CFR 40.001 dintr-o veche Piko BR55

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

pres_mihai

Active Member
Trenulist
16 Iunie 2010
149
3
46
Craiova
LOCATION
Craiova
Salutari!

Am cumparat o batrana Piko BR 55 de pe ebay si ma gandesc sa o transform intr-o locomotiva CFR. Nu am mai facut asa ceva, asa ca o sa va rog sa ma ajutati cu cateva lamuriri.

In primul rand, locomotiva am cumparat-o fara cupla dintre masina si tender, asa cum se vede in fotografii:
IMG_20150623_165721.jpg

IMG_20150623_165812.jpg


Ma poate ajuta cineva cu cotele piesei lipsa? Vreun posesor de acest tip de locomotiva? As vrea sa confectionez din alama sistemul de cuplare.


Acum, presupunand ca vo rezolva aceasta problema, as vrea sa fac modificarile de rigoare la locomotiva pentru a o incadra ca CFR 40.001, dar in perioada anilor imediat dupa primul razboi mondial. Stiu din cartea Dlui. Lacriteanu ca in acea vreme s-a primit un lot de Pr. G8.1 ca despagubiri de razboi la CFR. Locomotivele respective nu erau dotate cu ardere mixta, ulterior facandu-se modifcarile la tender si la locomotiva pentru rezervorul si arzatorul de pacura. Imi este mai simplu sa o incadrez in epcoa respectiva, fiinca pur si simplu nu trebuie sa modific tenderul.
Am achizitionat setul de placute de inmatriculare, ramane sa il vopsesc.

Din alte lucrari similare , am inteles ca la acea vreme , locomotivele de acest tip nu aveau rotile si fremul vopsite in rosu RAL 3000, ci in rott-braun. Este aceasta culoare corecta pentru epoca respectiva? Este aceeasi culoare cu RAL 3009? Bandajele rotilor si bielele erau albe sau nu erau vopsite? Vreau sa ma documentez cum trebuie inainte de a ma apuca de treaba.

In plus, am observat in pozele interbelice ca aceste locomotive CFR 40.000 nu erau dotate cu rezervor suplimentar de aer. Asta inseamna ca trebuie sa elimin rezervorul cel mare de pe laterala?
IMG_20150623_170005.jpg

Din ce am citit, ar trebui eliminat si clopotul, pentru ca nu este specific CFR, si ar trebui adaugat si farul central. Ma poate ajuta cineva cu detalii despre acest far? Cum pot sa il fac, sau de unde sa l achizitonez?
Locomotiva mai are o problema la unul din tampoanele frontale , pe car sper sa o pot rezolva usor cu un adeziv.
Si inca o intrebare, in ce priveste montajul placutelor de inmatriculare: pe marchiza, observ ca sunt in relief o simulare a placutelor germane. Trebuie "rase" aceste placute? sau pur si simplu le ignor, vopsesc si aplic noile placute?
Imi este teama ca daca bag freza in suprafetele acelea cu placutele actuale stric tot aspectul marchizei, nituri, etc... ce sa fac?

IMG_20150623_165836.jpg


Desigur, ma gandesc sa dotez locomotiva cu lumini fata spate. Intrebare: Fata am priceput ca sunt numai felinare albe, dar pe spate locomtiva a avut felinare rosii? sau pur si simplu nu avea lumina decat in sensul de mers?

Ce alte modificari mai trebuiesc aduse modelului pentru a il incadra corect in epoca respectiva?



Multumesc anticipat pentru ajutorul oferit!
 
Uita-te bine la poza de mai jos pentru ca iti arata pe 40.001 in 1919, inainte de a intra in reparatii. Romanii au completat piesele lipsa la motor (biele), au vopsit/inmatriculat-o si a plecat la treaba.

cfr_5171.jpg


In perioada care te intereseaza pe tine 40.001 a circulat in aceasta forma. Masina ta trebuie sa fie negru mat/rosu brun RAL 3011-8012. Placile erau negru-mat (interior) cu litere si contur metal natur (exact in culoarea in care le face TA). Nu existau inca placile cu depoul si reviziile. Acestea au fost aplicate pe locomotive dupa 1950.

