Vagon refrigerent epoca IIIa Amintiri Feroviare - H0

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Am reusit sa imi fac o garnitura de 3 vagonase albe.
Ma intreb cate erau intr-o garnitura la acea vreme. :roll:

Cuplarea este OK.


Asa ar arata garnitura de 3 buc


Cuplare cu un vagon ROCO, transformat in CFR


O sa lungesc garnitura cu vagoane acoperite si cisterne FLEISCHMANN.
 
Astazi exista un singur vagon, cel de la Petrosani. Din pacate nu avem un inventar oficial ca sa stim cate vagoane exFS au ajuns la CFR. Este posibil sa fi fost mai multe vagoane.
 
Buna mity,

vagoanele refrigerente de tipul celui de mai sus circulau in cadrul trenurilor rapide de marfa (care, ca si trenurile de coletarie rapida aveau alt regim de viteza fata de un marfar normal) alaturi de Astrele refrigerente si de vagoane cu bunuri perisabile (sa zicem un vagon cu zarzavat destinat pietei din Iasi sau un vagon pentru transport peste de la Braila).

Vorbim de un refrigerent (nu de un frigorific !) si ghiata din compartimentele speciale nu dura o vesnicie, mai ales in verile toride...

Epava unui alt vagon de acest fel a fost identificata la Brasov de Vali Sava.
 
catalin a spus:
...

Epava unui alt vagon de acest fel a fost identificata la Brasov de Vali Sava.

Super, am putea face alt numar, sa nu avem 2 identice.
 
Daca nu citeste postul, o sa iau legatura cu el sa vad daca si-a notat undeva numarul sau sa ne indice pozitia vagonului (epavei). Brasovul a fost o cutie cu comori...sa vedem ce a mai ramas astazi :)
 
Buna,

Am asteptat putin inainte de a vorbi de acest vagon refrigerent, mai exact pana in momentul in care am avut produsul finit in mana si am putut sa-l compar cu documentatia, atat cea a vagoanelor refrigerente CFR din epoca cat si cu dosarul de documentare intocmit pentru acest produs.

Ma bucura faptul ca acesta din urma a fost respectat cu strasnicie. Am avut ocazia sa citesc in ultimele saptamani pe alte forumuri asa-zise "recenzii" in care presupuneri personale, care pot fi corecte sau false - si aici sunt false - sunt ridicate la nivel de regula absoluta. Unul critica instalatia de franare Bd (Breda) existenta la model si care nu se regasea pe vagonul real in anul 2011 si marcajele de frana corespunzatoare, altul tipul cutiilor de osie si suspensia, altul - sau poate tot acelasi - vopsirea intr-o culoare care i se pare incorecta. S-a scris mult si bine, insa fara a lua in calcul trecutul vagonului, deci s-a scris varza. Iar o varza, chiar ambalata in cuvinte frumoase, tot varza ramane.

Cutia vagonului e vopsita prea deschis? Prea deschis pentru gustul cuiva, probabil, care compara o macheta 1/87 cu un vagon care a stat afara si a ruginit aproape 45 de ani. Modelul este vopsit si inscriptionat dupa normativul CFR din epoca, in culori echivalente RAL si pentru normativele ulterioare, in care denumirile culorilor sunt exact aceleasi avem si codurile RAL corespunzatoare.

Marcajele de frana de pe cutie nu corespund cu cele din realitate? Bineinteles ca nu, intrucat vagonul, la data reprezentata de aceasta macheta, adica inceputul epocii III (ultima revizie in 1951) nu era in aceeasi stare ca ruina fotografiata in noiembrie 2011. La inceputul anilor 1950 vagonul se afla intr-o stare apropiata de cea in care fusese fabricat: avea frana cu aer comprimat tip Breda si nu numai conducta de frana - si marcajele corespunzatoare, avea cutii de ungere tip FS. Nu putem stii daca avea si suspensia dubla tipica pentru Carro H ale FS, insa este un detaliu peste care se poate trece cu vederea.

Sub toate aceste aspecte, modelul este absolut corect, in masura in care se poate obtine dintr-o matrita existenta un model corect de vagon de captura trecut prin multe ateliere. La fel de corecta va fi si macheta vagonului in versiunea foarte interesanta coloristic de epoca IIIb din anii 1960, doar asupra modelului de la inceputul epocii IV am anumite rezerve in privinta instalatiei de franare care fusese intre timp eliminata.

Ce pot sa critic la refrigerentul AF? Ar fi cateva puncte, legate de executie in sine: linia de demarcatie intre culoarea neagra a partii corespunzand sasiului (acoperit cu tabla) pe fetele frontale si cea alba cenusiu a cutiei nu este perfecta, iar tampografia pare in mai multe locuri sub lupa mai putin precisa ca la vagoanele realizate anterior in China. Aici e loc de mai bine, sa speram ca asa o sa fie la vagoanele in verisunile de epoca IIIb si IVa.
 
Salut Horia,

am citit la randu-mi o recenzie pe un blog (nu are rost sa spun care ca e un fel de Paprika Tv, un amestec de traditii culinare cu orice altceva :)) si eram nelamurit referitor la cutiile de ungere si vopseaua cutiei. Aveam un semn de intrebare tocmai pentru ca stiam RAL-ul folosit in epoca si modelul mi se parea corect.

referitor la cutiile de ungere, am constatat cautand in epave ca de multe ori vagoane din epoca 1 au rezistat cu cutiile aferente pana in 2005. De unde ideea ca la 1951 trebuia sa fi avut cutii unificate....nu stiu.

pot demonstra ce am scris cu poze facute in 2005 ca existau vagoane din 1917 cu cutii originale.

multumesc pentru lamuriri.
 
Buna Catalin,

Am facut aceeasi constatare ca si tine, nu numai in Romania, si asta la lucruri mult mai putin banale ca o cutie de ungere. Exista ciudatenii si mai mari: am intalnit in Germania un vagon C3 sau C3tr de origine prusaca care prin anii 1925-30 circula cu cinci roti cu spite si una plina, sau poate invers, nu mai imi amintesc prea bine - in orice caz un vagon care pe aceeasi osie avea doua roti complet diferite ca sistem de fabricatie. Ca au existat vagoane cu o osie cu roti cu spite si una cu roti pline era ceva banal atat la CFR cat si la case mai mari, DRG/DRB, DB si DR sau SBB. Am intalnit chiar un couvert standard UIC al SNCB in anul 2010 care prezenta asemenea anomalii.

Ca sa revin in Romania am intalnit in anii 1920 vagoane ex-KPEV cu compartimente pe 4 osii care dupa prima RP (executata in afara tarii, la Ringhoffer sau Staudinger) ajunsesera o "ciorba" care ar fi dat dureri de cap oricarui sef de revizie prusac: cutia aproape neschimbata, inclusiv placuta de metal pe care fusese scris numarul vagonului in cadrul directiei, pe acoperis iluminat cu gaz tipic pentru CFR si acele podesturi pentru circulatia pe acoperisul vagonului (!!!), aparat de rulare schimbat cu boghiuri "gat de lebada" in locul celor tip prusac. Si pe langa asta multe detalii care ar umple insa aceasta pagina degeaba.

Materialul rulant "traieste" si putine sunt locomotivele si vagoanele care in ziua casarii arata la fel ca in momentul in care au fost fabricate. Cu mult noroc e vorba doar de scheme de culoare si amenajari interioare diferite, in unele cazuri se ajunge la reconstructii aproape de la 0 in care nu mai raman decat eventual sasiurile si aparatele de rulare originale. La altele, cum e cazul acestui refrigerent CFR ex-FS, e vorba doar de "detalii", insa nu trebuie ca dintr-o stare la un moment dat sa se faca o regula. Cine nu poate sa inteleaga asta trebuie sa se multumeasca intr-adevar cu nivelul de "Paprika TV"... :roll: