Imbunatatiri BR03 Piko

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Se adevereste proverbul "Tot Raul Spre Bine " , datorita acestei cazaturi spectaculoase si regretabile ai reusit sa inbunatatesti rulajul locomotivei ceea ce este un lucru foarte foarte important .
Stricaciunile se vad doar pentruca nu ai retusat cu vopsea locurile respective .
La acoperisul marchizei e mai vizibil dar se poate repara .
 
In ultimul timp, rotile motoare ale nazdravanei BeRi03 Piko patineaza din ce in ce mai mult, in loc sa se roteasca frumos; in plus, ieri, in timpul manevrelor de schimbare a locomotivei expresului, BeRea03 s-a poticnit din nou pe macazuri :p
Ce sa fie, ce sa fie? Locomotiva a intrat din nou la studiu in vederea reparatiilor, ocazie cu care am constatat urmatoarele: periile montate de mine la ultima osie motoare franeaza destul de puternic rotile respective, fara o imbunatatire notabila a contactului electric general, fapt pentru care le-am demontat; periile montate de mine pe boghiul alergator nu mai fac contact cu rotile alergatoare de pe dreapta, fapt pentru care ar trebui re-arcuite, da'n-am nici cea mai mica idee cum sa procedez fiindca ele sunt lipite, iar rotile nu par a fi prea demontabile.
In timpul operatiilor repetate de montare/demontare, s-a intamplat si un "mic" accident, anume lipitura MPU a bielei culisei de pe stanga n-a mai rezistat si... s-a desprins :(


Mica intrebare mare: cum as putea eu sa obtin o pereche de biele ale culisei facute de la bun inceput la lungimea de 23mm intre centrele "articulatiilor"? :fluierat:
Tip: bielele culiselor de la versiunile veeeechi ale BeRilor01 Piko par sa aiba exact lungimea care-mi trebuie :D, da'nu stiu sigur.
 
Ultima editare:
Am lipit la loc biela culisei, folosind de data aceasta Picatura.

Tot gandindu-ma eu de ce locomotiva pierde contactul electric pe dreapta, m-am uitat mai bine la roti si am remarcat ca prima osie a tenderului statea bine-mersi pe liniile alimentate, dar locomotiva n-avea curent :p. Fapt pentru care am demontat tenderul, fiind ferm convins ca voi gasi acolo sarmulitza rosie desprinsa; bineinteles ca asa si era, deci am lipit-o la loc pe conectorul respectiv.
Dupa toate aceste operatiuni, simpatica BeRe03 Piko a dat din nou niste ture cu expresul dupa ea. Nu s-a mai poticnit pe macazuri 8) , da'tot si-a mai blocat rotile motoare pe ici pe colea :mrgreen:
 
Ultima editare:
Asa cum spuneam in mesajele mele precedente, eu am scurtat bielele culiselor BeRii03 Piko din colectia mea, pentru ca balansul culiselor sa se produca in jurul unei pozitii verticale, ca in realitate. Cu bielele originale, culisele oscilau in jurul unei pozitii oblice mult inclinate spre inapoi, ceea ce nu este corect.
Iata aici situatia referitoare la bielele culiselor originale (inclusiv "celebra" problema de pe partea stanga, cauzata de "anumite" componente ale distributiei :mrgreen:, ambele inclinate spre dreapta, ceea ce este corect pe partea dreapta, dar nu si pe partea stanga):


Si iata aici situatia dupa interventiile mele:


Deoarece bielele scurtate si lipite nu mai sunt la fel de solide ca si cele originale (despre aspect nici nu mai vorbesc), eu caut acum biele ale culiselor care au fost construite de la bun inceput la lungimea care-mi trebuie mie.
 
