Bucuresti Nord

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

ICRA

Well-Known Member
Trenulist
24 August 2011
811
119
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Deschid acest topic pentru a aduna ceva material istoric despre Gara Bucuresti Nord.
In cautarile mele pe net nu am gasit nici un releveu, plan sau desen al garii.
As vrea sa stiu daca exista documentatie despre gara, vreau sa fac un model 3D al garii (perioada care ma intereseaza 1930-1940).

Multumesc pentru viitoarele comentarii.
 
Buna,

1930-1940 inseamna mai multe Gari de Nord bucurestene diferite, intrucat in acest deceniu complexul a fost de mai multe ori transformat radical. Atunci s-a amenajat piata din locul fostelor Ateliere CFR (de partea cealalta a careia se va ridica Palatul CFR, ulterior Ministerul Transporturilor), atunci s-a maltratat fata de la 1870 a cladirii si au fost eliminate cele doua turnuri vechi, atunci s-a construit actualul turn cu ceas si actuala colonada, atunci s-a refacut complet d.p.d.v. functional gara cu peroanele si liniile existente si azi.

Gara din 1930 nu mai are nimic de-a face optic si functional cu cea din 1940.

Exista planuri si schite de proiect din anii 1920-1930 pe diferite bloguri cu caracter istoric despre Bucuresti, insa nu le gasesc prin telefon. O cautare cu cuvintele cheie potrivite ar trebui sa ajute.
 
ICRA, in sublinierea celor scrise de HR, vezi aici:

http://armyuser.blogspot.ro/2011/01/iesirea-calatorilor-din-gara-de-nord.html

Pentru evolutia Garii de Nord Bucuresti, recomand din nou lucrarea "Constructii pentru transporturi in Romania", aparuta in 1981 si care are un intreg capitol dedicat statiei cu principalele etape de evolutie din momentul in care se numea Targoviste pana astazi.

Perioada aleasa de tine este cea mai complexa in istoria ei. Citeste articolul din link si te lamuresti. Ma mira afirmatia ca nu ai gasit nimic pe internet. De la planurile cadastrale ale Bucurestiului din 1911 si pana la multe PUZ-uri, toate sunt gratuit disponibile pe internet, inclusiv pe sit-urile primariilor de sector. Ca si pasionat de istoria Bucurestiului iti stau la dispozitie cu detalii despre istoria Garii de Nord, dar mai intai lamureste-te tu ce perioada te intereseaza.
 
Completez si eu, in Revista Cailor Ferate nr 11 din 1959 gasesti un articol intitulat "Evolutia Garii de Nord din Bucuresti. Sunt planuri de la 1882; 1893; 1899; 1910;1928 si 1950.
 
Mutumesc Horia, Catalin, Florin.
Sa restrang putin 1936-1940. Ma documentez si revin.
 
Am gasit pe net urmatorul plan care ma ajuta cred pentru aprenta la sol.
223.png
 
CRed ca este o soluţie bun, faţ㒠de haosul de acum.
Ceea ce vad, c㒠omit în continuare, lipsa unei parcari mai generoase. Sunt mulţi navetişti care şi-ar lă’sa maşina la gara, etc...
Pe la alţii, lâng㒠fiecare gar㒠este şi un spaţiu de parcare generos.
 
ICRA,

Interesant demers si e bine ca te-ai hotarat. Gara la 1940 este cea pe care o stim si noi astazi, cu ceva mici "ajustari" pe care ti le descriu mai jos cu mentiunea ca le scriu din memorie si daca ceva imi scapa, o sa mai adaug la subiect:

1. pe frontonul "la coloane" era efigia regala (se vede in multe poze), disparuta evident astazi, undeva deasupra scrisului "gara de Nord". Acum acolo e roata inaripata. Se vede aici:

Gara-de-Nord.jpg

vei si configuratia initiala a trotuarului.

