Imbunatatiri BR44 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
După ce am cositorit două sârme negre subțiri pe bornele difuzorului și am făcut din nou probe de funcționare, am reasamblat inferioară a cazanului cu partea superioară, cu difuzorul în interior.
IMG_001614.jpg

IMG_001616.jpg

Încercând să-mi fac curaj pentru asamblarea pasarelei (cred că așa se numește componenta aceea roșie de deasupra roților)... mi-a venit altă idee: să montez lumină în cabina locomotivei și, poate, o luminiță roșie pâlpâitoare lângă cardan, în chip de focar
4.gif
, dacă tot am la îndemână ieșirile AUX2 (violet) și AUX3 (roz). Mai este disponibilă și AUX4 (verzuliu deschis), pentru care... voi vedea dacă îi voi găsi o aplicație.
Astfel, reasamblarea locomotivei va mai aștepta până când aceste idei vor găsi modalități de realizare practică.
 
  • Like
Reacții: Michael
Daca imi este permisa o umila sugestie, AUX4 ar avea o posibila utilizare pentru lumini de inspectie roti cazan (realizabile din led-uri 0402 cu fire gata lipite din fabrica). Stiu ca nu e o operatie chiar usoara, dar daca tot exista iesiri disponibile pe decodor, de ce nu?
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mpursu
Cu mare placere. Eu am in plan aceasta operatie pentru "doamnele in varsta" din colectie (stiu, inca nu am apucat sa le prezint in topicul colectiei mele), dar trebuie sa mai "exersez' un pic....
 
Mircea este foarte bine cu vrei sa montezi sunetul dar trebuie sa decupezi greutatea din cazan .
Totusi noul system de la Roco de montare al difuzoarelor are la baza decupari de locasuri pentru difuzoare dreptunghiulare in greutatea cazanului .Cutia de rezonanta fiind insari greutatea cazanului si carcasa de plastic .
Ai doua variante , o cumperi sau strunjesti in vechea greutate .
Claritatea si sunetul sunt deosebite in combinatie cu un ESU V.5 Eu am schimbat greutatea la BR 012 si am pus doua difuzoare 8 omi in paralel .
 

Atașamente

  • Locomotive Weigt1 for Sond.jpg
    Locomotive Weigt1 for Sond.jpg
    28,9 KB · Vizualizări: 8
Au sosit LED-urile superminiatură roșii pentru focar și alb-cald pentru cabină și pentru șasiu, împreună cu un generator de fum Seuthe nr.11 :cool:
IMG_001790.jpg

IMG_001792.jpg

Ioooi da'mici mai sunt
13.gif
da'bine că firele sunt gata cositorite, deci... când îmi vor veni ideile adecvate, voi putea să le montez (relativ) ușor
26.gif
39.gif
105.gif
113.gif
 
Ultima editare:
Așa cum povesteam, voi folosi toate ieșirile auxiliare ale decodorului pentru următoarele funcții:

  • AUX2 (violet) pentru luminițele roșii clipitoare din focar, care vor fi acționate de F4 împreună cu sunetul de lopată și cărbuni;
  • AUX3 (roz) pentru lumina din cabină, care va fi acționată de F15;
  • AUX4 (verzuliu) pentru luminile de la șasiu, care vor fi acționate de F23 (cu anularea sunetului de oprire a turbogeneratorului).

Astfel... am luat la buchisit & silabisit prospectul decodorului și proiectul BR44-cu-cărbuni nr.S0345 http://projects.esu.eu/projectoverviews/7#info-S0345 și m-am apucat de mapări
26.gif
 
Vezi ca la original "luminile de la sasiu" se aprindeau in doua situatii:

- pentru a permite personalului locomotivei verificarea si gresarea aparatului de rulare si al ambielajului
- in momentul pornirii, in sarcina, pentru a permite mecanicului pe timp de noapte sau vreme rea sa-si dea seama daca pierde aderenta la pornire.
 
Deci... prima mișcare constă în activarea ieșirii AUX2 odată cu activarea funcției F4, în stil "firebox" (focar) și în "LED mode" (adică avertizăm decodorul că are de lucru cu un LED și nu cu un beculeț). Executăm aceste setări fiecare pe rând, conform manualului decodorului ESU LokSound V5. Înainte de a ne apuca de lucru este FOARTE indicat să citim cu atenție și să înțelegem secțiunile de interes din acest manual!

