Linia Sării<i></i>,
26 august 2011<i></i>
Spătarul Mihail Cantacuzino a deschis la Slănic, în 1685, una dintre primele ocne de sare din România. ĂËi cum atunci drobul de sare era cărat de om, de cal, de car, iar zăpada, ploaia sau vântul deja era o problemă pentru cărăuşi, la 10 decembrie 1883 s-a inaugurat calea ferată Buda -- Slănic, una dintre primele linii construite de Serviciul de Lucrări Noi al CFR.
Slănicul, situat în zona de Curbură a Subcarpaţilor şi scăldat în apele râului cu acelaşi nume, este legat de Magistrala 300 prin staţia Buda de o cale ferată de 34 de kilometri. Pornind de la altitudinea de 160 de metri specifică staţiei Buda, trenul parcurge un traseu mărginit de dealurile şi râurile Prahova şi Teleajen situate la Vest de Subcarpaţi, până la aproape 400 de metri -- cota oraşului Slănic-Prahova.
în prezent, calea ferată este destinată atât traficului de călători, cât şi transportului de marfă (sare). Salina de la Cacica era un client fidel al mărfarelor care se compuneau pe cele 6 linii din staţia Slănic şi luau drumul ţării. Anul 2007 a fost unul de graţie pentru această linie 306, întrucât podul feroviar ce traversează Râul Slănic de la kilometrul 30+370, a fost afectat de inundaţii, circulaţia fiind întereruptă. 4 ani de zile, atât a durat repunerea în funcţiune a podului şi, implicit, reluarea traficului feroviar. 4 ani în care societatea Salrom, însărcinată cu exploatarea sării din zonă, a pierdut numeroase contracte de livrare către clienţi din cauza incapacităţii de transport.
Una peste alta, începând cu cea de-a doua jumătate a anului 2011, după casne şi politizări, trenul parcurge toţi cei 34 de kilometri până în staţia terminus -- Slănic, iar aici turiştii pot alege vizitarea Muntelui de Sare sau a Salinei, pot spune o rugăciune la Biserica "Sfinţii Trei Ierarhi" sau se pot trata de afecţiuni reumatismale şi nu numai în peste cele 7 lacuri sărate amenajate în staţiune.
Cu un triplu "taga-tang" datorat boghiului Gorlitz pe 3 osii ce echipează trenului etajat vechi de peste 40 de ani, unii dintre localnici încă circulă pe baza "leului" vârât în buzunarul controlorului de bilete, în timp ce studenţi sau alte persoane cu responsabilitate îşi cumpără biletul care, sperăm noi, va ţine vie linia ferată ce leagă Ploieştiul de Slănic.
http://www.youtube.com/watch?v=_SkLJeR7dg0