Despre semnalizare locomotivelor in diverse ipostaze ale activitatii lor (manevra, circulatie cu tender inainte, etc...) daca erau sau nu lampi rosii/verzi/albe, vezi aici instructia de semnalizare din 1922, adica exact ce te intereseaza pe tine:

https://sites.google.com/site/cenaferwebsite/istorie-feroviara/reglementari-vechi

...pe la jumatatea paginii, la semnalizare feroviara...vezi de la pagina 177 din instructie (200 in pdf).

Bafta.
 
Multumesc mult, mai ales pentru culori si instructiile acelea! Nu credeam ca se mai gasesc astfel de insttructii.

Placile de inmatriculare erau negre, nu rosii? Dupa ce an au fost facute placutele rosii?
 
Placile locomotivelor CFR au fost negre (fundal) cu litere si chenar metal natur sau bronz pana la sfarsitul celui de al doilea razboi mondial. "Inrosirea" lor -sau varianta fundal rosu/negru in diagonala se remarca in imaginile de arhiva preponderent dupa RK-urile masive din anii '50.
In egala masura vei gasi si varianta complet nevopsita sau, asa cu o arata unele fotografii, pe aceiasi locomotiva placa de numar de pe usa cutiei de fum negru/metal natur, placile de pe marchiza complet nevopsite.
 
recitind astazi un numar din Tren Magazin (7/1992) la rubrica "amintiri feroviare" am gasit o informatie care poate interesa pe cei care vor sa realizeze un model corect al locomotivei CFR 40.001:

"Dar, la inceputul lunii urmatoare, am fost totusi repartizat in Dealul Spirei, pe locomotive 40.001, singura din seria ei care nu avea instalatie de ars pacura, ci doar carbuni. Intr-una din zile...."

amintirile sunt din perioada 1944-1945 si sunt semnate de dr. ing. Gabriel Popoviciu. Dealul Spirei era o gara a complexului feroviar Bucuresti care se afla pe racordul Gara de Nord-Cotroceni-Dealul Spirei-Filaret, la actuala intersectie Trafic Greu-13 Septembrie.

Cu alte cuvinte, pentru "ceferizarea" unui G8.2 si transformarea in 40.001 (in intervalul de activitate 1919-1945) nu este nevoie de "casapirea" tenderului si montarea buncarului de pacura, masina neavand montata instalatie de ardere pacura cel putin pana in 1945 ! Cel mai probabil nu avea montat nici plugul, masina fiind dedicate manevrei (cunoscut fiind faptul ca la locomotivele dedicate manevrei, plugul era in general demontat -atentie, nu era o regula- pentru a permite legarea mai usora a locomotive la tren cu cosul spre garnitura).
 
Chiar nu stiam lucrurile astea. Asta inseamna ca nu trebuie sa ii mai modific tenderul ca sa o incadrez in epoca 2. Multumesc mult pentru aceste pretioase informatii. Puteti va rog sa imi trimiteti documentul respectiv scanat? In place f mult seria asta 40.000, si vreaucat mai multe informatii.

Edit: gata l-am gasit! http://www.trennet.ro/products/gallery/file61.pdf


Sa va arat la ce stadiu am ajuns cu lucrarile:

un filmulet cu mecanica masinii in miscare: https://www.youtube.com/watch?v=1qDZ-yb_jbE

si niste fotografii:

IMG_20150705_113628.jpg

IMG_20150705_153336.jpg

IMG_20150705_153356.jpg

IMG_20150705_153506.jpg

IMG_20150705_153751.jpg

IMG_20150713_111203.jpg

IMG_20150713_111225.jpg

IMG_20150713_111334.jpg
 
Am continuat lucrul la locomotiva. Am razuit robinetii aflati de o parte si de alta a cazanului, am modificat asezarea scaritei si a generatorului, am schimbat supapa cu una model CFR, am montat felinarele:

IMG_20150902_182541.jpg

IMG_20150902_182424.jpg

IMG_20150912_202253.jpg

IMG_20150912_202553.jpg

IMG_20151003_164626.jpg


Am gresit lipind felinarele, m-am grabit, ar fi trebuit sa le vopsesc intai, asa ca o sa trebuiasca sa fiu atent la vopsirea modelului, pentru ca risc sa acopar cu vopsea led-urile.
Urmeaza vopsirea carcasei si a tenderului, finalizarea instalatiei de iluminat pe masina si tender, realizarea culegerii de curent de pe osiile tenderului.

