25 de ani FREMO scara N - intalnirea jubiliara din Praga

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna,

In perioada 3-6 octombrie curent s-a desfasurat la Praga intalinirea jubiliara a asociatiei FREMO (Freundeskreis europäischer Modelleisenbahner, cercul de prieteni de modelism feroviar) care marcheaza implinirea a 25 de ani de la inceperea activitatii grupelor de scara N in cadrul asociatiei.

Organizatorii cehi, clubul Zababov (cu membri din Cehia si Slovacia) a rezervat pentru aceasta intalnire o sala de sport de dimensiuni mai mari aflata in circa 6, Brevnov. Sala mai mare a fost necesara din cauza complexitatii dioramei modulare realizata de modelistii din Cehia, Slovacia, Polonia, Germania, Austria, Franta, Danemarca, Suedia, Italia si Romania:




Tema dioramei modulare a fost epoca IV catre 1970-1975. Se circula din Suedia > Danemarca > Germania Federala (cu bifurcatie in gara Karlsruhe-Durlach de 18m lungime a lui Olaf Saenger) > Germania (linia principala si cea locala).
Linia principala germana continua spre Rosenheim > gara de frontiera > Franta (Valises-sur-Mer a lui Christian Reiter) precum si gara de frontiera > Italia
Linia secundara (care se termina in gara Tettnang) avea o ramificatie spre Cehoslovacia (cu frontiera strict pazita si doar cateva trenuri pe zi, fara mic trafic). Sistemul cehoslovac era deosebit de complex cu multe ramificatii, una spre Germania Democrata (> Sonneberg > Bismarck, cu ramificatie spre Neuntal).
Trafic direct intre Germania Federala si cea Democrata nu a existat.

Garniturile de calatori si marfa au fost alese in consecinta, s-a facut trafic "punct la punct" cu orar precis si incarcaturi bine definite (in sistem economic real), cu timpul 4:1.
 
Iata acum cateva imagini ale diferitelor gari de pe traseu:

Vedere generala a garii Sonneberg (Turingia, DDR):


Un teren de tenis in apropiere de Sonneberg:


Vedere generala a garii vechi din Rosenheim (Bavaria, RFG) in starea din 1850, care a fost "stramutata" aici in epoca IV. Cladirea de calatori exista si azi si e primarie, gara actuala datand din 1870 e cam la 1km distanta:


Vedere generala (de la balconul barului) a garii vechi din Rosenheim:


Vechile remize de locomotive din Rosenheim:


Instalatiile de cale ferata ale unui LPG (CAP in fosta DDR) in apropiere de Sonneberg:




O padure pe un modul de curba in directia Cehia / Neuntal:


Mica gara terminus Neuntal a lui Dirk Lübeck, care are ca prototip linia Heidenau-Altenberg:




Desi s-a circulat cu LocoNet, fiecare locomotiva avand FRED-ul ei, in Neuntal se putea comanda si orice locomotiva cu centrala locala.

Curba de intrare a garii Bismarck (Altmark, DDR):


Viaduct pe un modul in constructie vest-german:
 
Vedere partiala a pupitrului de comanda al garii Karlsruhe-Durlach, copie la scara 1:1 a pupitrului original, cu Olaf la comenzi si nelipsita masina de cafea:


Olaf la comanda Karlsruhe-Durlach cu fiul sau Jarkko alaturi:


Aici putem povesti o mica anecdota: Olaf are intotdeauna nevoie de o a doua persoana pentru a comanda KA-Durlach asa cum trebuie, si "titularul" nu a putut veni la Praga din motive profesionale. Dupa o zi si jumatate de mult stres cu diferiti "inlocuitori" a aparut un coleg FREMO din Berlin, Thomas, care s-a descurcat de minune si a inceput chiar sa-i arate proprietarului cum sa-si controleze mai eficient gara... La o bere seara am aflat si ce meserie practica Thomas: e impiegat de miscare la pupitrul central de comanda din Berlin, care comanda cateva mii de macaze si cateva zeci de mii de miscari pe zi in toata partea de nord a Germaniei! :D

Podurile de la intrarea de nord a garii Durlach, realizate din hartie cu laserul acum aproape 10 ani de Olaf, prezentate aici pe forum si cu alta ocazie:


Motiv pe un modul danez: avion Ju 87 "Stuka" abandonat la 30 de ani dupa terminarea razboiului:


Gara terminala Schattenbach (joc de cuvinte din "Schattenbahnhof"), care deservea linia principala germana inainte de ramificatia spre Danemarca:
 
Hai acum sa mergem in fosta Cehoslovacie.