Începem cu alocarea (maparea) ieșirii AUX4 la funcția F4.
  • în tabelul din pagina 78 vedem că maparea funcției F4 deja există în rândul 10, deci în "input block" nu avem de modificat nimic;
  • în tabelul din pagina 74 vedem că activarea ieșirii AUX2 înseamnă că în CVK trebuie să scriem 8;
  • în tabelul din pagina 70 mergem pe "mapping row 10" și găsim CVK=401 cu CV32=8;
  • astfel executăm CV32=8 și CV401=8, apoi CV32=0;
  • GATA, ieșirea AUX2 este activată/dezactivată odată cu F4 :cool:
 
Ultima editare:
Continuăm cu stabilirea caracterului de lumină clipitoare pentru ieșirea AUX2.
  • în tabelul din pagina 79 găsim că, pentru AUX2, CV-ul de selecție a modului (Mode Select CV) este 283;
  • în tabelul din pagina 82/83 găsim că modul "firebox" este activat de valoarea 3 și modul "intelligent firebox" este activat de valoarea 4, iar eu am ales valoarea 4 (deși deocamdată n-am văzut nicio diferență între cele două moduri);
  • astfel executăm CV32=0 și CV283=4;
  • GATA, ieșirea AUX2 este activată/dezactivată clipitor "intelligent firebox" odată cu F4 :cool:
Toate bune și frumoase, însă decodorul crede că are de-a face cu un beculeț, deci comanda de clipire este adecvată inerției termice a filamentului incandescent. Deci "avertizăm" decodorul că la ieșirea respectivă găsește un LED cu inerție neglijabilă și că este cazul să își modifice algoritmul de clipire în mod corespunzător.
  • în tabelul din pagina 79 găsim că, pentru AUX2, CV-ul pentru prima funcție specială este 287;
  • în tabelul din pagina 82/83 găsim că modul LED ("LED mode") este activat de valoarea 128;
  • astfel, executăm CV32=0 și CV287=128;
  • GATA, clipirea ieșirii AUX2 este mult mai realistă și chiar seamănă cu focul din cazanul locomotivei :cool:
Dacă dorim că ajustăm strălucirea acestei lumini clipitoare...
  • în tabelul de la pagina 79 găsim că, pentru AUX2, CV-ul pentru strălucire ("brightness") este 286, cu valori între 0 și 31;
  • dacă nu suntem mulțumiți de strălucirea luminii clipitoare, atunci citim CV286, apoi scriem CV32=0 și CV286=altă_valoare_decât_cea_citită.
 
  • Like
Reacții: Michael
Acum lumina clipitoare din focar se aprinde odată cu activarea funcției F4 și se stinge odată cu dezactivarea acesteia, deci, la prima vedere, am obținut ceea ce ne-am dorit. Dar... sunetul de dat-la-lopată NU încetează imediat la dezactivarea funcției F4, ci mai continuă câteva secunde bune. Astfel, pentru o mai bună impresie de realism, întârziem stingerea luminii din focar față de dezactivarea funcției F4.
  • în tabelul din pagina 79 găsim că, pentru AUX2, CV-ul pentru întârzierea la activare/dezactivare ("switch on/off delay") este 284;
  • valorile întârzierilor sunt de la 0 la 15 și pot fi setate separat pentru activare și pentru dezactivare;
  • alegem întârzierea la activare 0 și, prin tatonări, întârzierea la dezactivare 8;
  • valoarea de scris în CV284 se calculează cu algoritmul 16 x întârziere_la_dezactivare + întârziere_la_activare, deci 16 x 8 + 0 = 128;
  • astfel, executăm CV32=0 și CV284=128;
  • GATA, acum lumina clipitoare din focar se aprinde odată cu activarea F4 și se stinge la câteva secunde după dezactivarea F4, aproximativ odată cu terminarea sunetului de dat-la-lopată :cool:
Atunci când sunetul locomotivei este activat, câteva sunete individuale sunt activate automat și aleatoriu, printre ele găsindu-se și sunetul de dat-la-lopată sus-menționat. După executarea setărilor de mai sus, am remarcat cu încântare că luminița clipitoare din focar se activează și ea odată cu sunetul de dat-la-lopată și se oprește odată cu acesta, fără ca eu să umblu la F4!
41.gif
 
