BR55 DB Fleischmann: review, trecere in digital, sunet, cuple

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

SSL

Active Member
10 Iulie 2015
119
117
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Am pornit de la un BR55 FLM model 415403 cu intentia de a ajunge la functia echivalenta a modelului 415473, adica adaugare control digital, sunet si cuple actionate electric. Scuze anticipate pt calitatea pozelor. Sunt paralel cu subiectul foto iar pozele le-am facut cu telefonul.

Cateva vorbe despre starea initiala a locomotivei:
Partea buna: o locomotiva frumoasa, detalii foarte multe si frumos realizate. Interesant sistemul de culegere a semnalului DCC de pe rotile cazanului, ale carui lamele nu sunt "la vedere". Nu m-am incumetat sa desfac fremul pt mai multe detalii si poze - poate intr-un episod urmator.
36965785035_33469a45c5_c.jpg

Din fabrica, locomotiva vine echipata cu mufa NEM 651 (6 pini) iar iluminatul este cablat pentru "half-wave rectification varianta FLM low-cost", adica:
* nu se foloseste firul de plus comun din decodor pentru inchiderea alimentarii luminilor, aceasta facandu-se printr-una din sine (interfata NEM651 nu are plus comun inclus).
* (aspectul low-cost) nu are diode pt redresarea semi-alternanta a circuitelor de lumini, ele fiind inlocuite cu strapuri. Desigur, e discutabil daca redresarea semialternanta era absolut necesara pentru LED-uri, dar solutia mi se pare destul de putin eleganta :)

La capitolul negative (in afara de diodele lipsa de mai sus): motor "pancake" in 3 poli amplasat in tender si destul de zgomotos. Transmisia e pe roti dintate din plastic si cu joc axial cam mare care transmite vibratiile si zgomotul de la motor direct in roti si sine (perceptibil in special daca aveti sine GeoLine ca subsemnatul). E o implementare care inginereste mi se pare cel putin anacronica, dat fiind ca alti producatori au deja motoare longitudinale si transmisii cu melc foarte silentioase pe locomotivele cu aburi (ex. BR64 - TRIX 22242).

Trecerea in digital s-a produs rapid si fara probleme - locomotiva a primit repejor un Lokommander II de la tOm instalat in tender, plasat intre motor si lest.
Am instalat si cupla electrica (Roco 125308) in tender, actionata de iesirea Aux2 a decodorului (aka "firul mov"). Nu vreau sa ii pun cupla electrica si pe fata pt ca strica estetica si exista ceva limitari la trecerea firelor prin piesa de cuplaj apropiat dinspre tender (detalii mai jos la instalarea sunetului).
In tender am inchis alimentarile luminilor si cuplei electrice prin terminalul de plus comun, tragand firul direct din decodor.
36157078733_ce5b4ec3f4_c.jpg

O nota in ce priveste capacitorii de decuplare instalati de FLM pe PCB-ul motorului acestui model: schema e ceva greu de inteles pt mine. Cu albastru e schema de pe PCB, cu rosu e ce vine in jumperul NEM651 care se pune la folosirea in DC.
36826065001_76138226db_c.jpg

36794852212_f7a7d4303a_c.jpg

In ciuda faptului ca lucrez in (micro)electronica de ceva ani, imi scapa rolul capacitorului de 1nF dintre alimentarea motorului si una din sine. In particular, in DC acel capacitor e tinut in scurt prin jumperul NEM651.
Pe scurt, am scos toti capacitorii de pe PCB, urmand sa ma hotarasc mai tarziu daca pun un filtru LC. Pe osciloscop forma de unda nu arata rau deloc (nici spitz-urile negative date de motor la masurarea BEMF-ului nu-s excesiv de mari) iar Guyri mi-a confirmat ca fara filtru ma pot astepta cel mult la o incalzire usoara a puntii H din decodor, chestiune pe care o sa o urmaresc cu noile facilitati de raportare a temperaturii din LokommanderII. De asemenea, nu s-a plans nimeni ca dispare receptia aeriana radio/TV cand rulez locomotiva pe diorama :)

Partea de sunet am implementat-o cu un modul SUSI microX3 de la Dietz cumparat de la TA, pe care l-am instalat in cazan. Tot in cazan se afla difuzorul (Roco 129524, 15x11mm, 8ohm, 1W) intr-o cutie de rezonanta Roco 129652 decupata in forma dreptunghiulara, ambele tot de la TA. Modulul SUSI e conectat cu decodorul LokommanderII, avand in principiu nevoie de 4 semnale de trecut intre tender si cazan: date SUSI, clock SUSI, VCC si Gnd, unde VCC este tensiunea DCC de la sine redresata (practic, acelasi potential cu plusul comun de la decodor).

Cupla de legatura cu tenderul prevede posibilitatea trecerii a 6 fire in total, din care 3 erau deja ocupate din fabrica (2 cu semnalul DCC cules de la sine spre tender, al treilea cu comanda iluminarii frontale in half-wave, venind de la tender).
Cum 4 fire nu prea incap prin 3 gauri, am ales sa trag semnalele de date, clock si gnd de la decodor la modulul SUSI, iar alimentarea SUSI am obtinut-o in cazan prin redresarea semnalului de la sine cu o jumatate de punte redresoare (2 diode 1N4004).
36157178083_13316314cb_c.jpg

In decodor cele 3 fire au fost lipite direct pe PCB. Am folosit "decoder wire" de la Brawa pentru aceste fire, care au incaput la fix prin gaurile relativ inguste din piesa de cuplaj apropiat.
36778420856_e42ae92fbf_c.jpg

Difuzorul si cutia de rezonanta s-au potrivit in spatiul prevazut din constructie in cazan - a trebuit sa ajustez doar foarte putin din cutia de rezonanta (mai mult bavuri).
Inainte:
36795024052_6dc6268af3_c.jpg

Dupa:
36778539026_5865694f75_c.jpg


Modulul SUSI sta fixat intr-un tub de varnis termoconstrictor, din lipsa de alta solutie imediata. De asemenea, un tub similar a fost pus in motul diodelor, pt a evita un scurt cu modulul SUSI. Perechea de fire gri-negru este pentru un LED ce va fi amplasat in focar (intr-un episod viitor).

Cu modificarile astea, pacientul este inca in viata si functional :)

Rularea cu LokommanderII este excelenta practic cu setarile default, cum au descris si colegii in alte posturi. Este intr-adevar un decodor remarcabil de bun si robust pentru dimensiunile si pretul pe care le are. Si nu in ultimul rand, aduce o imbunatatire vizibila la controlul motor si la decelerare fata de prima generatie.

Calitatea sunetului este si ea decenta, dat fiind difuzorul mic si cu membrana metalica si considerand calitatea proiectelor de sunet Dietz.
 
Vazut, apreciat!

Unele modelele noi , cu matrite noi, nu mai au motorul ala imens si galagios. Insa, sunetul acopera zgomotul angrenajelor? Daca da, atunci e ok...
 
Multam!
Da, zgomotul e acoperit de sunet chiar si pt volum redus.
Pe diorama, cu sunetul destul de jos (pe la 40, iar maximul e vreo 200), sunetul angrenajului nu e suparator.
 
Salut si felicitari pentru lucrare. :aplauze: :aplauze: :aplauze: .
Doar un singur lucru am de adaugat.Diodele 1N4004 nu sunt tocmai ce trebuie pentru tensiunea Dcc,acolo pentru redresare ar trebui diode rapide, care sa faca fata mai bine la frecventa tensiunii Dcc,
 
Stiu, dar asta am gasit prin preajma cand m-a apucat implementarea :)
Cand ii pun ledul din focar o sa le schimb cu niste 4148-uri sau ceva pe-acolo ca sa tina si un Ifwd rezonabil.
 
Din nu-prea-multele poze pe care le-am putut vedea ("mulțumim", Photobucket, pentru noul stil de lucru :-x ) observ că ai lucrat foarte frumos & elegant, așa că te felicit și-ți urez mult succes în continuare! :aplauze:
Cum ai obținut semnalele SUSI de la decodorul cu opt pini?
Cât despre cele două diode redresoare 1N4004 conectate în anti-serie pentru a obține plusul comun, părerea mea este că le-ai ales foarte bine, deoarece exact acesta este rolul lor în configurația respectivă. Are și GFN dreptate :D , dar diodele de comutație 1N4148 sunt foarte sensibile și... numai eu știu câte astfel de perechi anti-serie de 1N4148 s-au ars din cauza schpitz-urilor de tensiune cauzate de funcționarea motoarelor și de contactele mai mult sau mai puțin perfecte dintre șine, roți și culegătoare de tensiune, așa că le-am înlocuit cu aceste diode redresoare solide. În foile de catalog ale diodelor 1N400x (pe care le-am văzut eu) nu am găsit nicio referire la frecvența maximă de lucru, deci nu văd niciun impediment pentru a fi folosite aici.
Ca urmare a experiențelor mele cu motoare de mai veche generație în Era Digitală miniferoviară, pentru o funcționare mai sigură eu unul recomand montarea unui filtru LC pe firele care duc de la ieșirile decodorului la motor. Evident, orice alte condensatoare dintre bornele motorului și alte componente ale locomotivei trebuie demontate.
 
Salut si multumesc pentru aprecieri!

Am trecut pozele pe un hosting mai putin limitat. Sper sa fie ok acum. Sunt atat de putin reusite incat merita vazute toate :)

Semnalul SUSI l-am cules de pe "coada" Lokommander-ului:
36794291982_ce4ca4ba83_c.jpg

In partea superioara a PCB-ului ar veni lipite firele spre mufa NEM651 (modelul din poza e cu PluX14 pe partea cealalta a PCB-ului). Am optat pt lipirea firelor SUSI direct pe PCB din motive de spatiu si pentru placerea executarii lipiturilor :)

Despre alegerea diodelor: eu am gasit pe net un spec pentru seria 1N400x care lista reverse recovery time undeva la 3ms, care mi s-a parut o lecutza cam mare (mai ales implicatiile lui asupra frecventei semnalului de redresat), dar cum ziceam mai sus, altceva mai de soi nu aveam prin preajma.
La urmatoarea interventie (montarea ledului din focar) o sa pun un osciloscop sa vad cum arata tensiunea pe diode fata de gnd, la alimentarea SUSI. Daca e in range-ul de tensiuni acceptat (12-24V) cu tot cu spike-uri, le las asa (sa-si faca si regulatorul de tensiune din SUSI treaba). Altfel, le schimb.

Spor,
SSL
 
Salut,

Intre timp s-a intamplat si iluminarea din focar.
Am utilizat un bec miniatura de 16V (recuperat de la un BR294 Roco care a trecut intre timp pe LED-uri) pentru a da o tenta mai putin artificiala efectului de flicker pe care il ofera modulul SUSI pe iesirea de focar. Asa, cu un bec clasic, pare un pic mai natural. Am folosit pe post de ghidaj de lumina o bucata de plastic mat vopsita in portocaliu inchis, sub care sta becul.
Pentru a reduce un pic din intensitatea iluminarii si neavand dimmer pe iesirea respectiva, am inseriat un rezistor de 50ohm cu becul.

Rezultatul filmat in calitatea mediocra cu care v-am obisnuit deja :D este aici: BR055 FLM Sound

Pentru efectul de flicker am setat bitul 4 din CV 935 pe 0 in modulul microX3.

Spor,
SSL
 
Felicitari ! Super ! Frumos lucrat si cat mai aproape de realitate! Am si eu o intrebare: sunetu si sistemul de fum merg si pe analog ? Multumesc.
 
Salut si multumesc.
Eu rulez doar pe digital, deci din pacate nu stiu sa-ti raspund complet la intrebare.
Decodorul in sine stie sa mearga si in analog, modulul de sunet insa nu stiu.
Nu am instalat (inca) generator de fum pe locomotiva, dar ar trebui sa fie posibil fie sub comanda modulului de sunet, fie comandat din decodor direct.
 
Cu placere. Modulul de sunet poate functiona si fara decodor ? Se poate posta o imagine cu el ? Multumesc. Nu stiu daca-i permis aici numele magazinului de unde poate fi procurat, ma interesa un astfel de magazin.
 
Modulul de sunet nu poate sa mearga singur.
El primeste informatii de la decodor despre ce comenzi a primit locomotiva (e.g. info despre viteza, functii on/off, incarcare motor etc) prin interfata SUSI si reactioneaza in consecinta cu sunete si eventual iesiri dedicate (iluminarea din focar, in cazul locomotivei de mai sus).
Ar trebui sa-i "traduca" cineva ce sa faca, folosind protocolul SUSI.

Modulul folosit de mine mai sus este microX3 de la Dietz.
Il poti gasi, de exemplu, aici: http://www.trains-addicted.ro/ro/producatori/dietz/modul-sunet-2 (ai si o poza acolo).
Manualul e disponibil si pe site-ul producatorului, aici: http://www.d-i-e-t-z.de