurilor Statului), iar dupa 1948 a fost administrata de IFET Comanesti, fiind treptat desfiintata, in anii 1965 - 1970.

A doua linie din zona a fost construita in anii 1929 - 1930, de catre societatea anonima "Danubia", ce inaugurase la Oituz, o moderna fabrica de cherestea, cu 5 gatere. Astfel au aparut primii 8 km. ai CFF Oituz, intre Fabrica de cherestea Oituz si punctul numit "Tudor".
In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, aceasta linie a fost partial demontata, materialul de cale recuperat astfel fiind folosit pentru realizarea unor alte linii strategice.
In anii 1955 - 1958, ICF Piatra Neamt a refacut linia de pe Valea Oituzului, a exstins-o cu inca 3 km. (pana la punctul numit "Depozitul Brandy", la km. 11 al liniei) si a mai realizat ramificatia Fag Rotund - Lepsa Mica (1,5 km.).
Tot acest sistem forestier a disparut incepand cu ziua de 1 Octombrie 1991, moment cand IFET Targu Secuiesc a sistat activitatea trenurilor si a demarat actiunea de demontare a liniei.

O harta aproximativa a zonei, asa cum aparea ea in anul 1928. Din pacate, nu toate portiunile de linie la care m-am referit mai sus sunt desenate pe aceasta harta: portiunea de linie intre Harja si Oituzul Ardelean si nici CFF Oituzul Ardelean - Depozitul "Brandy" nu apar. Pentru linia Harja - Oituzul Ardelean, urmariti traseul soselei (figurata ca o linie rosie) ce merge paralel cu CFF Onesti - Harja si apoi continua mai departe. CFF Oituzul Ardelean - Depozitul "Brandy" poate fi "imaginata" cum pornea pe firul paraului ce coboara din localitate ,catre sudul hartii.
Sursa: http://www.transira.ro/bb3/viewtopic.php?t=3765

Întrebarea mea este: Mai există hărţi sau poze cu această linie? Am căutat prin monografii ale Oituzului, Oneştiului...nimic. Deţine cineva mai multe informaţii?
 
Stimate domn,

Noi, pe forum, am discutat de multe ori despre lucrarile distinsului istoric. Pe dvs. va creditam cu buna-credinta pentru ca nu ati facut decat sa preluati materialul.

Vedeti dvs, in 1916 si apoi in 1917 la Oituz o anumita armata si-a spus "pe aici nu se trece". Si s-au tinut de cuvant pana la sfarsitul razboiului.

Armatele germane si austriece nu au trecut niciodata de soldatii lui Averescu din vaile Oituzului si Casinului dar cumva, conform istoricului mentionat, au reusit sa faca o cale ferata pana la Onesti... Interesant....

Si nu oricum ci cu traverse metalice. In 1917 datorita razboiului germanii au topit tot ce se putea ptr a face tunuri ca le ajunsese cutitul la os dupa 3 ani de lupte. Dar la Oituz, in plina zona forestiera au facut risipa de metal. Probabil nu le-a placut mirosul de brad carpatin.

Si au reusit cumva sa faca linia asta extraordinara pana la Onesti, localitate niciodata cucerita de germani, cale de vreo 11 km in spatele liniilor romanesti....

Acum trageti dvs. concluzia cam cat credit pot da celor scrise de domnului istoric.

In 1916-1917 a existat in teritoriul ocupat de germani la vest de Oituz o linie de 600mm, celebrele "feldbahn", parte din logistica mobila extraordinara pe care germanii o aveau. Vorbim de linii provizorii care erau montate extrem de rapid si la fel de rapid demontate si care foloseau pentru transport logistic. Nu stiu o harta a ei. Linia a fost evident abandonata la retragerea din 1919 si elemente ale ei ( in special sina) au fost folosite 10 ani mai tarziu la dezvoltarea complexului Onesti despre care exista un subiect pe forum.
 
Va multumesc foarte mult pentru raspuns.
Eu de aceasta cale ferata am aflat acum de un an incoace, cu toate ca stau in Onesti. Linia Onesti-Oituz a fost o linie cu insemnatate militara dar de care s-a uitat tot. Ma gandesc cum a putut scapa un asemenea obiectiv din ''ghearele'' istoricilor ce au scris despre zona. Un oarecare mod de a afla pot fi arhivele germane de razboi, fizice si virtuale. Pe cele fizice nu am cum sa le obtin dar as avea o sansa sa caut prin cele postate pe internet, dar nu stiu cum sa caut.
Apreciez rezumatul istoric dat de dvs. dar cu o mica precizare: Nu se stie unde a ajuns metalul din calea ferata. Complexul petrochimic s-a dezvoltat abia in 1952, este o distanta considerabila de timp din 1919 pana in 1952. Este posibil sa se fi folosit la o alta cale ferata sau, mai putin probabil, topit si refolosit.
Un subiect despre Onesti inca nu am gasit pe site.
Numai bine.
 
La arhivele militare germane se poate trimite e mail cu o solicitare.
 
Cand am scris "complexul Onesti" m-am referit la liniile de ingusta din zona complexului feroviar Onesti. Nu discutam despre combinatul petrochimic, ca nu are nicio legatura cu discutia. Eu zic ca puteti sa scrieti scrisori cui vreti, si in Germania si in Laponia.

Sa-i intrebati cum au reusit performanta sa faca o linie de cale ferata traversand transee si legand zona ocupata cu un oras niciodata cucerit, in plin razboi.

Uscatul ala de Averescu o fi avut sub comanda o armata de tarani, dar era un tip genial, sustinut puternic de Regina si de romanii din transee care visau pamant. Si dupa 1917 l-a ajutat unul gras, inalt, si la fel de istet caruia Romania ii datoreaza enorm. Un frantuz... Berthlot, care culmea, venea aproape zilnic in Onesti pentru ca era cazat la Bacau, probabil sa vada linia germanilor....:)

Daca am fost prea subtil o sa incerc sa va scriu direct pe intelesul tuturor si va scutesc de scrisori:

"Istoricul" bate campii. Si o face des. Nu cautati linia asta in 1916. Nici in 1917. Nici in 1918. Acolo era linia frontului, nici dracu' nu trecea intreg, daramite o linie de cale ferata.
Si se stie unde a ajuns materialul liniei. Pe linia Onesti-Scutaru in 1929.
 
Acum am inteles de-a binelea :)
Sa inteleg ca mi-am batut capul degeaba... macar povestea e frumoasa.
Foarte ciudat acest ''istoric'', am vazut ca era citat pe multe site-uri, si multi au pus botul ca mine din pacate. Greseala mea, ar fi trebuit sa aflu de la bunici, nu de pe internet.

Singurul lucru real in ce a scris ala e societatea Danubia din Oituzul Unguresc. Stiu sigur ca avea un funicular prin Pasul Oituz pana la Bretcu. Am mai vazut pe o harta militara din anii 70' o cale ferata forestiera ce pleca din Oituzul Unguresc la Ojdula.
 
Ati inteles :)

Ascultati-va bunii. Asa am facut si eu cand am scarmanat ani buni campia Marasestiului. Lasati-l pe istoric.

PS: folositi functia search a forumului. Dupa cuvinte cheie...gen Scutaru...Onesti. S-au scris destule in 10 ani.... Daca nu va descurcati o sa rog pe cineva sa va dea direct link-ul.

PS2: pe youtube a fost incarcat curand un film facut pe Onesti-Scutaru. Poate il stiti, poate nu :)

https://youtu.be/cIUMLUoVoWI
 
Va multumesc :lol:

Am gasit metoda cautarii, nu mai e nevoie.
Iar acel videoclip a fost incarcat chiar de mine, Axel2015 :)
https://www.youtube.com/watch?v=cIUMLUoVoWI

Pe Wikimapia am pus si poze: http://wikimapia.org/#lang=ro&lat=46.186961&lon=26.741753&z=12&m=b&show=/34212962/ro/Fosta-Cale-Ferată-îngustă-CFF-Oneşti-Scutaru
 
Va multumesc inca o data. Sustinerea dvs. si a altora ma face sa continui documentarea in domeniul trecutului.
 
