Digitalizare BR39 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ce se întâmplase? Tentativele mele de forţare a aşezării cazanului pe şasiu apăsaseră cam zdravăn LED-urile în locaş, ceea ce a dus la deformarea tubuleţului de cupru, pierzându-se astfel atât aşezarea stabilă, cât şi contactul electric.
Toate tentativele mele de arcuire şi repoziţionare s-au soldat cu eşecuri şi chiar cu desprinderea lipiturilor. Am încercat chiar să construiesc un alt tubuleţ de cupru mai lung, dar nici cu acesta n-am obţinut rezultate mai bune. Am căutat alte idei de fixare, dar nici acestea n-au fost OK. într-un târziu, după câteva ore bune de încercări din cele mai diverse, am abandonat lupta cu LED-urile şi am repus în drepturi beculeţul original
46.gif
 
Ultima editare:
Să nu care cumva să aveţi impresia că am scăpat numai cu atâta!
21.gif

După atâtea demontări şi remontări, care sunt EXTREM de dificile
40.gif
, nu am mai observat că firul suplimentar spre luminile din faţă era călcat de piesele şasiului, ceea ce a început să-mi cauzeze nişte scurtcircuite de toată frumuseţea
20.gif
! Noroc că decodorul train-O-matic are protecţiile foarte eficiente
36.gif
, altfel era demult prăjit.
 
Ultima editare:
La o oră foarte târzie din noapte, subsemnatul încă mai lucra la simpatica locomotivă. După ce am re-re-re-re-verificat aşezarea buclucaşului fir suplimentar, reorientat astfel încât să evite zonele problematice (ceea ce este aproape imposibil
10.gif
), am reuşit într-un final să asamblez locomotiva. în sfârşit, după un weekend întreg de lucru, mult-încercata BeRe39 Fleischmann a reuşit să facă primele ei ture oficiale în calitate de locomotivă digitală cu drepturi depline
41.gif

 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: anvo5555
Acum este dimineaţă şi, după o cafeluţă bună, pot să vă amintesc una din celebrele reguli ale nu-mai-puţin-celebrului Murphy:

"Un obiect perfect este acela care ar mai avea nevoie de încă vreo câteva mici corecţii pe care, dacă le faci, rişti să-l distrugi complet şi iremediabil"

Eu mai îndulcesc un pic această zicere, în sensul că efectuarea respectivelor mici corecţii implică o cantitate enormă de muncă
4.gif

Această versiune a BeRii39 Fleischmann este o adevărată bijuterie, în cadrul căreia s-a utilizat la maximum spaţiul disponibil pentru ascunderea TUTUROR conexiunilor electrice şi a elementelor mecanice care nu există în realitate, gen roţi dinţate etc. De aceea, modificările ulterioare devin foarte dificil de executat, după cum s-a şi văzut în acest subiect
1.gif
 
Ultima editare:
Bine ca ai reusit pana la urma. Asta e avantajul sa faci singur ceva si sa-ti si iasa. Te inteleg perfect pt ca eu m-am omorat 3 zile cu o loco japoneza la scara N, ca sa-i montez decodor cu sunet Loksound micro in tender. A iesit pana la urma, da nu am mai avut chef sa o fac si pe a 2-a, atat eram de obosit. Spor la munca si satisfactii depline :D
 
Credeaţi că aventurile năzdrăvanei BeRi39 s-au încheiat?! Neeeeh
21.gif

Toate bune şi frumoase, până într-o zi când... au apărut probleme...
40.gif

Locomotiva a început să se tot oprească din timp în timp pentru vreo 2-3 secunde cu luminile stinse, după care singură îşi aprindea luminile şi pornea frumos de pe loc. Această figură se repeta după vreo tură-două, uneori chiar şi mai repede, mai ales de la viteza 14 în sus. Ce să fie, ce să fie?
7.gif
 
Ultima editare:
Mi s-a părut că recunosc comportamentul protecţiei la scurtcircuit pe ieşirile motorului, deci am demontat locomotiva şi tenderul încă o dată
10.gif
şi am verificat şi răs-verificat firele orange şi gri, pe care le-am găsit în bună ordine. Studiind mai atent motorul, am observat că pe bornele sale era lipit un condensator ceramic tubular pe care nu-l remarcasem
9.gif
, aşa că l-am demontat de acolo. La reluarea testelor, comportamentul nu s-a îmbunătăţit deloc
2.gif
 
Ultima editare:
M-am gândit că n-ar fi exclus ca decodorul să se sperie de spike-urile de tensiune poate prea puternice date de motorul cu 5inci poli şi nu-prea-modern al BeRii39, dar mi-am amintit de motorul cu 3rei poli vechi-antic-şi-de-demult al electricei E69 cu care decodorul s-a descurcat admirabil. Totuşi, ca să fiu eu mai liniştit, am luat la puricat locomotiva BR17 Fleischmann, digitală, care (credeam eu că) are cu un tender identic cu cel al BeRii39. Iată ce am găsit (sus BR39, jos BR17):

HOPA!!! Motoarele NU sunt identice!!!
 
Ultima editare:
Parafrazându-l pe nemuritorul Caragiale, eu tot cu gândul la cele două tendere aproape identice, ce-mi dă-n gând ideea?! Ia să inversăm noi cele două tendere ale onorabilelor locomotive, că nu strică
15.gif
! După această manevră ambele locomotive au funcţionat impecabil, BeRea39 pe roller-tester şi BeRea17 pe căile ferate
41.gif

La un moment dat chiar m-am gândit la inversarea permanentă a celor două motoare, cu şasiuri cu tot, daaaaar totuşi nu mi-a convenit fiindcă orice decodor trebuie să se descurce cu orice motor, deci decodorul tOm trebuie să se împace cu motorul de concepţie mai veche din BeRea39. Chiar aşa, ce m-aş fi făcut dacă la căile mele ferate n-ar fi existat BeRea17?!? Aşa că am restituit fiecărei locomotive motorul propriu şi am revenit la testări.
 
Ultima editare:
Eeeeei, dar ce unealtă simpatică stătea pitită în decodorul tOm, fără să aibă gură să-mi spună că e acolo?
4.gif

Indicatorul de probleme, alias CV30!
41.gif

Uitasem de el (uita-ne-ar pe toţi necazurile
21.gif
), aşa că l-am pus la lucru. După reunirea BeRii39 cu motorul ei, manifestările sus-menţionate au reapărut. Dar de data aceasta eu eram pregătit, în sensul că scrisesem CV30 = 0 şi abia aşteptam să apară problemele, ca să citesc după aceea valoarea din acel registru. După ce s-a manifestat "simpatica" oprire/repornire, am citit CV30. Ce valoare credeţi că am găsit? 1, adică scurtcircuit pe motor? Neeeeeh! Am găsit 4, adică... supraîncălzire!!! :shock:
 
Ultima editare:
Oh come on, de unde supraîncălzire, când decodorul nu era decât călduţ?!?
Am pornit din nou motorul BeRii39, aflată pe roller-tester, şi cu degetele i-am frânat volantul şi chiar am reuşit să-l opresc. Motorul a început să vibreze puternic, dar nu s-a declanşat nicio protecţie, el reluându-şi funcţionarea normală imediat după ce l-am eliberat. Deci am ajuns la concluzia că nici nu se punea problema de scurtcircuit sau de supracurent, ci doar că spikes-urile de tensiune date de motorul în funcţiune interferau cu ceva din decodor şi-l determinau să declanşeze tocmai protecţia termică.
 
Ultima editare:
Cum eliminăm noi spikes-urile de tensiune date de un motor DC în funcţiune?
4.gif

Simplu, montăm la bornele sale un filtru "pi" LC
16.gif


în acest caz am înghesuit filtrul LC în "compartimentul" decodorului, adică în cazanul locomotivei. Bobinele sunt înseriate pe firele orange şi gri, iar condensatorul se află în paralel pe segmentele de fir care duc la motorul aflat în tender.
 
Ultima editare:
Comportamentul locomotivei s-a îmbunătăţit simţitor
36.gif
, dar de opririle/repornirile sus-pomenite tot n-am scăpat
20.gif

Sfătuindu-mă eu cu Gyuri, ne-am dat seama că nu-i exclus ca toată tevatura să fi fost declanşată de... actualizarea softului din decodor!
Am reînscris în decodor versiunea anterioară de soft şi... voila! Locomotiva şi-a reluat funcţionarea impecabilă cu care fuseserăm obişnuiţi
41.gif

Ca urmare a indicaţiilor mele interminabile şi uneori enervant de amănunţite
4.gif
, Gyuri a verificat cu multă atenţie caracteristicile versiunii respective de soft, a corectat ceea ce era de corectat şi mi-a trimis o versiune îmbunătăţită, cu care năzdrăvana BR39 Fleischmann & decodor tOm funcţionează de atunci perfect
41.gif
 
Ultima editare:
Vă rog să-mi permiteţi un mic off-topic
3.gif

Zilele trecute am avut ocazia să observ mai de aproape o versiune mai modernă a BeRii39, realizată tot de Fleischmann. Pentru frumuseţe, iată aici câteva poze de la întâlnirea dintre două versiuni de BR39 Fleischmann:
 
Ultima editare:
Versiunea nouă conţine reproduceri nefuncţionale ale cilindrului al treilea plus sertarul aferent
41.gif


Farurile conţin fiecare câte un LED warmwhite, deci nu mai există ghiduri de lumină. în plus, sunt reproduse corect culisele şi bielele sertarelor, din plastic turnat în matriţe de înaltă precizie. La versiunea mea, aceste piese sunt realizate din tablă ştanţată, mult simplificate faţă de piesele originale.
La tender se observă şi două detalii care, sincer să fiu, taaaare m-aş fi bucurat să NU se vadă
10.gif


Aşa-i că şi voi vedeţi roţile dinţate aurii lucioase din spatele roţilor cu spiţe fine ale tenderului, osiile 1 şi 4? Măcar dacă erau negre şi mate...
 
Ultima editare:
Foarte interesante testele. Ca intotdeauna experimentele tale sunt foarte bine documenatate si mai ales bine expuse.

T.