Ultima editare:
Ca urmare a operatiunilor de sonorizare ale locomotivei electrice 060-EA CFR by Amintiri Feroviare, descrise aici (cam de la jumatatea paginii), decodorul LenzGold din focarul BeRii03 a plecat la 060-EA, fiind inlocuit de decodorul ESU LokPilot V3.0 DCC al acesteia. Transplantul a fost necesar deoarece modulul de sunet Dietz MicroX3 din 060-EA se conecteaza la decodorul digital prin interfata SUSI, ceea ce decodorul ESU nu are, dar decodorul LenzGold da 8)
 
mpursu a spus:
Mica intrebare mare: cum as putea eu sa obtin o pereche de biele ale culisei facute de la bun inceput la lungimea de 23mm intre centrele "articulatiilor"? :fluierat:
Tip: bielele culiselor de la versiunile veeeechi ale BeRilor01 Piko par sa aiba exact lungimea care-mi trebuie :D, da'nu stiu sigur.
Piesele de schimb ale locomotivei BR95 Piko sunt aici. Ii rog pe cei care au in colectie aceasta locomotiva sa-mi spuna care este lungimea bielelor culiselor (Schwingenstange).
Mi s-a mai sugerat ca bielele culiselor din componentza locomotivei BR52 mi-ar fi bune. Daca era vorba despre BR52 Guetzold, piesele ei de schimb sunt dincoace. Bielele culiselor sunt continute in setul "Steuerung komplett", laolalta cu TOATE bielele, deci... nu prea prezinta interes decat daca pot fi obtinute separat.
 
Tenderul de la BR 03 nu tremur㒠(balansează’) pe şine la deplasarea locomotivei? în curbele mai accentuate, osiile mari nu se blocheaz㒠fiind târâte pentru scurte perioade de timp? Eu aşa am pă’ţit la o BR 01 Piko şi pentru c㒠nu am reuşit s㒠gă’sesc o soluţie acceptabil㒠de îmbună’tă’ţire, am renunţat la ea.
 
PDI a spus:
"Esti terrribil, Lache!"

BR95 - 22,5mm

BR52 - 23 mm
Multumesc! Acum caut o modalitate de a le obtine.
Dorin, eu unul nu am observat balansari ale tenderului locomotivei mele, dar scurte blocari ale rotilor mari DA. Dupa ce m-am tot invartit prin jurul locomotivei, mi-am dat seama ca sabotii de frana respectivi cam freaca rotile din cand in cand. Dupa ce i-am scos de la locurile lor, rotile mari s-au rotit fara probleme. Eram foarte tentat sa las locomotiva asa, fara sabotii mari de frana, dar nu mi-a placut cum arata si i-am pus inapoi. Problema este ca atat osiile rotilor, cat si piesele respective sunt destul de mobile fatza de sasiu, deci nu prea poti sti niciodata cand doua roti vecine se vor apropia suficient de mult incat sa preseze intre ele sabotii de frana. Asa ca i-am lasat montati si... ma fac ca nu vad micile patinari ale rotilor :D
 
Am înţeles de la alţi forumişti c㒠patinarea roţilor se rezolv㒠prin micşorarea distanţei dintre roţi pe osie dar nu ştiu cum s-ar putea reduce balansul tenderului. Dac㒠problema balansului nu o ai la modelul tă’u, este oricum un plus, pentru c㒠balansul e mai evident şi mai deranjant decât câteva fracţiuni de secund㒠de patinare.
 
Of...
După 11 ani de serviciu la căile mele ferate, unde a tras deeestule (la propriu şi la figurat - trenuri, accidente, intervenţii etc
4.gif
), năzdrăvana locomotivă BR03 Piko a trecut din nou pe o linie de rezervă fiindcă i s-a defectat motorul
2.gif