O harta care ne va da peste cap...
Deasupra literei N se vede o linie pe intreaga vale a Oituzului, ce incepe din Onesti
K8SS9Px.png
 
Nu ne da ! Cei pasionati de liniile inguste si normale stim cat de extinsa a fost candva reteaua. De dapt, dupa razboi, reteaua de ingusta depasea lungimea retelei de cale normala.
 
Am vrut sa ma conving. E interesant faptul ca majoritatea vailor din Muntii Nemira, Vrancei, Ciuc si Tarcau aveau linii inguste.
 
Au apartinut de acelasi concesionar despre care am scris la subiectul cu Valea Tisitei, linii apoi nationalizate, devoltate, mutate, etc....

Si atunci se cara lemn din muntii nostri, mult si bine. Diferenta o constituie faptul ca in baza unei legi de eploatare din vremea lui Carol I, lemnul nu se putea exporta brut ci doar prelucrat.
 
Aici sint niste trapeze ale Imperiului.
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/3felmeres.htm

cica ar fi publicate in 1910, deci nu gasim linia in discutie, dar gasim liniile din Vrancea si cele de peste munti din Covasna. De fapt pe aici undeva am citit ca ele erau in legatura la un moment dat.Catalin, tot tu ai scris cum erau ele legate si cu cele de prin zona muntoasa a Buzaului, daca nu am imbatrinit.

http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/44-46.jpg
 
Peste Carpati, din tinutul Trei Scaune pana in Tara Vrancei, Buzau, zona Bacau se ajungea prin intinsul sistem de cai ferate inguste, planuri inclinate...

Trebuie sa fi fost o fascinanta calatorie pentru un temerar al epocii, perfect realizabila tinand cont ca exploatarile forestiere asigurau si transport persoane, fie pe valea Buzaului, fie prin exploatarea Tisita de la Marasesti la Sf. Gheorghe, fie de la Onesti.....
 
Harta este foarte folositoare, cu ea am datat niste asezari si lini de cale ferata.
 
O vedere de la Oituzul Ardelean (Unguresc), instalatia teleferic Oituz-Bretcu
HCYorj6.jpg
 
După o lecturare atentă a textului lui Radu Bellu constat următoarele lucruri:

CFF Onesti - Harja - Oituzul Ardelean a fost construita initial ca o cale ferata militara, cu ecartament de 600 de mm. Linia, in lungime de 45 de km., a fost realizata in anul 1916, de trupele de geniu ale armatei germane, fiind asezata pe traverse metalice, direct pe marginea soselei Onesti - Oituz Ferastrau - Harja - Oituzul Ardelean.
In anul 1918, armata romana a inceput desfiintarea unei portiuni de 12 km. din linie, intre Harja si Oituzul Ardelean...

Comentariu: Anul construcției nu este unul cine-știe ce, a fost o construcție cu scop strategic și caracter temporar ce ajuta Corpul II de Armată staționat în Pasul Oituz.

Aici am următoarele întrebări:
1. Cum a fost posibilă construcția unei căi ferate cu ecartament îngust (și militare!) între două state (Imperiul Austro-Ungar cu localitatea Oituzul Ardelean și parțial Poiana Sărată și România cu localitățile Oituz, Bacău și Onești)?
2. Cum au reușit nemții să construiască o cale ferată pe un teritoriu dușman (în 1916)?

Cine are acces la volumul lui Bellu rog frumos să caute notele se subsol (sursele), dacă nu există înseamnă că veridicitatea acestui text, respectiv credibilitatea autorului ar trebui puse sub semnul întrebării.

În primul volum „Istoria războiului pentru întregirea neamului” de Constantin Kirițescu nu se amintește de vreo cale ferată. Raportându-mă la literatură, nu am găsit nimic referitor la aceasta în romanul de război „Fata moartă” de Ioan Missir (capitolul „Prin Grozești, spre Hârja”):
Debarcați în Onești în zori, pornim pe șosea spre Bogdănești-Grozești. Cerne mărunt, și pulpanele măntăliilor pline de apă [...]
 
Buna Heinrich,

Constat ca este primul tau mesaj aici. In concordanta cu regulamentul forumului, te rog sa te prezinti celorlalti membri la sectiunea potrivita:

https://forum.lokomotiv.ro/viewtopic.php?f=53&t=11&start=1575

Multumesc pentru intelegere.