Ultima editare:
Conform aceluiași algoritm, mapăm ieșirea AUX3 (roz) la funcția F15 (inițial destinată generatorului de fum ESU, dar eu folosesc un Seuthe nr.11 comandat de F8 prin ieșirea AUX1).
  • în tabelul din pagina 78 vedem că maparea funcției F15 deja există în rândul 21, deci în "input block" nu avem de modificat nimic;
  • în tabelul din pagina 74 vedem că activarea ieșirii AUX3 înseamnă că în CVK trebuie să scriem 16;
  • în tabelul din pagina 70 mergem pe "mapping row 21" și găsim CVK=321 cu CV32=9;
  • astfel executăm CV32=9 și CV321=16, apoi CV32=0;
  • GATA, ieșirea AUX3 este activată/dezactivată de funcția F15 :cool:
Conform logicii de programare, după terminarea setărilor este necesar să se scrie CV32=0 fiindcă perechea CV31(=16) și CV32 controlează semnificațiile unui întreg grup de CV-uri de configurare!
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: SSL
OK... după aceste două mapări reușite, am trecut la a treia, respectiv maparea ieșirii AUX4 (verzuliu) la F23 și eliminarea activării sunetului opririi turbogeneratorului. Aici mărturisesc că mi-am prins urechile și că, după eN-sprezece încercări și reveniri și calcule și programări și reprogramări etc. ieșirile AUX4 și cele de lumini înainte/înapoi au luat-o razna. Așa că... am resetat decodorul și am luat-o de la început, refăcând rapid mapările pentru AUX2 și AUX3.
Deocamdată, până la sosirea unor zile mai bune și idei corespunzătoare, am alocat ieșirea AUX4 alături de ieșirea AUX3 la aceeași funcție F15. Astfel...
  • în tabelul din pagina 78 vedem că maparea funcției F15 deja există în rândul 21, deci în "input block" nu avem de modificat nimic;​
  • în tabelul din pagina 74 vedem că activarea ieșirii AUX4 înseamnă că în CVK trebuie să scriem 32; în cazul nostru adunăm valoarea 32 la cea scrisă anterior 16, deci în CVK vom scrie 16 + 32 = 48 pentru activarea simultană AUX3 și AUX4;​
  • în tabelul din pagina 70 mergem pe "mapping row 21" și găsim CVK=321 cu CV32=9;​
  • astfel executăm CV32=9 și CV321=48, apoi CV32=0;​
  • GATA, ieșirea AUX4 este activată/dezactivată împreună cu AUX3 de funcția F15 :cool:
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: SSL
Acum ne concentrăm pe cabina locomotivei, unde urmează să se amplaseze un LED warmwhite pe tavan și două LED-uri roșii în chip de lumini ale focarului.
Amplasamentele LED-urilor superminiatură sunt desenate cu cerculețe de culori adecvate.
IMG_001948_red_LEDs.jpg

IMG_001949_red_LED.jpg

IMG_001950.jpg

IMG_001984_LEDs.jpg

IMG_001986_red_LEDs.jpg

Acum să vedem cum strecurăm sârmele astfel încât să nu se prea vadă și să îmi lase spațiu de manevră suficient...
 
Ultima editare:
Voi căuta să construiesc cumva un PLUS comun pentru toate aceste LED-uri, unde să se conecteze și cele care vor lumina șasiul (dacă aceste lumini au o denumire consacrată, chiar vă rog să o spuneți). Catozii acestor LED-uri și grupuri de LED-uri vor veni conectate la ieșirile corespunzătoare ale decodorului, alături de cele două fire care duc spre difuzor. Astfel, un eventual conector va avea 5inci fire, ceea ce mă duce deja cu gândul la un conector NEM651 unde al șaselea fir poate fi chiar plusul comun sus-menționat, ceea ce mă va scăpa de conexiunea dintre ansamblul cazanului și cablajul de pe șasiu :cool:
Evident, mutăm jumperul care permite comanda generatorului de fum în poziția corespunzătoare AUX1. Din fabrică, acest jumper a venit pe poziția care permite activarea generatorului de fum împreună cu luminile, ceea ce acum nu ne mai convine.
IMG_001983_smoke.jpg
 
Ultima editare:
Ca să vedem unde ar trebui să se afle luminile pentru roți, iată aici un filmuleț edificator:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://youtu.be/GdQAmF0qtV8]View: https://youtu.be/GdQAmF0qtV8[/img]

În limba germană, acest simpatic sistem de lumini poartă numele "Fahrwerksbeleuchtung", iar traducerea în limba engleză este ceva de genul "Driving Gear Light". Dacă aceste lumini poartă o denumire consacrată în limba română, repet rugămintea de a-mi fi transmisă.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: Michael
Am mai găsit încă o denumire în limba germană pentru luminile de la șasiu: "Triebwerksbeleuchtung". Deci... o denumire consacrată în limba română...? :)
Încă mă mai gândesc la o modalitate demontabilă de conectare a difuzorului și a LED-urilor mele din locomotivă cu ieșirile corespunzătoare ale decodorului din tender
39.gif
 
Vezi ca le cam incurci, Mircea.

Fahrwerk inseamna sasiu. Triebwerk inseamna motor sau angrenaj motor - in cazul unei locomotive cu abur mai degraba ambielaj. Traducerea "Driving Gear Light" din limba engleza corespunde cu "Triebwerkbeleuchtung" din germana.

@nae44 , exista o denumire consacrata pentru luminile de la sasiu cu care sunt sau mai degraba erau echipate undele EA-uri?