Vagoane de marfa istorice CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Cel din poza ta este un fost KBASFF fabricat in 1951 la Gyor.
Lungimea vagonului din tampon in tampon - 10.40 m
Distanta intre pivoti - 4.20 m
Latimea cutiei - 2.50 m
Inaltimea cutiei - 1 m
Volumul cutiei - 19.000 m3

KBASFF-ul din scanul meu:
Lungimea vagonului din tampon in tampon - 13.00 m
Distanta intre pivoti - 7.70 m
Latimea cutiei - 2.75 m
Inaltimea cutiei - 0.80 m
Volumul cutiei - 22.600 m3

In Bacau am pozat acum 3 ani acest vagon:



Gge, gruppa Ib al fostelor kkStB, o piesa exceptionala si de mare valoare!! Fabricat inainte de 1905 sau chiar 1900.
Cine mai are drum prin Bacau poate se uita in gara sa vada daca mai este.


L.E.
La ce editie a ajuns anuarul unguresc de cai ferate, VASUTHISTORIA EVKÖNYV?

Informatii via Germania.

"KBASFF fabricat la rusi au stat multi ani nemiscate in depoul Ploiesti, incarcate cu zgura.
Vagoanele au fost livrate cu generozitate de rusi ca "ajutor fratesc", pentru ca, comunisti sa poata construi primul canal de la Dunare, adica, sa-si ucida semenii de acelasi neam, doar fiindca credeau in Dumnezeu!!! Stiu asta 100% de la un unchi al meu feroviar, vagoanele erau cunoscute ca "vagoane de canal". Vagoanele aveau insa un prost obicei, se descarcau singure prin basculare laterala in timpul transportului, ceea ce a dus la mai multe deraieri si chiar la morti, neferictii care mergeau pe marginea caii si fiind surprinsi de tonele de pamant sau pietris navalind din ceruri! Motiv pentru care au fost scoase curand din circulatie, facandu-si apoi viata prin depouri sau santiere, unde circulau cu viteza la pas, carand deseuri sau zgura."

Are cineva cumva o schita a basculantei KBASFF fabricata in 1951 la Gyor? Nu am gasit nicaieri asa ceva, nici chiar la unguri!
 
catalin a spus:
Cu placere Dorin,

"lumea" vagoanelor de marfa din epocile mici este fascinanta prin diversitate. Nu ma refer numai la firmele producatoare ci si la destinatia vagoanelor: vagon de transport vanat, vagon de transport pasari vii, de transport cai, de transport peste, de transport porcine, de transport animale mici, de transport peste viu, busteni lungi, etc, etc, etc.

In acele vremuri, CFR-ul facea parte din "lumea buna"... si folosea vagoane produse de uzine consacrate...

Intr-un catalog al fabricii Ringhoffer, editat pentru Expozitia Mondiala din anul 1900, am gasit imaginile unor vagoane de marfa construite pentru CFR.

Vagon acoperit seria G:



Vagon pt. transportul carbunilor:



Vagon platforma, cu pereti mici:



Si varianta fara "banca" pt. franar:



Vagoane platforma:




Vagon pt. transportul pestelui:


 
In zilele de-acum, multe din vechile vagoane de marfa s-au transformat in magazii, cotete, soproane, etc...

Pe vremuri, ele aveau un alt "rang", iar unele ajungeau chiar... gari, dupa cum o dovedeste poza de mai jos.

 
Deosebite pozele si vagoanele de atunci, cel putin cele 2 platforme cu "banca" de franar sunt deosebite.

Catalin, posibil ca astfel de vagoane sa fi circulat si la CFR?


colectia Lehner, 1929
 
Florin, asta incerc si eu sa aflu...:)

Intr-o lucrare dedicata vagoanelor CFR, aparuta 1954, apare descris un astfel de vagon, cu destul de multe detalii. In lucrarea respectiva sunt descrise clasele mari de vagoane CFR si nu vad de ce ar fi pus in discutie un astfel de vagon daca acesta nu ar fi existat niciodata. Subliniez, este doar descris si textul este insotit de o schita sumara, fara cote sau poze (tipic conditiilor grafice ale epocii).

Este singura lucrare in care am gasit mentiunea unui astfel de vagon pe liniile noastre.

Tinand cont ca am avut zeci de serii de vagoane de transport bere, oare sa nu fi avut si un tip de transport dedicat vinului, mai ales ca Vechiul Regat e producator traditional de vin, nu de bere ?
 
Sa nu uitam ca si Germania a avut niste vagoane asemanatoare de vin, doar ca acoperisul era putin mai boltit. In urma razboiului s-ar putea ca unele din ele sa fi ramas si la CFR. Oricum, inainte de 1960 CFR-ul nu avea alocata o serie pentru aceste vagoane, asa rezulta din Manualul Tehnicianului de Vagoane.

Vagoanele pentru transport bere erau vagoanele refrigerente?
 
Florin, asa cum vezi in poza vagonului MAV, este inmatriculat ca si G (vagon acoperit). Daca si la noi au fost inmatriculate tot in marea masa a G-urilor nu e de mirare ca nu exista o serie speciala.

In alta ordine de idei, in lucrarea din 1954 vagoanele sunt prezentate ca vagoane cisterna :) Deci, mai e de sapat la subiect.

Da, vagoanele de bere erau refrigerente. De fapt erau in trecute ca: vagoane refrigerente de transport carne si bere, cu sau fara cabina de franar .... Si inmatriculat ca G.
 
Si intr-o lucrare din 1951 se face referire la vagonul de vin.

 
Acelasi text si schita necotata este si n lucrarea din 1954.
Iar imaginea...este clar acelasi vagon MAV pus de tine mai sus caruia i-au fost acoperite insemnele "capitaliste" si sigla liniilor magiare....

In continuare suntem in mister :)
 
Gam3 a spus:
...KBASFF-ul din scanul meu:
Lungimea vagonului din tampon in tampon - 13.00 m
Distanta intre pivoti - 7.70 m
Latimea cutiei - 2.75 m
Inaltimea cutiei - 0.80 m
Volumul cutiei - 22.600 m3

....Are cineva cumva o schita a basculantei KBASFF fabricata in 1951 la Gyor? Nu am gasit nicaieri asa ceva, nici chiar la unguri!

dai o bere? :p

http://scaletrainsclub.com/portal/images/portal_files/Justin/drawings/dumpcar/dumpcar_06.jpg

sursa:

http://scaletrainsclub.com/portal/our-library/2008-05-28-15-57-34/105-2008-07-12-11-06-59

http://scaletrainsclub.com/portal/our-library/2008-05-28-15-57-34
 
schita de mai sus este a vagonului rusesc.am gasit insa o schita apropiata de datele expuse de Florin, a vagonului construit la Gyor...

http://users.atw.hu/vasutikocsi/jelleg/j1967(101).jpg

de pe :

http://vasutikocsi.atw.hu/jelleg/j1967.html

un "frate " mai mare cumva, cu cabina de frana? :roll:
 
"originalul" este cel MAV, ajuns si la noi dupa varianta germana pe osii simple.
Cel sovietic este o clona dublata care, ca in multe alte cazuri s-a vrut mai "mare" si a ajuns prin a fi un dublu fiasco. Romania l-a importat fortat ca "ajutor" sovietic platit cu multa sudoare si sange, dar, asta e alta poveste, de spus alta data.
 
varianta germana pe osii simple?poti detalia, te rog?
ne poti povesti si despre vagonul sovietic, daca doresti... :)
 
O fotografie din perioada interbelică’, pe care am achiziţionat-o recent:


Seria I, probabil. Are cineva mai multe informaţii despre aceste vagoane?
 
vagon descoperit cu obloane mici, fost MAV, vreo 10.000 de bucati la inventarul CFR din 1920. Personajul din mijloc poarta uniforma carlista deci poza e luata undeva dupa 1931. Vagonul era atunci in plina epoca 2 si avea vreo 30 de ani de serviciu, daca nu, putin mai mult.
 
Mulţumesc, Că’tă’lin. Ăsta e vagonul, aşa-i?

http://users.atw.hu/vasutikocsi/jelleg/j1967(072).jpg
http://users.atw.hu/vasutikocsi/jelleg/j1967(073).jpg
 
Exact !

Vagonul din poza ta este unul din lotul construit in 1892 ajuns la CFR dupa 1919 (de aia scriam de 30 de ani sau mai bine). Dupa pierderile masive din ww1 (a se intelege material rulant ajuns in posesia CFR), MAV a mai comandat un lot in 1922, dupa acelasi desen.
 
Ceva greu pe astazi.
La CFR au fost cateva vagoane frigorifice Frigaliment pe boghiuri cumparate la mana a 2 a din Elvetia de la firma Frigaliment prin 1955.
Daca aveti cunostinta de asemenea vagon pe undeva va rog sa postati.