Poze de la 1900

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Confirm cele spuse de prietenul nostru Catalin.

Atunci cand intrati in Gara de Nord dinspre cladirea monumentala a Regionalei CFR, intrati pe sub porticul cu elemente dorice adaugat in perioada interbelica, proiect al arhitectului Victor Stephanescu, iar de acolo intrati intr-un hol lung ce reprezinta etapa cea mai veche de existenta a garii.

Gara de Nord a fost de la bun inceput o gara tipica "de capat" (la fel ca si gara Filaret) care in mod traditional avea doua linii (una de plecare si una de sosire) iar intre cele doua, la mijloc, mai exista o a treia linie de manevra. Legatura dintre ele se facea cu trei turnante mici manuale, cate una la fiecare cap de linie, si o cale scurta de legatura in unghi drept intre ele; ideea era ca locomotiva sosita la capatul liniei putea fi intoarsa pe segmentul respectiv de linie si putea sa fie retrasa pe linia de manevra.

Desigur pentru noi astazi pare ciudata si complicata solutia aleasa, mai ales ca locomotivele lungi de dupa 1880 erau imposibil de intors pe o turnanta de 4 metri diametru, fara a mai pune la socoteala faptul ca se detasa tenderul si mergeau separat, cate o piesa odata. Dar asta este solutia vizibila in planuri atat pentru gara Constanta, pentru gara Filaret (ambele fiind facute de aceasi echipa de proiectare) precum si pentru vechea gara de Nord, realizata de un consortiu prusac. S-a folosit solutia tipica a vremii, toate trei fiind gari de capat.
 
Pentru cei interesati de istoria Garii de Nord din 1872 pana in 1981 va recomand calduros cartea Constructii pentru transporturi in Romania, aparuta 1981. Exista un intreg capitol dedicat garii cu harti si imagini.
 
Multumesc frumos de sugestie, Catalin! Nu am citit-o, am vazut doar planurile originale din Arhivele Statului, am sa caut si cartea!
 
O imagine cu peroanele acoperite.

foto - "Constructii pentru transporturi in Romania"
 
Gara Buzau, decembrie 1917 ilustrata germana (a doua cladire a garii):

acoperisul garii arsese complet in urma luptelor din acea luna, in prim plan soldati romani prizonieri paziti de armata germana de ocupatie:



ilustrata romaneasca circulata 1929, cladirea fusese refacuta si efectele razboiului indepartate.

 
Multumesc frumos Catalin, iar inainte sa-i arda acoperisul arata asa:

cowneo28udb5tw3j2.jpg


Practic, era identica nenorocitei de la Pitesti, care a fost demolata c-asa au vrut muschii onor conducerii chefere, ca sa mai faca inca un acvariu in loc
 
Nu, in poza "Buzeu" e prima cladire de calatori din seria celor facute de concesionari. Cea cu acoperisul ars este a doua cladire pastrata cu ceva transformari pana azi.
 
Salut Catalin, de acord cu tine, intre etapa cu acoperisul ars si poza postata de mine mai exista o etapa de reconstructie a garii. Insa daca analizezi cu atentie cladirile, vei vedea ca in buna traditie a secolului al 19-lea care din pacate nu se mai continua azi, cred ca gara respectiva nu a fost demolata complet, ci doar modificata prin etajarea aripilor si eventual extinderea acestora, iar zidurile vechi continua sa existe in interiorul zidurilor moderne in acelasi fel in care zidurile garii Sinaia de la 1878 continua sa existe partial in cladirea de la 1913. Pe vremea aceea nu isi permitea nimeni luxul de a darama complet o fundatie si niste ziduri care puteau fi refolosite. O practica ce azi din pacate nu isi mai are locul in lumea moderna a "acvariilor" :roll:
 
Dorin, nu pot nici sa confirm nici sa contes cele scrise de tine pentru ca nu am informatii despre transformarea garii Buzau. Asa cum amandoi am constatat metoda descrisa de tine era una comuna. Ochiul tau de arhitect sigur vede detalii care mie imi scapa.

Nu stiu daca ti-am trimis vreodata schita vechii statii "Buzeu" asa cum apare in "Darea de seama" semnata I Gh Duca la 1893 (am mai scris acum ceva timp despre acest minunat studiu care se gasete prin biblioteci si care cuprinde schite ale tuturor statiilor mari de pe reteaua Vechiului Regat). Si daca tot ai pus imaginea aia frumoasa cu gara in varianta initiala uite si schita statiei si legenda aferenta. O postez la o rezolutie mult mai mica decat scanul ca sa poata incapea intr-o singura poza:

 
Desi nu am facebook, pornind de la un link am ajuns sa vad aceasta poza.
Nu e de la 1900 cum e topicul dar...

Masina aia este in vagon. La aproape un secol distanta inca nu avem acest serviciu.

https://www.facebook.com/IRIFadmin/photos/a.372201326198386.92406.183296198422234/373721516046367/?type=1&theater

mai incolo e gara Piatra Olt

https://www.facebook.com/IRIFadmin/photos/a.372201326198386.92406.183296198422234/374129342672251/?type=1&theater

Sacele

https://www.facebook.com/IRIFadmin/photos/a.372201326198386.92406.183296198422234/374464655972053/?type=1&theater

Tirgu Ocna

https://www.facebook.com/IRIFadmin/photos/a.372201326198386.92406.183296198422234/375542162530969/?type=1&theater

Un ,,microbuz" de aprovizionare

https://www.facebook.com/IRIFadmin/photos/a.372201326198386.92406.183296198422234/375542269197625/?type=1&theater

asta nu o pot comenta

https://www.facebook.com/IRIFadmin/photos/pb.183296198422234.-2207520000.1404854998./572349299516920/?type=3&theater
 
dantm a spus:
Desi nu am facebook, pornind de la un link am ajuns sa vad aceasta poza.
Nu e de la 1900 cum e topicul dar...

Masina aia este in vagon. La aproape un secol distanta inca nu avem acest serviciu.

https://www.facebook.com/IRIFadmin/photos/a.372201326198386.92406.183296198422234/373721516046367/?type=1&theater

Stai putin Dane, sa ne asezam oleaca. Nu e vorba de stramosul serviciului ROLA pe ecartament ingust :).

Este masina unui potentat local. Nu-mi spune ca tot romanul de rand isi permitea la 1926-data postei, un autoturism si cu atat mai putin unul de lux. Cuconasul posesor s-a pozat in fata masinii in pantaloni scurti, soferul este cel mai probabil personajul din spate langa roata fata si masina trebuia dusa la vreo mosie de langa linie. Ca drumurile de atunci... ca si cele de acum. In rest, oameni de demult, obiceiuri de azi. Masina are capota trasa, numai bun sa intre fumul, scanteile si funinginea de la locomotiva pe capitonarea de piele. Dar, cum sa-ti afisezi altfel statutul ?
 
Nu e vorba de stramosul ROLA, o fi ala un potentat al locului, posibil, avocat cum era obiceiul, dar mi s-a parut interesanta ideea de a pune masina pe vagon.

Cum ar veni l-a dus capul.
 
Mai exact sunt poze din campania 1916-1917 din Moldova....In Imperial War Museum exista o colectie impresionanta de imagini luate de Serviciul Fotografic al Armatei Romane si de germani pe teritoriul Vechiului Regat. Printre ele si imagini ale unor gari din zona frontului sau imagini care surprind alemente feroviare. Imaginile nu cuprind identificarea garilor, aceasta din urma a fost misia mea (posibil sa gresesc...). Acolo unde nu am decat banuieli, am preferat sa scriu neidentificat.

Targu Ocna Salina:



Targu Ocna oras:



Targu Ocna dinspre linii:



Remiza de la Tg Ocna:



neidentificata (posibil Tg Ocna Salina) dinspre oras:



Trupe germane pe peronul garii Buzau. In timpul cuceririi orasului (Noiembrie 1916) acoperisul cladirii a ars complet, asa cum se vede in dreapta pozei:



Marasesti, dispre linii (sau ce a ramas din ele):



Viaductul Caracau dinamitat:



singura imagine pe care am identificat-o cu prima gara a orasului Onesti (si ma ocup de rascolit hartii de vreo 30 de ani:)):



Marasesti, dispre oras, in august 1917:



Marasesti, dinspre linii, august 1917:



Valea Casinului, transport militar romanesc pe linie ingusta.



primul pod dublu CF si sosea peste Siret (linia Tecuci-Marasesti) dinamitat de armata romana:



remiza neindetificata.



Remiza circulara Adjud



unitate industriala neindentificata. Imaginea este interesanta pentru ca se vede semnalul mecanic ce acoperea iesirea din linia industriala in magistrala.



Neidentificata. Langa statia de caramida se vede si o veche cladire Strousberg, cu siguranta este pe linia Marasesti-Bacau-Roman.



Drezina ruseasca in zona Marasesti.





T9.3 blindat german pe teritoriul Romaniei. Sunt si imagini cu vagoanele...



aceiasi masina.



alt tren blindat capturat de rmata romana pe Valea Oltului. Cred ca e un MAV 377



imi scapa acum numele viaductului (e ceva Trotus X), linia Adjud-Ghimes. Picioarele exista si astazi. Dinamitat de armata romana pentru a impiedica avansarea armatei austriece.




de mentionat ca dupa primul razboi toate garile avariate au fost refacute in conformitate cu originalul, lucru care nu s-a intamplat insa si dupa ww2.
 
imi scapa acum numele viaductului (e ceva Trotus X), linia Adjud-Ghimes. Picioarele exista si astazi. Dinamitat de armata romana pentru a impiedica avansarea armatei austriece.

Că’tă’line, podul din poza ta este pe DN 12A, Comă’neşti-Miercurea Ciuc şi este în localitatea LUNCA DE SUS / Pă’ltiniş-Ciuc (HR)...... aici linia trece de pe versantul stâng pe cel drept, despă’rţiindu-se de "traseul" DN 12A pe direcţia Miercurea Ciuc!



Imagini de anul trecut, din zon㒠;....vă’zând acele blocuri de beton ră’mase la baza picioarelor m㒠întrebam şi eu, de când au ajuns acolo....
 
Pe linia 501 si alte viaducte sint reconstruite linga ruinele celui dinaintea lui.
Asa am intilnit si la Livezi Ciuc.
 
In cazul acestui viaduct (intre timp m-am lamurit ca se numeste Trotus XII) bolovanii pozati de Daniel sunt din pilele centrale. Asa cum evident se observa in poze pilele de acces cu arce sunt cele originale, concolidate cu beton armat. Pilele centrale insa sunt reconstruite...Nu imi aduc aminte insa daca nu cumva sunt din pilele reconstruite dupa ww1 pentru ca acest viaduc parca a mai fost dinamitat o data in 1944....

Daca tin bine minte, povestea acestui viaduct se gaseste in "Constructii pentru transporturi in Romania". Daca cineva are acces la lucrare sa caute in volumul 1 si sa revina cu informatii corecte.

PS: Dan, ti-am raspuns la intrebarea cu podul Cosmesti.