construirea bielelor

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Pantiru

Well-Known Member
15 Aprilie 2011
396
1
Braila
LOCATION
Braila
Salut dragi colegi,am mare nevoie de un ajutor din partea modelistilor care stiu cate ceva sau au mai construit cu materiale propii biele de la diverse modele de locomotive.
Mai precis sunt intr-un proces de restaurare integrala a unei locomotive V60,probabil Roco sau FLM si am ajuns la nivelul de reconstruire integrala a bielelor,am incercat dintr-o bucata ca si cei de la Roco,dar la un moment dat se blocheaza miscarea de translatie,am mers pe indea din doua parti,acelas rezultat,va rog spuneti-mi secretul lor,cum pot sa le fac functionale si care este varianta cea mai buna de reconstructie,stiu,unii colegi vor spune ca cele originale de cumparat,dar nu prea am respectat integral distantele dintre osii,asa ca...
Va multumesc anticipat pentru sugestii!
Sorin
 
Pantiru a spus:
[...]dar nu prea am respectat integral distantele dintre osii,asa ca...[...]
Sorin

In cazul in care se incepe construirea de la zero (scratch building) a sasiurilor pentru modelele locomotivelor cu biele, norma este a se incepe cu bielele si, folosindu-le ca sabloane, marcarea pe sasiu a gaurilor prin care vor trece osiile.

In perioadele de demult, cand metoda foto-decupajului in aliaje nu era atat de raspandita, bielele erau confectionate din tabla. Cea mai la indemana si ieftina (practic fara plata) sursa o constituiau platbandele folosite la ambalarea marfurilor pe paleti (steel strapping).

In rest, uneltele uzuale: traforaj cu panze pentru metale, burghie cu dimensiuni corespunzatoare, cateva pile...
 
Multumesc pentru sugestii felippe,am incercat sa fac bielele din textolit si chiar din tabla,dar problema intampinata a fost ca ajungeau intr-un punct mort din care nu reusesc sa le scot pentru a face intreaga miscare de rotatie a osiilor,fara sa se ''impiedice'',asta este punctul meu ''slab'',nu stiu cum trebuie pozitionate pe osii,cum trebuie confectionata,din bucati sau intreaga si ce alte secrete mai au ele la montajul pe bolturile osiilor.
Am incercat sa ma ghidez dupa o locomotiva cu abur cu 4 osii,am pus bielele identic ca acolo,pas,nu au vrut sa se roteasca.
Am observat la acea aburoasa ca are niste bolturi iesite in afara osiilor pe care vin bielele,sau chiar avea doua bolturi pe osie pentru doua biele prinse de aceeas osie,care este misterul?
Constructia nu este chiar de la zero,am avut carcasa si a trebuit sa-i fac sasiul.
 
Am inteles. Nu este niciun mister, problema este ca rotile nu sunt "sfertuite" corect. Rotile de pe o parte trebuie sa fie defazate cu 90 de grade fata de cele de pe partea opusa.

Pentru aceasta operatiune se foloseste o unealta speciala (quartering jig) dar se poate face si fara (eu nu am folosit niciodata si nu am avut probleme cu rotile modelelor construite de mine pana acum) cu toate ca este ceva mai complicat.

In primul rand, rotile NU trebuiesc fixate definitiv (lipite) de axe. Trebuie sa ai posibilitatea de a ajusta pozitia rotii pe axa.

Eu am instructiuni detaliate care descriu intregul proces dar sunt in limba engleza. Daca nu e graba, voi incerca sa le traduc in romana si le voi posta aici.

Pana atunci, scoate bielele si asigura-te ca rotile pot fi rotite in jurul axei.

================================================

LATER EDIT: Si inca ceva: este ESENTIAL ca distanta dintre centrele axelor rotilor sa fie EGALA cu distanta dintre centrele gaurilor din biele.
 