Va urma...
 
Supapa cu pricina se numeste Pop-Coale, a fost inventata de Joseph M.Coale in Statele Unite, patent US461237 A din 13 Oct 1891. In afara tarii de origine a fost mult promovata in Germania interbelica. Daca la noi a ajuns via USA sau Germania, nu stiu sa-ti spun cu exactitate, dar iti pot spune ca nu e "supapa CFR" nici ca origine nici ca utilizare. Mai mult, nu a fost generalizata la CFR existand locomotive care si-au incheiat activitatea cu supapele Ramsbottom (ca cele de pe modelul tau).

Eu zic ca te-ai complicat inutil... Daca ti-ai pastrat interesul fata de epoca 2 trebuia sa lasi supapele R. si pozitia robinetului principal de abur cum erau pe model. 40.001 a suferit modificari la cazan mult mai tarziu...

PS: cel mai reusit 40.001 epoca 2 pe care l-am vazut prezentat era in colectia Horia Radulescu, la scara N, pe undeva pe forum ( nu stiu sa-ti dau acum link). Din punctul meu de vedere poti sa-l iei ca model. Este corect realizat.
 
40.025 a lui Horia:
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5490&start=15
 
Da stiu modelul lui Horia! M-a inspirat la culorile fremului si am inteles atunci ca nu se montasera instalatii de ars pacura si rezervoare de pacura.
Nu am avut suficiente informatii daca aceste modificari ale supapei si robinetilor au fost facute inainte de razboi sau nu. In plus, unele locomotive din serie aveau robinetii sus, altele pe lateral, din ce am vazut in fotografiile din cartea Dlui. Lacriteanu , care sunt in majoritate facute in anii de dupa razboi.
Fapta este consumata acum, ce sa fac. In fotografia de epoca din 1919 cu 40.001 nu erau robinetii montati, si am crezut ca au fost montati de atunci in partea de sus.
O sa iasa o strutocamila, dar asta este! Lucrarea asta imi face bine la mana de lucru, sa zic asa. Pe viitor o sa am in vedere o documentare mai clara asupra modelelor din epoca.
 
Daca te uiti pe poza din 1919 o sa vezi la jumatate cazanului (deasupra osiei 1 cuplata) o urma alba. Acest semn nu lasa loc de dubii, acolo fusese robinetul principal de abur, urma fiind lasata de scurgerile de la garnituri.

Din pacate, nu-mi aduc aminte daca astazi locomotiva mai are macar cazanul ei original. Daca cineva are o poza cu placuta aramie de pe cutia de fum si nu-l deranjeaza sa o expuna aici, ne putem lamuri daca masina mai are cazanul ei original sau ... e al alteia...

Din momerie, modificarile la cazan s-au facut in 1968. Tot atunci cred ca s-au schimbat si supapele de siguranta.
 
Deci pentru a avea un model corect, ar trebui sa o incadrez in epoca 3? ? In consecinta, ar fi corect sa se schimbe si culoarea la frem, ar trebui rosu RAL 3000 ? Si, cel mai important, ar trebui sa ii modific si tenderul, sa ii adaug rezervorul de pacura? Instalatia de pacura a fost montata tot in 1968?
 
Ca sa-l faci corect cu modificarile deja aduse, trebuie sa faci masina dupa 1968. Practic trebuie sa o faci cam cum e azi.... Nu cunosc exact anul in care a primit instalatia de pacura. Modificarea supapelor sau a pozitiei robinetilor nu are nicio legatura cu combustibilul folosit... Cert este ca in 1944 nu avea instalatia de pacura, asa cum am scris mai sus. Dar, in 1954 tot materialul rulant a intrat intr-un amplu program de "modernizare" moment dupa care nu cred ca a mai existat vreo masina care sa nu aiba si instalatia de pacura.
 
Am priceput! In final, cred ca o sa ma aleg cu doua locomotive 40.001. Ca nu ma mai apuc sa revopsesc sasiul si rotile tenderului la exemplarul asta. Mai bine mai cumpar un exemplar de pe ebay, il incadrez cu carcasa asta in epoca 3, iar sasiul actual il las pentru epoca 2 :roll: :lol:
 
Tot am vrut sa te intreb.
Daca mai faci locomotiva ep 2 nu o faci verde?
Dupa prevederile din Caet de sarcini general pentru constructia de material rulant nou elaborat în anul 1929 de Directiunea Atelierelor si Materialului Rulant?
 
M-am gandit si la aceasta culoare dar nu stiu daca 40.001 a fost vopsita verde sau negru cand a ajuns in 1919/1920 la noi. A fost vopsita verde dupa 1929? Stiu sigur ca au fost locomotive din serie care au avut culoarea verde, dar nu stiu daca dintre acestea a facut parte si 40.001.
d0bh0pusa4sm6h53d.jpg
 
Dar de ce strict seria 40.001? poti face o alta serie vopsita in verde, fara modificarea marchizei, adica alungirea ei si fara usi, si ai model ep2, si modelul ce il lucrezi acum sa fie ep 3. si asa ai 2 locomotive cu serie diferita si constuctiie si vopsire diferita. Poza asta daca nu ma insel ca nu am cartea langa mine o gasesti in vol 2 al d-lui Serban Lacriteanu.
 
Poze cu 40.001 din anii '20 n-am gasit, dar exista cu 40.003 imediat dupa reparare si introducerea in parcul CFR.
Se observa:
-nu are instalatie pacura
-pastrarea supapelor R. la cazan (cum am scris in postul anterior)
-pozitia robinetului principal de abur desupra osiei 1 motoare, la mijlocul cazanului (asa cum am scris in postul anterior)
-marchiza deschisa, asa cum a existat pana in 1954 la locomotivele CFR

Practic, masina a fost reparata si pusa la treaba, fara modificari, asa cum scriam in alt post al meu la subiect. Sunt absolut convins ca asa s-a intamplat si cu 40.001.
Vopsirea: schema verde/negru s-a aplicat si nu prea. E o discutie lunga, nu am acum timpul sa o fac, pot doar sa va spun ca CFR nu a urmat strict aceasta schema la toate masinile. Mai mult, le comanda de la inceput negre cu rosu brun. Revenind la 40.003 nu vad nicio diferenta de nuanta intre camera de fum si restul invelitorii de la cazan fapt ce ma face sa cred ca a fost vopsita in negru complet, asa cum a fost si 40.001.



toate bune.
 
Dupa 1929 locomotivele au fost vopsite asa cum scrie in ''CAET DE SARCINI GENERAL pentru constructia de material rulant nou'' elaborat in anul 1929 de Directiunea Atelierelor si Materialului Rulant.
Introducerea unei noi scheme de vopsire pentru locomotivele cu abur, rosu aprins/negru, dupa model german odata cu importul de locomotive noi din aceasta tara si renuntarea treptata la culoarea verde la locomotive s-a facut dupa 1943.


Am in lucru locomotiva 230.056:



Tot verde o sa fie si locomotiva 7320, ex T9 KPEV.

De unde ai luat felinarele?
 
Florin, despre cum s-a aplicat schema de vopsire verde oliv/negru am mari semne de intrebare. Asta pentru ca sunt in posesia a suficient de multe fotografii din perioada respectiva cat sa pot sa-mi formez o parere.

Avantajul schemei de culoare verde/negru este faptul ca se poate vedea cu usurinta si pe o imagine alb/negru. Diferenta de nuanta intre cutia de fum (vopsita negru mat) si restul cazanului vopsit verde oliv, se vede bine si pe pozele alb/negru, mai ales daca sunt de o calitate acceptabila. Si pozele din fosta arhiva Malaxa care arata parte din locomotivele livrate in anii '30 (carora teoretic trebuia sa li se aplice vopsirea conform normativ 1929) sunt de calitate !

Uite un singur exemplu: 50.650 la livrare in 1933 in curtea Uzinelor Malaxa:



Si ca asta, sunt zeci de poze de la livrarile din anii '30 in care se vede clar ca masina a fost vopsita toata intr-o singura nuanta, negru (evident, nu ma refer la aparatul motor). Vezi si mai jos, un alt exemplu din multele pe care ti le pot da. Primul 230 facut de Resita (livrat 1932) versus primul 230 facut de Malaxa (livrat tot 1932). La 230.132 se vede clar diferenta intre negru si verde, la 230.142 se vede bine ca e aceiasi vopsea pe toata masina....

vs