Constructie vehicul feroviar

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

bonygy

Active Member
5 Martie 2016
95
0
27
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salutare tuturor. Am nevoie de niste sfaturi in ceea ce priveste modelismul feroviar, nu atat ca modelism in sine, ci mai mult de electrica/electronica.
Imi doresc o drezina feroviara, dar nu masini sau camioane modificate, ci una din aceea, manevrata de doua persoane (vezi imaginea). Bineinteles ca o vreau electrica si complet functionala.
Cum cautarile pe net nu au dat prea multe rezultate, m-am hotarat sa o fac singur de la A la Z Nu de materiale duc lipsa, am deja o viziune cam ce plan voi aborda. Cu siguranta nu va iesi 1:87 (daca imi va iesi ceva), ma deranjeaza prea putin, dar va fi pe ecartament HO.
Initial ma gandeam sa modific o locomotiva cu 2 osii, sa pastrez doar sasiul motorizat, dar nu am gasit niciuna care sa se potriveasca planului.

Deci... am de gand sa iau 2 micromotoare... de ce 2... pentru ca nu stiu daca voi reusi sa fac transmisie de la un singur motor sa actioneze si personajele care "vor da la pompe", asa ca, merg pe 2 motorase. Roti se asemenea, gasesc.
Problema 1: Ce turatie (relativa) sa am pe axul motorului de tractiune (prevazut cu melc), ca viteza sa fie echilibrata, nici mare, nici mica...
Problema 2: Micromotoarele despre care spuneam mai sus, functioneaza in plaja 6-9 V. Or, in sine, stiu ca tensiunea poate urca chiar pana la 14V. Desfacand cateva locomotive, pentru a le curata, am observat ca motorul nu este alimentat direct la colectoare, ci mai exista niste piese pe traseu, banuiesc ca rezistente, dar nu stiu de care. Repet, nu sunt electronist, dar daca mi se spune "cauta piesa aia si o pui asa si asa" imi este de ajuns sa ma descurc.
Multumesc anticipat pentru raspunsuri.
 

Atașamente

  • 3ffa1e4459eaec818fab47fddc8239e1-5522221-700_700.jpg
    3ffa1e4459eaec818fab47fddc8239e1-5522221-700_700.jpg
    90,2 KB · Vizualizări: 1.063
Salut,
Drezina in cauza e manufacturata de Bachmann si se numeste " Gandhi dancers ".

Acuma, va fi un pic greu sa pui si doua motoare si sa o faci si de dimensiuni mici.
Legat de tensiunea celor 2 motoare, stiu ca se pot monta rezistente astfel incat motorasul de 9 v sa functioneze cu curent de 14 v....dar asta o las in seama colegilor cu mai multa pricepre la electronica !
MPU, Dac....se aude ? :)
Marius.
 
Salutari!

Desi nu sunt electronist, imi permit sa imi dau si eu cu parerea. Piesele care sunt legate la motoarele locomotivelor sunt bobine si/sau condensatori de filtraj, care sa reduca perturbatiile care le induc motoarele in functionare. Acum, si eu am pus intrebari legate de folosirea la modele a motoarelor de tensiuni mai mici de 14 V. Sunt doua posibilitati: unii mi-au spus cu diode zener de 3v, 3.3V, etc de exemplu, care scad tensiunea de alimentare cu 3v pe motor (se pun cate una pe fiecare pol de alimentare al motorului), dar aceste diode nu suporta un curent mare. O alta varianta este folosirea unor diode redresoare normale, legate in paralel( o latura a paralelului cu catodul spre motor, cealalta latura invers). Fiecare dioda are o cadere de tensiune de 0.7 V pe ea, deci scade tensiunea de alimentare cu 0.7v. Pentru 9V trebuie scazut 4V, adica 6 diode de fiecare sens. Avantaj, curentul este mai mare, dioda nu se strapunge. Repet, aceste lucruri le-am constatat in urma unor teste in analog cu motoare obisnuite(gen mabuchi) de 9V si am intrebat si eu la randul meu niste neni care sunt mai priceputi la asa ceva.
 
Felicitari pentru proiect, suna f interesant. Imi trebuiesc si mie doi omuleti din astia miscatori (singura mea solutie e sa-i printez direct cu axele prin ei si prima incercare nu pare prea promitatoare) tu ce optiuni iei in calcul?

Cat despre electronica exista mai multe solutii: ori un divizor de tensiune cu rezistente (ca ala din fizica de liceu) ori o combinatie de diode. In final trebuie sa iei in calcul ce motor folosesti si ce curent trage el! Pentru ca puterea inseamna caldura si asta creste cu patratul intensitatii. Asigura-te mai intai ca alimentand timp de 30min motorasul la tensiunea nominala nu topesti drezina! Vezi ca si ledul tot o dioda este ;) deci e de dorit sa mergi pe alimentarea asta daca vrei sa ai si lumini.
 
strofo a spus:
... doi omuleti din astia miscatori ... tu ce optiuni iei in calcul?
Singura varianta pe care o am in minte acum este sa tai omuletii din forex, bucati (corp-cap + brate + picioare) si sa fac articulatii mobile.
strofo a spus:
... un divizor de tensiune cu rezistente (ca ala din fizica de liceu) ....

bine, rezistente, asa imi inchipuiam si eu, dar de ce valori?
 
Deci, nu ma poate lamuri cineva in legatura cu cele doua probleme?
Adica, turatia unui motor de locomotiva (ca sa caut micromotor in aceeasi plaja de turatii) si detaliile despre alimentare (tensiune, piese secundare, etc)?
 
La scara H0 este ceva mai dificil de realizat o figurina cu articulatii mobile.

Ca sa afli turatia necesara unui motor, o iei de jos in sus, adica de la viteza maxima spre diametrul/perimetrul rotii (distanta parcursa de o roata cu x diametru pe turatie) , apoi treci prin reductor( in functie de nr. de roti dintate si de nr. de dinti obtii raportul de reductie) si in final ajungi la motor si la numarul de turatii necesare.

Rezistentele se calculeaza in functie de voltajul motorului, desi eu as recomanda din start un motor de 12-14 V.

Pentru toate problemele de mai sus, exista formule de calcul care se pot gasi usor pe net.
Exista si varianta incercare si eroare pana la o solutie optima care este destul de utilizata in modelism. :wink:

Spor la treburi!
 
cosmin78 a spus:
Rezistentele se calculeaza in functie de voltajul motorului, desi eu as recomanda din start un motor de 12-14 V.

Pai aici este problema, ca micromotoarele pe care vreau eu sa le utilizez (din ratiuni de dimensiuni si de putere) functioneaza in plaja 6-9 V. Am transpirat cautand pentru 12-14 V si nu am gasit decat destul de mari in volum.
Un motoras de locomotiva cu ax melcat (cel mai mic din cate am vazut pana acum) este de 2 ori mai voluminos decat un micromotor, ceea ce ar putea conduce la un "utilaj" destul de butucanos.
Bun, deci, pentru 6-9 V, avand in vedere ca un transformator cu variator scoate pana la 12-14V, ce rezistente ar trebui sa folosesc?

Am spus chiar la inceput ca nu cred ca va iesi HO ci ceva pe langa, dar va fi pus pe sine HO.

Tot nu am aflat ce turatie (aproximativ) ar trebui sa aiba motorul. Sa ne gandim totusi la o locomotiva ordinara, cu roti normale, cu angrenaj melcat normal...
Multumesc.
 
Tie iti trebuie o turatie cat de mica posibila pentru ca in general motoarele DC au turatii mari si oricum va trebui sa pui un reductor ceva. Vezi ca tu esti oarecum pe contrasens, cauta mai intai motorul si apoi iti dimensionezi piesele necesare. Nu putem sa-ti spunem ce rezistente iti trebuiesc fara sa stim ce motor ai ales!

Ca idee, presupunand ca alegi pentru divizor rezistente egale, acestea iti vor imparti tensiunea la jumatate: adica gama 12-14V devine 6-7V. Insa problema e curentul. Daca motorul tau ajunge la valori de amperi si nu (zeci de) miliamperi ai acolo putere (P = U x I = 6 x I) la nivel de wati (adica mult). Adica multa caldura!

Alege un motor mic, de turatie mica, care consuma putin. Da-ne datasheet-ul si apoi primesti rezistentele!
 
strofo a spus:
... va trebui sa pui un reductor ceva... cauta mai intai motorul si apoi iti dimensionezi piesele necesare. Nu putem sa-ti spunem ce rezistente iti trebuiesc fara sa stim ce motor ai ales!
Ca si idee, ma voi folosi de micromotoare pentru roboti (ex: foto), care sunt universale, dar prevazute cu reductoare (1:30, 1:50, 1:150, 1:etc), care imi dau turatii la alegere (de la 30rpm, pana la cateva mii). Oricum, pe axul motorului va fi montat un melc, care va actiona rotile (foto), deci, inca un reductor. Dupa cum am mai spus, aceste motoare functioneaza in plaja 6-9V DC.
 

Atașamente

  • motor-cu-reductor-ja12-n20-.jpg
    motor-cu-reductor-ja12-n20-.jpg
    83,4 KB · Vizualizări: 912
  • 1765.jpg
    1765.jpg
    13,3 KB · Vizualizări: 907
Poate iti sunt bune astea:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmitsumi+12+V.TRS0&_nkw=mitsumi+12+V&_sacat=0&clk_rvr_id=999649883353&rmvSB=true

Motorul are 20 mm lungime, 15,45 latime ( 12 mm partea plata) si axele 12 mm fiecare.Axele se aduc la dimensiunile dorite fara probleme.
 
Mulumesc Cosmin de info...
Aiiii ce raspunsuri simple si concise ma gandeam ca voi primi...
Ma si gandeam... "la o locomotiva ordinara cu transmisie melcata, motorul trebuie sa aiba turatia x, iar ca sa functioneze la 14v, foloseste piesele astea"...
Pana la urma, nefiind electronist, am sa iau locomotiva, merg la magazin, o deschid acolo si cer piesele care se vad... si gata.
 
Salut, nu stiu de ce te chinui sa inventezi apa calda cand este gata inventata.... Uite:

http://www.hollywoodfoundry.com/BullAnt%20Intro.htm


http://www.nigellawton009.com/7mm_20HP_WD_Simplex.html


http://www.nigellawton009.com/MPD18.html
 
Pentru ca am eu o paranoia, care ma face sa cred ca apa pe care o voi incalzi eu, va fi mult mai buna si mai ieftina decat cea deja inventata.
Timpuil imi va arata daca gresesc sau nu, dar pana atunci...
Ontopic: Din majoritatea subiectelor si comentariilor parcurse, am dedus ca suntem pe un forum unde se prefera constructia de machete/modele/jucarii de la zero, asa ca...