Iluminare vagoane calatori PIKO

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Hmmm...
39.gif

Dac㒠plasă’m dup㒠puntea redresoare toate circuitele de lumini, atunci toate luminile se vor aprinde indiferent de sensul de mers şi de sistemul folosit.
Dac㒠plasă’m circuitele lă’mpilor finale înainte de puntea redresoare (revin cu detalii despre ele, deşi observ c㒠deja se ştie lecţia
41.gif
), atunci ele se vor aprinde conform sensului de mers numai în sistem analogic, în sistem digital fiind aprinse toate.
Dac㒠montă’m un decodor digital, atunci puntea redresoare şi condensatorul vor dispă’rea, culegă’toarele de tensiune de la roţi vor fi conectate direct la intră’rile decodorului, iar circuitele de lumini vor fi conectate la ieşirile decodorului. în funcţie de setă’rile decodorului, în sistem digital luminile vor putea fi aprinse / stinse în fel şi chip conform comenzilor lansate de utilizator, iar în sistem analogic s-ar putea s㒠stea aprinse toate.
 
Ok. Tot ceea ce noi face in modelis este reflexia realitati.
In realitate, cum sunt aprinse lampile finale??
In functie de directia de mers?? Aprinse toate tot timpul dar nu le observam noi pe cele dintre vagoane?? Cum functioneaza??
 
Pentru simplificarea instalaţiei electrice, eu unul aş recomanda conectarea circuitelor pentru lă’mpile finale dup㒠puntea redresoare, direct la bornele condensatorului. Astfel toate luminile sale vor funcţiona, inclusiv lă’mpile finale de la ambele capete, dac㒠vagonul va fi plasat pe o cale ferat㒠alimentat㒠în sistem analogic sau digital. Pentru acest ultim detaliu eu unul nu mi-aş face mari probleme, fiindc㒠am vă’zut destule trenuri reale în care vagoanele aveau toate lă’mpile finale aprinse, chiar şi la cele care NU erau ultimele din garnituri
4.gif
 
Alex14 a spus:
(12v-2Vx2buc)/0.01A= 800 ohmi (rezistenta pt un capat/ 2 lampi)
Calculul este corect pentru o ghirland㒠de dou㒠LED-uri roşii care vor reprezenta lă’mpile finale pentru un capă’t al vagonului de că’lă’tori
41.gif

Deoarece vagonul are dou㒠capete (evident), va fi nevoie de dou㒠astfel de ghirlande, câte una pentru fiecare capă’t.
 
Salutari. Am mai lucrat, iar cu ajutorul lui "mpursu" am realizat 2 scheme de iluminat pentru DIGITAL si ANALOG. In ele gasiti toate datele necesare.
Valorile rezistentelor din scheme sunt cele minime. Daca se aleg rezistente sub aceste valori exista riscul arderi LED-urilor. In schimb, valorile pot fi marite, pentru a reduce intensitatea lumini, in functie de preferintele fiecaruia.

Sper sa va fie de folos. :D
Cu teoria am terminat. Acum trebuie sa trecem la lucru. Avand in vedere ca rezistentele si condensatori SMD sunt prea mici ca sa ii pot manipula, am decis sa ii folosesc la marimea normala. Intre placa cu scaune si sasiu nu am loc sa le asez, asa ca voi face 2 "WC-uri" cum s-a sugeret paginile anterioare.
Avand in vedere ca s-a sugerat aceasta ideea, inseamna ca a mai fost implementata. Cei care au facut deja asta, ii rog daca au, sa posteze niste poze in continuare caci nu prea stiu cum trebuie sa arate. :D
 
Revin dupa o absenta indelungata dar este vina scoli nu a subsemnatului. Zilele acestea am avut ceva timp liber si m-am apucat de prostii. De 2 zile cositoresc, lipesc, tai si modific pentru a termina de iluminat un vagon. Operatie reusita, pacientul mort! :-x
Spun reusita deoarece am ajuns in acest stadiu.
Mort deoarece nu pot sa termin ceea ce am inceput. Condensatorul este destul de mare deci nu aveam de ales si am construit un WC.

Rezistentele am zis ca nu o sa constituie o problema si le-am pus intre placa scaunelor si sasiu alaturi de puntea redresoare.
Nu a functionat. Piesele ridicau scaunele. Mai era loc de inca un WC care in 3 min era montat. Am incercat in mai multe moduri si am ajuns sa pozitionez puntea redresoare si rezistentele in cel de-al 2-lea WC. Pe borna "+" a punti am facut legatura cu cele 3 rezistente si folosind un cablu am conectat si anodul condensatorului.
Tot ce era legat la "+" am conectat pe piciorusul punti. Pentru minus nu mai aveam loc asa ca am folosit o bucatica dintr-o placa de cablaj de test unde am conectat tot ce folosea "-". Am folosit multa banda izoler ca sa nu am probleme la rezistente si punte. Am conectat si restul de cabluri fiecare la locul lui eliminand excesul de cablu.
Arata ceva mai curat dar totusi sunt destule cabluri. Aceeasi problema. Acum cablurile ridica scaunele. :(
Sunt dispus sa fac si o a 3-a, a 4-a incercare deoarece vreau sa finalizez proiectul. Daca reusesc sa fac 1 vagon, celelalte 2 le voi face mult mai usor si mult mai curat avand lectia invatata.
"mpursu" mi-a sugerat sa asez rezistenele intre scaune sau sa pun mare parte din componente pe tavan. Pe tavan am banda de SMD-uri care ocupa cv loc.
."mpursu" am vazut ca foloseste placi de cablaj pe care se afla LED-urile si banuiesc ca tot ceea ce trebuie (condesnatori si rezistente SMD). Pt mine e cam dificil sa fac o astfel de placa.
Aveti vre-o idee cum pot rezolva situatia?? :(
 
Ai firele prea groase.De fapt toate piesele sunt mari. Cauta fir subtire, cum sunt cele de la decodoare, gen 0,5-0,75 mmp (asta-i sectiunea firului, suprafata, nu diametrul). Un condensator de 470 uF este suficient, de regula acestea intra in voie, pe inaltime, in cutia WC-ului. Puntea redresoare , exista in variante mai mici, la fel si rezistentele. Altfel nu ai decat sa umpli vagonul cu piese, in loc de calatori.
 
Eu am folosit riglette LED dotate din start cu tot ceea ce le trebuie (decodor digital, redresor, ieşiri separate, LED-uri, rezistenţe de balast etc), dup㒠cum spusesem în subiectele respective. Nu le-am testat (încă’) în sistem analogic, dar sunt convins c㒠trebuie s㒠funcţioneze corect şi în aceste condiţii.
Ai putea s㒠plasezi rezistenţa serie cu banda LED chiar sus pe tavan, aliniat㒠cu banda îns㒺i, iar rezistenţele serie pentru luminile roşii s-ar putea aşeza chiar între aceste LED-uri, lipite direct pe terminalele acestora. Astfel firele ar pleca direct spre amsamblurile respective şi nu s-ar tot duce şi întoarce pe sub piesa scaunelor.
Cosmin78 are dreptate, poţi folosi fire şi rezistenţe mai subţiri şi piese mai mici.
 
Am fost azi la singurul (cred) magazin unde gasesc piese. SMD-urile de orice fel sunt o raritate pt ei iar cel mai subtire cablu pe care il au este asemenea celui folosit de mine pana in prezent.
Rezistenta pt banda o sa fie fie pusa pe tavan, lipita la borna benzi.
Cat despre rezistenta de la lampi... Curentul in circuit, circula de la "+" la "-". Daca gresesc ma corectati dar eu consider ca rezistenta trebuie plasata prima pe circuit pt a "proteja" tot ceea ce urmeaza dupa ea. Aplicand aceeasi gandire si in cazul in care am "LED-rezistenta-LED", doar al 2-lea LED este "protejat". Daca ceea ce gandesc nu este corect si asta si sper :D inseamna ca si rezistenta de la lampi o pot pune pe tavan si ramane doar problema cablurilor.
 
Salut,
Din fericire pentru tine gresesti.
Rezistenta nu protejeaza un anumit element din circuit in functie de pozitie, ci limiteaza curentuil prin circuitul (ramura de circuit) in care e montata.
Asadar o rezistenta bine calibrata protejeaza toate led-urile cu care e inseriata indiferent de pozitia ei fata de led-uri.
Cablurile le poti fixa tot pe travan, paralel cu regleta de leduri (pe langa marginile reglertei).

Spor!
 
@Alex14 : Mircea (mpursu) te-a sfatuit foarte bine . Mai bine CUMPARA de-a gata caci nu prea esti pe drumul cel bun ( parerea mea ) . O data nu ai cunostinte elementare de electronica , LiviuM ti-a mai luminat un pic "cugetarile" , a doua oara nu stii DE UNDE si CE sa cumperi , ma refer la piese , iar a treia oara nu ai indemanare la cositorit ; poza pe care ai postat-o arata o lipitura grosolana .
Stiu , suna groaznic , sau demoralizator , dar cate o data e bine sa-ti spuna cineva verde in fata !
Ca sa nu zici ca sunt Gica-contra sau am ceva cu tine sau eu doar dau cu parul , iata si cateva sfaturi , zic eu de bun simt , sfaturi care te vor ajuta pe viitor ( asta iarasi este doar parerea mea )
1. Aprofundarea partii teoretice : cauta intr-o carte de fizica lectia cu legarea rezistentelor in serie ( nu stiu in ce carte , din pacate , mai nou sunt o gramada de manuale "alternative" si nu mai stiu in ce an se invata despre curentul electric sau daca se mai invata ceva ) . Daca nu gasesti , atunci cauta pe google .
2. Daca ai aprofundat si INTELES partea teoretica poti incerca din nou google pentru a comanda piesele care iti trebuie cu adevarat . Poti incerca si local , la orice depanator radio-tv , care repara si LCD-uri sau case de marcat si sigur te va servi cu piesele care le doresti , contra unei beri sau poate moca :mrgreen: ( atentie la puterea rezistentei , dimensiuni ( daca vrei SMD ) si valoare standard , la fel la condensator ( sunt condensatoare polarizate la 25V cu dimensiuni mici , cam 10% din acela pe care il ai tu ... ia vezi pe o placa de baza de calculator ... ) ).
3. Citeste despre "cositor" , pasta de lipit , flux , setari de temperatura si vizioneaza tot ce poti sau ai chef legat de lipituri manuale pe youtube ( sunt o gramada de filme in care poti vedea esentialul ) . Cumpara-ti un ciocan de lipit / statie de lipit , cat de cat . Daca cumperi "cositor" de la rusi/moldoveni din piata ( cred ca asta vei face ) , ia o rola cat mai subtire si mai curata ( de obicei sunt pline de praf si alte mizerii ) , incearca sa faci rost si de "sacaz" sau pasta decapanta ... si ar fi bine sa folosesti un mic ventilator sa aspire fumul de la nasul tau ( spe un geam deschis ) . Mai tarziu o sa vezi de ce :confused: .
Ar mai fi o chestie ... fa-ti rost de o placa din ceva stricat si exerseaza pe ea , dezlipeste si lipeste la loc componente ca sa vezi cum merge treaba !
An nou fericit !
p.s. nu ne-ai mai spus ti-ai mai cumparat calculator de gaming sau ai renuntat la idee ?
p.s. 2 fire subtiri gasesti in hands free-uri vechi/defecte , iarasi moca
p.s. 3 nu stiu daca ordinea indicata de mine e cea corecta , dar intai trebuie sa intelegi ce vrei si de ce e asa , sa cumperi/faci rost cate ceva care intr-adevar e bun si iti trebuie ( poate un pic mai multe pentru a avea ce strica ) si dotarea cu "echipament" mai performant sau cu ce lipseste , iar pe urma .... exercitiu tata , ca asta ne omoara
 
1. Mircea mi-a explicat si a incercat sa ma invete ceea ce nu ne-a predat inca la fizica. Sunt abea a 9-a. Nu stiu daca intram anul asta in electronica... :(
2. In oras exista un singur magazin unde gasesc astfel de componente si cum am mai mentionat, SMD-urile sunt raritate pe la ei. Trebuie sa gasesc un magazin online de unde sa imi fac aprovizionarea.
3. Eu m-am mai "jucat" cu cositorul dar nu am experienta. Acea lipitura intradevar este grosolana dar acum nu mai exista caci am ajuns la a 3-a incercare. A 3-a oara e cu noroc dar observ ca nu si la mine... Pe langa ca anumite lipituri nu imi tin, nu reusesc sa pozitionez LED-urile pt lampi pe gaurile din vagon. Daca reusesc si prind un LED, cand incerc sa il pozitionez pe cel de al 2-lea, cablul dintre ele ori e prea scurt, ori e prea lung. :(

Nu am mai cumparat PC-ul... Trebuie sa aleg intre PC si bicicleta. M-am mai interesat/cerut pareri si pentru un PC de Gaming am nevoie de vre-o 30 mil. Eu tot ceea ce imi cumpar cumpar din bani mei, indiferent de obiect/suma. As dispune de fonduri dar...ma gandesc ca la vara am nevoie de bicicleta. Pe bicicleta dau cel putin 20 mil. Problema la mine sunt bani (probabil nu sunt singur). Daca as fi castigat la loto, acum jucam jocuri mai mari, mergeam cu bicicleta pe dealuri cu echipament de iarna si ma jucam cu setul gata iluminat si digitalizat.
Aceeasi problema si la modelism. Este mai ieftin sa fac eu iluminatul dar asta implica cv munca. Probabil ca o sa astept sa fac rost de cv maruntis si imi cumpar iluminatul interior si pentru lampi, totul gata facut.
Am avut norocul sa imi placa 3 hobby-uri ieftine (modelism,ciclism,gaming). Poate la anul o sa fie mai bine.

La multi ani si cat mai multe realizari pe toate planurile! :D
 
Eu am gasit niste fire subtiri foarte bune de la un cablu parallel ATA
http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA
In principiu are cam 20-30 cm si sunt 40 de fire. Sunt cele mai bune fire subtiri pe care le-am vazut pana acum. Problema e ca nu sunt de culori diferite, pe acelasi cablu, dar poti lua doua diferite, unul albastru si unul gri de exemplu.

Tai din capat conectorul, la baza, apoi din margine, desprinzi fir cu fir pe toata lungimea, firele, si ies fara problema, cu tot cu izolatia.

(nici nu trebuie sa cumperi, poti gasi prin PC-uri vechi)

PS: cred ca se pot folosi si cablurile pentru floppy, care sunt tot asa, doar ca sunt mai putine fire parca.
 
Am rezolvat cu cablul. Mi-a gasit tata (el stie unde sa caute) un cablu de net sau telefon, habar nu am de care. Cablu de "telecomunicati". Oricum, in el sunt vre-o 5-6 cabluri subtiri perfecte pt ceea ce imi trebuie. Daca scot invelisul exterior am vre-o 10-20m de cablu subtire ce poate fi folosit.
 
Pana la urma, a 3-a incercare a dat roade. :evil:

Lipiturile au ramas relativ la fel de rele dar rezultatul este cel dorit.

Din tot km acela de cabluri au ramas 2 care ies afara spre boghiuri. 2 cabluri care afara ies sub forma de lite de cupru rasucite. Acestea le-am legat la alte lite tot rasucite ce faceau conexiunea intre osiile boghiului.

Nu dispun de lamele colectoare si nici nu stiu care sunt adecvate pt acest tip de boghiu asa ca ma rezum la asta. Desi are condensatorul, am rulat un vagon care are bada de LED-uri legata direct la osii si cel facut de mine, simultan. Cel facut de mine parca are mai multe intreruperi ale lumini. La lampi nu se observa deloc dar la banda da. O fi si de la legatura proasta la osii ori de la sina murdara (m-am uitat atent pe sina in locurile unde se intrerupea si am obs cv mizerie).

Una peste alta, cu si fara experienta, am reusit sa fac cv functional. :D Prima oara e mereu greu iar dupa devine cv mai usor. Sper sa si fie asa. :D Cu suma economisita + cv de la mine voi cumpara un set de 36 figurine sezand care le voi raspandi in vagoane si cu asta inchei definitiv lucrul la ele (pt ca nu stiu ce altceva as mai putea imbunatati).

Astept pareri si opinii.
 
Daca aveati impresia ca ati scapat de mine, mai ganditiva o data! :D
Acum 1-2 ore m-am gandit sa imi intind toate sinele sa vad cum arata (la veche locuinta nu aveam spatiul care il am acum). Dupa care am pus loco urmata de un vagon clasa 1 apoi clasa 2 (ambele contin doar banda cu LED) si in coada, al 2-lea vagon clasa 2 care este vagonul la care am lucrat.
Pe fiecare vagon, pe acoperis, un capat are 1 punct si celalalt capat 2 puncte (cred ca reprezinta cv de ventilatie, irelevant).
In formatia asta am rulat garnitura ba inainte, ba inapoi. Toate bune si frumoase, dar mi-a dat prin cap sa intorc ultimul vagon. Toate la fel dar ultimul vagon intors. PROBLEMA!!! Mergea 2-3 sec palpaia lumina, se bloca si gata. Pana nu miscam garnitura din loc nu pornea. Nu raspundea la nici o comanda.
Initial am crezut ca este variatorul de vina (am umblat si izolat un cablu care se defectase in el) dar nu asta era. Am lasat pe sine doar loco si vagonul cu pricina si le-am rulat si inainte si inapoi. Totul a mers. Daca intorceam vagonul, nu mergea indiferent de sent.

Acesta este un video cu toata garnitura si ultimul vagon (cel cu pricina) pus invers:
http://s1363.photobucket.com/user/AlexBR182/media/DSCF7613_zpsf5e31a47.mp4.html
Ce este de facut :?:
 
In primul rand, daca as face asta inseamna sa demontez si dezlipesc cam 50% din ceea ce am lucrat. Am conceput sistemul astfel incat sa pot scoate scaunele dar nu sa pot umbla la conexiunea dintre condensator si punte pt ca acestea sunt lipite cu cositor unul pe alltul iar acest ansamblu este lipit la propriu de baie, baia de peretele vagonului.
In al doilea rand, nu asta e problema, nu conexiunile, deoarece merge 50%.
Daca vagonul este, sa zicem cu "capul" spre loco merge, iar daca este cu "coada" spre loco nu merge.
Nu pot sa imi explic ce are. :mask: