Lansarea Epocii VI in Germania (NEM 806D)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

Intr-o reuniune a BDEF cu membrii Arge Spur 0, IG Spur II, DBC-D, SMV si alte asociatii modelistice germane s-a hotarat modificarea normei NEM 806D, in raport cu evolutia cailor ferate europene. Intr-un comunicat de presa din 17 mai 2008 se descriu cele doua epoci si subepoci create:

- Epoca V se modifica, cu creearea subepocii Vc (din 2000 in 2006) ; criteriile alese pentru Germania sunt unformizarea conceptelor de culoare ale DB AG actuale (Verkehrsrot-Lichtgrau, schema ICE si la IC si IRE, etc), dezvoltarea operatorilor privati si generalizarea trenurilor naveta cu vagoane-pilot sau rame reversibile.

- Se creeaza EPOCA VI, incepand cu anul 2007 ; criteriul care defineste aceasta epoca este APARITIA NUMERELOR TSI DE 12 CIFRE pe materialul rulant de tractiune (locomotive, automotoare). De exemplu, locomotiva inscriptionata ca 218 208-1 in epocile IV si V devine 92 80 1 218 206-1 D-DB in epoca VI.

La fel se petrece si cu vagoanele ; asa cum numerele UIC erau deja scrise pe multe vagoane inca din 1965, desi pe locomotive s-a scris abia in 1968, asa si acum&8230; inca din 2005 se vedeau vagoane inscriptionate ca A-OBB 61 81 21-70 026-2 (epoca VI, in epoca V fiind 61 81 21-70 026-2)

Ca observatie, inceputul epocii VI in Germania nu coincide cu o schimbare a coloritului operatorilor locali, cum a fost cazul cu epoca V in 1986-87 ; aici avem o analogie cu epoca IV din 1968, mai intai au venit noile numere UIC si abia in 1970 si 1974 schimbari in conceptele de culoare DB.

Asociatii modelistice din Austria, Elvetia si Belgia au anuntat ca vor modifica normele NEM 800 locale si marii producatori de modele, Maerklin/Trix, Fleischmann/Roco, Piko, Liliput, Hornby au precizat intr-o luare de pozitie ca incepand cu cataloagele 2009 modelele de epoca VI sau care corespund Vc-VI vor fi marcate ca atare. Primul model Fleischmann epoca VI este locomotiva TraXX Crossrail marcata corespunzator care va iesi inca in acest an pe scarile H0 si N.

Revista MIBA numarul 07/2008 care va aparea in aceste zile publica un material pe aceasta tema la paginile 44-45.
 
Ca sa ne uitam putin in propria ograda, si la CFR se aplica din 2007 criteriile de interoperabilitate moderne TSI ; mai multe locomotive private si de exemplu electrica 773 in noua schema Delfin este deja marcata ca 91 53 0 477 773-2. Cum UIC lasa libera marcarea tarii si a operatorului pe locomotive, in Romania nu s-a ales calea germana sau austriaca ci una simplificata (altfel ar fi trebuit sa fie 91 53 0 477 773-2 RO-CFR) In schimb vagoanele de marfa din traficul extern sunt marcate ca RO-CFR de cativa ani buni...

Pana acum nu am cunostinta de modele CFR de epoca VI ;)

Pentru a reveni la NEM 800 RO pentru care am propus mai dedemult alaturi de catalin o versiune romaneasca, propun ca Epoca VI sa inceapa din 2007 odata cu marcarea primei locomotive CFR cu numere TSI de 12 cifre, desi au existat locomotive private romanesti marcate astfel si in 2006. Evident, asteptam comentarii si propuneri in acest sens.
 
buna LDH,

Ludwig Fehr nu face o lista exhaustiva, ci doar o selectie... multe tari din europa de est lipsesc de acolo, nu suntem singurii... este insa Rusia, de cand cu WLABmz Basel SBB-Moscova sunt cunoscuti in Germania! ;)

cu indicativul de tara UIC lasa la alegerea fiecarei tari daca sa scrie codul de tara sau nu langa numar... la germani e normal sa fie D-DB sau D-BSB, la austrieci este A-OBB sau A-RTS insa la romani nu este RO-CFR sau RO-GFR... inca... ci doar cele 12 cifre!