2. corpul unde sunt casele de bilete clasa 1 avea forma veche a acoperisului. Acest corp a fost aproape complet distrus la bombardamentul din 1944 si acum este refacut cu un acoperis simplificat. Uite-l aici dupa ce a primit in plin cateva bombe:

garadenord2.jpg


3. inca exista linia oficiala care mergea pe vechiul amplasament al liniilor garii pana in zona "la coloane" trecand prin fata actualului Mc si a salonului oficial. Am mai scris pe forum si exista o imagine postata de Gam3 (Florin) cu linia respectiva.

PS: cred ca am pe undeva o schita cu gara asa cum era dupa marea transformare din anii '30. Nu promit dar parca am pe acasa una. Nu te grabi, mai da-mi ragaz sa ajung la biblioteca personala care din motive fara legatura cu trenurile e plecata in pribegie.
 
Perfect, multumesc Catalin.

Am gasit si aici ceva date.

Inca mai caut niste desene care cel putin sa imi arate cote pentru fatade.
 
1927, vedere aeriana:

Gara%20de%20Nord185-1024x762.jpg



fosta gara regala Cotroceni (a nu se confunda cu actuala), linia care cobora dealul pana la Gara de Nord (parte din racordul Gara de Nord-Filaret) se distinge si podul peste Dambovita de la Grozavesti:

Cotroceni%202182-1024x751.jpg


sursa: http://albumdefamilie.bucuresti2021.ro
 
Mare esti domnule Catalin! 8)

Si o fotografie Iosif Berman:
1404915371_1805_berman_gara_1404916050-large.jpg


Sursa e mare pe fotografie de parca e facuta de ziarul in cauza.
 
Luni dimineata pe la 11 am vazut tras pe una dintre liniile din Bucuresti Nord A un tren de marfa compus din cateva vagoane platforma si cateva cisterna. E vreun motiv pentru care se folosesc liniile de calatori pentru gararea unor trenuri de marfa?
 
Au fost sau se duceau la Atelierele CFR Grivita pentru revizie. Accesul se face prin Bucuresti Nord.
 
catalin a spus:
Eu zic ca e mai bine sa intrebi daca te intereseaza ceva. Nu suporta photobucketul cate am stras pana acum si oricum n-as avea timpul sa scanez/postez....
Da, din interiorul garii interbelic sau mai inainte ai?
 
Dar de ce nu mergi sa o vezi chiar tu ?
Saloanele oficiale, alea de sub cele doua turnulete, sunt deschise uneori si publicului larg. Sunt fostele saloane regale, doar linia oficiala, cea de care am mai povestit, nu mai e. Cea care ajungea pana la coloane... restul incaperilor, exceptand celebrul fast-food sunt cam neschimbate de la consolidarea din anii '30. Da nu ai multe de vazut... pereti simpli, inalti, in alb. Planurile originale ale cladirii le gasesti la Arhivele Statului. Nu stiu din memorie ce fila si dosar, dar le am notate undeva. Ma refer la cladirea initiala, cea din poza....

Frema initiala de deasupra liniilor 1 si 2 de atunci ( aia care apare in poza cu locomotiva B1 postata de Alex la subiectul cu Calugareniul) e tot acolo, pilonii originali tot aia sunt.... cam ce vezi in poza de mai sus, exceptand turnuletele refacute, exista si azi. Doar sa faci diferenta intre corpurile vechi si cele construite dupa. Dar nu e greu, la o atenta examinare chiar din exterior, din piateta garii.

Daca faci Calugareniul poti alege intre macheta garii Filaret ( am povestit cu Victorian despre la un subiect dedicat, acum ceva ani) sau Gara de Nord, pardon Targoviste, ca sa integrezi locomotiva intr-un spatiu adecvat. Sau Comana...daca ne lamurim cum arata initial...

Later edit: schitele cladirii in forma originala le gasesti la Arhivele Statului, fondul MLP, dosar 10/1870. Fila 9 este chiar fatada din poza.