Imbunatatire BR50 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Simpatica locomotivă BR50 Roco cu cabină în tender din colecția mea este frumoasă, spectaculoasă și dotată cu sunet din fabrică
41.gif

Ce ar avea ea de îmbunătățit? Mai bine zis, ce aș avea EU de îmbunătățit la ea?
4.gif

Farurile? Neeeh, au deja LED-uri (aproximativ) warm-white, iar LED-uri roșii n-am chef să adaug (deocamdată
71.gif
).
Cuplarea apropiată între locomotivă și tender? Neeeh, există deja și funcționează perfect.
Motorul? Neeeh, are cinci poli și volant.
Sunetul? Neeeh, este FOARTE bine reglat.
 
Ultima editare:
Da, aţi văzut bine, în cutiuţă se află noile roţi metalice şi noile biele pentru BeRea50
36.gif

Deci, toate fiind pregătite, locomotiva a intrat în Șantierele Căilor Ferate "La Ursu":
P1130981-BR50-Roco-before-intervention_zpsupfg74sd.jpg
P1130982-BR50-Roco-before-intervention_zpsui08inwb.jpg
P1130985-BR50-Roco-before-intervention_zpssuzopxbj.jpg

Pentru conformitate, înainte de demontare am reasamblat bielele existente în poziţia iniţială, cu buclucaşa contramanivelă de pe stânga orientată spre înapoi
19.gif

Cu ajutorul cheii tubulare aflată demult în trusa de scule (mulţumesc încă o dată, HGDan)...
TK025.jpg

... am demontat toate bielele de pe roţi:
P1130986-BR50-Roco-intervention_zpsz2i4ky97.jpg

P1130987-BR50-Roco-intervention-left-eccentric-crank-wrong_zpsac7c3mcv.jpg

P1130988-BR50-Roco-intervention-right-eccentric-crank-correct_zpsjhwcjltt.jpg

P1130989-BR50-Roco-intervention-coupling-rods-off_zpsalwgrdgi.jpg

Se observă cauza pentru care simpaticele contramanivele sunt înclinate dreapta-înainte-stânga-înapoi: butoanele roţilor motoare sunt profilate în mod identic, cu profilul înclinat spre dreapta, iar fâşiile de tablă ştanţată care întruchipează contramanivelele au gaura profilată pe lungime. Astfel, pe partea dreaptă piesa respectivă este înclinată spre dreapta, adică spre cazan, ceea ce este corect, iar pe partea stângă piesa este înclinată tot spre dreapta, adică spre cabină, ceea ce este greşit. Am observat că noile roţi & biele se aşează corect pe ambele părţi, deci... sunt FOARTE curios ce soluție a fost adoptată.
 
Ultima editare:
Eeei, aici e aici...
17.gif

Pe şasiu se află în continuare vechile biele, nituite pe suporturile respective şi fixate de cilindri. Tot acest ansamblu trebuie scos de acolo şi înlocuit cu cel nou, iar pentru această operaţiune trebuie ridicat ansamblul cazan & cabină de pe şasiu, ceea ce este mult mai uşor de spus decât de realizat. ĂËurubul negru de la mijlocul şasiului eliberează cazanul, e drept, dar cabina nu poate fi eliberată până nu se scoate manşonul cardanului de pe "nuca" melcului care transmite mişcarea motorului din tender către roţile motoare ale locomotivei. OK, dar mai înainte trebuie tras afară tenderul din furca de cuplare apropiată, cu mare atenţie la firele din jurul acesteia.
în sfârşit, şasiul este eliberat şi am reuşit să ridic de acolo ansamblul biele & cilindri...
P1130999-BR50-Roco-preparations-for-new-steering-assembly_zpsp4sltr8x.jpg

P1140001-BR50-Roco-preparations-for-new-steering-assembly_zpssylpwekj.jpg

P1140002-BR50-Roco-preparations-for-new-steering-assembly_zpst2giflgl.jpg

... şi putem compara noul ansamblu (stânga) cu cel vechi (dreapta):
P1140003-BR50-Roco-old-and-new-steering-assemblies_zps53i2oych.jpg
 
Ultima editare:
Ia să ne uităm mai de aproape la simpaticele contramanivele, realizate foarte frumos din plastic şi nituite la bielele metalice ale culiselor, şi la butoanele roţilor motoare principale:
P1140004-BR50-Roco-new-eccentric-crank_zpsmkd4sz37.jpg

P1140005-BR50-Roco-old-eccentric-crank_zpshe6s8nni.jpg

P1140007-BR50-Roco-symmetrical-eccentric-cranks_zpsvom2vpcq.jpg

P1140009-BR50-Roco-new-wheelsets_zpsrjbwcm6m.jpg

Hopa! Butoanele ambelor roţi motoare principale sunt profilate identic, cu profilul înclinat spre dreapta!
Daaaaar... "picioarele" contramanivelelor sunt diferit profilate, astfel încât, după montarea pe roţi, cea din dreapta se regăseşte orientată spre dreapta, adică spre cazan, iar cea din stânga se regăseşte orientată spre stânga, adică tot spre cazan
16.gif

