060DA Tillig - imbunatatiri

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
sincer nu am incercat; sunt cam patit vis-a-vis de e-mail-urile catre nemti; ultima patanie a fost cu lokshop; le-am trimis un e-mail pentru a pune cateva intrebari legate de efectuarea unei plati de aproximativ 500 de euro, iar idiotii mi-au inchis contul de la lokshop; se pare ca baietii de la lokshop nu vor bani...
 
Eu am trimis e-mail acum un an catre ESU , nici pana acum nu au raspuns si era o problema destul de importanta .
O alta solutie ar fi logarea pe forumul de la ESU dar e in germana .
Acel sunet de scartit de roti la curba sau saboti de frane care freaca ar trebuit sa fie corelat cu mersul locomotivei cel putin . El se aude aleatoriu chiar si cand locomotiva sta .
Se poate sterge cu lokprogramerul dar e destul de complicat dar nu si imposibil .
 
Eu am schimbat cu ESU 5-6 emailuri in ultima luna, cu discutii pe teme tehnice; in ultimul mail ma invitau insistent sa ma inscriu pe forum si sa purtam discutiile acolo (exista si un forum in engleza, dar care apare numai celor inscrisi). Repetand ultima intrebare si pe forum (pt. ca nu imi raspunsesera pe mail), am primit raspuns in mai putin de 3 ore...

In ceea ce priveste sunetul de frecare roti-sine, sincer nu am remarcat sa se auda si in repaus, dar poate ca nu am rulat suficient de mult timp locomotiva. Promit sa studiez maine "intens" problema...
 
Sunetul de frecare roti - sine apare la un moment dat in mers, indiferent de viteza. Daca te hotarasti sa opresti locomotiva, o sa vezi ca motorul intra in ralanti dar scartaitul continua sa ruleze si asta un timp destul de lung.

Nu cred ca are legatura cu cit de mult ai rulat locomotiva. In cazul meu am trecut la probe, imediat ce am ajuns acasa, pe ca. 1,5 m linie dreapta ( asa zis " bancul meu de proba " ) . Practic sunetul era prezent inca de la montarea / probarea decodorului numai ca atunci nu am putut sa-mi dau seama de anomalie, la atelier neexistind sina pt. probe.
 
Conform proiectului KEG2100, sunetul "wheel_flange.wav" apare numai in mers, la intervale de timp variabile intre 15 - 30 secunde.

Sunetul propriu-zis dureaza 3,22 sec. dar la fiecare aparitie este repetat intre 2 si 5 ori, deci poate dura pana la 16,1 sec. Asta inseamna ca deja intervalul de repetitie poate fi depasit (15 sec) si poate continua cu un nou sunet...

E cam aiurea: in primul rand ar trebui marita pauza dintre sunete la intervalul 30 - 50 sec.

Apoi, ar trebui ca din momentul aparitiei sunetului, sa nu fie oprita locomotiva mai devreme de 16 secunde - cam mult, nu? Alternativa ar fi reducerea numarului de repetite a sunetului spre ex. la 1. Dar chiar si asa daca in ultima fractiune de secunda inaintea opririi apare sunetul, el va continua cele 3,22 secunde...

Cred ca cea mai buna solutie pt. pastrarea "veridicitatii" este dezafectarea totala a lui. :(
 
Nu stiu daca sa fiu de acord cu tine: proiectele de sunet sunt complicate, nu sunt usor de realizat, implica multe etape de culegere de sunete, procesare a lor, elaborarea schemelor de succesiune... In mod firesc, apar scapari... Dar e bine ca putem interveni noi, si daca nu reusim sa remediem, atunci macar exista varianta renuntarii la sunetul respectiv.

Ideea sunetului de roti nu e cea mai inspirata: daca aveam in loc sunet de eliminare aer de ex. nu era nici o problema...
 
OK !
Dar hai sa gandim pozitiv: am sa fac maine niste teste cu nr. de repetitii redus la 1 si intervalul de aparitie marit la 30 - 50 sec. (cam asa au celelalte proiecte, din cate am vazut eu). Este posibil ca sub viteza de franare sa nu mai apara sunetul de frecare; daca franarea dureaza peste 3,5 sec. problema este rezolvata !
 
DAC, eu am testat si la viteze mari si la viteze mici. Sa zicem ca la viteza mare oprirea este mai brusca si rutina programului este afectata, dar acelasi lucru se intimpla si la viteze mici cind oprirea este lina. Daca se poate te rog sa ti cont si de acest aspect atunci cind vei face acele teste.
 
Dupa o saptamina de framintari am reusit sa trag si niste concluzii beneficiind de ajutorul DAC.

Scartaitul este un sunet aleator care nu poate fi controlat din tastele multimausului ( cazul meu ). De aceea DAC a cautat sa umble la durata si frecventa de repetitie a sunetului, dar din pacate scartaitul se incapatineaza sa apara si in stationare..

Rally a fost amabil si mi-a dat tot concursul.

In final, personal, am decis sa renunt la acel sunet iar DAC m-a sprijinit elaborindu-mi un nou proiect. Acum tot ce mi-a ramas de facut este sa reprogramez masina in baza noii scheme.

Aceasta este decizia mea si sper ca toata discutia pe aceasta tema sa fi dat un rapuns tuturor care s-au lovit de aceasta problema.

Va multumesc pentru sprijin.

dcm
 
EVRIKA!!! Am eliminat balansul! Nici nu-mi vine sa cred cat de simplu este!

Stim cu totii cat de enervant poate fi balansul de ratushca beata a acestei masini. In consecinta am studiat problema, am comparat cu alte locomotive si am gasit o solutie extrem de simpla si la indemana oricui indrazneste sa demonteze locomotiva.

 
In sfarsit am reusit sa pun in practica modificarea tractiunii locomotivei. Am inlocuit motorul Tillig original cu unul rebobinat de mine astfel incat in acest moment locomotiva ruleaza cu viteza similara celorlalte, la aceiasi tensiune aplicata. Am modificat si soclul sasiului greu, pentru introducerea unui alt motor mai mare si mai puternic. Initial am vrut sa pun un motor de Roco in 5 poli insa acesta era prea mare ca sa-l pot adapta eficient fara sa afectez prindearea cutiei locomotivei pe sasiu. Pana la urma am ales sa rebobinez un motor nemtesc de xerox, la dimensiuni acceptabile. Practic are aceleasi dimensiuni cu motorul chinezesc de BR 01-03 Piko dar este mai robust, cu magneti mult mai puternici si bucse de bronz pe nuca, silentios, pe carbuni ce pot fi usor inlocuiti.



Iata si un mic filmulet cu rularea in probe...
 
Placa de circuit originala, prea inghesuita si prea complicata, m-a determinat sa construiesc alta, mai simpla, conforma cu rularea modelului in analog. Trebuia sa fac prea multe mofificari pentru varianta de iluminare adaptata la analog, pentru amplasarea rezistorilor.
Am montat si un condesator in paralel cu motorul iar pentru atenuarea varfurilor de tensiune am montat bobine de 5 ohmi filate pe ferita.
Am refacut aceasta placa astfel incat pe farul central am pus un LED SMD superflux de la zeXstar alimentat in serie cu un rezistor de 560 ohmi. Farul central este montat in paralel cu cele doua leduri smd originale de pe farurile de pozitie, in antiparalel cu ledul rosu.

 
Prognosis a spus:
EVRIKA!!! Am eliminat balansul! Nici nu-mi vine sa cred cat de simplu este!

Stim cu totii cat de enervant poate fi balansul de ratushca beata a acestei masini. In consecinta am studiat problema, am comparat cu alte locomotive si am gasit o solutie extrem de simpla si la indemana oricui indrazneste sa demonteze locomotiva.

Salut,am citit cu atentie cum ai incercat eliminarea rulajului tremurat al acestei locomotive,am facut intocmai si eu la modelul meu si am constatat:
1-nu am eliminat balansul decit s-a inbunatatit putin rulajul dar tot"se scutura"de parca sufera de friguri
2-legatura"elastica"dintre sasiu-boghiu a devenit rigida
In concluzie trebuie abordata alta metoda pt.eliminarea acestui rulaj defectuos
 
Salut
Din testele efectuate de mine, am constatat doua cauze alte acestei nereguli:
1. balansul prea mare cauzat de legatura defectuoasa pe centrul boghiului (rezolvata prin metoda expusa de mine)
2. tremuratul cauzat de permisivitatea lagarelor osiilor (la mine acum nu mai are balans cutia locomotivei in schimb tremuratul se face de la osii in sus cu tot cu boghie...) daca e nevoie fac o filmare pentru convingere

acolo cred ca trebuie umblat cumva pentru reducerea gradului de oscilatie al osiei in cutia boghiului
 
Cine are noua serie de model DA CFR Tillig,daca are bunavointa sa ne arate o fotografie cum este realizata legatura suport dintre boghiu-sasiu,daca noua serie prezinta aceleasi simptome,nu mai are rost,inseamna ca placa suport este neschimbata,desi,in clipul colegilor de la Cluj cu locomotiva lui Ionut Trif nu am sesizat acel tremurat in timpul rulajului
 
Prognosis a spus:
Salut
Din testele efectuate de mine, am constatat doua cauze alte acestei nereguli:

2. tremuratul cauzat de permisivitatea lagarelor osiilor (la mine acum nu mai are balans cutia locomotivei in schimb tremuratul se face de la osii in sus cu tot cu boghie...) daca e nevoie fac o filmare pentru convingere

acolo cred ca trebuie umblat cumva pentru reducerea gradului de oscilatie al osiei in cutia boghiului

Asadar,din colegii care au DA-ul prima serie,a reusit cineva sa rezolve cumva mersul impiedicat al locomotivei?(modelul meu este cosmetizat dar o pun sa ruleze numai noaptea,din cauza farurilor puternice,nu o mai vad cum tremura)