Imbunatatiri BR03 Piko

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Una din aburoasele mele dragi aflate in patrimoniul Cailor Ferate "La Ursu" este BeRea03 Piko 8). Poate ca nu este ea chiar cea mai perfectionata macheta a splendidei locomotive cu aburi 03, dar pentru mine ea are o valoare sentimentala imensa, deoarece... am primit-o cadou de la sotia mea cu ocazia implinirii a 10 ani de casnicie :aplauze:
Simpatica locomotiva are cam aceleasi simptome ca si cele descrise de Prognosis in subiectul dedicat BeRii01, deci, dupa un studiu atent, voi adapta pentru locomotiva mea unele din solutiile propuse de el. De exemplu, deoarece si ea face unele mutre pe macazuri si in curbe, m-am apucat deocamdata si i-am montat doua perii colectoare la ultima osie a tenderului, ceea ce i-a mai imbunatatit un pic functionarea. Vor urma perii colectoare cam la toate rotile locomotivei si, dupa ce ma hotatasc odata ce & cum, scoaterea definitiva a beculetzelor si inlocuirea lor cu LED-uri.
 
Simpatica locomotiva, din pacate, are niste greseli de proiectare perfect observabile :(, cum ar fi 4atru conducte de nisip pe cazan, desi osiile motoare sunt doar 3rei, culegerea tensiunii doar pe doua osii motoare si pe prima osie de la tender, sabotii de frana care se cam incurca uneori cu osiile motoare si le blocheaza, si... bielele...
Deoarece greselile in conceptia mecanismelor motoare ma deranjeaza cel mai mult, am studiat problema, i-am tras de maneca pe cei de la Piko (fara rezultat :p) si, pana la urma, mi-am luat inima in dinti si m-am apucat sa corectez EU greselile proiectantilor slavitei firme producatoare, cu modalitatile & posibilitatile mele de amator :D
 
Pentru a se observa mai bine ce am facut si unde anume am intervenit, prezint mai intai partea dreapta asa cum era (sus), dupa operatiune (mijloc) si partea dreapta a unei aburoase 03 Fleischmann, realizata corect de la bun inceput (jos):
P1000068_BR03_Piko_right_before_1024.jpg

P1000075_BR03_Piko_right_after_1024.jpg

HPIM5778_BR03_Fleischmann_dreapta.jpg

In imaginea de "dupa" se remarca pozitia mai realista a culisei, in sensul ca aceasta se afla intr-o pozitie mai putin inclinata inapoi, ceea ce inseamna ca va oscila in jurul unei pozitii verticale la o rotatie completa a rotilor motoare. Initial, se observa pozitia prea inclinata spre spate a culisei, care oscila in jurul unei pozitii oblice. Initial am crezut ca bielele culiselor sunt prea lungi, insa prin comparatie cu BR03 Fleischmann am remarcat ca nu acolo era hiba, ci la pozitiile in care insesi culisele au fost montate, adica prea inapoi. Cum nu aveam posibilitatea sa modific aceste pozitii, am apelat tot la scurtarea bielelor culiselor cu cate 3mm.
 
Ultima editare:
Am ajuns la valoarea de 3mm prin măsurători & calcule. Lungimea bielei culisei era de 25mm. Am tipărit pe foi A4 poze ale bielelor locomotivelor Piko și Fleischmann, după care am măsurat direct pe imagine lungimea inițială a bielei culisei și am calculat raportul de mărire poză/realitate. Apoi am comparat cu o altă poză în care culisa se afla înclinată înainte la maximum fiindcă biela cu pricina era demontată. Am măsurat lungimea bielei astfel încât culisa să oscileze în jurul unei poziții verticale, apoi am calculat lungimea "reală" a bielei, care mi-a rezultat la valoarea de 22mm.
Am realizat scurtarea bielelor astfel: am tăiat bielele pe la jumătate, apoi am subțiat jumătățile pe o distanta de 3mm - una din exterior și una din interior - astfel încât să se suprapună cât se poate de bine și să am suprafețe disponibile pentru aplicarea adezivului. Iată ce a ieșit:
P1000080_biela_culisei.jpg
 
Ultima editare:
Odata rezolvata problema culiselor, am trecut la OF-ul meu: contramanivela de pe partea stanga. Similar, imaginile reprezinta situatia initiala (sus), dupa operatiune (mijloc) si partea stanga a aceleiasi aburoase 03 Fleischmann, realizata corect de la bun inceput (jos):
P1000067_BR03_Piko_left_before.jpg


 
Ultima editare:
Acum catava vreme am realizat poze cu bielele locomotivei BR03 Piko demontate; iata-le aici, pe stanga si pe dreapta:


Se remarca imediat faptul ca ambele roti motoare principale sunt identice, respectiv au cate un canal dreptunghiular inclinat spre dreapta, ceea ce este corect doar pe jumatate; anume, roata motoare principala de pe partea stanga trebuia sa aiba canalul inclinat spre stanga, astfel incat contramanivela respectiva sa fie inclinata inainte.
De fapt si de drept, nu atat bielele sunt proiectate gresit, cat rotile :D
 
Ultima editare:
Fiindca nu prea aveam cum sa modific canalul din roata motoare principala de pe stanga, am incercat sa modific contramanivela cu pricina. Piesa respectiva arata astfel (primul rand din aceasta imagine de la Piko):
56083.jpg
2580_70867.jpg

Am taiat pinul de sectiune dreptunghiulara, pe care am incercat sa-l lipesc la loc, insa rotit la un asemenea unghi incat sa permita orientarea corecta a contramanivelei la montarea pe roata.
Pentru lipirea celor doua biele si a contramanivelei am folosit adeziv Poxipol din doua componente. Reasamblarea celor doua biele a decurs fara incidente, insa contramanivela nu a avut acelasi noroc, tot din cauza nerabdarii mele :oops:. Adica am incercat sa o montez la loc pe roata cam dupa 20 min si nu dupa 24 de ore, cum era regula; a rezistat eroic, dar s-a dezlipit la incercarea mea de a asambla biela culisei, solidificata intre timp :p. Asa ca mi-am amintit de sfatul lui Mity - caruia ii multumesc si pe aceasta cale :aplauze: - si am lipit partea superioara a contramanivelei direct pe butonul rotii, avand grija la orientarea corecta.
Asta a fost tot! 8)
 
Ultima editare:
Am avut si cateva tentative de inlocuire a becului din cazan cu LED-uri, dar nu mi-a placut cum au iesit, asa ca am revenit la becul original. Totusi, n-am renuntat la idee si, cu ajutorul noilor LED-uri PLCC warmwhite (si.. nu numai :D), nu peste multa vreme BeRea03 Piko va beneficia de luminile binemeritate 8). Nu-i imposibil ca si lampile de la roti sa se lumineze, intr-o buna zi ;-)
Dar pana atunci trebuie sa rezolv culegerea tensiunii pe cat mai multe roti :idea:
 
Foarte frumos! :aplauze: :aplauze: :aplauze: Toate aprecierile!
Iata cum am rezolvat eu problema contactilor suplimentari la BR 01 Piko


Iar la lumini la fel, am folosit led-uri si smd-uri alb cald.

Pentru luminile de control am folosit smd-uri


Cred ca merge aplicat si la 03 asa ceva. Oricum, dupa cele postate de tine, ma bate gandul sa incep modificarea si la 01 a mea. Problemele sunt identice.
 
In afara de contramanivela de pe stanga, bielele BeRii01 Piko sunt OK. Cu putintica bunavointa se poate trece cu vederea faptul ca bielele sertarelor sunt fixe, fiindca si asa miscarile lor nu sunt ample nici in realitate.
Luminile din fatza ale BeRii03 sunt diferite de cele ale BeRii01, deci... trebuie sa gasesc alte idei :D
 
Cea mai simpla si eficace metoda:
se achizitioneaza un BR 03 FLM si un BR 01TRIX.
Bine, costa ceva, DAR!!! : roti fine, silentzio, rulaj fara probleme, detalii, constructii rezistente, merita toti banii.
Dar totusi, ramane placerea de a imbunatati un model conceput prost, iar daca stai bine cu indemanarea, cu atat mai bine.E necesar si mult timp liber, dedicat lucrarilor.

Insa, din capul locului trebuie sa admitem ca Piko rateaza cu brio aburoasele, pe cand FLM si TRIX chiar se pricep :D


Spor la lucru, ca mai e mult pana departe!
 
Am in plan o BeRe01 Roco si o BeRe41 Fleischmann, dar asta numai atunci cand imi voi putea permite :fluierat:
Pana atunci... operatiunile de imbunatatire a BeRii03 Piko evolueaza in continuare 8)
A treia osie motoare a locomotivei a si primit perii culegatoare de tensiune, iar conexiunea electrica dintre culegatoare si interfata digitala se face acum si prin fire, nu numai prin arcurile care faceau si nu faceau contact.
Acum lucrez intens la culegatoarele de pe boghiul alergator, iar pentru osia purtatoare... inca ma mai gandesc.
Deoarece iluminarea farurilor 3alb/2rosu se arata cam dificila atat dpdv mecanic, cat si dpdv electric, deocamdata voi monta numai LED-uri warmwhite in locul becurilor.
Vor urma si poze.
 