Sincer să fiu, eu mă aşteptam ca butoanele roţilor motoare să fie profilate simetric (unul spre stânga şi celălalt spre dreapta) şi picioarele contramanivelelor să fie identice, ca la multe locomotive Fleischmann corecte. Dar, în cazul de faţă, contramanivelele sunt diferite şi roţile motoare sunt identice, ceea ce presupune un pic mai mare atenţie la nituirea contramanivelei corecte pe biela respectivă a culisei şi montarea uşoară a bielelor pe roţi, fiindcă astfel nu mai contează poziţionarea osiei motoare pe şasiu.
 
Ultima editare:
Noul "steering assembly" este montat pe şasiu...

P1140010-BR50-Roco-new-wheels-and-steering-assembly_zpskgwzix4h.jpg

... aşa că montăm frumos pe şasiu ansamblul cazan & cabină, montăm la loc cardanul şi cuplăm înapoi tenderul pe furca de cuplare apropiată la locomotivă. Urmează alinierea roţilor, montarea bielelor de cuplare şi fixarea acestora pe roţi cu ajutorul pinilor din plastic. Floare la ureche... sau.... chiar?
P1140017-BR50-Roco-new-wheels-and-steering-assembly_zpspi3ahlcm.jpg

P1140018-BR50-Roco-new-coupling-rods_zpsyif4v2pp.jpg

P1140019-BR50-Roco-stopples_zpsrp1ly3ty.jpg

Și această operaţiune s-a dovedit a fi mai complicată decât părea, fiindcă pinii de plastic au intrat foarte greu în locaşurile lor, iar accesibilitatea la butoanele roţilor motoare respective n-a fost chiar excelentă
10.gif

Totuşi... ouf... am dus la bun sfârşit şi această etapă, după care am plasat bielele motoare pe butoanele roţilor adecvate şi am montat contramanivelele, care (evident!) s-au găsit în poziţiile corecte pe ambele părţi ale locomotivei
36.gif

P1140020-BR50-Roco-assembled_zpskhkxgvs0.jpg

P1140021-BR50-Roco-asssembled_zpspqthgvjo.jpg

P1140022-BR50-Roco-assembled_zpso3xj48tk.jpg

P1140023-BR50-Roco-assembled_zpsw2wov0yl.jpg

filmare pe roller-tester
 
Ultima editare:
Operaţia fiind declarată reuşită
18.gif
, facem repede o sesiune foto cu verişoarele BR50 şi BR52...
P1140034-BR50-BR52-Roco_zpsezihtoq5.jpg

P1140035-BR50-BR52-Roco_zpssmnos6jg.jpg

P1140075-BR50-Roco-ready_zps21dnfp8t.jpg

P1140076-BR52-Roco_zpsh3rljbwf.jpg

... după care adunăm piesele rămase (sunt numai cele vechi, evident
24.gif
) şi punem locomotivele înapoi în cutii fiindcă... mai avem de aşteptat până la următoarea instalare a Căilor Ferate "La Ursu"
71.gif

P1140031-BR50-Roco-old-components_zpszol23ny1.jpg

P1140077-BR50-Roco-box_zpspzeuxwre.jpg

În afară de o uşoară bătaie axială a osiei motoare principale, care apare numai la curbele spre dreapta şi care (sper că) va dispărea după rodaj, locomotiva se comportă impecabil în noua configuraţie şi arată excelent, aşa că sunt FOARTE încântat de îmbunătăţirea pe care am realizat-o
69.gif
 
Ultima editare:
Voi căuta o modalitate conform căreia să pot întoarce în poziţia corectă butonul profilat al roţii motoare principale de pe stânga - sau măcar să-i refac profilul în mod adecvat.
Dacă vor apărea doritori pentru aceste componente, aflate în stare excelentă atât mecanic cât şi optic, se poate negocia
3.gif
 
Ultima editare:
Super, felicitari pentru lucrare.
Oricum am urmarit foarte multe lucrari din - Șantierele Că’ilor Ferate "La Ursu" si m-am inspirat pentru multe lucrari pe care am reusit sa l-e realizez ca incepator....geru dar a mers.
Numai bine
 
Așa cum spuneam în subiectul dedicat colecției mele, în mega-pachetul cu piese pe care l-am primit de curând s-au aflat și niște piese pentru BeRea50, mai precis un cazan complet cu deflectoare Wagner, o "cochilie" de tender cu același număr aflat pe noul cazan și un set de 3rei capace ale sertarelor.
P1180136-BR50-Roco_zpsyb5wwsip.jpg

Pur și simplu îmi doream de multă vreme o aburoasă cu deflectoare Wagner, iar acum mi s-a arătat ocazia perfectă de a obține una. Astfel, după o conversație e-mail cu Roco, am aflat că aceste piese se potrivesc perfect pe șasiul locomotivei mele exact cum s-au potrivit roțile & bielele noi (aplauze), așa că... le-am comandat și le-am primit :cool:
 
Ultima editare:
Să ne amintim despre ce locomotivă este vorba și de deflectoarele ei Witte ;-)
P1180137-BR50-Roco_zpsbpxjhe3q.jpg
P1180138-BR50-Roco_zpsmqzvozgk.jpg

Ținând cont că locomotiva a mai fost demontată cu ocazia schimbării roților & bielelor, mi-am imaginat că operația va decurge ușor, deci...
P1180139-BR50-Roco_zpslpe1gwdv.jpg
P1180142-BR50-Roco_zpso89o7bjd.jpg

Am avut oarece dificultăți fiindcă... nu mai demontasem niciodată acest tender și instrucțiunile de utilizare erau admirabile, sublime chiar am putea zice, dar lipseau cu desăvârșire :p
Noul cazan vine din fabrică dotat cu un difuzor și cu firele respective de conexiune cu pini gata montați, care se înfig în conectoarele de pe interfața digitală din tender. Astfel, după ce am demontat vechiul cazan și am scos conectoarele din mufele interfeței digitale, am putut să compar cele două cazane și să-l montez pe cel nou pe șasiul locomotivei.
P1180143-BR50-Roco_zps2yfn96ml.jpg
P1180145-BR50-Roco_zpsqrwyudtr.jpg
 
Aceste operațiuni n-au fost chiar atât de ușoare pe cât le-am făcut eu să pară :D
Un deflector nu era bine montat, deci a trebuit să-l dau jos, să-l studiez și să-l montez înapoi, o piesă de pe șasiu era cam "slobodă" și tot sărea de la locul ei în momentul plasării cazanului, una din țevile de evacuare a aburului a căzut de la locul ei, cablurile erau cam multe și cam scurte etc. Totuși, noul cazan s-a așezat până la urmă definitiv pe șasiu :aplauze:
Revenim la tender...
P1180147-BR50-Roco_zpsvtlgzqbb.jpg

... pe care-l "îmbrăcăm" cu noua cochilie, montăm conectoarele cu firele dinspre locomotivă, așezăm partea superioară recoltată de la vechea carcasă astfel încât să NU calce firele, cuplăm tenderul la locomotivă, îl decuplăm fiindcă am uitat să așezăm corect cardanul, cu MARE atenție fiindcă firele noului difuzor sunt SCURTE, cuplăm corect cardanul etc.ș.a.m.d. :p
În sfârșit, iată locomotiva completată, cu deflectoarele Wagner și cu noile numere 8)
P1180148-BR50-Roco_zpsioxplpbi.jpg
P1180149-BR50-Roco_zpsu3cg3zq2.jpg
P1180165-BR50-Roco_zpsotdfnk3n.jpg
P1180161-BR50-Roco_zpsu7rl2bks.jpg
P1180152-BR50-Roco_zpsum1w4zqo.jpg
 
Bineînțeles că uitasem să montez capacele sertarelor, așa că am remediat situațiunea respectivă, dar nu foarte ușor fiindcă respectivele piese au intrat tare greu în locașurile respective. Această operație a fost îngreunată și de faptul că nu prea mai aveam loc de "manevră" din cauza cazanului, pe care NU am mai vrut să-l dau jos încă o dată :p
Să ne amintim unde am fost și unde am ajuns (stânga - cazan inițial, dreapta - cazan nou)
P1130572-BR50-Roco-cazan_zpsvfzkx1e4.jpg
P1180170-BR50-Roco_zpsb9cl7ptx.jpg

Din fericire, cutia locomotivei permite "găzduirea" ambelor variante :aplauze:
Ce a mai rămas din locomotiva inițială? Șasiul, luminile, motorul și carcasa superioară a tenderului :D
În urma multiplelor operații de îmbunătățire a simpaticei BeRi50 Roco, mi-au rămas vechiul cazan și carcasa inferioară aferentă a tenderului, respectiv roțile & bielele vechi:
P1180163-BR50-Roco-piese-ramase_zpszac8sjge.jpg
P1180158-BR50-Roco_zpsgmobhgdn.jpg
P1140031-BR50-Roco-old-components_zpszol23ny1.jpg

Dacă are cineva nevoie de ele, sunt disponibile :)
 
La pornirea locomotivei, surpriză! Sunetul era FOARTE puternic datorită noului difuzor, așa că am căutat CV-ul respectiv și i-am redus valoarea de la 120 (fabrică) la 64, și tare cred că va urma să-l mai reduc :D
Astfel se încheie și această etapă de îmbunătățire a năzdrăvanei BR50 Roco kabinentender. Practic, ea se află acum la nivelul acestei locomotive Roco :cool:
 
Ultima editare: