Imbunatatiri 060 EA CFR by Amintiri Feroviare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Vă mai amintiţi de interfaţa MPU pentru aprinderea comandată a farurilor centrale în sensul de mers? Scurtă recapitulare:
într-o primă etapă, locomotiva 060-EA fusese dotată de către Conducerea Căilor Ferate "La Ursu" cu un decodor ESU LokPilot V3.0 DCC, cu care interfaţa sus-amintită funcţionase perfect. în ceea ce priveşte sonorizarea, problema acestui decodor constă în faptul că NU este dotat cu interfaţă SUSI, deci a fost schimbat cu un LenzGold. Toate bune şi frumoase, dar sonorizarea a venit la pachet cu două mici inconveniente în configuraţia respectivă:

1) funcţia F1 activează sunetul împreună cu farurile centrale, ceea ce poate că nici nu-i chiar aşa mare bai;

2) dacă farurile laterale sunt aprinse şi nu am comandat aprinderea farurilor centrale, m-am pomenit că farul central pe sensul de mers luminează slab în timpul mersului, stingându-se complet în repaus, ceea ce chiar este o problemă fiindcă, indiferent de starea de mişcare a locomotivei, farul respectiv trebuie să fie aprins complet sau stins complet.
 
Ultima editare:
Reamintim schema iniţială:

Problema 1 a fost rezolvată foarte elegant (mulţumesc, Gyuri!) prin realocarea ieşirii AUX1 la funcţia F8.
în ceea ce priveşte problema 2 (pe care mi se pare că am mai remarcat-o şi la alte decodoare), am dedus că, dintr-un motiv sau altul, pe AUX1 inactivă apar impulsuri foarte înguste în timpul funcţionării motorului, impulsuri care sunt capabile să deschidă uşor tranzistorul PNP. Ca să mă asigur că acest tranzistor rămâne blocat, am încercat să decalez potenţialul emitorului în raport cu potenţialul bazei, înseriind o diodă 1N4148 între emitor şi plusul comun, cu anodul spre plus şi cu catodul spre emitor. Astfel, atunci când AUX1 este inactivă, baza devine uşor mai pozitivă decât emitorul, ceea ce ar trebui să asigure blocarea completă şi stabilă a tranzistorului PNP.
 
Ultima editare:
Ideea este bună, dar... n-a funcţionat, în sensul că farul central pe sensul de mers a continuat să se aprindă uşor în timpul mersului. Am înseriat două diode şi chiar trei, fără ca această manifestare să dispară.
Hmmm... se pare că aceste impulsuri parazite sunt mai puternice decât credeam, aşa că am trecut la acţiuni mai drastice. Am montat o diodă Zener de 5.1V în serie cu baza tranzistorului, astfel încât orice semnal sub 5.1V să fie blocat. Deoarece nici această manevră n-a avut efectul scontat, am mai adăugat încă o diodă Zener identică, astfel încât să blochez semnalele sub 10V. Surpriză (sau nu), chiar şi acum farul central s-a aprins uşor în sensul de mers!
Enervat de-a binelea, am montat un simplu LED înseriat cu o rezistenţă de 1k între AUX1 şi plusul comun, după care am observat ce se întâmplă în timpul mersului cu AUX1 activat şi neactivat. După cum era de aşteptat, cu AUX1 activat LED-ul a luminat constant atât în mers, cât şi în repaus, iar cu AUX1 dezactivat LED-ul a rămas complet stins atât în mers, cât şi în repaus.
Concluzie: în timpul mersului, decodorul LenzGold emite impulsuri parazite FOARTE înguste pe ieşirea AUX1, care nu aprind un simplu LED, dar care sunt în stare să deschidă un tranzistor.
 
Ultima editare:
Atunci... ce ne facem?
Am fost în stare să mă gândesc la optocupluri, oglinzi de curent și alte acrobații electronice asemenea lor, până când... BINGO!!!... mi-a venit o idee excelentă, de mi-a și fost o ciudă imensă că nu m-am putut gândit mai repede la ea. Anume: ce avem noi la AUX1 și ne deranjează? Impulsuri foarte înguste care sunt sesizate și amplificate de tranzistorul nostru PNP. Cum împiedicăm aceste impulsuri foarte înguste să ajungă la baza tranzistorului? Simplu, printr-un... filtru trece-jos!!!
Astfel, cu o rezistență de 1.2k și un condensator de 100n am construit rapid filtrul trece-jos la intrarea montajului meu. De data aceasta... tobele, vă rog... farul central pe sensul de mers a rămas complet stins, atât în repaus cât și în mers, în condițiile de funcționare descrise mai sus.
 
Ultima editare:
Nu am mai înlăturat dioda 1N4148 din emitorul tranzistorului PNP, așa că interfața completă arată astfel:

În această configurație, dacă farurile laterale sunt aprinse, farurile centrale sunt complet aprinse sau complet stinse după cum F8 este activată sau dezactivată, atât în repaus cât și în mers
113.gif

Pentru evitarea surprizelor de genul celei descrise mai sus, recomand montarea de filtre trece-jos la intrarea montajelor electronice comandate de ieșirile decodoarelor digitale.
 