Cu această ocazie, locomotiva a intrat din nou în atelier, unde personalul specializat a remarcat (încă o dată) că roţile motoare (vorba vine
71.gif
) ale acesteia se mişcă foarte greu. Ca să pot găsi blocajul, am început să decuplez roţile de la biele din aproape în aproape. Mai întâi am dat jos saboţii de frână, pe care îi văzusem de destule ori frânând de-a binelea roţile locomotivei. Această mişcare nu a adus nicio îmbunătăţire, deci... nu-i de acolo.
După ce am dat jos bolţurile de pe roţile ultimei osii, am remarcat că aceasta se roteşte cel mai uşor în "lagăre", mai ales fiindcă nu are culegătoare de tensiune. După ce am dat jos bolţurile de pe roţile primei osii, am observat că şi aceasta se roteşte destul de uşor, fiind totuşi frânată de culegătoarele ei de tensiune.
Eeeeei... aici e aici... Osia motoare principală NU mai poate fi eliberată de biele, deoarece contramanivela corectată de pe partea stângă este lipită pe butonul roţii respective şi, deci, nu (mai) poate fi demontată. Dar chiar şi aşa, am remarcat că această osie este frânată extrem de mult atât de culegătoarele de tensiune, cât şi de o lamelă arcuită din interiorul fremului. Am dezarcuit cât am putut lamela respectivă, ceea ce a ameliorat întrucâtva rularea osiei respective. Parcă n-aş scoate de tot lamela aceea, fiindcă ea asigură meţinerea pe şine a osiei cu pricina.
Ca chestie, am demontat motorul şi am reasamblat tenderul, cuplându-l apoi la locomotivă. Am cuplat apoi BeRea03 la alte locomotive pentru a fi tractată/împinsă, sarcină de care bietele locomotive taaaare greu s-au achitat
40.gif

Voi ce ziceţi, ce să mai încerc pentru ameliorarea acestei situaţii?
 
Ultima editare:
Observaţi ceva deosebit în următoarea succesiune de poze?
15.gif





Un indiciu
4.gif


Felicitări, aţi văzut bine, în sfârşit năzdrăvana mea BeRe03 Piko are bielele culiselor exact de lungimea corectă, astfel încât balansul culiselor se face în jurul unei poziţii verticale
36.gif

Mulţumesc de mii de ori colegului PDI, pentru măsurători, şi colegului Sesamcave, pentru furnizarea perechii de biele ale culiselor, recuperate de la o BR52 Piko
41.gif

Poza de mai sus prezintă biela culisei originală de la locomotiva BR03 Piko, scurtată de subsemnatul, împreună cu biela culisei de la locomotiva BR52 Piko sus-menţionată. Aceste biele ale culiselor sunt construite de la bun început cu lungimea de 23mm, exact cât aveam eu nevoie pentru BR03. în plus, fiind realizate de acelaşi producător, noile biele au putut fi fixate în mecanismele locomotivei ca şi când ar fi fost de acolo.


Acum mă pot declara mulţumit & liniştit în privinţa bielelor BeRii03 Piko, deci mă pot concentra pe desfăşurarea unei noi cercetări în vederea identificării unui nou motor cu 5inci poli şi putere mărită, care să facă faţă "greutăţii" acestei locomotive
10.gif

Până atunci... vizionare & audiţie plăcută!
 
Ultima editare:
BR03 a mea este nr.art.50013, iar lista de piese nu mai este disponibilă pe www.piko.de
Ea este identică cu nr.art.50113, a cărei listă de piese este aici. Nu găsesc nimic nou în această listă de piese faţă de cea a locomotivei mele; motorul este acelaşi nr.art.56000, piesa de prindere pe şasiul tenderului ("Motorträger") este aceeaşi, angrenajele osiilor tenderului sunt exact la fel etc. Până şi greşeala contramanivelei de pe stânga, orientată spre înapoi, este neschimbată
24.gif
 
Ultima editare:
Una din condiţiile necesare pentru noul motor constă în potrivirea dimensiunilor sale la condiţiile de la faţa locului:

Conform "şablonului" oferit de lest, am căutat mai întâi prin sertarele proprii. Motoarele zdravene cu 5inci poli erau prea mari, iar celelalte fie prea mici, fie cu tensiune de lucru de 5V etc, dar... uite că unul s-a potrivit!


Dacă îmi amintesc bine, acest motor a fost recuperat dintr-o străveche maşină de calcul alimentată la 9V, deci, cu puţintică bunăvoinţă, ar cam trebui să se descurce onorabil sub comanda decodorului ESU LokPilot V3.0 DCC aflat deja în cazanul BeRii03.
La prima probă, era de la sine înţeles că sensul de deplasare nu a coincis cu luminile farurilor
21.gif
, aşa că am inversat conexiunile motorului:


Lestul a putut fi aşezat destul de OK...

... locomotiva s-a deplasat prin forţe proprii destul de onorabil, deci s-ar putea crede că totul s-a terminat cu bine. Dar, pretenţios cum ştiu că sunt
10.gif
, nu mi-a plăcut "cârâitul" scos de tender în noua configuraţie şi nici mersul neuniform al locomotivei. Aşa că a început o luuuuungă activitate de "şlefuire" a ideii respective, repoziţionări ale motorului & melcului, încercări de fixare cu şuruburi, piliri ale suportului, plasare de distanţiere mai mult sau mai puţin inspirate, (re)configurarea CV-urilor etc., dar situaţia nu s-a îmbunătățit.
în plus... surpriză... la încercarea de tractare a celebrului meu expres internaţional nocturn foarte greu, a sărit un cauciuc de fricţiune de pe ultima osie a tenderului! Acesta este totuşi un semn bun, care semnifică faptul că motorul ales chiar este puternic, dar locomotiva şi trenul sunt prea grele şi roţile cu cauciuc au patinat. Deci... în continuare va urma probabil un studiu amănunţit al locomotivei, pentru identificarea problemelor care împiedică rotirea liberă a roţilor şi, pe cât posibil, remedierea lor.
 
Ultima editare:
Ladies aaaand Gentlemeeeen... (tobele, vă rog)...
în premieră mondială... iată aici motorul Piko nr.art.56000 demontat:


Astfel am reuşit să aflu că motorul are 3rei poli. Poate că unii ştiau deja, dar mie unul nu mi-a spus nimeni nimic. Astfel, nu-i exclus ca eu să NU mai doresc să utilizez acest motor pentru remotorizarea BeRii03 Piko, deoarece doresc totuşi un motor cu 5inci poli, cu sau fără volant (preferabil CU volant, dar se pare că mă pot descurca onorabil şi fără el). Deci... heeere we go again... (pentru conformitate, "o luăm iarăşi de la început")
4.gif
 
Ultima editare:
După un an şi mai bine de la mesajul anterior
71.gif
, revin cu noutăţi.
Rularea roţilor motoare (mAAAri) ale locomotivei s-a îmbunătăţit considerabil după ce am curăţat lagărele de unsoarea veche şi am pus câte o picătură micuţă de ulei-de-mecanisme-fine atât pe lagăre, cât şi pe fiecare articulaţie a bielelor. Am repetat aceleaşi operaţiuni pentru sistemul de roţi & angrenaje de la tender, după care am înlocuit toate inelele de fricţiune din cauciuc cu inele din silicon (mulţumesc, GFN
41.gif
). Astfel, năzdrăvana BeRe03 rulează din nou frumos pe căile mele ferate
16.gif

în cadrul evenimentului "Noaptea Cercetătorilor 2015", desfăşurat (şi) la Universitatea din Oradea, am participat cu un stand de modelism feroviar. Pe două mese de ping-pong, alăturate pe latura scurtă, am instalat un oval de linie dublă cu linii drepte de 2.2m, pe care simpaticul meu expres a fost tractat chiar de BeRea03 şi s-a putut "întiiiiinde" în toată lungimea sa. De la un moment dat, locomotiva BR03 nu a mai putut tracta expresul
7.gif
, aşa că trenul a staţionat pe una dintre cele 4atru linii ale gării
2.gif

După eveniment, am studiat locomotiva şi am observat că ultima osie a tenderului, angrenată şi cu inel de fricţiune, nu se mai roteşte la tractarea expresului, pe atunci cu culegătoarele originale!!! După demontare, am observat că roata dinţată a acestei osii patinează pe ax, aşa că deocamdată am inversat-o cu osia a doua
10.gif

După modificarea tuturor culegătoarelor de la vagoanele Tillig din expres, năzdrăvana BeRe03 a putut tracta din nou trenul respectiv.
 
Ultima editare: