EN 346/347 "Dacia" - vagoane CFR de la Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Buna,

Asa cum s-a anuntat si aici pe forum, primul set "Dacia" de la Fleischmann (814401) a fost livrat magazinelor si a trecut pe situl Fleischmann imediat pe "galben", ceea-ce inseamna ca primul lot a fost deja epuizat la producator. Nu panicati insa, intrucat in magazine inca se gaseste si mai toate siturile mari de vanzare pe internet specializate pe scara N, de la DM-Toys la Menzel, le afiseaza ca "disponibile". :D

Dat fiind ca e vorba de primele modele de vagoane de calatori ale CFR care au fost produse in serie mare, imi permit sa le descriu ceva mai complet in ceea-ce urmeaza. Setul este compus din trei vagoane tip AVA 200, un A10 10-90.0 albastru si doua B11 21-90 rosii. Iata mai intai cateva informatii despre primul:





Asa cum spuneam, e vorba de un A10 din prima serie, construita la Arad incepand cu 2005 si anume 10-90 021. Ca baza Fleischmann a folosit cea mai apropiata matrita si anume cea a Bpmz 29x DB, ceea-ce are ca rezultat o fata laterala 100% corecta si una cu doua ferestre usor diferite (ferestrele de la capetele salonului au in realitate 1400mm, la model ele nu au decat 800mm latime precum cele de la toalete).

Ca boghiu s-a facut un efort si s-a folosit unul corect, de tip Y32, preluat de la vagonul SBB EW IV. Toate celelalte detalii tipice pentru vagoanele CFR (butoane de deschidere a usilor, indicatoare de nivel de apa, grile de aerare pe acoperis, sine de culisare ale usilor) s-au simulat prin tampografie:



Si tablitele indicatoare de parcurs au fost reproduse corect, acestea fiind vopsite cu culoarea verde. Vagonul A10 poarta numarul 409, cele doua B11 numerele 411 si 412, acestea fiind cele alocate in orarul de vara 2011:



 
Tampografiile celor trei vagoane sunt deosebit de complete si - lucru nou la Fleischmann - s-au respectat de asemenea toate culorile inscriptiilor reale de pe vagoane. Faptul ca vagonul inmatriculat 10-90 021 are v.max de numai 160km/h nu este o eroare ci ceva absolut corect:





Se remarca de asemenea "capul de maimuta" (EP) de pe vagonul 10-90 si caseta de inscriptii neagra de e 21-90. Ferestrele laterale au fost colorate corect: la 10-90 unde acestea sunt lipite din exterior culoarea ramelor este neagra, doar cu clapetele de aerisire gri, iar la mai vechile 21-90 cu rame metalice acestea s-au simulat printr-o dubla tampografie pe cutia vagonului si pe ramele geamurilor.
 
Urmeaza vagoanele rosii B11 21-90. Aici s-a folosit matrita Euf. B, ceea-ce are ca rezultat fete laterale 100% corecte ca dispunere a ferestrelor:



Vagoanele AVA 200 de clasa a 2-a din set sunt 21-90 029 si 21-90 043. Aici am gasit si o eroare, desi documentatia transmisa a fost corecta Fleischmann a facut un mic compromis si a simplificat tampografia, in sensul ca vagonul 029 produs in 1998 poarta aceleasi pictograme de clasa de dimensiuni mari ca 043 produs in 2004, desi acestea ar fi trebuit sa fie mai mici. Intrucat asemenea erori se intalnesc si la scari mai mari :D (vezi unele AVA 200 21-90 rosii de la AF, unde de asemenea nu s-a tinut seama de aceste diferente) se poate trece acest defect cu vederea.

O surpriza placuta este reprezentata de fetele frontale ale vagoanelor care (pentru prima data la Fleischmann) sunt si ele tampografiate corect cu chenarul de revizie si inscriptiile aferente:



De asemenea ca noutate semnalele de sfarsit de tren sunt gata montate din fabrica.
 
Ca sa dam Cezarului ce este al Cezarului :D se poate face si o scurta comparatie intre modelele actuale Fleischmann si cele produse in serie mica de RSM.

Trebuie mai intai spus ca vagoanele AVA 200 B11 21-90 au o istorie destul de lunga in serie mica pe scara N. Prima serie a fost produsa de RSM inca in 2002-2003, pe baza Roco, insa unele modele nu aveau KKK si inscriptiile erau facute "din bucati", cititorii mai vechi ai forumurilor de profil romanesti si le vor aminti.

A urmat o noua "mini-serie" in 2008, pe baza Arnold (Z1 FS), care a fost descrisa si aici. Concomitent KiskuN din Ungaria a produs o serie pe baza Roco, ambele modele avand in comun inscriptiile, de data aceasta corecte. In final, RSM a produs o noua serie pe baza Roco in 2011, cu trei numere (004 cu cifre de clasa mici, 007 fara dunga alba si 049 cu cifre de clasa mari).

Iata si imaginile comparative intre un RSM pe baza Roco din 2011 si noul model Fleischmann din 2013:







Dupa cum se vede, in afara boghiului incorect (la RSM boghiu "gat de lebada" Fiat, la Fleischmann "gat de lebada" Y32), modelul de serie mica nu are "de ce sa-i fie rusine" :D
 
Concluzia: avem in final posibilitatea de a cumpara modele CFR pe scara N realizate in serie mare si care, avand in vedere seria produsa, se apropie pe cat posibil cu prototipurile lor reale. Compromisurile rezultand din folosirea unor matrite echivalente (forma generala a sorturilor, doua ferestre cu dimensiuni gresite la A10) pot fi trecute cu vederea daca luam in calcul faptul ca e vorba de scara N si ca modelele mult mai scumpe produse in serie mica aveau aceleasi deficiente si se compenseaza prin calitatea excelenta a tampografiei.

Iata si compunerile trenului "Dacia" din ultimii ani, care se pot realiza si pe scara N:


EN 346/347 "Dacia" in vara 2013 ca tren privat al CFR Calatori, relatia Budapest Keleti - Wien Westbf.:

Tfz: MAV 470 (Siemens ES64U2) albastru/galben
CFR B11 21-90 AVA200 rosu (set 814401)
CFR B11 21-90 AVA200 rosu (set 814401)
CFR WRmz 88-96 (ex DB, serie mica RSM)
CFR AcBcmee 40-70 (ex DB, serie mica RSM)
CFR WLABmee 71-70 sau 70-91 (eventual un vagon din setul 870602)
CFR WLABmee 71-70 sau 70-91 (dito)


EN 346/347 "Dacia" in iarna 2011, ultimul an de circulatie ca tren public:

Tfz: ÖBB 1116 rosu, MAV 470 albastru/galben, GySEV 1047 (ex. "Haydn")
CFR A10 10-90.0 AVA200 albastru (set 814401)
CFR WRmz 88-96 (ex DB, serie mica RSM)
CFR B11 21-90 AVA200 rosu (set 814401)
CFR B11 21-90 AVA200 rosu (set 814401)
CFR B11 21-90 AVA200 rosu (set 814401)
CFR B11 21-90 AVA200 rosu (set 814401) (adica e nevoie de doua seturi)
CFR WLABmee 71-70 sau 70-91 (eventual din setul 870602)
ÖBB WLABmz (ex-T2s din setul 870603) sau WLAB (AB30 de la LSM)
ÖBB Bcmz (in loc de 59-70/90 corect un 50-70 de la Kato)
ÖBB WLABmz (ex-T2s din setul 870603) sau WLAB (AB30 de la LSM) de la Belgrad
ÖBB Bcmz (in loc de 59-70/90 corect un 50-70 de la Kato) de la Belgrad


EN 346/347 "Dacia" in vara 2007, pe vremea cand era mai colorat ca oricand:

Tfz: ÖBB 1116 rosu, MAV 1047 albastru/galben, GySEV 1047.5 verde/galben (dupa livret 1047 MAV)
ÖBB 21-91.1 Bmz, Wien-Budapest - Upgrade (Roco sau noutate LSM)
ÖBB 29-91 Bmpz, Wien-Budapest - Upgrade (Roco sau noutate LSM)
ÖBB 88-90.2 WRmz, Wien-Budapest - Upgrade (Roco sau noutate LSM)
ÖBB 19-91.1 Amz, Wien-Budapest - Komfort 1 (Roco sau noutate LSM)
CFR 21-90 B11, Wien-Bucuresti - AVA200 rosu din set 814401
ÖBB 72-71 WLABmz, Wien-Bucuresti - MU albastru (Arnold) sau gri/albastru (noutate MTR Mende)
ÖBB 59-70 Bcmz, Wien-Bucuresti - cuseta Komfort 3, Kato (vezi mai sus)
CFR 71-80 WLABmee, Wien-Bucuresti - rosu (se poate folosi unul din setul 870602)
BDZ 70-30 WLABm, Wien-Sofia (via Beograd) - nu exista pe N, insa nu e grav pentru ca WL de la Sofia nu circula zilnic.


EN 346/347 "Dacia" in vara 2004 pe traseul romanesc:

Tfz: CFR 40/41 - trebuie construita singur-singurel
CFR B11 21-90 rosu din set 814401
CFR B11 21-90 rosu din set 814401
BR 85-47 bistro pe cutie de suburban, rosu - nu exista nici pe N si nici pe H0
A 19-50 albastru deschis - RSM
CFR B11 21-90 - rosu din set 814401
CFR B11 21-90 - rosu din set 814401
ÖBB Bcmz 59-70 - Komfort 3, Kato
ÖBB WLA(B) T2s ex-SBB albastru "Mond und Sterne" - Roco
CFR B11 21-90 rot - rosu din set 814401
 
Buna,

Desi nu am nimic de-a face cu scara N, nu pot decat sa ma bucur de aparitia acestui set. Dupa cat timp a trecut de cand a fost anuntat aveam indoieli serioase ca va mai aparea asa ca e o surpriza placuta de Craciun.

Dupa cat vad in poze, modelele sunt excelent detaliate pentru dimensiunile lor, Fleischmann si-a dat toata silinta. Ramane intrebarea cate seturi se vor vinde in Romania si cate afara, eu unul sint sigur ca o sa fie mult mai multe pe afara ca in tara.

Horia, cred ca este bine sa dezvolti "ca tren privat al CFR Calatori" si "ca tren public".
 
Buna Florin,
Ramane intrebarea cate seturi se vor vinde in Romania si cate afara, eu unul sint sigur ca o sa fie mult mai multe pe afara ca in tara.

Absolut de acord, iti impartasesc curiozitatea. Ar fi deplasat sa consider ca lumea N-ului in Romania se limiteaza la N-istii de pe acest forum, insa socotind ca aici doar 2-3 useri si-au manifestat interesul pentru acest set si pentru material rulant CFR pe scara N in general inclin sa cred ca nu se vor vinde mai mult de o duzina-doua de seturi in Romania, asta presupunand ca unii vor sa compuna "Dacia" autentic adica vor cumpara doua seturi 814401.
Horia, cred ca este bine sa dezvolti "ca tren privat al CFR Calatori" si "ca tren public".

Cu placere. Prin "tren privat" nu se vorbeste despre un tren cu circuit inchis, adica inaccesibil publicului larg, ci este vorba de un tren a carui circulatie nu s-a definit prin conventie internationala ci unul pe care o companie de cale ferata il face sa circule pe propria cheltuiala, platind costurile de infrastructura si tractiune aferente companiilor din tarile deservite.

Dupa cum se stie, din 2012 "Dacia" nu a mai circulat ca tren obisnuit, ci numai ca tren privat al CFR Calatori in timpul verii si al sarbatorilor de iarna. Cauzele sunt mai multe, in principal materialul rulant la standarde jalnice intrebuintat de CFR Calatori (lipsa vagoanelor clasa a II-a salon cu dotari actuale, etc.) in ciuda protestelor repetate ale partii austriece si maghiare si a trecerii relatiei Budapest Keleti - Wien West complet pe orar cadentat cu rame Railjet.

Ca rezultat, CFR a introdus acest tren "intre orare", rezultatul fiind ca intarzierile de 60 pana la 180 de minute din 2011 (intarzierea medie la Railjet Budapesta-Viena fiind de 8,5 minute) au ajuns pana la 720 de minute in aceasta vara (caz exceptional datorat deturnarii prin Bratislava) si in medie la 235 de minute zilnic, adica aproape 4 ore (!!!)

Ce ne asteapta in viitor inca nu se stie, se spera ca de la orarul de vara 2014 "Dacia" sa redevina un tren public, insa asta depinde si de efortul facut de CFR Calatori (adaptarea de vagoane 21-86 sau 21-76 la alte tensiuni, etc.)
 
Hello Horia, salut aparitia acestui set la scara N romanesc corect executat. Dupa cum stii, eu sunt unul dintre pasionatii de scara N "convinsi" insa din pacate nu ma intereseaza setul respectiv fiindca interesul meu modelistic se opreste la epoca a II-a. Numai bine,
 
Buna Dorin,
insa din pacate nu ma intereseaza setul respectiv fiindca interesul meu modelistic se opreste la epoca a II-a

Nici nu te consideram ca facand parte din acei "doi-trei" mentionati mai sus, nici o grija. In cazul tau salut consecventa in colectie si las mai in spate "spiritul national" :D
 
Buna,

Nu, locomotivele 1216 nu circula pe relatia Budapesta-Viena la tractiune calatori. Exista doua subserii de 1216, 1216.0 care circula Germania - Austria - Italia (pe Brenner) si Austria - Italia (Pustertal) precum si Slovenia impreuna cu suratele lor 541 ale SZ si 1216.2 care circula Cehia - Austria sau Germania - Cehia - Austria (CNL "Canopus" / "Sirius" e tras de exemplu de la Dresda la Praga de o 1216.2 ÖBB).

