Back to the 60ââŹâ˘s.
După cum spuneam într-o postare anterioară, unul din proiectele mele e TV4 ââŹâ o autoutilitară de care mulţi, probabil, nu îşi mai amintesc. Bineînţeles, este vorba despre o specie extinctă, ca multe alte vehicule autohtone care nu au avut şansa unei vieţi dincolo de graniţele ţării de origine. Ă
Ĺžansele oferite aici oricărui vehicul (şi nu numai) le cunoaştem cu toţii: rugină, Remat, sau - în cel mai bun caz - vreo ââŹĹžrestaurareââŹÂ după care nu se mai cunoaşte despre ce e vorba, şi mai ales despre ce a fost vorba înainte... Cauzele - să nu le mai comentăm, cred că le ştim.
Revenind la TV4, cert e că nu s-a păstrat niciun exemplar, nici măcar în formă modificată. TV4 şi TV5 s-au fabricat începînd din 1958, pînă la înlocuirea lor cu generaţia a doua ââŹâ TV 41/51, în 1964. La bază au avut şasiul şi motorizarea de la IMS M59.
Nu am găsit referinţe ââŹĹžoficialeââŹÂ în legătură cu eventuale surse de inspiraţie pentru designul caroseriei, aşa cum există pentru alte autovehicule fabricate în România în acea perioadă. Probabil, unii ar fi tentaţi să concluzioneze că e vorba de un ââŹĹžprodus original românescââŹÂ, însă personal nu m-aş grăbi să afirm aşa ceva. Deşi încă nu am ââŹĹžsăpatââŹÂ în multe părţi, am fost oarecum surprins să observ oarecare asemănări (ca aspect exterior) între TV-ul nostru şi un contemporan al lui din Vest ââŹâ Ford (Taunus) FK 1000 (fabricat între 1953 şi 1965). Dimensiunile de gabarit par apropiate (bineînţeles că pentru Ford le ştim, iar pentru al nostru... le deducem noi, că a avut grijă cineva să nu se afle direct). Dincolo de toate astea, ceea ce îmi dă mai mult curaj e faptul că ampatamentul celor două are toate şansele să coincidă:
Ford FK 1000 : 2300 mm
TV4/TV5 : judecînd după informaţia conform căreia acestea au fost dezvoltate pe baza şasiului IMS M59, rezultă tot 2300 mm. Bineînţeles, fără vreo altă legătură cu Fordul.
O altă asemănare frapantă, aş zice: într-un film românesc din epocă, apare la un moment dat un
TV într-o schemă de vopsire care trimite clar la ââŹĹžinspiraţieââŹÂ ââŹâ ca să nu spun plagiat ââŹâ după o
schemă folosită la FK 1000.
Ar mai fi de remarcat forma portierelor din faţă ââŹâ foarte asemănătoare, dar şi aspecte ââŹâ să le spunem, mai aproximative ââŹâ cum ar fi masca radiatorului şi amplasarea farurilor, care la TV sunt mai ââŹĹžbulbucateââŹÂ, din cauza curburii mai mari a cabinei şi probabil, a distanţei mai mari între ele; totuşi, ââŹĹžcompoziţia arhitecturalăââŹÂ a feţei trimite destul de clar la acelaşi Ford FK 1000...
De comparat:
TV-4 vs.
Ford FK 1000
Desigur, pentru moment e doar o supoziţie. Sper ca totuşi să găsesc pe cineva care are informaţii mai multe şi, poate, mai exacte.