Am inteles acum procedeul de punere in functiune a bielelor Felippe,nu,nu am fixat inca rotile pe axe,iar axele au ca si butucii rotilor niste caneluri impotriva rasucirii lor pe axe,deci trebuie sa le pozitionez in functie de cum pica pe nuturile lor,nu ar trebui sa fie o treaba prea grea,am uitat sa mentionez un amanunt,osiile nu sunt ale locomotivei in speta,ci de la un alt model dezmembrat,ar avea importanta asta?,dar sunt la marimea constructorului modelului in cauza,v60,Roco sau FLM.
Da voi tine cont si de amanuntul de maxima importanta ca centrele gaurilor bielelor sa fie una si aceleasi cu cele de pe roti,banui ca te referi la gaurile de pe roti acelea in care se prinde biela,nu centru rotii.
Da,pot sa astept pana vei putea pune tu acel material tradus despre pozitionarea bielelor,mai am destul de munca la sasiu si carcasa,pozitionarea tampoanelor,cuplelor,balustrazile,mana curenta si sa incerc o iluminare a masinii,dar nu am inca idee unde se pot pozitiona led-urile si de care tip,trebuie sa mai studiez problema,eventual sa intreb alti colegi care au mai facut asa ceva,oricum iti multumesc si pentru ceea ce mai sfatuit,Felippe.
Iti doresc un inceput de saptamana fructuos!
Sorin
 
Am inteles acum procedeul de punere in functiune a bielelor Felippe,nu,nu am fixat inca rotile pe axe,iar axele au ca si butucii rotilor niste caneluri impotriva rasucirii lor pe axe,deci trebuie sa le pozitionez in functie de cum pica pe nuturile lor,nu ar trebui sa fie o treaba prea grea,am uitat sa mentionez un amanunt,osiile nu sunt ale locomotivei in speta,ci de la un alt model dezmembrat,ar avea importanta asta?
Da voi tine cont si de amanuntul de maxima importanta ca centrele gaurilor bielelor sa fie una su aceeas cu cele de pe roti,banui ca te referi la gaurile de pe roti acelea in care se prinde biela,nu centru rotii.
Da,pot sa astept pana vei putea pune tu acel material tradus despre pozitionarea bielelor,mai am destul de munca la sasiu si carcasa,pozitionarea tampoanelor,cuplelor,balustrazile,mana curenta si sa incerc o iluminare a masinii,dar nu am inca idee unde se pot pozitiona led-urile si de care tip,trebuie sa mai studiez problema,eventual sa intreb alti colegi care au mai facut asa ceva,oricum iti multumesc si pentru ceea ce mai sfatuit,Felippe.
Iti doresc un inceput de saptamana fructuos!
Sorin
 
Pantiru a spus:
[...]banui ca te referi la gaurile de pe roti acelea in care se prinde biela,nu centru rotii.[...]

Exact.

Nu ar trebui ca acele caneluri, in loc de axe lise, sa puna probleme. In ce priveste rotile de la alt producator, vedem cum s-or comporta pe parcurs.

Acum, daca acele distante variaza in limite foarte mici, gaurile din biele pot fi usor largite la nevoie.

O saptamana excelenta si tie,
 
Uite aici pima parte a instructiunilor:

Incepand de la osia din spate, privind catre fata locomotive dinspre cabina, pozitioneaza roata stanga astfel incat cuiul bielei (crank pin) sa fie in pozitia cea mai de jos. Apoi, pastrand roata stanga fix in aceasta pozitie, roteste roata dreapta in jurul axei astfel incat cuiul bielei sa fie in pozitia cea mai dinspre spatele locomotivei. Acum, intr-un fel sau altul (caneluri sau super-glue), asigura-te ca niciuna din aceste doua roti nu isi schimba pozitia fata de axa lor. Acest set de roti va fi de acum etalon pentru "sfertuirea" (quartering) celorlalte doua seturi.

Nota: Nu conteaza prea mult daca cuiele bielelor pentru aceste doua roti nu sunt la exact 90 de grade dar este ESENTIAL ca celelalte axe sa respecte intocmai EXACT acelasi defazaj.

Nota: In permanenta trebuie sa te asiguri ca distanta dintre cele doua roti este corespunzatoare ecartamentului folosit (nu stiu care este distanta exacta back-to-back pentru ecartamentul de 16,5 mm dar sunt sigur ca alti colegi de forum stiu si iti vor sari in ajutor).

Sa trecem la cel de-al doilea set de roti, cel din fata locomotivei (cel din mijloc va fi ultimul). Fixeaza de axa roata din stanga si asigura-te ca aceasta este fixata bine de osie (nu are voie sa se roteasca in jurul osiei de acum incolo). Pentru sfertuirea acestui al doilea set de roti pozitioneaza ambele roti de pe partea stanga cu cuiul bielelor in pozitia cea mai de jos si roteste roata din dreapta in jurul axei pana cand aceasta este intr-o pozitie similara cu roata din spate.

Acum esti gata pentru a face o proba cu bielele fixate de rotile din fata si de cele din spate; retine, rotile din mijloc nu sunt inca montate pe sasiu in acest moment.

Cu bielele fixate, sasiul ar trebui sa ruleze liber, fara hop-uri sau impiedicaturi, atunci cand este pus pe un plan usor inclinat.

Voi reveni cu o a doua parte a traducerii, sper, in cursul zilei de maine.

Daca este ceva neclar, nu ezita sa ma intrebi.

Succes!
 
Multumesc mult Felippe,voi urma in totalitate instructiunile tale,voi astepta si restul indicatiilor tale.
Aceasta locomotiva are o axa pe care sunt pozitionate niste contragreutati,intre osiile 1 si 2,ce sunt legate de biele,care banuiesc ca au rolul de a scoate osiile din punctul acela mort,pe acestea le voi fixa,sfertui,ca si pe oricare osie normala din ceea ce mi-ai zis,sau are un statut aparte?
Sorin
 
Salut Pantiru,

Locomotiva V60 la care te referi este probabil asta:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:DB_Class_V_60_20100917.jpg

Este o locomotiva Diesel (V-ul ala vine de la "verbrennung" care inseamna ardere, deci este o locomotiva cu motor cu ardere interna). Axul acela pe care il vezi este tocmai cel "invartit" de motor, iar bielele au rostul de a transmite miscarea de la acel ax la toate celelalte osii. Contragreutatile au rolul de a contra-balansa greutatea bielelor, astfel incat ansamblul sa fie echilibrat.
 
Banuiesc ca contragreutatile sunt fixate pe aceeasi osie deci ar trebui tratate ca fiind al patrulea set de roti.

Daca sasiul cu cele doua seturi de roti fixate in fata si in spate si cu bielele montate nu ruleaza liber sau ruleaza cu hopuri, scoate biela din dreapta si incearca numai cu cea din stanga si apoi numai cu cea din dreapta; in felul asta vei sti care roata trebuie usor ajustata/rotita in jurul axei sale.

Daca nu "ai loc de manevra" si nu poti ajusta fin rotile in jurul axelor lor, urmatoarea optiune este sa largesti usor, din aproape in aproape si testare dupa fiecare operatiune de largire ("trial and error"), a gaurilor din biele.

Cand esti multumit ca sasiul ruleaza "rotund", fara imbiedicari, pioti fixa definitiv toate rotile.

Acum treci la urmatoarea osie, urmand acelasi procedeu ca si pentru setul de roti din fata. Fixezi roata stanga, montezi biela stanga, testezi, fixezi roata dreapta, fixezi biela dreapta, testezi.

Nu trece mai departe pana nu esti multumit de rulaj. Si nu uita ca inainte de fixarea definitiva a rotilor sa verifici distanta dintre interioarele rotilor (ecartamentul back-to-back).

Distanta back-to-back se poate masura foarte usor si foarte precis folosind un etalon/sablon ("back-to-back gauge" in engleza); ca sa iti faci o idee despre ce este vorba, o fotografie a acestei unelte foarte importante pentru orice modelist gasesti aici (ignora pretul de pe acel site, este ridicol de mare; o astfel de piesa poate fi confectionata de oricine are acces la un utilaj precis de debitare).