La Budapesta circula doar 1116 ÖBB in toate variantele (chiar si cele peliculate RCH), 470.5 ex 1047.5 GySEV si 470.0 ex 1047.0 MAV Trakcio. Titulara la "Dacia" este de doi ani 470 001 albastra - galbena a MAV.

In schimb poti folosi orice 1116 Fleischmann sau Hobbytrain/Lemke (Minitrix o las deoparte pentru ca e complet falsa), chiar si cele cu reclame (ex: "Mozart", insa numai pana in 2011, acum 1116 250 e Railjet), 1047/470 GySEV ("Haydn" Fleischmann, "Sisi", "Liszt" si "Szecenyi" JC/Lemke si normala verde/galbena HT/Lemke) si 1047 albastra/galbena HT/Conrad.

Daca pui in fata o 1016 rosie ÖBB Fleischmann o sa ne facem ca nu vedem numarul si ca e 1116 si nu 1016, oricum la cutie ambele serii sunt absolut identice :D

Sau ii trantesti in fata o 2016 rosie Fleischmann si spui ca trenul a fost deturnat iar prin Bratislava si apoi Marchegg, s-a intamplat in realitate de mai multe ori, chiar si in aceasta vara cand cu intarzierea de peste 700 de minute :D
 
Multumesc, e cat se poate de clar, o sa ii gasesc alta destinatie desi aratau asa bine impreuna ...
Revin cu cateva detalii foto expuse de Horia ceva mai sus (scamele sunt de import si le-am observat abia la developare asa ca scuze)













 
Eu sunt foarte incantat si inca port zambetul ala de copil care a primit ce trebuia de la Mos Nicolae. De tractiune ce sa mai zic, daca 1216 nu se pupa, o sa le plimb cu mana :)
 
Pana faci rost de 1116 sau 1047 adica Taurus II le plimbi cu 1216 adica Taurus III si spui ca sunt duse incolo si incoace din grupa de manevra si pana in Penzing si inapoi... :|
 
Mor de ciuda cu rotile alea grobiene ... :( inca nu le-am comandat dar urmeaza sa le iau , pozele m-au convins. Si da, parca acuma sunt motivat la un EA pe N ... nu ca nu era planificat :D
Multumim Horia pentru tot !
 
Buna seara Dragos,

Rotile trebuie neaparat vopsite, ca sa nu mai arate asa. Culmea ca modelele RSM din 2002-2003 si cele din 2008 aveau rotile vopsite pe lateral, la cele din 2011 nu a mai ajuns vopseaua si la Fleischmann era clar ca nu le vor vopsi...
Si da, parca acuma sunt motivat la un EA pe N ... nu ca nu era planificat

Crede-ma, motivatia creste si la mine... :D
Multumim Horia pentru tot !

Cu placere. Sau mai degraba, placerea este (si) a mea. :|
 
Cu respect.
Poate gresesc, imi doresc foarte mult acest set realizat de Fleischmann. Nu cred ca aceste mici imperfectiuni ar trebui sa fie o problema ( cand folosesti o camera foto profesionala).Din cele relatate si prezentate de catre Horia este un succes pt. cei ce au colectii pe scara N.Sper sa prind acest set si apoi il voi astepta si pe celelalt cu aceasi ardoare.La mai multe FLEISCHMANN.
 
Ale mele n-au ajuns inca. :(
Poate saptamana viitoare. De fapt m-as bucura sa ajunga inainte de Craciun.

PS Ca tot se vorbea de EA, pe mine si un DA m-ar interesa...
 
Buna seara,
Ale mele n-au ajuns inca

Daca ai comandat in Germania si Händler-ul tau le-a platit, ar fi trebuit sa le aiba de joi, intrucat seturile s-au livrat de la Banska Bistrica marti. Joi erau disponibile peste tot, atat la Versandhändler cat si la cel de la mine din "colt".
Ca tot se vorbea de EA, pe mine si un DA m-ar interesa...

Cel mai simplu e sa avem un EC ca model de compromis pe baza Rc SJ sau seria 1043 ÖBB, adica cu dimensiuni corecte insa cu cutia "in oglinda" fata de modelul CFR. Locomotiva asta am putea sa o avem si maine, numai ca nu ne adunam suficienti ca sa o cumparam. In toate tarile sarace s-a inceput cu modele de compromis, si abia apoi au venit cele "serioase".