Acum cateva minute, BeRea03 Piko a facut cu succes cateva ture si pe linia interioara a circuitului meu, care contine curbe de raza R1 (358mm) NErecomandate de producator. De ce nu este recomandata aceasta raza? Unul dintre motive este ca... rotile motoare ale locomotivei se ridica pur si simplu de pe sine :confused:, pierzandu-se astfel cateva puncte de contact foarte pretioase si marindu-se astfel riscul de intrerupere a alimentarii locomotivei.
Deocamdata, iata poze cu periile culegatoare de la a treia osie motoare a locomotivei:


Am preluat de la o fosta BeRe55 periile culegatoare de tensiune:

Am "strecurat" periile pe sub benzile metalice de pe sasiul BR03, contactul electric fiind asigurat prin... presiune ;)
Pe capetele periilor am cositorit un fir RRRosu pentru dRRReapta si unul NNNegru pentru staNNNga :D , care duc spre interfata digitala si asigura alimentarea independent de pozitiile arculetzelor 8)
 
Ultima editare:
Aceasta manevra... nu m-a ajutat prea mult :p , asa ca am trecut la dotarea cu culegatoare de tensiune a rotilor din boghiul alergator :D
Am utilizat aici ultimele doua perii de la BeRea55:



Prin doua fire care respecta codul culorilor amintit mai sus ;-) , tensiunea culeasa este transmisa spre instalatia electrica a locomotivei:

Mi-a venit aceasta idee fiindca, indiferent de pozitiile rotilor motoare (pe sine sau deasupra :D), boghiul alergator ramane TOTDEAUNA bine asezat pe linia ferata 8)
 
Ultima editare:
Va urma inlocuirea becurilor cu LED-uri warmwhite, dar asta numai dupa ce voi reconstitui locomotiva, fiindca... acum cateva minute, in timpul probelor, trenul de marfa de pe linia interioara a deraiat in curba si a intrat in gabaritul liniei exterioare, ceea ce a dus la o cadere spectaculoasa a BeRii03 de pe masa direct pe... parchet :( :( :(
Dupa ce mi-am mai revenit din shock, spre MAREA mea surpriza, NU am gasit cioburi sau rupturi, ci doar subansamble si piese sarite de la locurile lor :confused: :confused: :confused: !!! Niste sarme sunt rupte, dar le identific eu repede cine-care-ce-cum-cand-unde etc. Deci se pare ca operatiunile de reparatie vor dura mult mai putin decat credeam :D
Astfel, trebuie sa recunoastem ca, desi Piko rateaza aburoasele intr-o veselie, macar le face... solide :D
 
Inca de ieri-seara am inceput actiunea de reconstituire a nazdravanei aburoase 03. Deoarece am avut de lipit cateva piese la tender, l-am lasat "la uscat" si m-am concentrat pe asamblarea locomotivei. Dupa ce toate au ajuns din nou la locurile lor, am rulat locomotiva pe caile ferate, fara tender, in stil fully-digital (condusa din degete carevasazica :D). Mi se paruse mie si inainte de accident ca parca nu-i place sa ia curbele, dar acum aceasta comportare a fost si mai evidenta. Uitandu-ma eu mai bine sa vad ce "tzine" acolo si am remarcat ca prima osie a boghiului alergator freaca piesa de plastic rosu de deasupra ei (va rog sa ma ajutati cu denumirea ei corecta). Am arcuit mai puternic lamela care apasa boghiul pe sine, fara rezultat. Atunci... am renuntat deocamdata si m-am retras la depou (zzzzzzzzzzzz).
Azi-dimineata mi-a venit ideea salvatoare :idea: : o micutza saiba pe stiftul piesei negre unde este articulat sasiul locomotivei, care sa ridice cazanul si toate cele cu o fractiune de milimetru! Nu mai demontez inca o data, asa ca va rog sa ma credeti pe cuvant :D
Dupa decuparea adecvata a saibei (deoarece NU este loc pentru ea intreaga), am re-re-re-re-reasamblat sasiul pe cazan si am re-re-re-re-reluat testele de rulare fully-digital. Succes deplin 8) !!! Nu numai ca osia buclucasa nu mai freaca piesa de deasupra ei, dar si comportarea la curbe s-a imbunatatit considerabil, chiar si pe curbele R1 :aplauze: !
 
Locomotiva fiind declarata OK, am continuat asamblarea tenderului. Lipiturile de la aruncatorul de pietre, de la furtunul cazut şi de la gheara de prindere a mecanismului rotilor se solidificasera frumos, deci, cu multa grija, toate au ajuns din nou la locurile lor. Dupa cuplarea tenderului la locomotiva, am facut o prima tura de test. Din nou succes deplin 8) !!! Nazdravana aburoasa 03 s-a preumblat tacticoasa pe liniile mele ferate, de parca nimic nu s-ar fi intamplat :aplauze:!