O alee plantata de-a lungul caii ferate spre frontiera DDR/Cehoslovacia:


Gara Lipova din Cehoslovacia, foarte frumos realizata dupa prototipul real, aici in premiera la o intalnire FREMO:


Zona industriala dintr-o suburbie ceha, echipata cu Faller Car System:


Padurea si raul din directia garii Zleby, unele din cele mai vechi insa cele mai bine realizate module Zababov:






Un modul cu o linie abandonata:


Mica gara de tranzit din Cehoslovacia:


Iata si frontiera cehoslovaca / vest-germana, strasnic pazita:


 
Viaduct in curba pe un modul ceh, de data aceasta terminat:




Cele mai vechi module cehe prezentate, datand de aproape de 20 de ani, au ca motiv o linie simpla intr-o suburbie de oras din Cehoslovacia anilor 1970:






Portul lui Dan Buchtela pe reteaua cehoslovaca:


Incident la frontiera cehoslovaca - vest-germana: mai multi feroviari cehi au luat o locomotiva si incearca sa treaca in vest!




Povestea aceasta s-a intamplat in realitate acum 40 de ani si a fost ocazia unei mici comemorari din partea echipei Zababov. Ma indoiesc insa ca granicerii inarmati cu AK-47 de atunci aratau ca persoana care i-a reprezentat acum... :lol:

Un superb Skoda 706 RTO la 1/160 realizat manual din folie de rhodoid de catre Ondrej Brouzda (timp de lucru, 1 an de zile):


Cladirea de pasageri a garii Zleby, realizata din alama fotodecupata:
 
Romania a fost reprezentata de catre Frank Lindemann din Uelzen si de subsemnatul. Frank a adus mica sa halta Sercaia, realizare 100% personala.

Vederi generale ale modului:


Orarele de circulatie pe linia pe care era racordata Sercaia:


Cladirea haltei Sercaia, realizata de Frank din hartie (si nu decupata cu laserul ci cu multa rabdare cu scalpelul... la fel ca si stalpii de beton, masinile, semnalul de trecere la nivel, semnalul de avarie, etc...):


Autobuzul DAC 112 UDM a lui Frank (tot hartie):




Camioneta TV 14 a lui Frank:


Detaliu al trecerii la nivel:


De precizat ca pe langa toate acestea am avut dreptul sa profitam de un excelent program din partea organizatorilor: masa de seara in manastirea Brevnov cu bere de manastire inclusiv vizita berariei calugaresti, vizita a Pragai cu tramvai istoric dinaintea primului razboi mondial Ringhoffer cu cutie de lemn, etc. Inca o data, clubul Zababov nu si-a dezmintit reputatia, asa ca abia asteptam sa-i revedem din nou in 2015!
 
Horia, multumesc ca ai impartasit aceasta experienta. pentru ca nu cred ca o putem numi altfel
Spui ca si subsemnatul...adica HR... ai reprezentat Romania, dar ai prezentat doar lucrarile colegului. Sau tu ai facut partea de peisagistica si/sau conectare linii? Ai avut si tu ceva pe acolo?
 
Buna Bogdan,

In ceea-ce ma priveste, am facut parte din echipa de montaj a KA-Durlach si din personalul rulant, conducand trenuri din toate tarile. Nu am avut decat material rulant la intalnire, adica modelele mele CFR pe care le-am prezentat deja, stiind ca a trebuit sa fac unele mici compromisuri (adica sa utilizez vagoane livrate doar in 1982 intr-un tren din 1975).

Pentru cei care nu cunosc FREMO, intalniri de acest gen au loc undeva in Europa aproape saptamanal, fie ca e vorba de scara N, H0 sau 0. Cei 1400 de membri ai nostrii sunt toti diferiti, unii fac Proto 87 / H0 pur, altii scara N Finescale (ca Frank Lindemann sau Olaf, cu cale de rulare Code 40 constructie personala), altii ruleaza cu Peco Code 55, insa toti gasim un numitor comun si acesta se numeste "pasiune".

Personal particip la reuniunile scara N ale AK5 si N Finescale (Frankfurt-Nied, Hanau-Grossauenheim, Rosenheim, Praga) si cele H0 pur (Glottertal, Schutterwald), insa asta nu ma impiedica sa vizitez din cand in cand si reuniuni ale altor grupe.
 
Laser frate! Multumim pentru imagini si pentru descriere. Daca nu ma insel e prima intilnire Fremo la N prezentata aici pe forum.

Pentru ca am urmarit pe facebook intalnirea iata cateva imagini de acolo:

1378004_408712499230826_1178428602_n.jpg


1377376_410463979055678_1355946746_n.jpg


1377056_409689165799826_515541496_n.jpg


20489_393688164066593_1451429106_n.jpg


Cea mai pozata blonda de la expo in actiune:

995512_409461949155881_934093120_n.jpg

Din pacate filmuletul de pe youtube nu mai este public.

foto - Fremo2013 facebook
 
Stau şi privesc imaginile.....o alt㒠lume...o alt㒠mentalitate...o alt㒠gândire...un alt sirit....de ce...de ce...??? Bine c㒠ai fost acolo, Horia, şi ne-ai dat posibilitatea de-a ne "amă’râ" cu imaginile de la "pă’ţanie"...Mulţumiri pentru asta şi la....mai multe!!!
Să’nă’tate şi timp liber pentru asta!!
 
Buna,

Multe multumiri lui Florin pentru repostarea imaginilor de pe Facebook, inclusiv a schitei modulelor, care exprima intr-o singura imagine mai bine ce spun cele 1000 de cuvinte ale mele de mai sus. :D

Florine, nu e prima intalnire FREMO prezentata aici, am mai prezentat (chiar impreuna) si intalnirea de la Hanau/Grossauenheim din 2011:
http://www.forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8992

Daniel, iti multumesc pentru urari. Timp liber trebuie sa ne facem, organizarea unui asemenea eveniment cere si timp si seriozitate, insa din fericire colegii cehi de la Zababov le au pe amandoua si romanii ar avea multe de invatat de la ei.
 
Cum vad ca "blonda" prezinta interes, iata inca o imagine din "focul actiunii":


Si dupa aceea, "eroii", adica feroviarii fugiti in vest si "organele de paza" ale frontierei:



Povestea cu cartonul pe care scria in germana "nu trageti, nu suntem teroristi" este autentica, un asemenea carton au purtat feroviarii cehi acum 40 de ani cand au trecut in Bavaria cand s-au trezit inconjurati de Bundesgrenzschütz.
 
Nu pot sa spun decat - multumim Horia ca ne arati ce inseamna acest hobby si ce inseamna ca oamenii sa fie organizati. Oare generatia noastra o sa apuce macar la "batranete" sa faca asa ceva in Romania ? :oops: , macar 25 % din ce este acolo .
Gara Sercaia este foarte bine realizata, conform cu realitatea, eu adesea merg acolo sa fac fotografii :D si chiar mi-a atras atentia intre fotografiile postate .
 
Imagini si aici:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6613574

Horia, detalii?
 
Merci frumos si eu Horia,

Foarte interesante pozele, iti multumim ca ne-ai reprezentat si pe noi la acest important forum european. De asemenea, foarte multe interesante realizari... halta Sercaia din hartie, autobuzul Skoda din celuloid... toate sunt exemple de modelism desavarsit, demne de urmat. De fapt, ce sa zic, as putea spune ca apreciez in mod deosebit realizarile la scara N ale tuturor participantilor!

Cateva comentarii si poze despre eveniment puteti gasi si pe forumul colegilor italieni aici:

http://www.amiciscalan.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=4345
 
Hmmm FREMO ! Mancare buna ! :D

Horia, din cate vad pe acolo aveti module la N :D tare faine ! Intreabarea mea este : code 55 se accepta ? In ce conditii ? Ma gandesc sa construiesc cateva module la N pe code 55 si dupa standardele impuse, insa fara gari halte sau puncte de opire, doar un simplu parcurs .
Oare e posibil sa particip doar cu asa ceva ? Tare as vrea sa ma apuc sa fac ceva reprezentativ pentru Romania !

PS: nu ma directiona pe site-ul FREMO pentru ca am citit destul cat sa ametesc :)
 
Buna ziua,

Multumesc pentru aprecieri.

Asa cum spunea Florin, Olaf a prezentat aici:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6613574
in detaliu gara sa, in starea actuala.

Este vorba de un proiect de proportii, inceput acum mai bine de 10 ani si care va deveni lucrarea principala a vietii sale de modelist. Gara Karlsruhe-Durlach este reprezentata la lungimea reala redusa la scara (lungime in scara N 18m) in starea de la inceputul anilor 1980.

Olaf isi conduce gara prin sistemul Ebert/ESTWGJ cu un pupitru de comanda SpDrS60 care este copia exacta a celui care functiona pana in anii 1990 in gara reala. Tehnic gara este gata de aproape 5 ani (altfel nu ar putea participa la FREMO) cu linii si macaze realizare personala (profile Code 40 de la Micro Engineering), acum vine partea cea mai grea si anume realizarea decorului. Unele cladiri (cantina, hala de marfuri) sunt gata, altele in constructie (cladirea de calatori a garii).

Ultima noutate este podul de aici:
bahnbrcke0040a.jpg

(c) Foto Olaf Saenger

Decorarea garii va mai dura probabil, in ritmul actual, cam inca 10-12 ani, deci nu glumeam spunand ca e o "opera de o viata".
 
Sa raspund si la intrebarile lui Dragos:
Intreabarea mea este : code 55 se accepta ? In ce conditii ? Ma gandesc sa construiesc cateva module la N pe code 55 si dupa standardele impuse, insa fara gari halte sau puncte de opire, doar un simplu parcurs .
Oare e posibil sa particip doar cu asa ceva ?

Incerc sa o iau sistematic.
Intreabarea mea este : code 55 se accepta ?

La scara N se accepta la toate grupele Code 40 si Code 55, doar Code 70 si 80 sunt interzise. Singura grupa FREMO care nu accepta deloc Code 55 este nucleul Finescale din Braunschweig.
Asta inseamna ca la 95% din intalniri se pot utiliza module si segmente cu sine Code 55.
In ce conditii ?

Modulele si segmentele trebuie sa respecte toate regulile FREMO, atat optic cat si tehnic si electric. Nu se accepta aberatii electrice si improvizatii, adica "cabluri legate provizoriu" pe sub module.
Trebuie ca modulele sa respecte un numar de reguli:
- capete profil standardizate (dupa standardele de pe sit) cu tolerante de sub 0,4mm.
- module complet autonome (fiecare cu minim 3 sau 4 picioare) cu sistem de prindere care sa nu fie improvizat si la inaltime reglabila (standard +130cm)
- curbe standardizate, realiste (raza minim 90cm) si nu sunt permise combinatii de cale inexistente in realitate (curba in S fara dreapta intermediara)
- sistem electric compatibil FREMO; se accepta grupe de module sau segmente care functioneaza doar impreuna cu sisteme nestandardizate daca la capat prinderile sunt cu jack-uri compatibile FREMO.
si mai ales
- SERIOZITATE! daca cineva este planificat cu modulele sale la o intalnire, care dureaza 3-4 zile si este cunoscuta cu luni inainte, nu exista "s-a stricat Oltcit-ul, s-a imbolnavit pisica bunicii sau nu mai am chef". E in joc pasiunea unei comunitati de oameni si persoanele care zic una si fac alta nu au ce cauta la noi. Cand vad "expozitiile fantoma" cu concurs fara regulament clar si juriu bine definit à la Rosenau (Landkreis Kronstadt, Bürzenland) sau intalnirile la care unele module nu au mai ajuns pentru ca pierise cheful proprietarilor ma indoiesc de capacitatea unora de aici a participa la o reuniune FREMO.
Oare e posibil sa particip doar cu asa ceva ? Tare as vrea sa ma apuc sa fac ceva reprezentativ pentru Romania !
Cu placere, insa ca sa participi trebuie sa fii parte din FREMO sau dintr-un club afiliat la FREMO precum Zababov in Cehia. Si bineinteles trebuie totul planificat din timp, adica disponibilitatea modulelor trebuie anuntata cu un an inainte si acestea trebuie verificate (daca totul se potriveste).
PS: nu ma directiona pe site-ul FREMO pentru ca am citit destul cat sa ametesc

Inseamna ca totusi nu ai citit suficient pentru ca altfel ai fi gasit raspuns singur :|