Ultima editare:
În zilele noastre, năzdrăvana 060 EA CFR by Amintiri Feroviare este dotată cu un decodor ESU LokSound V4.0, încărcat și re(rerere)încărcat cu sunete din ce în ce mai potrivite pentru ea, iar farurile laterale au devenit albe/roșii, cu aceeași nuanță de alb ca farurile centrale. Mă gândesc să-i schimb pantografele inițiale cu altele mai moderne și... cine știe ce alte idei de modernizare îmi mai vin :)
 
Ma intreb daca nu cumva impulsurile ce apar pe AUX1 sunt cuplaje inductive cu cele 2 bobine soc (de 22uH?) din vecinatatea firului ce duce in baza T1. Eu elimin de obicei aceste circuite de deparazitare a motorului si il conectez direct la decodor (parca asa recomanda si ESU daca nu ma insel).

Interesant este faptul ca filtre low-pass sunt implementate mai nou de producatori sub forma unor condensatoare (100nF?) legate direct in paralel pe led si care, impreuna cu rezistenta de limitare a curentului ledului formeaza un astfel de filtru ce poate elimina impulsuri de scurta durata (dar care ar putea fi vizibile).

IMG_0690.jpg

In imagine, placuta de lumini de la Taurus Piko Expert. Are cate un singur led SMD 0603 pentru ambele faruri: cel rosu in dreapta jos, cel alb in stanga, ambele au cate un condensator in paralel si rezistente serie de 3k.
La mijloc sus un led SMD 0805 alb rece montat de mine pentru "high beam" si alimentat printr-o rezistenta de 1k2. Se observa si locul pentru al 3-lea condensator in dreapta sus. Locomotiva vine cu ghiduri de lumini pentru toate ledurile.
 
Aventurile simpaticei locomotive electrice CFR nu s-au terminat... Am sesizat apariția unui zbârnâit mecanic într-unul dintre boghiurile acesteia, așa că am dat jos carcasa și, după dezlipirile/decuplările aferente, am dat la o parte și cablajul. Alimentând motorul direct la sârmele sale cu un alimentator DC reglabil, am identificat boghiul respectiv și... tare m-aș uita la el mai de aproape, da'n-am nicio idee despre cum anume l-aș putea da jos de pe șasiu. Are cineva vreo idee în acest sens?
 
Hai să ne (re)amintim cum arată cablajul locomotivei mele, înainte de a fi ridicat de pe șasiu:
IMG_1079e.jpeg

Uitându-mă eu cruciș și curmeziș către boghiul buclucaș (n-am pozat), am ajuns la concluzia că ar fi bine să ridic piesa de deasupra melcului din angrenaj, care ține boghiul pe piesa/bara transversală de pe șasiu. Operațiunea a reușit în proporție de 75%, în sensul că una din cele 4atru urechi de prindere n-a supraviețuit:
IMG_1084e.jpeg

Totuși, odată ridicată această piesă, am putut detașa boghiul de pe bara transversală sus-menționată:
IMG_1082e.jpeg

Iată aici piesa/bara transversală respectivă:
IMG_1083e.jpeg

Odată eliberat boghiul, am putut să detașez / examinez / curăț melcul din angrenaj. Am uns melcul și lagărele cu un spray wazelinowy, picurând cu generozitate mai multe picături în mecanismul boghiului pe care NU l-am demontat mai departe. După ce am observat că boghiul funcționează mult mai bine acum, m-am apucat de reasamblare. Totuși, gândindu-mă că vor mai fi necesare astfel de operațiuni, mi-a venit o idee de simplificare: două găuri de 1 mm în capacul angrenajului (a doua poză din acest mesaj), astfel încât să pot picura ulei de mecanisme fine (sau chiar acest spray wazelinowy) în adâncitura acestei piese, de unde să poată picura mai departe în mecanisme (n-am pozat). Preventiv, am făcut această operațiune și la celălalt boghiu.
Despre partea remontării... easier said than done :p fiindcă boghiul, capacul, cardanul și bara transversală fac parte dintr-un puzzle foarte dificil de descifrat & manevrat (don't ask). Totuși, după lupte seculare (cum bine zis-a Caragiale), am reușit să reasamblez boghiul pe șasiu, după care a urmat remontarea cablajului cu cele 6ase lipituri ale firelor de la boghiuri și motor, respectiv cele 2ouă reconectări ale farurilor laterale. Probele fără carcasă au avut succes, respectiv cârâitul acela foarte supărător a dispărut complet, așa că am reașezat carcasa pe șasiu și am declarat locomotiva salvată :cool:
Later edit: în această imagine dintr-un mesaj anterior se văd cele două capace gri ale angrenajelor de pe boghiuri:
P1160346_060EA.jpg
 
Ultima editare: